Ett reportage jag minns dock, och som kanske kan indikera om tidsperioden, var ett hos en skåning som byggt om sin källare till en gigantisk hornkonstruktion som mynnade bakom soffan i vardagsrummet våningen ovanför. Har för mig att han hade ett mycket skumt hemmabyggt slutsteg (eller om det var försteg) som var väldigt platt och runt metern långt. Mellanregister- och diskanthorn satt lite slarvigt fästa i en träplatta (eller snarare låg...). Någon som minns detta?
Men det var inte den artikeln jag är ute efter, utan en om en dansk (kan vara skåning också*) som hade ett par stavlimmade (trooor jag) stativhögtalare med kevlarelement. Har för mig att han hade fyra likadana, ett för varje "hörn" av rummet. Och jag har dessutom för mig att de påminde om de första Mårtenhögtalarna (Maasen eller vad de nu hette) i konstruktionen, med tillhörande bottensats som fungerade som basmodul.
Här är jag inte säker, det föreligger en stor risk att jag blandar ihop de båda.
Men vad jag säkert minns var att han hade jobbat mycket med akustiken i sitt rum, och tagit in hjälp för att få till det rätt. Bland annat hade han tvärgående "brädor" i taket med lite mellanrum för att bryta upp takreflexen.
Någon som har en aning om vad jag yrar om och som skulle kunna ge mig en hänvisning till årgång eller nummer? Av någon anledning vill jag återbesöka den där artikeln... Minns ni det först beskrivna reportaget får ni ju bubbla om det också
Edit: *Det är hemskt att blanda ihop dansk och skåning så där som det låter som jag gör. Men eftersom HF är en halvdansk tidning så fick jag för mig att det kunde röra sig om en dansk. Men efter kommentaren från matereo så tar jag tillbaka det, han kan nog bo var som helst.