En konding i min DiAna läcker telyt, vad göra?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
janjon

En konding i min DiAna läcker telyt, vad göra?

Inläggav janjon » 2008-03-10 11:54

Ny här på forumet. så här kommer en kort presentation. Hittade hit via lyssningskväll hos IÖ. Är 47 år bor i ett hus i täby. Är lycklig nog att ett eget rum för mina skivor och pryttlar.

Musikintresset har funnits från tidiga år. Första lönerna när man var 15-16 gick till skivor och en anläggning med RT 70/80 horn och sidosystem som drevs med luxman och en unamco T1 spelare. Anläggnigen fanns i källaren hos föräldrarna. Byttes ut mot NAD 3020 och AudioPro 2-25 när man flyttade hemifrån till en 1:a. Sen kom familj och barn och intresset lades på hold ett tag.

Har nu ett dedikerat rum för 2 kanalavlyssning. Här spelar jag på mina vinylskivor på en thorens TD160 som har modifierats a'la Rolf Kelch. RIIA och slutsteg kommer från sentec. Försteg ett Holograhpic Audio Pre25 och högtalare Pip.

Senaste inköpet är en SB3 som används som musikspelare med Denon 1705 och Carlsson OA14. Planerar att helrenovera mina OA14 när de nya diskanterna kommer i sommar. Idag är endast baselementen bytta.

Nu till problemet - Min DiAna har havererat. En konding började läcka telyt och sen var det kört. Finns det någon här på forumet som har information vad man ska göra? Såg att problemet har onmämnts i en molt 95-3. Tyvärr har jag inte tillgång till den. Ser också ut som de två motstånden alldeles till vänster om de fyra kondingarna är skadade. Kan inte se färgkoderna på dom eftersom telyten har skadat ytan. Har någon uppgifter om vilken spec de har?

/Janne

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-03-10 14:13

Har du tur har motstånden bara blivit missfärgade utan att det är något elektriskt fel,då är det bara att byta lyten & rengöra kortet med t-Röd & tops.Du kanske får fram färgkoden under klägget om du rengör.

Användarvisningsbild
janjon

Inläggav janjon » 2008-03-10 14:50

Hmm, tyvärr har elektrolytvätskan frätt sönder mycket av "skalet" på
motstånden så jag ser inte vilka färgkoder de har. Skulle antagligen behöva en spec

Användarvisningsbild
janjon

Inläggav janjon » 2008-03-10 16:01

Hej, har försökt att ta en bild på förödelsen. Kanske att någon
känner igen typen av motstånd...

Bild

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-03-10 17:13

Ser ut som rött eller orange (2 eller 3) sen svart (0).Båda verkar vara samma.Löd loss dom & mät om båda mäter likadant.Borde vara ett värde som börjar med 2 eller 3,typ 2kohm eller 3kohm.

Användarvisningsbild
janjon

Inläggav janjon » 2008-03-10 18:47

Usch!!, Det ser värre ut än vad jag befarade. När jag tog bort motstånden så ser jag att elektrolytvätskan har frätt på kortet
och den tunna kopparfolien som antagligen är ledare sitter löst.
Kan inte riktigt se hur den har suttit

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-11 02:11

Detta är ett problem som tyvärr är "inbyggt" i vissa serier av Dianan. Boven i dramat är kondingfabriken som ville tjäna någon 10-öring extra på varje komponent och därför kommer dessa elektrolytkondingar att läcka ut sitt innehåll av aggresiv elektrolytvätska när bäst-före-datum passerats :x . (Ingen skugga över Dianas tillverkare eller konstruktör, dom är oskyldiga)

Min egen Diana tillhör en serie som blivit bestyckad med ful-kondingarna, plötsligt dog den och när jag öppnade den såg det ut som Jerusalems förstörelse (inte olikt bilden här i tråden). Flera kopparbanor var avfrätta, så det var rätt pyssligt att först göra ordentligt rent med isopropanol (gör man inte det så korroderar det på nytt) och sedan löda dit blanktråd som ersättare för kopparbanorna och sätta dit nya kondingar. Har för mig jag behövde byta 4 st. Efter detta har den gått som tåget i c:a 6-8 år! :D

Om jag får tummen ur ska jag kolla vad det skall vara för värde på de sönderfrätta motstånden. Jag skulle absolut byta ut dom om det var min burk.

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-11 02:15

Ett litet tillägg: om du ändå joxar med kortet så byt alla 4 kondingarna som ser likadana ut, även om bara en har läckt, annars är du tillbaka på ruta ett inom en nära framtid :!: :!: :!:

Användarvisningsbild
janjon

Inläggav janjon » 2008-03-11 09:54

Tackar för infon, det är bara att kavla upp ärmarna och sätta igång. Hoppas att man får total kontrol över hur kopparbanorna har gått
inte helt lätt utan schema.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-03-12 10:07

janjon skrev:Tackar för infon, det är bara att kavla upp ärmarna och sätta igång. Hoppas att man får total kontrol över hur kopparbanorna har gått
inte helt lätt utan schema.

Sen kanske man kan hitta Svante Ö som gjorde det hela, och fråga om han har kvar utbytessatser och instruktioner. Inkl schema.

Jag fick en sån påse för många år sen. Jag öppnade DiAnan och det såg ut som om det redan var gjort, på Veteran HiFi som sålde det hela.... men icke sa nicke, det är SEX kondingar av samma typ som ska bytas ut, inte 4.

Sen pajade den igen....

Så för ett år sen fick jag reparera igen.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
janjon

Inläggav janjon » 2008-03-14 01:22

Ja Låter bra, gör jag gärna! Vem är Svante Ö, någon på forumet?

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-14 22:05

"Svante Ö" är konstruktören till Diana, från Växjö eller dylikt om jag inte minns fel. En mycket kunnig och trevlig prick som gav mycket goda "vibbar" när jag hade kontakt med honom för mer än 5 år sedan. Ska leta och se om jag hittar kontaktinfo om honom, men jag vill inte utlova att det kommer att lyckas (jag flyttade för 5 år sedan, och det är mycket jag inte hittar sen dess... :wink: )

Användarvisningsbild
janjon

Inläggav janjon » 2008-03-16 20:20

Jag tackar för all input i det här ämnet. Utan hjälp från forumet skulle det vara mycket krångligare.

Återgå till Teknikforum