Ino Pi60 vs Sony SS-M9

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-05 00:46

subjektivisten skrev:
Och så kommer rummet vara optimerat för båda högtalarna, när dom står brevid varandra?

Kanske är underförstått ?

Chris_Lymme skrev:
Jag är färdig med denna svinstia.

O-roligt, mångfall förnöjer ! :)

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-03-05 00:49

subjektivisten skrev:
Lust skrev:Och varför får nu inte Calisto genomföra sitt test på samma sätt som ni gjorde?

Det räcker väl med att informera om de gällande förutsättningarna så är det upp till läsaren att avgöra värdet.

Såklart han får det, sålänge han och alla andra förstår att det inte är perfekt test.

Det är nog de flesta såväl medvetna som överens med dig om, men jag förstår inte vad som framkallade din kommentar till Calisto.

Jag tror att sådana kommentarer reducerar den allmänna viljan till skriva om subjektiva lyssningsintryck här.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-05 00:51

jag kommer ihåg när s var antiöhman
men s har ju i alla tider drivet en jakt på bra bild och ljud
samt en jakt på det oförstörda originalet
ve den som har spedat ljudspåret eller kantskärpt

det var inte menat som kritik men det förstog NI ju
det är många här som haft en låååååååååång ljudresa
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-05 00:52

subjektivisten skrev:Du Martin, testa Paul Wall, grym hiphop med SKÖN lågbas!

Jag tror inte basen spelar ut riktigt på min Macbook, men för att vara säker måste jag blindtesta detta när jag kommer hem. Inte riktigt säker att jag klarar av att detektera skillnaderna med öppen lyssning riktigt.

Skillnader mellan olika högtalare är ju otroligt minimala om ens hörbara, tur att man kan ha olika kablar dock som man helt kan styra anläggningens ljud med.

:wink:

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-03-05 00:55

Strauss skrev:Fast väldigt roligt är det också, sitter här och småfnissar som en liten donna :lol:

Man får väl bara hoppas att inte Chris Lymme och Subjektivitisten träffas i verkligheten någon gång. Det kan
nog sluta illa... :roll:

Angående blindtest så kan jag iofs förstå reaktionen. Blindtest brukar ju likställas med LTS och Faktiskt på andra
forum. Att blindtesta högtalare verkar dock lite märkligt. Skillnaderna mellan två konstruktioner, framtagna med
olika ljudideal, är ofta så stor att det inte behövs. Det kan knappast jämföras med CD-spelare, kablar osv.

Är själv lite skeptisk till blindtest av förstärkare. Det krävs ibland längre lyssning för att upptäcka skillnader mellan
två bra förstärkare. Risken finns ju att dessa skillnader inte kommer fram vid ett kort blindtest. Sen är kanske
risken för inbillning vid öppen lyssning större iofs.
Senast redigerad av Supernollan 2008-03-05 01:01, redigerad totalt 1 gång.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-05 00:58

Lust skrev:
Jag tror att sådana kommentarer reducerar den allmänna viljan till skriva om subjektiva lyssningsintryck här.

Eller t.o.m. lusten. :oops:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-05 01:01

Supernollan skrev:Man får väl bara hoppas att inte Chris Lymme och Subjektivitisten träffas i verkligheten någon gång. Det kan
nog sluta illa... :roll:

Erbjudigt mig flera gånger under 1,5 år att träffas och göra tester som vuxna människor men blivit avböjd varje gång.

Supernollan skrev:Angående blindtest så kan jag iofs förstå reaktionen. Blindtest brukar ju likställas med LTS och Faktiskt på andra
forum. Att blindtesta högtalare verkar dock lite märkligt. Skillnaderna mellan två konstruktioner, framtagna med
olika ljudideal, är ofta så stor att det inte behövs. Det kan knappast jämföras med CD-spelare, kablar osv.

Jag citerar mig själv:
"Därför krångla vi inte med blindtest, det hade vi inte tid eller möjlighet att göra. För det är ju absolut HELT meningslöst att göra ett blindtest om man inte optimerar för båda högtalarna. Skulle vilja påstå det är mycket SÄMRE test om man inte optimerar för varje högtalare eftersom man kommer få större legitimitet för testet när det är blint (eller vissa kommer uppfatta det iaf) när det i verkligheten inte korrekt gjort. "
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-05 01:02

meanmachine skrev:This is the fight you can't win!
Det är kappvänderi och svineri ...

Som tur är så har du inget inflytande över det. Det har ingen. Inos (och Gurus) rykte, renomé, anseende bestäms av kunderna. Du må ha hur många kloka eller tarvliga synpunkter, i slutändan avgör kunderna. Huruvida dessa är kunniga eller vilseledda har du inget med att göra.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-05 01:13

Laila skrev:
Lust skrev:

Eller t.o.m. lusten. :oops:

:D

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-03-05 01:24

subjektivisten skrev:Jag citerar mig själv:
"Därför krångla vi inte med blindtest, det hade vi inte tid eller möjlighet att göra. För det är ju absolut HELT meningslöst att göra ett blindtest om man inte optimerar för båda högtalarna. Skulle vilja påstå det är mycket SÄMRE test om man inte optimerar för varje högtalare eftersom man kommer få större legitimitet för testet när det är blint (eller vissa kommer uppfatta det iaf) när det i verkligheten inte korrekt gjort. "

Det var Chris Lymme jag tänkte på.

Blev lite förvånad när han verkade tro att blindtest av högtalare ingår i LTS "agenda" eller vad han nu kallar det.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-03-05 01:26

dimitri skrev:
meanmachine skrev:This is the fight you can't win!
Det är kappvänderi och svineri ...

Som tur är så har du inget inflytande över det. Det har ingen. Inos (och Gurus) rykte, renomé, anseende bestäms av kunderna.

Att en produkts renommé enbart bestäms av dess kunder är inte sant i min värld. Förmodligen inte i din heller...

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-05 01:39

Hmmm... jag funderar på ett blindtest här... jag ska läsa upp tråden för en hifi intresserad vän som inte är på faktiskt, utan att förklara namn och medlems status för att se hur reaktionen blir. Jag är säker på att han inte blir särskilt mera lockad av att börja här :lol: , snarare tvärt om... Kanske blindtester är rätt väg att gå iaf. :?
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2008-03-05 02:08

subjektivisten skrev:
Callisto skrev:Ursäkta men jag måste komma med en liten kommentar här.
Jag har vid ett tillfälle jämfört Pip med mina elektrostater.
Det var en öppen lyssning, jag och en vän lyssnade. Hur lät det då?
Jo, vi bägge upplevde ljudet från Pip lite "burkigt" och en aning nasalt i jämförelse med elektrostaterna. Likaså var det markant skillnad på ljudbild och "närvaro" i ljudet.
När jag skrev om detta blev jag "kraftigt påhoppad" och sen hade jag stimmet på mig, så att komma och säga att öppna lyssningar är välkomna kanske beror på VAD som jämförs 8) .
Do not touch the holy grail :) 8) :wink:

Och pip var optimalt uppställda så du kan dra slutsatser som är 100% korrekta?
Om du läser vårat test så skriver vi hela tiden att vi TROR vi hör den och den skillnaden och påpekar flera gånger att det inte är optimalt eftersom vi inte kunde optimera uppställningen för båda högtalarna.

Om jag inte minns helt fel så hette tråden som Callisto pratar om, någonting i stil med "Varför låter piP nasalt?", eller något åt det hållet, det är väl kanske inte en så där jättelyckad trådtitel om man inte är ute efter att provocera. :wink:

Jag tror inte att jag själv gjorde något påhopp dock, jag vill helst inte hoppa på folk. :)

Men däremot kanske jag ifrågasatte om högtalarna verkligen var korrekt placerade, fast det är väl inte något påhopp?

Vh :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-05 02:51

Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-03-05 04:11

Apropå blindtester o blindstyren. :wink:

Måste finnas även blinda audiofiler, även om de inte kan deltaga på forumet utan tolk iaf.

Undrar hur deras anläggningar ser ut, eller låter rättare sagt ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-05 09:14

:lol: detta är ju urkul

det vore kul om en psykolog kunde titta in och ställa en diagnos på deltagarna

vuxna människor beter sig som barn
Bikinitider

BengtO

Inläggav BengtO » 2008-03-05 09:19

celef skrev::lol: detta är ju urkul

det vore kul om en psykolog kunde titta in och ställa en diagnos på deltagarna

vuxna människor beter sig som barn

Vi hittar nog ett nytt jobb till den psykologen rätt fort ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-05 09:35

subjektivisten skrev:Erbjudigt mig flera gånger under 1,5 år att träffas och göra tester som vuxna människor men blivit avböjd varje gång.

Du har inte funderat på om det handlar om personkemi mer än om nyfikenht för testet? Jag tror på det tidigare.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-05 09:39

BACH skrev:
subjektivisten skrev:
Callisto skrev:Ursäkta men jag måste komma med en liten kommentar här.
Jag har vid ett tillfälle jämfört Pip med mina elektrostater.
Det var en öppen lyssning, jag och en vän lyssnade. Hur lät det då?
Jo, vi bägge upplevde ljudet från Pip lite "burkigt" och en aning nasalt i jämförelse med elektrostaterna. Likaså var det markant skillnad på ljudbild och "närvaro" i ljudet.
När jag skrev om detta blev jag "kraftigt påhoppad" och sen hade jag stimmet på mig, så att komma och säga att öppna lyssningar är välkomna kanske beror på VAD som jämförs 8) .
Do not touch the holy grail :) 8) :wink:

Och pip var optimalt uppställda så du kan dra slutsatser som är 100% korrekta?
Om du läser vårat test så skriver vi hela tiden att vi TROR vi hör den och den skillnaden och påpekar flera gånger att det inte är optimalt eftersom vi inte kunde optimera uppställningen för båda högtalarna.

Om jag inte minns helt fel så hette tråden som Callisto pratar om, någonting i stil med "Varför låter piP nasalt?", eller något åt det hållet, det är väl kanske inte en så där jättelyckad trådtitel om man inte är ute efter att provocera. :wink:

Jag tror inte att jag själv gjorde något påhopp dock, jag vill helst inte hoppa på folk. :)

Men däremot kanske jag ifrågasatte om högtalarna verkligen var korrekt placerade, fast det är väl inte något påhopp?

Vh :)

Men att här på faktiskt, Inos Mekka, så är det ju int ens lönt att försöka att ens andas en negativ tanke om dessa skapelser. Minsta netagiva åsikt efterföljs av 10-talet inlägg med försvar, påhopp och tillrättavisningar. Det är ju rent löjligt. Det har varit J##ligt ok att skriva en titel i stil med

"Varför låter Martin Logas så nasalt" kanske man tom hade fått ryggdunkar!

Kan någon ta faktiskt seriöst efter denna tråd?

Det är så transparent numer att den dålda agendan här är att vara en marknadsföringskanal för Ino-högtalare!!! :?

Väldigt seriöst.

I've got news for you all! Ino är inte världens bästa högtalare. Det finns en större marknad där ute! Världen är stor.

Fast med tanke på hur man påtalar hifipressens kunnande så kunde man ju undra.. Flera regimer brukar idiotförklara fienden genom att insnärja sina innevånare till att endast läsa och se en enda opartiska informationen och det är den som den egna regimen påtalar.

Typ Sovjet, Nordkorea, Kina etc...

Fattar ni inte att det finns sjukligt lika drag med metoderna som skammgreppen som försegår här! 8O
Senast redigerad av meanmachine 2008-03-05 10:31, redigerad totalt 1 gång.

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-05 09:57

Nu har jag läst den här tråden igen eftersom jag blev så in i norden nyfiken efter Peter S samtal igår.

Jag började bakifrån.

Gör man det framstår det som om en massa människor pinkar revir istället för att försöka förstå varandra. En del mer än andra.

En del gör ju inte ens den minsta tankeverksamhet för att ens försöka ta in eller argumentera för något annat än det som förs fram. Hur kommer det sig att man inte bara väljer att bortse från det som de skriver och istället samtalar med dem som man har en dialog med?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-05 10:08

Jag är inte van vid att du ignorerar mina frågeställningar MM.

Varför gjorde du det nu? 8O

Kaffekoppen skrev:
meanmachine skrev:Man kanske inte skall ta det hela så bokstavligt utan se ironin och humorn i Lymmes inlägg. Har har ju skoj på samma gång som det är en realitet att denna lilla grupp (som växer till och breddas med tiden har jag märkt) är klar polarisead i sina uniforma åsikter.

Tillhör jag den "gruppen", och på vilket sätt yttrar det sig?

Kan du exemplifiera det, och kanske också ge exempel på de uniforma åsikterna du pratar om?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-03-05 10:20

Jag har skrivit om Piparna efter har hört dem hos fabror Nattlorden. Visst de låt väldans bra, men om de är bäst inom sin genre vette katten har hört andra i ungefär samma prisklass som låter lika bra. Dessutom om jag har förstått rätt att piparna inte är några högtalare för mig eftersom man måste bygga om för att göra högtalarna rättvisa(kan ha fel där). Jag som inte är händig och hålla på att bygga om för ljudet sov vill ju ha högtalare som funkar direkt. Men det är ingen kass högtalare långt ifrån.

Se där ingen som hugger mig inte och jag är väldans nyfiken på pi 60 S, men det kan jag glömma :cry:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-05 10:27

Kaffekoppen skrev:Jag är inte van vid att du ignorerar mina frågeställningar MM.

Varför gjorde du det nu? 8O

Kaffekoppen skrev:
meanmachine skrev:Man kanske inte skall ta det hela så bokstavligt utan se ironin och humorn i Lymmes inlägg. Har har ju skoj på samma gång som det är en realitet att denna lilla grupp (som växer till och breddas med tiden har jag märkt) är klar polarisead i sina uniforma åsikter.

Tillhör jag den "gruppen", och på vilket sätt yttrar det sig?

Kan du exemplifiera det, och kanske också ge exempel på de uniforma åsikterna du pratar om?

Jag måste ha missat din fråga. :oops:

JA! Du är väl med i allra högsta grad. Ordförande osv. Jag upplever dig tilltrotts som rätt ödmjuk i din samtalsnivå och du respekterar andra. Det är bra!

Att ständigt exemplifiera är ett sätt att sakta ned tempot tycker jag. Förstår man inte det rätt uppenbara när man läser?

Uniforma åsikter är de gängse doktriner som din förening bland annat har fylld till bredden på sin hemsida. Samt det debattklimat som råder.

Kan t.ex. vara att hifitidningar är idioter. Att man inte kan höra skillnad mellan kablardu är ju inte dum så du fattar säkert mycket väl!

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-05 10:34

mats skrev:Jag har skrivit om Piparna efter har hört dem hos fabror Nattlorden. Visst de låt väldans bra, men om de är bäst inom sin genre vette katten har hört andra i ungefär samma prisklass som låter lika bra.

Betänk dock att jag inte ännu har dem uppställda enligt instruktion; de blir bättre när bakväggen dämpats så som de designats för...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-03-05 10:47

Nattlorden skrev:
mats skrev:Jag har skrivit om Piparna efter har hört dem hos fabror Nattlorden. Visst de låt väldans bra, men om de är bäst inom sin genre vette katten har hört andra i ungefär samma prisklass som låter lika bra.

Betänk dock att jag inte ännu har dem uppställda enligt instruktion; de blir bättre när bakväggen dämpats så som de designats för...

Jo jag vet att de blir bättre då, det var det jag menade, piparna är fina högtalare men man måste hålla på med dämpning innan de kommer till sin rätt. Fast jag hade nog ändå varit nöjd med dom ändå, men det är för mycket jag, eftersom jag är totalt ohändig.

Hm får se nu enligt Meanmachine så skall jag få riktigt på hugget och IÖ skall åka ner till mig och skälla ut mig. Jag hoppas inte det blir så även om ingenjörer var mer krigiska, de första ingenjörerna tillverkade krigsmaskiner osv. Men Ingvar är rätt så snäll, vi två har inte kommit överens alltid men ond är han inte.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-05 10:47

meanmachine skrev:Att ständigt exemplifiera är ett sätt att sakta ned tempot tycker jag. Förstår man inte det rätt uppenbara när man läser?

Att leta exempel/citat på det man menar är en bra metod. Det ger tyngd åt egna argument. Ständigt upprepade påståenden utan exempel ter sig så småningom oseriösa. Jag tror eller snarare påstår att du kommer att ha det rätt svårt att hitta exempel på det du hävdar. Anledningen är bl.a. att inläggen ter sig annorlunda vid en andra eller tredje genomläsning, det tillkommer liksom en ny dimension vid upprepad genomläsning. Det händer mig inte sällan att jag knappt känner igen ett inlägg jag läst tidigare.
Och, vad är det för fel med att sakta ned tempot ibland? Dvs ge sig lite tid för eftertanke.

Här kommer ett exempel på att det visst finns refleterande synpunkter på forumet.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-05 10:51

dimitri skrev:
meanmachine skrev:Att ständigt exemplifiera är ett sätt att sakta ned tempot tycker jag. Förstår man inte det rätt uppenbara när man läser?

Att leta exempel/citat på det man menar är en bra metod. Det ger tyngd åt egna argument. Ständigt upprepade påståenden utan exempel ter sig så småningom oseriösa. Jag tror eller snarare påstår att du kommer att ha det rätt svårt att hitta exempel på det du hävdar. Anledningen är bl.a. att inläggen ter sig annorlunda vid en andra eller tredje genomläsning, det tillkommer liksom en ny dimension vid upprepad genomläsning. Det händer mig inte sällan att jag knappt känner igen ett inlägg jag läst tidigare.
Och, vad är det för fel med att sakta ned tempot ibland? Dvs ge sig lite tid för eftertanke.

Här kommer ett exempel på att det visst finns refleterande synpunkter på forumet.

Kloka ord! :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-05 10:54

mats skrev:
Nattlorden skrev:

Jo jag vet att de blir bättre då, det var det jag menade, piparna är fina högtalare men man måste hålla på med dämpning innan de kommer till sin rätt. Fast jag hade nog ändå varit nöjd med dom ändå, men det är för mycket jag, eftersom jag är totalt ohändig.

Hm får se nu enligt Meanmachine så skall jag få riktigt på hugget och IÖ skall åka ner till mig och skälla ut mig. Jag hoppas inte det blir så även om ingenjörer var mer krigiska, de första ingenjörerna tillverkade krigsmaskiner osv. Men Ingvar är rätt så snäll, vi två har inte kommit överens alltid men ond är han inte.

Det tror inte jag heller att han är. Har ser snäll ut på bild i alla fall. Men i ställer för att lägga locket på och tysta ned så kanske man kunde vända på frågan.

Oj, tänk att människor kan känna så här...Hur se folk på oss och vår org/företag/forum etc. Lite självritik hade kanske varit på plats men dofter av ego sprider sig väldeligahär på faktiskt. :(

Sen tog det väl ca 3sek innan du har en bortförklaring. :wink: Så du hade fel!!! :lol:
Senast redigerad av meanmachine 2008-03-05 10:55, redigerad totalt 1 gång.

hifiguru@spray.se

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-05 10:55

meanmachine skrev:Kloka ord! :)

WoW! Tack MM!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-03-05 11:35

MM håller med dig att det finns vissa här som går the only way och går plumpt på osv Det kanske är the only way, men det jag inte gillar är känslan av att lyder man inte the only way så är man på fel spår och får många "anhängare på sig". Men det finns säkert andra the only way på andra sidan också. Man skall aldrig bråka o ha sig, argumentera visst men inte bråka, personpåhopp osv. Väldigt trist och dessutom får man inte det man är ute efter.

Ett exempel jag och Ingvar bråkar (har aldrig hänt :lol: )

1) Du Ingvar du har totalt fel du är en jäkla Ingenjör

Självklart blir Ingvar förbannad och de som håller med honom ger också igen.

men samma sak men i mer vänliga toner

2 Ingvar jag håller inte med dig och jag tycker du har en lite bobbig ton, vill du var snäll o tagga ner?

Ingvar svara. Javisst förlåt inte mening att jag skulle vara bobbig osv osv, det jag menade

Det jag menar att diskutera aldrig när man är flyförbannad det blir bara fel.

När INgvar skrev till mig att jag var lite och reste när jag skröt om att den projektorn hade så mycket i kontrast (då hade jag faktiskt ingen aning om att det fanns två olika sätt att räkna ut kontrast). Jag upplevde Ingvar lite bobbig och blev flyförbannad. Men istället för att bli flyförbannad och därmed få Ingvar arg på mig, kunde jag skrivit.

Ingvar varför svarar du så bobbigt, det var inte snällt av dig. Då tror jag att Ingvar hade sagt förlåt och skrivt att jag hade missuppfattat honom.

Oj nu ser jag att jag behöver också lära mig lite av ovanstående text. Tyvärr så kan jag också bli flyförbannad och tänka att alla vill mig illa, utan att tänka efter,'vill dem mig illa egentligen??

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi