Mastering, behövs det ALLS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-03-07 16:30

Ja nog behövs mastring allt..men en masteringprocess bör inte ha som mål att få allt att låta så högt som möjligt. Men mastring kan göra underverk med vissa inspelningar..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-07 16:34

MangeRock skrev:Ja nog behövs mastring allt..men en masteringprocess bör inte ha som mål att få allt att låta så högt som möjligt. Men mastring kan göra underverk med vissa inspelningar..

Varför? Menar du att man inte kan få till ljudet i studion?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-07 16:36

Bara för att artisten vet i huvudet hur det "skall låta" så betyder inte det att de vet a) hur man skall göra för att få det att låta så, eller b) om det går över huvud taget.

Om artisten, ljudteknikern och producenten har samma vision och vet hur det skall låta och hur man skall göra för att nå dit så är det kanske inte så himla mycket som mastringsteknikern kan tillföra. Å andra sidan, om artisterna och ljudteknikern inte har koll, så kan det ju behövas en del fixande.

Jag gillar att citera Bob Ludwig, som ofta får frågan om välljudande album som han mastrat.

Om Police-remastringarna:
Bob Ludwig skrev:The reason the recent albums don’t experience as much improvement is that Hugh Padgham mixed them and he did near-perfect mixes! What’s to fix?

eller om Steely Dans album:
Bob Ludwig skrev:They sound totally amazing thanks to Elliot Scheiner's fantastic mixing, there wasn’t much for me to do.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-07 16:42

dimitri skrev:Den svenska halvblodshästen hade mankhöjd på mellan 155-162 cm på 50 talet. Idag har en genomsnittlig halvblodshäst 168-175 cm i mankhöjd.
Hästarna idag har mkt högre skadefrekvens.

:D :cry:

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-03-07 16:42

Almen skrev:Bara för att artisten vet i huvudet hur det "skall låta" så betyder inte det att de vet a) hur man skall göra för att få det att låta så, eller b) om det går över huvud taget.

Om artisten, ljudteknikern och producenten har samma vision och vet hur det skall låta och hur man skall göra för att nå dit så är det kanske inte så himla mycket som mastringsteknikern kan tillföra. Å andra sidan, om artisterna och ljudteknikern inte har koll, så kan det ju behövas en del fixande.

Jag gillar att citera Bob Ludwig, som ofta får frågan om välljudande album som han mastrat.

Om Police-remastringarna:
Bob Ludwig skrev:The reason the recent albums don’t experience as much improvement is that Hugh Padgham mixed them and he did near-perfect mixes! What’s to fix?

eller om Steely Dans album:
Bob Ludwig skrev:They sound totally amazing thanks to Elliot Scheiner's fantastic mixing, there wasn’t much for me to do.

ja det ultimata är ju när man får en mix som inte behöver processas alls. Det händer tyvärr inte ofta.

Ibland får man en mix som inte behöver processas nämnvärt men där artisten önskar en annan ljudbild. Det kan bero på att studiotiden är slut och artisten inte är nöjd, att artisten inte har den utrustning/kunskap som behövs eller att artisten helt enkelt överlåter det sista i ljudskulpteringen åt mig.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-03-07 16:48

Kaffekoppen skrev:Jag tror att du fullständigt missat poängen i det Bertil skrev.

Bertil har ju en otroligt bra kontakt med sina kunder. Genom sitt lugna och harmoniska bemötande och den kunskap han har påvisat får han stort förtroende.

Att tolka det han skriver som att han är respektlös är rätt fantasifullt och påvisar att man inte riktigt greppat det han förmedlar.

Lite mer ödmjukhet vore klädsamt.

(Ni är nog tämligen överrens om att man skall agera respektfullt och bara tanken på att man skulle göra något annat i ett serviceyrke är ju rätt underliggt)

jag känner inte Bertil och han är som sagt säkert en fantastisk tekniker.

Varför får jag inte skriva att han är respektlös när han är det? Han skriver att de flesta inte vet något om ljudteknik precis som att det skulle vara samma sak som att inte veta hur man vill att det ska låta. Det är mitt jobb att tolka kunden så han/hon blir nöjd. Kunden behöver inte veta något om ljudteknik/mastring - det är mitt jobb.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-07 16:48

philip, Kunde du lista några skivor du har masterat? :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-03-07 16:53

subjektivisten skrev:
MangeRock skrev:Ja nog behövs mastring allt..men en masteringprocess bör inte ha som mål att få allt att låta så högt som möjligt. Men mastring kan göra underverk med vissa inspelningar..

Jo visst kan man få till kanonljud i en studio..ett exempel på detta är The Number of the Beast med Iron Maiden och Machine Head med Deep Purple. Dessa låter guld omastrade..men vissa och särskilt lite billigare produktioner tenderar att låta lite "lösa" omastrade. Svårt att förklara men det låter som en ranglig möbel innan mastring och efter mastring låter det som att man har slagit i spikarna ordentligt :) Det är ju möjligt att det bara jag som upplever detta.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-03-07 16:56

subjektivisten skrev:

Tyvärr har många "studios" relativt dålig lyssning - kanske ett par bra lurar och ett par hyfsade monitorer. Då kan det vara skönt att skicka materialet till någon som har bra grejor för att vara säker på att man inte mixat bort sig helt. Mitt jobb blir att försöka tolka vad kunden vill, hur slutresultatet är menat att låta. Detta kan man göra genom att lyssna på kunden och musiken, ibland blir det inte bra - då gör jag om det utan extra kostnad eller rekommenderar någon annan mastringsfirma.

En del studios har väldigt bra lyssning men även i dessa fall kan det behövas mastring - det är ofta ett sound man är ute efter då.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-07 16:57

philip skrev:Varför får jag inte skriva att han är respektlös när han är det? Han skriver att de flesta inte vet något om ljudteknik precis som att det skulle vara samma sak som att inte veta hur man vill att det ska låta. Det är mitt jobb att tolka kunden så han/hon blir nöjd. Kunden behöver inte veta något om ljudteknik/mastring - det är mitt jobb.

Han bevisar ju det rätt bra när hans egna inspelningar är världkända för sitt otroligt bra ljud medans den mesta junken som finns låter skit. Det är nästa helt omöjligt att gå ut idag och köpa en skiva inom vanlig populärmusik som inte låter skit. Så nog fan vet Bertil vad han snackar om.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-07 17:01

philip skrev:Tyvärr har många "studios" relativt dålig lyssning - kanske ett par bra lurar och ett par hyfsade monitorer. Då kan det vara skönt att skicka materialet till någon som har bra grejor för att vara säker på att man inte mixat bort sig helt. Mitt jobb blir att försöka tolka vad kunden vill, hur slutresultatet är menat att låta. Detta kan man göra genom att lyssna på kunden och musiken, ibland blir det inte bra - då gör jag om det utan extra kostnad eller rekommenderar någon annan mastringsfirma.

En del studios har väldigt bra lyssning men även i dessa fall kan det behövas mastring - det är ofta ett sound man är ute efter då.

Om man har så dåliga saker att man inte kan sköta jobbet så bör man inte jobba. Skulle du godta att du åker till en bilverkstad men dom skickar vidare den till ÄNNU ett steg, som kostar dig massa pengar, för dom inte har dom saker dom bör ha för fixa sitt jobb?

Det kan ju knappast vara försvarbart att inte köpa ett par riktigt bra monitorer för, 20K, och istället skicka varje projekt, vecka för vecka, år för år, till mastering för man inte skaffar ordentlig utrustning.
Senast redigerad av subjektivisten 2008-03-07 17:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-03-07 17:02

subjektivisten skrev:philip, Kunde du lista några skivor du har masterat? :)

jag har mastrat mycket i mina dar men de senaste är El Perro del mar - From the valley to the stars.

Annars tycker jag inte att det är så stor anledning att skriva ner vad jag mastrat i denna tråd, ni vet ju inte hur det lät innan ändå.

Men elperroskivan var jag med och mixade också.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-03-07 17:07

subjektivisten skrev:
philip skrev:Tyvärr har många "studios" relativt dålig lyssning - kanske ett par bra lurar och ett par hyfsade monitorer. Då kan det vara skönt att skicka materialet till någon som har bra grejor för att vara säker på att man inte mixat bort sig helt. Mitt jobb blir att försöka tolka vad kunden vill, hur slutresultatet är menat att låta. Detta kan man göra genom att lyssna på kunden och musiken, ibland blir det inte bra - då gör jag om det utan extra kostnad eller rekommenderar någon annan mastringsfirma.

Om man har så dåliga saker att man inte kan sköta jobbet så bör man inte jobba. Skulle du godta att du åker till en bilverkstad där dom gör bara vissa fåtalsaker men dom skickar vidare den till ÄNNU ett steg, som kostar dig massa pengar, för dom inte har dom kan sitt jobb?

