iTunes mot CDn

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-10 18:40

Så dåligt ljud kan det väl inte vara på iTunes att det låter som kassettband? 8O
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-03-10 18:47

Piotr skrev:Nu har jag förvisso problem med ett av mina kort men jag har mig veterligen inte haft problem med iTunes. Kanske det funkar bättre med Mac. Har iaf. läst att vissa komponenter installeras med iTunes och ligger och tar kraft av burken vilket har givit upphov till avbrott.

Det var ett himla problem att avinstallera iaf. Vissa komponenter gick inte att ta bort utan att ominstallera hela XP.

Söker man lite på nätet ser man att just firewire audio är väldigt problematiskt och ofta verkar det inte finnas nån lösning. PCI kör i regel bättre verkar det som. Haha, mitt problem var att jag köpte ett PCI kort som inte lirade med kombinationen Intel/Via på moderkortet (trots att jag hade ett annat kort tidigare från samma tillverkare som fixade det). Köpte en laptop och ett firewirekort för det var ju så snabbt och stabilt. Jo tjena! :)

Nu har jag köpt ett tredje interface och äntligen har jag audio utan klick och avbrott. Två datorer och tre ljudkort har det tagit mig. Suck!

/Peter
Det lpåter som om du ska köpa en mac helt enkelt! ;)

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-03-10 18:50

subjektivisten skrev:Så dåligt ljud kan det väl inte vara på iTunes att det låter som kassettband? 8O
Nej, det är inte så dåligt ljud. Saken är den att skivutgivarna kodar till AAC själva, så det kan ha med det att göra. Jag har alltid fått godkänd kvalitet (inom ramen för formtet givetvis).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-10 19:08

Men va fan, någon får väl köpa lite dubbleter, på CD och itunes, och jämföra. Vore ju galet om dom låter klart sämre i snitt, då är det bara korkat att köpa därifrån.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2008-03-10 20:32

subjektivisten skrev:Men va fan, någon får väl köpa lite dubbleter, på CD och itunes, och jämföra. Vore ju galet om dom låter klart sämre i snitt, då är det bara korkat att köpa därifrån.
Hmm. Jag har Violator på LP, CD och iTunes. Kanske inte världens bästa referens, men ändå.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-10 23:20

nilsviktor skrev:Det lpåter som om du ska köpa en mac helt enkelt! ;)

Inte dum du inte. :) Polarn har spelat in musik i typ tio år samt jobbat med grafisk design. Köp Mac, köp Mac, köp Mac har han sagt. Peter går å köper PC.. Peter är ett pucko... men Peter lär sig sakta men säkert. Peter köper snart en Mac! :lol:

Ett kort jag haft problem med är ett Audiofire4. Testat med tre olika PC utan att det fungerar avbrott/klickfritt. Kopplade upp kortet till en iMac.. PADANG! tjoflöjt! kanon inga klick. Nu vill jag ha en portabel lösning så jag tar med kortet till Norman och testar med hans Macbook.. funka icke!! 8O Nu är det möjligt att det var en kombination av mitt kort, Windows programvara och Macbooken.. men det var det iofs. även med iMacen som det funkade med. Körde dock inte samma program.

Blir galen!!

Nu sitter jag med ett nytt kort som funkar stabilt men det lutar åt en Mac ändå. För mycket tjafs och buggar med Windows.

Hmm.. tror faktiskt jag hatar microsoft!!

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-10 23:39

nilsviktor skrev:Hmm. Jag har Violator på LP, CD och iTunes. Kanske inte världens bästa referens, men ändå.

Nej, inte så bra, den är gammal och det finns stor chans för olika mastering mellan formaten. Bästa vore några helt nya skivor där man kan jämföra.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-03-13 11:37

Kanske kasettband är att överdriva men det lät sämre än orginal cd i alla fall.
synd man inte kan köpa i wav format.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-04-29 17:50

Jag har nyligen köpt lite musik från iTunes. Det blev diverse låtar i Plus-formatet (256 kbit/s). Har en original-CD med samma grupp att jämföra med.

Anledningen till mitt köp var att samtliga skivor var OOP och alltså inte gick att köpa nya. Valde då att testa nedladdningen.

Jag måste säga att resultatet är godkänt, iTunes Plus-låtarna har bra ljud och låter såvitt jag kan bedöma likvärdigt med original-CDn.

Jag är dock övertygad om att det beror helt på vilken musik som köps men i mitt fall blev det lyckat. Även basinformationen finns där (uppfattar att den har en tendens att bli reducerad vid dålig kodning).

Föregående

Återgå till Musikstugan