Moderator: Redaktörer
MangeRock skrev:Ja nog behövs mastring allt..men en masteringprocess bör inte ha som mål att få allt att låta så högt som möjligt. Men mastring kan göra underverk med vissa inspelningar..
Bob Ludwig skrev:The reason the recent albums don’t experience as much improvement is that Hugh Padgham mixed them and he did near-perfect mixes! What’s to fix?
Bob Ludwig skrev:They sound totally amazing thanks to Elliot Scheiner's fantastic mixing, there wasn’t much for me to do.
Almen skrev:Bara för att artisten vet i huvudet hur det "skall låta" så betyder inte det att de vet a) hur man skall göra för att få det att låta så, eller b) om det går över huvud taget.
Om artisten, ljudteknikern och producenten har samma vision och vet hur det skall låta och hur man skall göra för att nå dit så är det kanske inte så himla mycket som mastringsteknikern kan tillföra. Å andra sidan, om artisterna och ljudteknikern inte har koll, så kan det ju behövas en del fixande.
Jag gillar att citera Bob Ludwig, som ofta får frågan om välljudande album som han mastrat.
Om Police-remastringarna:Bob Ludwig skrev:The reason the recent albums don’t experience as much improvement is that Hugh Padgham mixed them and he did near-perfect mixes! What’s to fix?
eller om Steely Dans album:Bob Ludwig skrev:They sound totally amazing thanks to Elliot Scheiner's fantastic mixing, there wasn’t much for me to do.
Kaffekoppen skrev:Jag tror att du fullständigt missat poängen i det Bertil skrev.
Bertil har ju en otroligt bra kontakt med sina kunder. Genom sitt lugna och harmoniska bemötande och den kunskap han har påvisat får han stort förtroende.
Att tolka det han skriver som att han är respektlös är rätt fantasifullt och påvisar att man inte riktigt greppat det han förmedlar.
Lite mer ödmjukhet vore klädsamt.
(Ni är nog tämligen överrens om att man skall agera respektfullt och bara tanken på att man skulle göra något annat i ett serviceyrke är ju rätt underliggt)
subjektivisten skrev:MangeRock skrev:Ja nog behövs mastring allt..men en masteringprocess bör inte ha som mål att få allt att låta så högt som möjligt. Men mastring kan göra underverk med vissa inspelningar..
Varför? Menar du att man inte kan få till ljudet i studion?
subjektivisten skrev:MangeRock skrev:Ja nog behövs mastring allt..men en masteringprocess bör inte ha som mål att få allt att låta så högt som möjligt. Men mastring kan göra underverk med vissa inspelningar..
Varför? Menar du att man inte kan få till ljudet i studion?
philip skrev:Varför får jag inte skriva att han är respektlös när han är det? Han skriver att de flesta inte vet något om ljudteknik precis som att det skulle vara samma sak som att inte veta hur man vill att det ska låta. Det är mitt jobb att tolka kunden så han/hon blir nöjd. Kunden behöver inte veta något om ljudteknik/mastring - det är mitt jobb.
philip skrev:Tyvärr har många "studios" relativt dålig lyssning - kanske ett par bra lurar och ett par hyfsade monitorer. Då kan det vara skönt att skicka materialet till någon som har bra grejor för att vara säker på att man inte mixat bort sig helt. Mitt jobb blir att försöka tolka vad kunden vill, hur slutresultatet är menat att låta. Detta kan man göra genom att lyssna på kunden och musiken, ibland blir det inte bra - då gör jag om det utan extra kostnad eller rekommenderar någon annan mastringsfirma.
En del studios har väldigt bra lyssning men även i dessa fall kan det behövas mastring - det är ofta ett sound man är ute efter då.
subjektivisten skrev:philip, Kunde du lista några skivor du har masterat?
subjektivisten skrev:philip skrev:Tyvärr har många "studios" relativt dålig lyssning - kanske ett par bra lurar och ett par hyfsade monitorer. Då kan det vara skönt att skicka materialet till någon som har bra grejor för att vara säker på att man inte mixat bort sig helt. Mitt jobb blir att försöka tolka vad kunden vill, hur slutresultatet är menat att låta. Detta kan man göra genom att lyssna på kunden och musiken, ibland blir det inte bra - då gör jag om det utan extra kostnad eller rekommenderar någon annan mastringsfirma.
En del studios har väldigt bra lyssning men även i dessa fall kan det behövas mastring - det är ofta ett sound man är ute efter då.
Om man har så dåliga saker att man inte kan sköta jobbet så bör man inte jobba. Skulle du godta att du åker till en bilverkstad där dom gör bara vissa fåtalsaker men dom skickar vidare den till ÄNNU ett steg, som kostar dig massa pengar, för dom inte har dom kan sitt jobb?
Det kan ju knappast vara försvarbart att inte köpa ett par riktigt bra monitorer för, 20K, och istället skicka varje projekt, vecka för vecka, år för år, till mastering för man inte skaffar ordentlig utrustning.
subjektivisten skrev:philip skrev:Varför får jag inte skriva att han är respektlös när han är det? Han skriver att de flesta inte vet något om ljudteknik precis som att det skulle vara samma sak som att inte veta hur man vill att det ska låta. Det är mitt jobb att tolka kunden så han/hon blir nöjd. Kunden behöver inte veta något om ljudteknik/mastring - det är mitt jobb.
Han bevisar ju det rätt bra när hans egna inspelningar är världkända för sitt otroligt bra ljud medans den mesta junken som finns låter skit. Det är nästa helt omöjligt att gå ut idag och köpa en skiva inom vanlig populärmusik som inte låter skit. Så nog fan vet Bertil vad han snackar om.
subjektivisten skrev:philip skrev:Varför får jag inte skriva att han är respektlös när han är det? Han skriver att de flesta inte vet något om ljudteknik precis som att det skulle vara samma sak som att inte veta hur man vill att det ska låta. Det är mitt jobb att tolka kunden så han/hon blir nöjd. Kunden behöver inte veta något om ljudteknik/mastring - det är mitt jobb.
Han bevisar ju det rätt bra när hans egna inspelningar är världkända för sitt otroligt bra ljud medans den mesta junken som finns låter skit. Det är nästa helt omöjligt att gå ut idag och köpa en skiva inom vanlig populärmusik som inte låter skit. Så nog fan vet Bertil vad han snackar om.
dimitri skrev:Den svenska halvblodshästen hade mankhöjd på mellan 155-162 cm på 50 talet. Idag har en genomsnittlig halvblodshäst 168-175 cm i mankhöjd.
Hästarna idag har mkt högre skadefrekvens.
johanrohm skrev: Det släpps in allt för mycket löst folk i studios i dag som rattar utan någon som helst kunskap.
Hälsningar
JR
Eh, kan vara samma som...philip skrev:För det finns så mycket myter och skitsnack i studiovärlden, du kanske har hört talas om Yamaha NS10? låter det bra i dem så låter det bra överalltoch annars fixar mastringen det.
"certain people"Bob Ludwig skrev:A lot of times, there's a certain well known small speaker that a lot of people use. We have a pair of those, and I'll put it up so I can hear what the artist thought it sounded like. That speaker seems to put more reverb there than is actually there, because it's enhanced around 4k. And it has a certain thump that certain people like.
mapem skrev:beyond skrev:Det är rätt så skojigt att läsa här vad många tror mastering är för nåt, tur att några har koll i alla fall. Tänk så många av era skivor som hade varit riktigt trista att lyssna på utan mastering, alltså innan pumpa-upp-nivåerna-kriget började.
Och tänk vilka trista tavlor det finns med bleka färger. Nä, efter att konstnären är färdig behöver han/hon hjälp av en expert, en färgmastrare som pumpar upp färgmättnaden, justerar färgtemperaturen och blurrar till lite. Då blir tavlorna kul att titta på!
philip skrev:det är inte alla tekniker som hamnat på faktiskt, det är synd. För det finns så mycket myter och skitsnack i studiovärlden, du kanske har hört talas om Yamaha NS10? låter det bra i dem så låter det bra överalltoch annars fixar mastringen det.
![]()
philip skrev:Många jobbar idag i hemmamiljö och i replokal (sk projekstudios) - det har skett en demokratiseringsprocess de senaste åren där fler oavsett ålder, kön och social tillhörighet kan spela in själv. Mycket bra musik kommer från sådana miljöer. Att kräva akustikkontrollerade rum och stora högtalare i dessa fall kanske är lite magstarkt?
beyond skrev:Det är bara så kul att många av er har noll koll på mastering och tycker att djävulen själv har nåt med det att göra. Fast iofs, nivåhetsen har nog det, tihi.
subjektivisten skrev:philip skrev:det är inte alla tekniker som hamnat på faktiskt, det är synd. För det finns så mycket myter och skitsnack i studiovärlden, du kanske har hört talas om Yamaha NS10? låter det bra i dem så låter det bra överalltoch annars fixar mastringen det.
![]()
Jo, vi hade ju en enormt stor tråd om NS10. Inte hört dom själv, såg ett par (eller rättare sagt EN) NS10 hos Öhman för ett par veckor sedan.philip skrev:Många jobbar idag i hemmamiljö och i replokal (sk projekstudios) - det har skett en demokratiseringsprocess de senaste åren där fler oavsett ålder, kön och social tillhörighet kan spela in själv. Mycket bra musik kommer från sådana miljöer. Att kräva akustikkontrollerade rum och stora högtalare i dessa fall kanske är lite magstarkt?
Nej, och jag tror inte(jag vet inte) man behöver enormt bra högtalare och akustikkontrollerat rum för få ett bra ljud. Men att skicka det till mastering där personen använder limiters och compression för ta bort all form av dynamik, för sen fixa EQ så man "öppnar" upp diskanten man redan förstört med compression, så blir det ju knappast bättre än låta det låta "garage".*
*Menar inte att just DU jobbar så men av dom hundratals nya plattor jag jämfört senaste åren så har 99.5% varit totalt söndermasterade.
philip skrev:När du är i göteborg så är du väldigt välkommen att sitta med på ett mastringspass så du får höra hur stor skillnad det är på många skivor för/efter till det bättre.
philip skrev:ja men det vet du inte med säkerhet (om det inte är återutgivningar eller om du har tillgång till mastertejpen (eller master HD:n idag))
phon skrev:Om det är en artist så skiter han väl i om det kommer in några pengar? Artister är konstnärer och gör den konst dom vill göra oberoende av om någon tycker om den eller inte.
Det är en väldig skillnad på en målande konstnär och en vanlig målare, om jämförelsen tillåts.
Den förra målar för sin egen skull, som han själv vill ha det. Den senare målar för att tjäna pengar på det, och på det sätt som kunden vill ha det. Helt olika förutsättningar.
Britt-Gunnar skrev:phon skrev:Om det är en artist så skiter han väl i om det kommer in några pengar? Artister är konstnärer och gör den konst dom vill göra oberoende av om någon tycker om den eller inte.
Det är en väldig skillnad på en målande konstnär och en vanlig målare, om jämförelsen tillåts.
Den förra målar för sin egen skull, som han själv vill ha det. Den senare målar för att tjäna pengar på det, och på det sätt som kunden vill ha det. Helt olika förutsättningar.
precis den uppfattningen har jag också och det är ju de sist nämda som bråkar om nedladding, mitt råd till dom sluta med "musik" och börja med aktiefonder eller nått istället
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster