Efterlysning av artikel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Efterlysning av artikel

Inläggav shifts » 2008-03-05 11:21

Jag minns ett hemma hos-reportage i High Fidelity för många år sedan (10-12 år säkert). Mitt minne är ytterst diffust och det jag minns är säkert inte tillräckligt för att någon ska erinra sig vad det är för något.

Ett reportage jag minns dock, och som kanske kan indikera om tidsperioden, var ett hos en skåning som byggt om sin källare till en gigantisk hornkonstruktion som mynnade bakom soffan i vardagsrummet våningen ovanför. Har för mig att han hade ett mycket skumt hemmabyggt slutsteg (eller om det var försteg) som var väldigt platt och runt metern långt. Mellanregister- och diskanthorn satt lite slarvigt fästa i en träplatta (eller snarare låg...). Någon som minns detta?

Men det var inte den artikeln jag är ute efter, utan en om en dansk (kan vara skåning också*) som hade ett par stavlimmade (trooor jag) stativhögtalare med kevlarelement. Har för mig att han hade fyra likadana, ett för varje "hörn" av rummet. Och jag har dessutom för mig att de påminde om de första Mårtenhögtalarna (Maasen eller vad de nu hette) i konstruktionen, med tillhörande bottensats som fungerade som basmodul.
Här är jag inte säker, det föreligger en stor risk att jag blandar ihop de båda.

Men vad jag säkert minns var att han hade jobbat mycket med akustiken i sitt rum, och tagit in hjälp för att få till det rätt. Bland annat hade han tvärgående "brädor" i taket med lite mellanrum för att bryta upp takreflexen.

Någon som har en aning om vad jag yrar om och som skulle kunna ge mig en hänvisning till årgång eller nummer? Av någon anledning vill jag återbesöka den där artikeln... Minns ni det först beskrivna reportaget får ni ju bubbla om det också :)

Edit: *Det är hemskt att blanda ihop dansk och skåning så där som det låter som jag gör. Men eftersom HF är en halvdansk tidning så fick jag för mig att det kunde röra sig om en dansk. Men efter kommentaren från matereo så tar jag tillbaka det, han kan nog bo var som helst.
Senast redigerad av shifts 2008-03-05 12:13, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-05 11:31

Jag kommer ihåg den, den är nog från 1988-1999 kanske? Jag kommer ihåg att jag har slängde den för ett tag sedan när jag rensade bort en del av mitt gamla skräp jag sparat på genom åren...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-05 11:34

Tror det handlar om samma anläggning i denna tråd...

Artikel

Bild

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-05 11:54

Det lät ju som Bo Hansson annars! Förutom det där med Skåning.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-05 11:58

Nefilim: ja, där var de gigantiska hornen!

matereo: Alltså, det kan vara jag som blandrar ihop mina minnen. Skippa det där med att han var dansk eller skåning...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-05 12:01

Låter säket jääääätebra. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-05 12:03

shifts skrev:Nefilim: ja, där var de gigantiska hornen!

matereo: Alltså, det kan vara jag som blandrar ihop mina minnen. Skippa det där med att han var dansk eller skåning...

Jag har även numret av Hifh-Fidelity med denna artikel liggandes någonstans. Ska leta när jag får mycket inspiration, och hittar jag den kan jag alltid skicka den till dig...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-05 12:11

Nefilim: Tack, men det ska du inte behöva göra. Det var dock väldigt roligt att läsa Ranefjords artikel, den fick mig att minnas tillbaka.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-05 12:14

Morello skrev:Låter säket jääääätebra. 8)

Heh, det kan jag inte uttala mig om. Men det ser ju onekligen lite "råddigt" ut. ROLIGT verkar han ha och det räcker för mig i alla fall :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2008-03-05 13:47

Schysst WAF rakt igenom... :D

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-03-05 14:05

WAF är bara förnamnet.... :lol:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-05 14:11

Här är ju en äldre tråd på HF som handlar om Bo Hansson och bla. hans mastodontiga källarhorn. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=1
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Återgå till Generellt om hifi