Var på Marten's Center i lördags...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-06 10:14

MD: Tack för lyssningsstunden, och om igen: det är jättekul att ni satsar som ni gör, och jag tror att det är helrätt.

Tack också för responsen! Jag har några kommentarer, men inser att ni inte har tid att sitta och skriva på internet, så får jag inga svar på dessa blir jag inte sur. :)

Med en helt resonans fri bas med så kort efterklang, som det är i ett level 3 rum, så kan det i förstone verka lite som att det saknas lite bas. Men finns det bas på inspelningen så återges det också korrekt i rummet.
Det var alltså inte min subjektiva upplevelse. På en inspelning av en orgel förväntar jag mig inte att de djupa tonerna försvinner, eftersom de inte gör det i verkligheten. Jag har lyssnat i en del lyssningsrum, både med och utan resonanser, och föredrar alla dagar de resonansfria, mer basfattiga återgivningarna.

Ytterligare en orsak till att en del av forum medlemmarna inte känner igen sig i de lägre frekvenserna är att rum som inte har reducerat rumsresonanserna tillräckligt, drar igång dessa till en del av toner som ligger i närheten av de olika rumsresonaserna, på detta sätt upplevs en fetare och mer otydligare bas. Rummets alla bidrag samt att tonerna ej klingar av tillräckligt fort ger också något som kallas maskerings effekt som gör sig påmind långt upp i frekvens (främst mellanregistret).
Som sagt, jag har hellre för litet men ren bas. Fråga somliga av mina basknarkande forumkumpaner! :D

En av finesserna med Svanås rum är att man kan tuna dem till viss del under 100 Hz. Vi skulle kunna höja nivån med 2-3 dB ganska lätt mellan 60-90 Hz om vi vill och kanske vi gör så det är lättare att ta till sig upplevelsen för ovana lyssnare (av level 3 rum).
Nej för sjutton, inte för min skull! Det var inte den basen jag saknade, det var lågbasen (<40 Hz).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-06 10:21

Nu är jag så nyfiken att jag nog måste ta med mig Almen och lite inspelningar på en lyssning!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-06 10:23

MD: forts...

Frekvensgången (med Coltrane) i rummet är +- 3 dB från 23-10000 Hz vid lyssningsposition, förutom en utsläckning runt 35-40 Hz på ca 5 dB...
Dippen vid 35-40 Hz hoppas vi att kunna höja inom en ganska snar framtid.
Kanske en objektivt rak kurva inte nödvändigtvis ger en subjektivt rak basåtergivning? Dippen kan ju också delvis förklara den i mitt tycke för svaga basen.

Efterklangen (RT60) är mellan 0.3-0.4 s mellan 60-20000 Hz. Under 60 Hz stiger den till ca 0.6 s.
OK, litet mer än vad jag vill ha i ett lyssningsrum. Stämmer med min subjektiva uppfattning.

Det finns ju gubevars ett mycket stort utbud av både olika högtalarmärken och andra lösningar på rumsliga problem vid musiklyssning än de vi valt att genomföra och det står verkligen alla fritt att välja vad som passar bäst på individnivå och till plånbokens storlek.
Hehe, vet inte om jag skall nappa på det... Men visst, vill ni antyda att det är "surt sa räven"-kommentarer, så. :D

Alla är välkomna att komma in och titta och lyssna i något av våra lyssningsrum.
Jag kan helhjärtat rekommendera ett besök! :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-06 11:19

JTarnstrom, :), sorry, jag hoppas det är rättstavat den här gången. Jag är väldigt dålig på att komma ihåg namn och även på att stava till namn :oops: .

Nåväl, angående Stig Carlsson kontra Stickan, så känner jag mig tämligen säker på att han vid slutet av sitt liv, d v s under 90-talet varken skulle ha kallat dig för tölp eller ens tyckt att du var en tölp :). Fast det skulle nog faktiskt ha berott lite på situationen. Men då Stig var yngre och fortfarande vigör så var saken annorlunda. Hade det varit en offentlig debatt och en för honom okänd person som kallat honom för Stickan i sitt inlägg i debatten så hade Stig Carlsson inte varit nådig. Om det var Stig eller om det var tidernas tradition låter jag vara osagt men Stig var betydligt mer känslig i den frågan än någon annan jag känner. Annat vore det om du hade varit en i Stigs närmsta umgängelsekrets och det samtidigt inte vore något offentlig möte eller debatt.

Vad gäller själva titulerandet Civ. ingenjör så var det mest i skrift som Stig ville bli titulerad eller om någon skulle introducera Stig eller offentligt prata om Stig i tredje hand. Jag tror detta fortfarande är tradition i fråga om titlar såsom Professor, Dirigent, Doktor o s v.

Vad gäller Stigs förlåtelse och Stigs syn på tölpaktighet så tror jag att det inte har så mycket med ditt högtalarval att göra utan snarare på visad respekt. I och för sig så är det ju visad respekt för Stig som högtalarkonstruktör som du de facto har visat och det ger ju många plus i kanten, men det är en viss liten skillnad för visad respekt som konstruktör kontra visad respekt som person vad gäller Stickan kontra Stig Carlsson. Området var som sagt, känsligt för Civ. ingenjör Stig Carlsson.

Vad har detta med MDs rum att göra? Ingenting, men det är ändå lite klargörande över din lilla undran just i denna tråd. Det är lite svårt att för mig beskriva detta i skrift. En gör så gott en kan.

Med vänliga Hälsningar
Peter Steindl

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-06 11:26

petersteindl skrev:
Phon, jag skulle inte vara helt säker på att det i normala fall bara är att dra ut linjen snett nedåt till -60 dB. Dock kan det i det här fallet vara så eftersom det definitivt inte är ett normalt klingande rum.

Nej just, det är ju inte ett alldeles normalt rum ... ska man använda en sån här nurå .... :mrgreen:

petersteindl skrev:
Man ser att den akustiska dämpningen är tämligen konstant och lika med frekvens, från 62,5 Hz upp till 4 kHz. Man har alltså avsiktligen valt dämpning och diffusion vid de olika frekvensregistren för att uppnå detta. Det betyder att man lägger in dämpning i basen och troligtvis på ett ganska extraordinärt sätt, medans för de höga frekvenserna väljer man enbart eller åtminstone till övervägande del diffusion.

Jo, det framgick väl av byggbeskrivningen rätt bra tycker jag. Tekniskt välgjort, utan tvekan.

petersteindl skrev:
En annan sak är värd att notera. Stig Carlsson använde aldrig konstlade diffusorer i lyssningsrum, vare sig i tak eller på väggar. Undrar varför? Min fråga är snarast ett utropstecken eftersom jag vet svaret och det är inte att han inte hade tillgång till diffusorer.

Väl mött
Peter Steindl

Han körde ju tidigt med många diskanter istället... same .. same, but different .... bäst vi tar en till :mrgreen:

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-06 11:36

petersteindl skrev:Almen, jag skall försöka tolka lite grann. Du ville ha en tolkning.
Tack! :)

På papperet ser det ju rätt så snyggt ut, det som Marten Design uppvisar.
---
Att uppnå så pass kort efterklangstid i basen i ett så pass stort rum som dessutom är kalt kräver synnerligen extraordinära åtgärder. Det finns som jag ser det ett litet problem. Är det så man skapar bäst ljud i ett rum då recipienten är den mänskliga hörseln? För en singel rundkännande mätmikrofon är det odiskutabelt så men… Personligen skulle jag sannolikt inte vilja lyssna på musik i ett sådant rum eftersom det helt klart är en onaturlig efterklangstid i rum.

Intressanta synpunkter. Man kan ju jämföra med att sitta en bit ifrån en orkester (stor eller liten) i en (för ändamålet) normal konsertsal. Där är ju basen levande och har en subjektivt upplevd lång efterklang.

Vid lyssning vill man ju inte ta bort den upplevelsen (som jag upplevde gjordes i MD-rummet), samtidigt som man inte vill ha resonanser härrörande från lyssningsrummet. Men man kanske måste ta rummet till hjälp för att illusoriskt återskapa den ursprungliga upplevelsen, och inte dämpa bort för mycket av efterklangen i basen?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-06 16:13

Förresten, synd att Marten inte ville kommentera det faktum att det på hemsidan står att deras högtalare är konstruerade för att stå nära bakväggen.
...speakers by Marten are constructed for positioning close to the back wall and to a certain extent close to the side walls
Nu stod de inte fyra meter ifrån, som jag i hastigheten skrev (jag tror jag satt och tänkte på väglängden och uppskattade den till 3-4 m när jag satt och huvudräknade på eventuell resonansfrekvens :oops:), men 1,5 m ifrån är ganska mycket det med.

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-03-06 17:57

MD skrev:Koppla av, använd gärna ett öppet sinne och njut av de välgörande och helande upplevelser som hifin och musiken kan ge är Dr Martens stående ordination.

Alla är välkomna att komma in och titta och lyssna i något av våra lyssningsrum.

Med detta inlägg vill vi bara förbereda er på vad ni har att vänta er.

Marten Centre
Chalmersgatan 24
411 35 Göteborg
T: 031-207200
F. 031-207270

Öppet: Ons-Fre 13-18 samt Lör 11-15.

Hej på er! Ska försöka hinna in på ett alltid (minst?) lika angenämt besök hos er i morgon, på min lediga dag. Med detta inlägg vill jag bara förbereda er på vad ni har att vänta er. :wink:

MVH
Stefan
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Användarvisningsbild
Matrixen

Inläggav Matrixen » 2008-03-06 23:58

[quote]På papperet ser det ju rätt så snyggt ut, det som Marten Design uppvisar.
---

Intressanta synpunkter. Man kan ju jämföra med att sitta en bit ifrån en orkester (stor eller liten) i en (för ändamålet) normal konsertsal. Där är ju basen levande och har en subjektivt upplevd lång efterklang.
[quote]
Almen, avvik nu inte från den smala vägen :wink:
För att återge konsertens inspelningslokals efterklang, så kan ju aldrig en lång efterklang i återgivningsrummet hjälpa detta :!: :?:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-07 02:41

Jag tänkte komma med ett liten kort inlägg angående Stig Carlssons filosofi och diffusorer eftersom jag imorgon åker ner till Kristianstad och är tillbaka först på måndag:
phon skriver:
Han körde ju tidigt med många diskanter istället... same .. same, but different

Detta är en sanning med modifikation där modifikationen är avgörande. Säg att en högtalare har ett såpass direktstrålat ljud att inget ljud når diffusorn i rummet. Vad skall man då med diffusor till? Det är så att ju mer ljud från högtalaren som når diffusorn i rummet desto mer kan diffusorn påverka ljudet. Det betyder att diffusorn inverkar som mest ju mer bredstrålad högtalaren är och detta gäller även diskanten vilket ofta är ett bortglömt faktum. Det är således inte så att en smalstrålad diskant med diffusorer på väggar ger samma diffuserande resultat som en bredstrålad diskant utan diffusorer. Jag återkommer i ärendet.

Matrixen skrev:
och
För att återge konsertens inspelningslokals efterklang, så kan ju aldrig en lång efterklang i återgivningsrummet hjälpa detta

Dessa påståenden vill jag med bestämdhet dementera. I en konsertlokal har man en betydligt längre efterklangstid än i normala bostadsrum. I en konsertlokal pratar man ofta om efterklangstider om 1,2 sekunder till 2,5 sekunder. I basen kan det vara längre. Det är således inte så att det handlar om subjektiv upplevda efterklangstider utan det är högst reella och mätbara objektiva storheter. Efterklangstiden i återgivningsrummet är betydligt kortare än efterklangstiden i konsertlokalen och inte tvärtom såsom jag uppfattar att du skriver.

Stig Carlsson pratade om efterklangstider mellan 0,4-0,5 sekunder i mellanregistret i bostadsrum. Jag återkommer till dess konsekvenser. Man måste sätta efterklangstiderna i konserthus i förhållande till efterklangstiderna i återgivningsrum till varandra och fundera på hur de adderas och hur man vill att ett bostadsrum skall fungera som bäst så att man inte lägger märke till rummet. Jag vill med bestämdhet påstå att ytterligheten d v s ett döddämpat rum är ett av de enklaste rummen att känna igen. Oftast är det så att det rum som man känner igen minst är det vanliga bostadsrummet. :) Detta visste Stig Carlsson om.

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-07 09:21

Matrixen skrev:Almen, avvik nu inte från den smala vägen :wink:
För att återge konsertens inspelningslokals efterklang, så kan ju aldrig en lång efterklang i återgivningsrummet hjälpa detta :!: :?:
:D

Nja, jag tänkte så här: när du spelar in en orkester har du oftast mikrofonerna på scenkanten eller hängande ovanför dirigenten. När du sitter längre bak i salongen upplever jag att basen känns relativt sett starkare.

Om du vill få samma upplevelse i lyssningsrummet så kanske du måste tillåta mer efterklang i basen? Eller löser man det enbart med en bashöjning som gör att frekvenskurvan avviker från den räta linjen?

Eller blev allt en trasa nu? :cry:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-07 09:57

petersteindl skrev:Matrixen skrev:
och
För att återge konsertens inspelningslokals efterklang, så kan ju aldrig en lång efterklang i återgivningsrummet hjälpa detta

Dessa påståenden vill jag med bestämdhet dementera.

Fast det var jag som skrev det första. :)

Saken är den att du förmodligen har den efterklang du vill ha på inspelningen, vad jag undrade var om man kanske vill ha mer bas på uppspelningen än vad som finns på inspelningen, och hur man i sådana fall bäst löser det.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-03-09 12:12

Magnuz skrev:
petersteindl skrev:När använder man Mr. Green?

Den är inte helt lättolkad den där smileyn, men jag skulle använda den antingen som phloam ovan eller kanske ännu mer om jag tycker att jag slår in en öppen dörr eller t.ex. utnyttjar någons skrivfel till en dålig ordvits.

:mrgreen: betyder väl ungefär som kombinationen :D :twisted: 8) , tror jag.

Jag skulle nog snarare säga :oops: :wink: 8) , tror jag. :)

Nä nä nä. absolut ingen :oops: !
Snarare mer 8) och kanske :twisted: .
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-03-10 00:41

var rummet beltat?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-10 12:21

Från tråden på Euphonia:
plind skrev:Leif berättade att han höjt upp basnivån i rummet med ett par db... lobbying fungerar
Se där, ja. :) Fina bilder på Euphonia, förresten.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi