Mätningar på Inohögtalare

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-03-04 18:15

celef skrev:jag är något förbryllad angående detta men vad händer om någon laddar upp mätgrafer utan att först fråga iö, gör den sig osams med iö då?

ingår det nån form av restriktion angående publicering av mätgrafer vid köp av ino-högtalare? jag kan förstå om så är fallet om iö själv har mätt, men om ägaren gör sina egna mätningar? men om man har ingått ett avtal så har man, att bryta ett sådant ska man inte göra

Jag vet inte om det finns några restriktioner utan är mer av den uppfattning att man respekterar upphovsmannen om denna har ett önskemål om det ena eller andra. Kanske gör man sig inte osams om man sen inte hörsammar det önskemålet men man visar åtminstone respektlöshet och dålig hyfs. Mätningar är vanskligt och om man som skett tidigare publicerar mätningar som är grovt felaktiga av olika anledningar men hävdar att de är korrekta så ställer det ju eventuellt till det.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-03-04 21:00

Celef: Jag har blivit ombedd av IÖ att ej lägga upp mätgraferna just pga av
att det lätt blir misstolkningar och jag respekterar hans önskan såklart
(varför skulle jag inte göra det?).

Skulle han nu inte tycka att det gjorde något om jag la upp dem här ändå
så skulle väl det kanske kunna vara kul?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-04 21:40

Jag vet inte om det finns några restriktioner utan är mer av den uppfattning att man respekterar upphovsmannen om denna har ett önskemål om det ena eller andra. Kanske gör man sig inte osams om man sen inte hörsammar det önskemålet men man visar åtminstone respektlöshet och dålig hyfs.

ja då håller jag med, jag skrev ju:

men om man har ingått ett avtal så har man, att bryta ett sådant ska man inte göra

xxx

Mätningar är vanskligt och om man som skett tidigare publicerar mätningar som är grovt felaktiga av olika anledningar men hävdar att de är korrekta så ställer det ju eventuellt till det.

det håller jag dock inte med om

ja då gör du ju rätt, jag skrev ju:

men om man har ingått ett avtal så har man, att bryta ett sådant ska man inte göra

saken är därmed utredd för min del, tack för att ni svarade
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-08 02:26

Det finns flera skäl, appropå...

Skulle han nu inte tycka att det gjorde något om jag la upp dem här ändå
så skulle väl det kanske kunna vara kul?

Det kanske viktigaste skälet till att jag inte ser något värde i att det cirkulerar en massa mätkurvor, är att jag är mån om mina medmänniskors psykiska välbefinnande.

Att lägga ut alla mätningar som gjorts i en massa rum med sinsemellan ibland väldigt olika förutsättningar, är att "hjälpa" människor att förlora fokus :( på det som jag tycker att det borde handla om - musik och film! :-)

Den som har en mätning på sitt eget rum i handen och har 100 andra människors mätningar att jämföra med, är ju nästan TVINGAD att nojja in på det hela. (Hur bra är mitt rum jämfört med alla andras rum...?)

Precis som om detta skulle gå att utläsa ur mätkurvorna! :lol:

Det gör det inte! 8)

Mätkurvorna (just de som alla pratar om, och tycks tro är en mycket större del av sanningen än de är - tonkurva på lyssingsplats) visar i prinicip en enda sak (och knappt det) - de visar en enda av de många klangupplevelsebestämmande förutsättningarna. Men "på lyssingsplatskurvorna" för ett rum före akustiska åtgärder och samma rum efter är för det mesta häpnadsväckande lika varandra. Det upplevda skillnaderna är det motsatta - häpnadsväckande stora.

De saker som betyder mest finns det dock inga användbara mätmetoder till att kartlägga (inte för att det behövs några för den delen, det går ju utmärkt väl att hantera dem utan mätningar, själva rummet finns ju där i all sin tydlighet) så att stirra sig blind på relativt ointressanta mätkurvor (som ju i princip primärt är till hjälp under arbetet, för att hitta optimum med avseende på tre fyra justerparametrar, men knappt något för att få "ett betyg på slutresultatet"), är verkligen inget jag vill bidra med att ställa till det för folk med. :(

Egentligen borde jag ALDRIG lämna några mätpapper hos folk. :?

Det enda skälet till att jag gör det ändå, är att det kan vara en poäng att de finns där, när/om något i anläggningen byts/uppgraderas. Det kan ju spara en hel del tid att kunna starta från den punkt man var, istället för att börja från början.

Dessutom bör man minnas att kurvorna i alla sin betydelselöshet, betyder något mer än bara dem själva - de representerar ju just det tillstånd man hört i rummet (så mycket bättre än man kan se det från kurvorna). De differentiella effekterna (vad som händer när man ändrar något i justeringen) är något helt annat än den statiska relevansen för hur en kurva kopplar till en upplevelse - differenserna kan man faktiskt utläsa prima.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-03-08 03:11

Hur ställer du dig till publicering av högtalarmätningar då? Alltså mätningar med minimal påverkan av rummet?

Vore det inte bättre att du släppte såna själv, som vet hur man gör dem och har bra grejer att mäta med istf att klåpare gör det vilket vållar diverse skendebatter? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-08 04:55

Grejjen är väl den att:

1. Effekten av att göra det har med önsvärd tydlighet visat att det är oförnuftigt.

2. Högtalare är inga transmissionslänkar, och de enkanaliga mätningar som kan verka entydiga och värdefulla för att beskriva transmissionslänkars egenskaper, blir insignifikanta fragment och tillika svårt vilseledande, för den ljudfältsdekoder som ett par högtalare är.

Och varför skulle jag vilja vilseleda någon? Det vill jag inte. Ett fragment av en komplicerad sanning är ofta bättre utlämnad helt. Det man behöver veta finns redovisat i manifestet. Den som vill veta mera ger jag ogärna ett fragment, men gärna hela historien! Det låter sig inte göras utan återkoppling dock. Det vill säga man kan inte skriva om det utan att veta att alla som läser det ställer de frågor de behöver ställa, och det vet jag ju att de flesta inte gör.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2008-03-08 18:47

Det är väl som med profeten Muhammed. Vissa saker är så heliga att de inte får avbildas.

Vad skulle hända om någon mätte med exempelvis Clio och publicerade kurvorna?

Vad händer om någon stor amerikansk HiFi-blaska publicerar sina kurvor på Guru- speakers?

Märklig debatt tycker jag.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-08 20:13

jag tycker som dig men har nog oxå börjat ändra uppfattning

som tillverkare har man möjlighet att välja att visa mätningar som en del av säljkampanjen eller inte, valet står tillverkaren fritt

som konsument av tillverkarens produkter har jag rätt att mäta och visa andra mina mätningar, men om jag är vän med tillverkaren och tillverkaren uttryckligen har bett mig om att inte visa andra mina mätningar så gör jag ju klokt i att följa vännens önskning
Bikinitider

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-03-08 20:24

Icke desto mindre ser jag fram emot en Stereophilerecension av QM10 inklusive mätningar.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-09 00:43

IngOehman skrev:Egentligen borde jag ALDRIG lämna några mätpapper hos folk. :?

Jo, det får du förstås göra som du vill, men jag tycker inte att du ska tro att du är den enda som kan tolka mätkurvor. Jag tycker det är självklart att alla ska få chansen att lära sig att tolka mätkurvor. Det gynnas INTE av att man undanhåller dem från folk.

Information bör vara fri, det måste vara bäst i längden. Missförstånd eller misstolkningar är en naturlig del i lärandeprocessen, det är nog inte specielt vanligt att man förstår någonting alls precis riktigt från början.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-09 03:09

DrMabuse skrev:Det är väl som med profeten Muhammed. Vissa saker är så heliga att de inte får avbildas.

Vad skulle hända om någon mätte med exempelvis Clio och publicerade kurvorna?

Vad händer om någon stor amerikansk HiFi-blaska publicerar sina kurvor på Guru- speakers?

Märklig debatt tycker jag.

Har du missat att jag faktiskt lagt ut lite mätningar i den här tråden? :?

(Och att de flesta av dem har gjorts av någon annan än jag själv.)

Jag tycker det är en märklig debatt också. När man som jag öppet har
deklarerad en uppfattning och motiverat den, men finner att det, istället
för att det uppstår en potentiellt intressant debatt om det värdet av
monofoniska tonkurvor, så får jag se att det jag skrivit i sak får stå helt
okommenterat - men istället för att någon kommer med en saksynpunkt
blir jag liknad vid Mohammed - och får utstå trist spydiga kommentarer
om att skulle ha argumenterat att något har med "helighet" att göra! 8O

Varför har du ingen kommenterar till, eller frågar något om, det jag
skrivit istället?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-09 10:21

Mätningar är naturligtvis intressanta om man är konstruktör eller intresserad av högtalarteknik. Man kan ju hålla på och justera mikrofonplaceringen tills man får en trevlig kurva som imponerar på dem som tror sig kunna avläsa en massa egenskaper utifrån tonkurvan. Så frågan är hur man ska kunna mäta på ett jämförbart sätt - döddämpat? Det är vi ju inte så värst intresserade av, eller...

Håller till viss del med dig, Ingvar, även om jag också är lite nyfiken!

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-09 13:56

Jag tror jag håller med dig tillbaka, och som jag ser det är det stora broblemet att alla (som vanligt) söker tumregler, och en sådan är att de vill veta både hur en tonkurva för ett specifikt objekt ser ut, och sen vill de veta hur de skall se ut också - precis som om det fanns ett entydigt svar på det. Vissa vet redan att det skall vara en rät linje, för det skall det på förstärkare och då skall det av rättviseskäl vara det på en högtalare också. Tycker man något annat är man ett kappvändande svin...

Men så är det inte, Det finns inte ens ett entydigt svar på frågan om hur en specifik tonkurva skall se ut, eftersom en rimligt komplett redovning av en högtalares tonkurveegenskaper är kanske 20 olika mätkurvor, och man kan inte bedöma en som enskildhet utan att ta hänsyn till alla de andra. Det beror på hörselns sätt att arbeta, men också på yttre omständigheter. Det sistnämnda gör att det inte ens går att uttala sig om en komplett kartläggning av en högtalares tonkurveegenskaper, utan att vet hur det är meningen att den skall användas.

Allt detta är förstås frustrerande för den som VILL att det skall vara enklare, det vill säga VILL finnas en enkel sanning; således att vem som helst skall kunna peka och säga Bra! eller Dåligt! efter att ha tittat på en tonkurva.

Men saker är som de är, inte som vi vill att de skall vara.

Svante skrev:
IngOehman skrev:Egentligen borde jag ALDRIG lämna några mätpapper hos folk. :?

Jo, det får du förstås göra som du vill, men jag tycker inte att du ska tro att du är den enda som kan tolka mätkurvor.

Nu vet jag inte riktigt vad det är du vill säga med den där antydningen? :? Tolka kan ju alla, vissa gör det bättre än andra, vissa har inte en susning. Men tolka kan de ändå. Jag har väl inte skrivit att jag är den ende som kan tolka? 8O

Vad jag har sagt är väl snarare motsatsen - att jag vet hur svårt det är att tolka, och att JAG därför INTE kan tolka fram mer är fragment av en högtalares ljudliga beteende baserat på bara en tonkurvemätning, och att jag därför ifrågasätter värdet av att visa dessa fragment av data.

Det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket information i en ensam mätkurva för att den skall kunna användas till att bedöma hur en högtalare låter! Det är ju bara att lyssna på två olika högtalare från olika tillverkare med liknande tonkruva, och vilken halvdöv person förstår att en massa information måste fattas, eftersom det hörs stora skillnader mellan högtalarna (inte undantagslöst, men för det mesta).

Ja, då undantar jag förstås om något är väldigt fel. Det kan man ju ser i regel rätt lätt i tonkurvan, och hör lika lätt. Men att vissa grava fel både syns på enkla mätningar och hörs, betyder fortfarande inte att mätningen ger en komplett bild av hur högtalaren låter.

Svante skrev:Jag tycker det är självklart att alla ska få chansen att lära sig att tolka mätkurvor. Det gynnas INTE av att man undanhåller dem från folk.

Jag tycker man måste titta på vad som är värdefullt och vad som inte är det, eller rent av motsatsen.

Det finns bara ett förnuftigt sätt att slutgiltigt utvärdera en ljudfältsdekoder - och det är att lyssna på den. I varje fall om den är bra, det vill säga om den är gjord för att i möjligaste mån optimalt anpassas till användningsmiljön, människans hörsel och stereosystemet. Visst kan man titta på mätningar för att undanröja risken för påtagliga fel, det vill säga för att sortera bort några högtalare som man inte ens behöver slösa tid på att lyssna på.

Och visst kan det vara värdefullt för en konstruktör att göra en förfärlig massa mätningar, men "börvärdet" på dessa är ju villkorat filosofin/infallsvinkelt på problemet, och utan att veta den sistnämnda är det svårt för att inte säga omöjligt att värdera en mätning, därtill behöver man som sagt ju se ALLA mätningar för att kunna säga något om hur de skall hänga samman, liksom att man behöver veta något om rummet de skall arbeta i.

Som du skriver ALLA kan (utom jag som med glädje erkänner att jag inte kan det) tolka en enskild tonkurva - men det är ju just det som är problemet. Att de tolkar. Och att det blir fel, och värre: Att saker kommer helt ur proportion!

Det sistnämnda kan sägas med andra ord: En massa viktiga saker glöms bort, bara för att all uppmärksamhet riktas mot en i sammanhanget och som enskildhet - ointressant kurva. :(

(I varje fall om den inte uppvisar några uppseendeväckande problem.)

Svante skrev:Information bör vara fri, det måste vara bäst i längden. Missförstånd eller misstolkningar är en naturlig del i lärandeprocessen, det är nog inte specielt vanligt att man förstår någonting alls precis riktigt från början.

Du har ju lärarens perspektiv, och jag kan kanske förstå att du inte bryr dig om hur många offer som skördas på vägen (varför är det ALLTID Ino-högtalare som skall utsättas???), men även ur lärarens perspektiv tycker jag att du har fel.

Det vill säga det du säger stämmer inte alls med min erfarenhet om vad som är en bra infallsvinkel för den som vill lära sig. :?

Vill man att folk skall lära sig saker (vilket jag verkligen vill) så är det bättre att börja med att göra fel, t ex att själv bygga sig en högtalare som INTE låter bra, och sedan (helst med kunnig handledare) mäta på den (/dem) för att hitta felen. Det faller (som nästan allt annat) tillbaka på den första vetenskapliga tesen. (Fundera på den du :).)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-09 14:39

Vill man att folk skall lära sig saker (vilket jag verkligen vill) så är det bättre att börja med att göra fel...

Man lär sig när det går åt h-e! När allt går vägen lär man sig inget! :lol:

/Jocke

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-03-09 16:16

IngOehman skrev:Det finns inte ens ett entydigt svar på frågan om hur en specifik tonkurva skall se ut, eftersom en rimligt komplett redovning av en högtalares tonkurveegenskaper är kanske 20 olika mätkurvor, och man kan inte bedöma en som enskildhet utan att ta hänsyn till alla de andra.

Mycket intressant! Vilka mätkurvor är det och hur åstadkommer man dem?

IngOehman skrev:J

Det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket information i en ensam mätkurva för att den skall kunna användas till att bedöma hur en högtalare låter! Det är ju bara att lyssna på två olika högtalare från olika tillverkare med liknande tonkruva, och vilken halvdöv person förstår att en massa information måste fattas, eftersom det hörs stora skillnader mellan högtalarna (inte undantagslöst, men för det mesta).

Vh, iö

Exakt. Det är det som är så satans förvirrande. Det är därför jag vill lära mig mer om detta, och eftersom du är här ofta, och vänlig nog att förklara saker och dessutom gör riktigt bra högtalare i referensklass - så är det därför frågan är ställd till dig om graferna. (Om du undrar varför just Ino kom på tapeten igen :D )

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-03-09 17:58

IÖ: Jag tycker det är jäkligt skoj att ibland kika på mätningarna och försöka
få till något samband mellan hur mätkurvorna ser ut och hur det låter i
rummet. Det är hart när omöjligt :lol:

Tittar man på en sån där mätning gjord helt utan tidsfönster eller filtrering
tagen på lyssningsplats så kan man lätt tro att: Satan vad det måste låta
spretigt och grötigt i det där rummet. Fastän att det i verkligheten låter
precis tvärtom. :)

Du kanske kunde hålla ett web-baserat föredrag i akustisk mätteknik här
på faktiskt? :D

Hade varit jäkligt intressant alltså.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2008-03-09 19:36

IngOehman skrev:Det sistnämnda kan sägas med andra ord: En massa viktiga saker glöms bort, bara för att all uppmärksamhet riktas mot en i sammanhanget och som enskildhet - ointressant kurva. :(

(I varje fall om den inte uppvisar några uppseendeväckande problem.)

Ja, nu har jag inte följt det här ämnet – kanske för att jag är medveten
om hur lite några tonkurvor säger om en högtalare (det behöver man
ju ingen erfarenhet för att inse, bara man är medveten om högtalarens
ljudfältsdekodande funktion) – men jag vill tacka dig för att du ”står på
dig”! Är övertygad om att din pedagogik är sund.

Vad gäller din parentes skulle jag gärna se att du berättar om hur man
upptäcker uppenbara problem i en tonkurvemätning. Lite
psykoakustiskt orienterad tonkurveläsningsteknik, alltså. :) Vad som är
hörbart, störande, mindre väsentligt och så vidare.
   Vet att det har gått att läsa en del i MoLt om detta, men ingen artikel
specifikt på det ämnet väl?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-09 20:28

IngOehman skrev:
Svante skrev:Information bör vara fri, det måste vara bäst i längden. Missförstånd eller misstolkningar är en naturlig del i lärandeprocessen, det är nog inte specielt vanligt att man förstår någonting alls precis riktigt från början.

Du har ju lärarens perspektiv, och jag kan kanske förstå att du inte bryr dig om hur många offer som skördas på vägen (varför är det ALLTID Ino-högtalare som skall utsättas???), men även ur lärarens perspektiv tycker jag att du har fel.

Det vill säga det du säger stämmer inte alls med min erfarenhet om vad som är en bra infallsvinkel för den som vill lära sig. :?

Vill man att folk skall lära sig saker (vilket jag verkligen vill) så är det bättre att börja med att göra fel, t ex att själv bygga sig en högtalare som INTE låter bra, och sedan (helst med kunnig handledare) mäta på den (/dem) för att hitta felen. Det faller (som nästan allt annat) tillbaka på den första vetenskapliga tesen. (Fundera på den du :).)

Vh, iö

Men... Offer? Alltså, menar du att INO-högtalarna blir offer om deras mätkurvor diskuteras? Eller menar du dig själv? Jag tror det är precis tvärtom, dvs att högtalarna/du vinner på att kurvorna diskuteras.

Och när man ska lära sig saker så ska man inte göra på bara ett sätt, som att titta på tonkurvan på en INO-högtalare eller tonkurvan på ett hembygge. Det är klart man ska göra båda, för att se skillnaden, och ha olika infallsvinklar.

Tonkurvor på hembyggen brukar ju diskuteras ganska flitigt här på faktiskt, jag kan tycka att det är lite för lite mätande på kommersiella högtalare generellt. Kanske beror det på att de som köper inte mäter?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-09 20:52

Svante skrev:
IngOehman skrev:

Men... Offer? Alltså, menar du att INO-högtalarna blir offer om deras mätkurvor diskuteras? Eller menar du dig själv? Jag tror det är precis tvärtom, dvs att högtalarna/du vinner på att kurvorna diskuteras.

Svante, du får skärpa dig, dvs läsa ordentligt. "Offer" avsåg aspiranterna, inte högtalarna. Men frågan (varför är det ALLTID Ino-högtalare som skall utsättas???) var befogad. Och, kurvorna har ju presenterats av konstruktören, eller ser jag i syne?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-09 21:36

dimitri skrev:
Svante skrev:
IngOehman skrev:

Svante, du får skärpa dig, dvs läsa ordentligt. "Offer" avsåg aspiranterna, inte högtalarna. Men frågan (varför är det ALLTID Ino-högtalare som skall utsättas???) var befogad. Och, kurvorna har ju presenterats av konstruktören, eller ser jag i syne?

Ja, jag kanske missförstår, men jag läste att högtalarna var offren, speciellt med tanke på meningen efter där Ingvar talar om att hans högtalare "utsätts".

Vi får väl fråga Ingvar vad han menade?

Du läser det alltså som att de som tittar på kurvorna som är offer? Hmm. Ja, i sådana fall tycker jag nog att det är lika konstigt fast på ett annat sätt. Hur kan man bli ett offer för att man försöker lära sig att tolka tonkurvor? För att man missförstår dem? För att de är värdelösa?

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-09 22:16

Nej, de är inte offer. De kan bli det däremot om inte deras handledare håller skallarna svala

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-10 01:44

dimitri skrev:Nej, de är inte offer. De kan bli det däremot om inte deras handledare håller skallarna svala

Det här blir rörigare och rörigare. Vilka är offren och vem offrar dem? Jag fattar noll.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-10 01:55

Svante skrev:
dimitri skrev:
Svante skrev:
IngOehman skrev:

Ja, jag kanske missförstår, men jag läste att högtalarna var offren, speciellt med tanke på meningen efter där Ingvar talar om att hans högtalare "utsätts".

Vi får väl fråga Ingvar vad han menade?

Hur kan högtalare vara offer? De har ju inte ens ett medvetande.

Vad jag menade var att du (jag bara gissar, du får självklart tycka för egen räkning) kanske tycker att är okej att 1000 människor missförstår, misstolkar, läser in saker som inte finns, det vill säga uppgraderar det som var harmlösa kunskapsluckor till fullfjädrade fördomar (övertygelser om saker som inte stämmer) och därtill uppfattar att de lärt sig något.:?

Men det är något som jag inte känner att jag vill bidra till. Jag vill helt enkelt inte ställa till med "kunskapstillstånd" som är längre bort från kunskap än ingen kunskap alls.

(Yoda: To learn, you must first unlearn...)

Det finns många vägar till kunskaper, och det gäller förstås även för fysik och psykoakustik, men jag tycker inte det känns rätt att göra saker som riskerar att skuffa ut människor på kunskapsomvägar/senvägar som är svåra att hitta ut ifrån. Kan faktiskt tycka att det är lika illa att bidra till spridning av "information" som man vet kommer att missförstås av många, som att sprida metafysiska irrbloss.

Nu menar jag inte att generellt klandra dem som är inblandade i spridning av fördomar, för många av dem är det utan att de varken menar något illa med det eller ens inser att det är det de gör. (Se bara på historien...)

Inte heller klandrar jag dem, som inte aktivt försöker identifiera och stävja sådant, men jag tycker att den som själv identifierat att problemet har ett speciellt ansvar att tänka på följderna för dem som drabbas.

Jag tror jag kan förstå hur man som lärare inte tycker att det spelar någon roll hur många som blir vilseledda, bara någon lär sig något - och att all information därför är bra!

Men vad jag vill säga att skillnaden mellan information och desinformation är ofta hårfin, och den kan i själva verket vara identisk och skilja sig åt bara genom att den som läser det har fått förutsättningarna att förstå i förväg - och möjligheten att fråga i efterhand!

Det har man på en föreläsning, eller på en lektion i skolan, men det är inte förutsättningar som är uppfyllda på internet!

Svante skrev:Du läser det alltså som att de som tittar på kurvorna som är offer? Hmm. Ja, i sådana fall tycker jag nog att det är lika konstigt fast på ett annat sätt. Hur kan man bli ett offer för att man försöker lära sig att tolka tonkurvor? För att man missförstår dem? För att de är värdelösa?

Man är inte offer för att man försöker tolka kurvorna (jag tror inte jag har entytt något sådant?), men man kan vara det för att den som tillhandahållit informationen har gjort det utan att bry sig om (eller reflekterat över) att se till så att den som läser den har rimliga förusättningarna att lära sig något av det. Då är det inte information, utan desinformtion.

Det är något jag försöker undvika att bidra till.

I en föreläsingssal gäller inte samma villkor, där kan all information exponeras eftersom det finns feed back och en dialog kan fortgå tills information är int bara presenterad, utan också absorberad/förstådd. Då är det meningsfullt. Och jag tror ingen som träffat mig har fått uppfattningen att jag försöker upprätthålla någon sorts mysticism, eller ens är det minsta hemlighetsfull om något, någonsin.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-10 02:44

Wolfie skrev:IÖ: Jag tycker det är jäkligt skoj att ibland kika på mätningarna och försöka
få till något samband mellan hur mätkurvorna ser ut och hur det låter i
rummet. Det är hart när omöjligt :lol:

Ja, så är det. Det vill säga, det är det inte, men det är något helt annat än att förstå att det är amplitud och frekvens på axlarna, och att förstå vad amplitud och frekvens är.

Att "förstå" kurvan är något HELT annat, och även om man behärskar den konsten till fulländning är det bara att acceptera att en rimlig ambitionen är att först lära sig att förstå vad man INTE kan utläsa ur kurvan och sedan de små saker man (i förekommande fall) kan utläsa, snarare än att försöka det omöjliga - att tro att man kan lära sig att förstå hur en högtalare låter genom att titta på en tonkurva. Det går inte! (Men det går att få en mycket bra uppfattning av hur ett par högtalare låter, via mätningar, men inte genom en tonkurva tagen i ekofritt rum eller i ett lyssningsrum.)

Den informationen som finns i kurvan är bara ett fragment. Högtalaren är inte kurvan - den är så ofantligt mycket mera än så. Och det som den "är" hör man, och kan mäta!

Men information av det slaget som man ser i broschyrer (och som efterfrågas ofta här) kan man nästan glömma, om det inte handlar om trivialiterar som att påvisa grava FEL.

Enkla enstaka mätkurvor kan inte några mera avancerade trick än just att visa när något är väldigt fel. Hittar man inga grava fel i en mätkurva bevisar det ingalunda att det inte finns några, det visar bara att man i det fall det finns grava fel, inte ser dem i mätkurvan, vilket tyvärr gäller de flesta grava fel.

Wolfie skrev:Tittar man på en sån där mätning gjord helt utan tidsfönster eller filtrering
tagen på lyssningsplats så kan man lätt tro att: Satan vad det måste låta
spretigt och grötigt i det där rummet. Fastän att det i verkligheten låter
precis tvärtom. :)

Du kanske kunde hålla ett web-baserat föredrag i akustisk mätteknik här
på faktiskt? :D

Hade varit jäkligt intressant alltså.

Nej, inget webb-baserat. Det kan jag nästan lova.

Men föreläsningsformer där det går att svara på frågor från de ALLA som åhör den, ställer jag alltid upp på. Lösa trådar däremot, är bara bränsle för odlande av okunskap och spridande av spekulationer.

Det är en väg bort från kunskapsodlande.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-10 09:52

Ok, vi får nog stanna där, tror jag, och inse att vi har olika syn på värdet av att diskutera tonkurvor på forum.

Ok?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-10 12:46

IngOehman skrev:Men föreläsningsformer där det går att svara på frågor från de ALLA som åhör den, ställer jag alltid upp på.Vh, iö

Kan man ta dig på orden här kanske? :)

Jag tycker om allt som leder till ökad kunskap och mindre förvirring.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-11 18:40

Svante skrev:Ok, vi får nog stanna där, tror jag, och inse att vi har olika syn på värdet av att diskutera tonkurvor på forum.

Ok?

Jag kan varken säga okej eller inte okej, eftersom jag inte känner din åsikt i frågan. Men jag skulle ha gissat motsatsen - alltså att vi är helt överens.

Om du tror att jag inte ser något värde i att diskutera tonkurvor på ett forum så misstar du dig. Det borde om inte annat framgå av att det är just tonkurvor jag ägnat mig åt att prata om, här i tråden.

Vad jag skrivit är ju bara att det bör ske med ambitionen att i möjligaste mån inte offra människor genom att lura ut dem på irrvägar. Det är väl ingen orimlig synpunkt?

Och skall jag se det från (försöka förmedla lite av) mitt eget perspektiv (vilket jag hoppas att du kan sätta dig in i och känna i varje fall lite empati för) så tycker jag det är trist att det känns som att du tycker det är viktigare att sätta mig under granskningsluppen om och om igen, istället för att välja exempel som är bra för dem som vill lära sig något, närmare bestämt att förstå hur och vad man kan tolka fram ur tonkurvemätningar.

Korst sagt: Mätningar visar felaktigheter, inte att något "är rätt". Vill man lära sig att förstå hur olika fel ser ut är det förnuftigt att starta med att lära sig förstå hur stora fel ser ut, eftersom oddsen är bättre att man skall kunna utläsa dem ut en tonkurvemätning.

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-11 19:05

Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:Men föreläsningsformer där det går att svara på frågor från de ALLA som åhör den, ställer jag alltid upp på.Vh, iö

Kan man ta dig på orden här kanske? :)

Jag tycker om allt som leder till ökad kunskap och mindre förvirring.

Var det fel person som ställde frågan, missade du den, eller menade du inte allvar? :?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-11 22:59

Fasen, nu lurar du ur mig ett inlägg till... ;)

IngOehman skrev:Och skall jag se det från (försöka förmedla lite av) mitt eget perspektiv (vilket jag hoppas att du kan sätta dig in i och känna i varje fall lite empati för) så tycker jag det är trist att det känns som att du tycker det är viktigare att sätta mig under granskningsluppen om och om igen, istället för att välja exempel som är bra för dem som vill lära sig något, närmare bestämt att förstå hur och vad man kan tolka fram ur tonkurvemätningar.

Korst sagt: Mätningar visar felaktigheter, inte att något "är rätt". Vill man lära sig att förstå hur olika fel ser ut är det förnuftigt att starta med att lära sig förstå hur stora fel ser ut, eftersom oddsen är bättre att man skall kunna utläsa dem ut en tonkurvemätning.

Mja, jo alltså, det är ju trist om du känner dig överdrivet granskad av mig. Till att börja med så var det ju tonkurvorna och inte dig jag ville studera. Möjligen dina idéer och hur du resonerar kring de små "fel" som vi såg i tex piPs port.

Jag tror ju att dina högtalare är sällsynt väl avvägda ur många aspekter, men jag tror inte att de är felfria. Det tror jag ingen högtalare är. Jag skulle vilja säga att just det gör att de är extra värda att studera; om nu de enda fel man kan hitta är små, och framförallt få, så finns det större chans att förstå dem. Tittar man på ett förstagångshembygge så finns det så många olika "fel" att det kan vara svårt att skilja dem åt och förklara dem.

Det kräver dock att inte mätmetoden har större fel än objekten, förstås.

...och allra bäst är det förstås om man mäter på flera typer av högtalare, för att skaffa sig en bred erfarenhet. I det ingår faktiskt att titta på även dina högtalare. Jag tycker det är synd om du tycker att det är dålig pedagogik, jag tror iaf inte att det är det. Speciellt inte om man även tittar på andra mätningar på diverse hembyggen som vi ju gör ganska ofta här på faktiskt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-12 03:27

Svante skrev:Fasen, nu lurar du ur mig ett inlägg till... ;)

Ja så kan det gå. :oops: Det var inte illa menat i varje fall. ;)

Svante skrev:...och allra bäst är det förstås om man mäter på flera typer av högtalare, för att skaffa sig en bred erfarenhet. I det ingår faktiskt att titta på även dina högtalare. Jag tycker det är synd om du tycker att det är dålig pedagogik, jag tror iaf inte att det är det. Speciellt inte om man även tittar på andra mätningar på diverse hembyggen som vi ju gör ganska ofta här på faktiskt.

Njae… "även på mina" är väl inte samma sak som "bara på mina"? :?

Jag har beklagat att det tycks som det BARA är mina som granskas, oavbrutet.
(Eller vilka andra högtalartillverkare menar du att du har fört fram att de skall granskas?)

Svante skrev:
IngOehman skrev:Vill man lära sig att förstå hur olika fel ser ut är det förnuftigt att starta med att lära sig förstå hur stora fel ser ut, eftersom oddsen är bättre att man skall kunna utläsa dem ut en tonkurvemätning.

…om nu de enda fel man kan hitta är små, och framförallt få, så finns det större chans att förstå dem. Tittar man på ett förstagångshembygge så finns det så många olika "fel" att det kan vara svårt att skilja dem åt och förklara dem.

Den där idén att det är lättare att hitta en korrelation mellan vad man kan mäta och vad man kan
höra när felen är små 8O låter som en efterkonstruktion för att försvara ett redan gjort val av
objekt.

Du kan väl inte på allvar mena att det är så? :?

(Isåfall får du gärna förklara det noggrannare för isåfall är jag för trög för att fatta - vilket jag
såklart inte utesluter. Alla har ju tröga dagar, jag är inte undantagen. ;))

Dessutom tycker jag det är väldigt missvisande att tala om "fel" i ljudfältsdekodrar (eller andra
dekodrar), som om det vore något entydligt. Det är det sällan.

Sen skiljer sig dekodrar från dekodrar också. Vissa har ambitionen att efterlikna transmissions-
länkar, andra har det inte…

I högtalarfallet är det extra svårt att skilja mellan "fel" och "kompensation/anpassning" för den
som inte är insatt i precis alla tankar som ingår i det specifika användnings-/möbleringskonceptet,
för de är inte bara dekodrar - de saknar dessutom nästan helt transmissionslänksegenskaper
(deras utsignal är ju inte ens en, utan nästan oändligt många olika). De får som finns är seriella
och inte parallella. Om märks dom hörbart så är det en dålig högtalare.

Vad som är "fel" (läs; något som färgar) kan vara något annat än…

…vad som är en "akademisk artefact" (som syns men inte märks), vilket i sin tur kan vara något
annat än…

…det som är en alldeles avsiktlig kompensation (som snarast "ofärgar", det vill säga motverkar
systemfel eller något annat problem :)).

Men - sett ur ett fyrkantigt perspektiv där man betraktar högtalaren som en monofonisk trans-
missionslänk för bruk i ekofri kammare, kan det vara svårt, för att inte säga omöjligt, att skilja
de tre från varandra. :?

Därför tycker jag det är förnuftigt att undvika det perspektivet. ;) Ett sätt att göra det svårt
att undvika det, är att diskutera frågorna i en miljö där många saknar grundkunskaperna för att
förstå att det fyrkantiga perspektivet är fel.

Kort sagt: Det man ser är ofta mät/analysmetodens fel och inte objektets. Hur felen yttrar sig
kan man dessutom bara lista ut om man vet hur objektet är avsett att användas. En högtalare
är bara en halv högtalare, och knappt det ens, brukar jag säga. ;)

(Resten är uppställningen i förhållande till den andra högtalaren, uppställningen i förhållade till
rummet, till stereo-systemets inverkan, och till hörselns sätt att arbeta.)

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino