Tack också för responsen! Jag har några kommentarer, men inser att ni inte har tid att sitta och skriva på internet, så får jag inga svar på dessa blir jag inte sur.
Det var alltså inte min subjektiva upplevelse. På en inspelning av en orgel förväntar jag mig inte att de djupa tonerna försvinner, eftersom de inte gör det i verkligheten. Jag har lyssnat i en del lyssningsrum, både med och utan resonanser, och föredrar alla dagar de resonansfria, mer basfattiga återgivningarna.Med en helt resonans fri bas med så kort efterklang, som det är i ett level 3 rum, så kan det i förstone verka lite som att det saknas lite bas. Men finns det bas på inspelningen så återges det också korrekt i rummet.
Som sagt, jag har hellre för litet men ren bas. Fråga somliga av mina basknarkande forumkumpaner!Ytterligare en orsak till att en del av forum medlemmarna inte känner igen sig i de lägre frekvenserna är att rum som inte har reducerat rumsresonanserna tillräckligt, drar igång dessa till en del av toner som ligger i närheten av de olika rumsresonaserna, på detta sätt upplevs en fetare och mer otydligare bas. Rummets alla bidrag samt att tonerna ej klingar av tillräckligt fort ger också något som kallas maskerings effekt som gör sig påmind långt upp i frekvens (främst mellanregistret).
Nej för sjutton, inte för min skull! Det var inte den basen jag saknade, det var lågbasen (<40 Hz).En av finesserna med Svanås rum är att man kan tuna dem till viss del under 100 Hz. Vi skulle kunna höja nivån med 2-3 dB ganska lätt mellan 60-90 Hz om vi vill och kanske vi gör så det är lättare att ta till sig upplevelsen för ovana lyssnare (av level 3 rum).