Det kan ju knappast vara försvarbart att inte köpa ett par riktigt bra monitorer för, 20K, och istället skicka varje projekt, vecka för vecka, år för år, till mastering för man inte skaffar ordentlig utrustning.

det är inte alla tekniker som hamnat på faktiskt, det är synd. För det finns så mycket myter och skitsnack i studiovärlden, du kanske har hört talas om Yamaha NS10? låter det bra i dem så låter det bra överallt ;-) och annars fixar mastringen det. :evil:

Många jobbar idag i hemmamiljö och i replokal (sk projekstudios) - det har skett en demokratiseringsprocess de senaste åren där fler oavsett ålder, kön och social tillhörighet kan spela in själv. Mycket bra musik kommer från sådana miljöer. Att kräva akustikkontrollerade rum och stora högtalare i dessa fall kanske är lite magstarkt?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-03-07 17:08

subjektivisten skrev:
philip skrev:Varför får jag inte skriva att han är respektlös när han är det? Han skriver att de flesta inte vet något om ljudteknik precis som att det skulle vara samma sak som att inte veta hur man vill att det ska låta. Det är mitt jobb att tolka kunden så han/hon blir nöjd. Kunden behöver inte veta något om ljudteknik/mastring - det är mitt jobb.

Han bevisar ju det rätt bra när hans egna inspelningar är världkända för sitt otroligt bra ljud medans den mesta junken som finns låter skit. Det är nästa helt omöjligt att gå ut idag och köpa en skiva inom vanlig populärmusik som inte låter skit. Så nog fan vet Bertil vad han snackar om.

öhh, jag sa ju det.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-07 17:08

subjektivisten skrev:

Ja, altså, det är väl inte respektlöst. Trampade han möjligen någon på tårna? Jag tror bara han redovisar sin bild över den erfarenhet han mött under 35år..

Min erfarenhet är att ljudtekniker blir glada över artister som engagerar sig i hur de vill ha ett slutresultat, medans det finns artister som är helt likgiltiga inför det och bara vill spela. Där om något, gäller det att läsa in de utryck som artisten förmedlar - och försöka överföra det.

Att veta hur man vill att det skall låta är inte detsamma som att veta hur man gör får att det skall låta så. Jag tror inte att Bertil skulle få sådant erkännande som han fått om han inte levererade det kunderna önskade. Bertil är väl helt enkelt bättre än de flesta på att åstakomma just det som Philip säger sig ha som målsättning.

Det är förövrigt en bra målsättning, och dessutom en alldeles förträfflig inställning som jag är övertygad om att han delar med Bertil ;)

Edit: Jag har ingen direkt personlig relation med Bertil, jag har träffat den ödmjuke herrn två gånger, men hans rykte hade definitivt föregått de mötena.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-03-07 17:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-03-07 17:10

Enligt min åsikt är den viktigaste delen i inspelningskedjan mixningen. När man har fått ett bra ljud på band ( efter timmar av experimenterande med mickupphängningar och rattande på stärkare och trummor osv) är det viktigaste att skapa en dynamisk ljudbild av dessa ljud. För att åstadkomma detta är mixningen det absolut viktigaste. Det är då man placerar var varje litet ljud ska befinna sig i ljudbilden. Kassa mixningar är tusen gånger värre än en dålig mastring. Poängen är att om man har spelat in bra ljud och gjort en gedigen mixning kan mastering vara pricken över i:et då man färgar hela produktionen efter önskemål. Men det är enligt mig mixningen som ska ta absolut mest tid i anspråk när man spelar in ett album. Album som är mixade av en trummis med alkoholisthybris låter i regel inte särskilt bra. And justice for all med Metallica är ett utmärkt exempel på detta.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-07 17:10

dimitri skrev:Den svenska halvblodshästen hade mankhöjd på mellan 155-162 cm på 50 talet. Idag har en genomsnittlig halvblodshäst 168-175 cm i mankhöjd.
Hästarna idag har mkt högre skadefrekvens.

Vilket till väldigt stor del beror på klassen på dagens ryttare. johanrohm har helt rätt, och inte bara för studios.

johanrohm skrev: Det släpps in allt för mycket löst folk i studios i dag som rattar utan någon som helst kunskap.

Hälsningar
JR

Det släpps in allt för mycket löst folk i stallen i dag som rider utan någon som helst kunskap.

Dom tror att det går att rida likadant som en modern skiva är mastrad ..... 8O
Senast redigerad av phon 2008-03-07 18:00, redigerad totalt 2 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-07 17:12

Det gör det definitivt i många olika sammanhang: mig släppte de in som hästförare på Åby travbana. Det ångrar de nog :)

Tur att hästen visste vägen...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-07 17:14

philip skrev:För det finns så mycket myter och skitsnack i studiovärlden, du kanske har hört talas om Yamaha NS10? låter det bra i dem så låter det bra överallt ;-) och annars fixar mastringen det. :evil:
Eh, kan vara samma som...
Bob Ludwig skrev:A lot of times, there's a certain well known small speaker that a lot of people use. We have a pair of those, and I'll put it up so I can hear what the artist thought it sounded like. That speaker seems to put more reverb there than is actually there, because it's enhanced around 4k. And it has a certain thump that certain people like.
"certain people" :D :D :lol:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2008-03-07 17:14

mapem skrev:
beyond skrev:Det är rätt så skojigt att läsa här vad många tror mastering är för nåt, tur att några har koll i alla fall. Tänk så många av era skivor som hade varit riktigt trista att lyssna på utan mastering, alltså innan pumpa-upp-nivåerna-kriget började.

Och tänk vilka trista tavlor det finns med bleka färger. Nä, efter att konstnären är färdig behöver han/hon hjälp av en expert, en färgmastrare som pumpar upp färgmättnaden, justerar färgtemperaturen och blurrar till lite. Då blir tavlorna kul att titta på!

:)

Det är bara så kul att många av er har noll koll på mastering och tycker att djävulen själv har nåt med det att göra. Fast iofs, nivåhetsen har nog det, tihi.

Jo en grej till, dom flesta här har oehört dålig inblick i inspelning, mixning, studios osv....sitter mest och gissar och säger att studios har dåliga högtalare, sämre öron än er. Men det är lajbans när ni gissar. ;-)
Senast redigerad av beyond 2008-03-07 17:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-07 17:16

philip skrev:det är inte alla tekniker som hamnat på faktiskt, det är synd. För det finns så mycket myter och skitsnack i studiovärlden, du kanske har hört talas om Yamaha NS10? låter det bra i dem så låter det bra överallt ;-) och annars fixar mastringen det. :evil:

Jo, vi hade ju en enormt stor tråd om NS10. Inte hört dom själv, såg ett par (eller rättare sagt EN) NS10 hos Öhman för ett par veckor sedan.

philip skrev:Många jobbar idag i hemmamiljö och i replokal (sk projekstudios) - det har skett en demokratiseringsprocess de senaste åren där fler oavsett ålder, kön och social tillhörighet kan spela in själv. Mycket bra musik kommer från sådana miljöer. Att kräva akustikkontrollerade rum och stora högtalare i dessa fall kanske är lite magstarkt?

Nej, och jag tror inte(jag vet inte) man behöver enormt bra högtalare och akustikkontrollerat rum för få ett bra ljud. Men att skicka det till mastering där personen använder limiters och compression för ta bort all form av dynamik, för sen fixa EQ så man "öppnar" upp diskanten man redan förstört med compression, så blir det ju knappast bättre än låta det låta "garage".*

*Menar inte att just DU jobbar så men av dom hundratals nya plattor jag jämfört senaste åren så har 99.5% varit totalt söndermasterade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-07 17:17

beyond skrev:Det är bara så kul att många av er har noll koll på mastering och tycker att djävulen själv har nåt med det att göra. Fast iofs, nivåhetsen har nog det, tihi.

Noll koll? Du kan ju berätta för oss som inte vet bättre varför mastering är så viktigt?

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-03-07 17:25

Det verkar som att det är viktigare att det låter så bra som möjligt ur en kass radio som står och skrålar i ett hörn på SSAB än att musiken låter bra ur en bra anläggning. När en kass radio eller små datorhögtalare är referenspunkten blir det inte bra hur man än gör. Kraftig komprimering och loudnesswar kan vara en effekt av detta. Spelar man en högdynamisk skiva på en kass radio låter det skit och för att göra de stora massorna nöjda har mastringsprocessen ballat ur.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-03-07 17:27

subjektivisten skrev:
philip skrev:det är inte alla tekniker som hamnat på faktiskt, det är synd. För det finns så mycket myter och skitsnack i studiovärlden, du kanske har hört talas om Yamaha NS10? låter det bra i dem så låter det bra överallt ;-) och annars fixar mastringen det. :evil:

Jo, vi hade ju en enormt stor tråd om NS10. Inte hört dom själv, såg ett par (eller rättare sagt EN) NS10 hos Öhman för ett par veckor sedan.

philip skrev:Många jobbar idag i hemmamiljö och i replokal (sk projekstudios) - det har skett en demokratiseringsprocess de senaste åren där fler oavsett ålder, kön och social tillhörighet kan spela in själv. Mycket bra musik kommer från sådana miljöer. Att kräva akustikkontrollerade rum och stora högtalare i dessa fall kanske är lite magstarkt?

Nej, och jag tror inte(jag vet inte) man behöver enormt bra högtalare och akustikkontrollerat rum för få ett bra ljud. Men att skicka det till mastering där personen använder limiters och compression för ta bort all form av dynamik, för sen fixa EQ så man "öppnar" upp diskanten man redan förstört med compression, så blir det ju knappast bättre än låta det låta "garage".*

*Menar inte att just DU jobbar så men av dom hundratals nya plattor jag jämfört senaste åren så har 99.5% varit totalt söndermasterade.

ja men det vet du inte med säkerhet (om det inte är återutgivningar eller om du har tillgång till mastertejpen (eller master HD:n idag))

något som är MYCKET vanligt är sk masterbusscompressor, då spänner man en (ex) SSL kompressor över main out som man mixar genom. Kombinera detta med NS10 eller annan skit och du har ett resultat som ingen mastringstekniker i världen kan få att låta bra. (jo ganska bra, men inte så bra som det kunde blivit)

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-07 17:28

philip skrev:När du är i göteborg så är du väldigt välkommen att sitta med på ett mastringspass så du får höra hur stor skillnad det är på många skivor för/efter till det bättre.

Just ja, när ska jag få återse mina kära bs60 då? :P Det skulle vara mäkta intressant att sitta med på en mastring :D

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-07 17:31

Vi var några som besökte Philips studio häromåret. Jag vill lugna subjektivisten ifall han befarar att Philip skulle sätta sina klor i en bra inspelning. Det gör han inte.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-07 17:41

philip skrev:ja men det vet du inte med säkerhet (om det inte är återutgivningar eller om du har tillgång till mastertejpen (eller master HD:n idag))

Har jämfört mot utgivningar som är flat.
Idag så är faktiskt inte musiken värd att betala för med tanke på ljudet.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-07 17:45

phon skrev:Om det är en artist så skiter han väl i om det kommer in några pengar? Artister är konstnärer och gör den konst dom vill göra oberoende av om någon tycker om den eller inte.

Det är en väldig skillnad på en målande konstnär och en vanlig målare, om jämförelsen tillåts.

Den förra målar för sin egen skull, som han själv vill ha det. Den senare målar för att tjäna pengar på det, och på det sätt som kunden vill ha det. Helt olika förutsättningar.

precis den uppfattningen har jag också och det är ju de sist nämda som bråkar om nedladding, mitt råd till dom sluta med "musik" och börja med aktiefonder eller nått istället :wink:

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-03-07 17:50

Britt-Gunnar skrev:
phon skrev:Om det är en artist så skiter han väl i om det kommer in några pengar? Artister är konstnärer och gör den konst dom vill göra oberoende av om någon tycker om den eller inte.

Det är en väldig skillnad på en målande konstnär och en vanlig målare, om jämförelsen tillåts.

Den förra målar för sin egen skull, som han själv vill ha det. Den senare målar för att tjäna pengar på det, och på det sätt som kunden vill ha det. Helt olika förutsättningar.

precis den uppfattningen har jag också och det är ju de sist nämda som bråkar om nedladding, mitt råd till dom sluta med "musik" och börja med aktiefonder eller nått istället :wink:

De flesta stora målningar är ju ofta beställningsjobb av nån gammal kung...så var det med den konstnärliga integriteten..ha ha.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-03-07 17:54

Vaför använda ordet mastring? Jag utgår från att trådskaparen menar "limtera skiten ur ljud två-kanals-spåret" För min del skulle jag klara mig bättre utan det. Men vadå, det är väl klart att dom deltar i loudness-kriget, annars spelas det inte på radio tex. Jag tror dessutom att många "mixar" i en icke korrekt lyssing och därför ber den som mastrar att göra jobbet då denna förhoppningsvis har en korrekt lyssning.

Jag kanske slår in öppna dörrar med detta inlägg, men det verkar som det startas en tråd i veckan om detta ämne. Det måste liksom gå att angripa problemet på annan väg då det säkert inte är så många mastringtekniker/musiker/mixare på dett forum och OM det är det så komprimerar dom säkert inte musiken så hårt.

Sen om den som har mixat och eller spelat in musiken säger till masterteknikern att han ska ge fan i att fingra på limitern, så gör säkert denne inte det. Alltså tror jag att det är många artister som är boven i dramat, dom vet helt enkelt inte bättre eller så vill dom sälja sin musik. :wink:
Hifi Is Great Everyday

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi