pi60s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

pi60s

Inläggav rhenrics » 2008-03-12 23:27

Hur bra är de egentligen? Är de bättre än t ex b&w 802? Bäst oavsett pris om vi håller oss till två högtalare och inte delade system? Ingen som hört ngt bättre? Nyfiken, för de finns till salu på hifimagasinet... 8)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-12 23:33

Du får fråga Merkurius här på forumet som är mannen som säljer paret :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-03-12 23:35

Tja... om man skall uttrycka det såhär; är inte lyssningsintrycken som det skrivits om i tid och otid nog för att få en bild av vad det rör sig om, så är det eg bara en provlyssning som återstår. :wink: Hjälper inte det så finns ju alltid Carlsson. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-12 23:35

shifts skrev:Du får fråga Merkurius här på forumet som är mannen som säljer paret :)

Aha, då vore det intressant att höra varför han säljer dem... :)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-12 23:36

Vee-Eight skrev:Tja... om man skall uttrycka det såhär; är inte lyssningsintrycken som det skrivits om i tid och otid nog för att få en bild av vad det rör sig om, så är det eg bara en provlyssning som återstår. :wink: Hjälper inte det så finns ju alltid Carlsson. 8)

hmm..carlsson har jag hört och blev inte speciellt imponerad. Men de kanske kräver noggrann placering?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-12 23:36

rhenrics skrev:
shifts skrev:Du får fråga Merkurius här på forumet som är mannen som säljer paret :)

Troligen byte till delat system... Är väl enda anledningena att sälja?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-03-12 23:36

rhenrics skrev:

Uppgradering om jag inte minns fel.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Re: pi60s

Inläggav subjektivisten » 2008-03-13 00:33

rhenrics skrev:Hur bra är de egentligen? Är de bättre än t ex b&w 802? Bäst oavsett pris om vi håller oss till två högtalare och inte delade system? Ingen som hört ngt bättre? Nyfiken, för de finns till salu på hifimagasinet... 8)

Dom låter kasst*

*för jag är intresserad av dom :oops:

Nej, men ärligt, det jag hörde hos IÖ var enormt imponerande och få gånger har jag hört så bra ljud, om någonsin.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
kaveri

pi60s

Inläggav kaveri » 2008-03-13 00:57

Kan bara hålla med har inte heller hört något bättre

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-03-13 03:44

Jo men dom är ok.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-13 08:07

Vee-Eight skrev:
rhenrics skrev:

Helt korrekt, Merkurius äger ett par i32s i underbar Jakaranda sedan kort tid tillbaka, vilket gör att pi60s - som är antagligen en av de bätte fullregisterhögtalarna på marknaden (Carlsson borträknat ;) ) för en vettig peng - enbart blir ståendes....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-03-13 08:27

Bamsefar:

Nja, pi60s är troligen bättre, men inte lika roliga. :wink: "Vi" har iaf OlA. 8)

Nej, allvarligt skämtat; har bara lyssnat på B&W´s dyrare modeller bara som hastigast (läses i butik / på mässa). Förutsatt att man tar tillvara båda högtalarnas krav på akustik, förstärkeri och annat vad det nu månde vara för krav, så spelar de imo i samma härrad. Diplomatiskt sagt kan man konstatera att både Ino och B&W har bra konstruktioner och beter sig sålunda därefter.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-13 08:52

Vee-Eight skrev:
rhenrics skrev:

Det stämmer. Jag uppgraderar till i32s. Mer info om skillnaderna mellan pi60s och i32s går att läsa i min medlemstråd.

Jag kan dock konstatera att det där med att skriva ut att högtalarna har repor, var en dundermiss :( Ni vet nog själv när ni ser annonser på bilar där det står att det "behövs lite småfix" istället för "repobjekt", då vet man att det oftast rör sig om en hel del saker som måste fixas. Jag tror att min annonstext på den punkten skrämmer bort en del. Egentligen skulle jag inte skriva något alls och ta den pucken när väl folk ringer. Nu har jag dock skrivit som jag gjort i några annonser så det får stå som det gör, jag kör iaf med öppna kort :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-13 09:28

Det är nog en klen tröst, men hade jag haft sådana pengar att spendera hade jag köpt dina ex direkt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2008-03-13 09:49

Jag har lyssnat på båda vid ett antal tillfällen (dock aldrig vid samma) och det som jag tycker är största skillnaden är hur mycket mer lättflytande och naturlig pi60s låter än 802. Om jag säger så här, ett beggat par 802 kostar ungefär samma som ett nytt par pi60s men jag hade aldrig bytt (och det är inte det att jag är rädd för att köpa begagnat)
ett bra rum!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-13 10:27

Merkurius skrev:
Det stämmer. Jag uppgraderar till i32s. Mer info om skillnaderna mellan pi60s och i32s går att läsa i min medlemstråd.

Jag kan dock konstatera att det där med att skriva ut att högtalarna har repor, var en dundermiss :( Ni vet nog själv när ni ser annonser på bilar där det står att det "behövs lite småfix" istället för "repobjekt", då vet man att det oftast rör sig om en hel del saker som måste fixas. Jag tror att min annonstext på den punkten skrämmer bort en del. Egentligen skulle jag inte skriva något alls och ta den pucken när väl folk ringer. Nu har jag dock skrivit som jag gjort i några annonser så det får stå som det gör, jag kör iaf med öppna kort :)

Merkurius, kan du inte länka till din tråd? Vore intressant att läsa! :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-03-13 11:16

Nu får ni sluta att babbla ni gör mig nyfiken på dessa Ino högtalare ännu mer :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-13 11:25

rhenrics skrev:
Merkurius skrev:

Merkurius, kan du inte länka till din tråd? Vore intressant att läsa! :)

Läs på denna sidan:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=900

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-03-13 15:54

rhenrics skrev:Hur bra är de egentligen? Är de bättre än t ex b&w 802? Bäst oavsett pris om vi håller oss till två högtalare och inte delade system? Ingen som hört ngt bättre? Nyfiken, för de finns till salu på hifimagasinet... 8)

De är väldigt bra men frågan är om inte ett par splirrans nya Anthony Gallo Nucleus Reference 3.1 smäller högre, om man räknar in allt (dvs. även design och möjligheten att med ett extra slutsteg driva bägge basarna ned till 22 Hz)?

Bild
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-13 15:58

Varför skulle det vara en fördel att driva basarna med ett eget slutsteg?

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-03-13 16:00

Kaffekoppen skrev:Varför skulle det vara en fördel att driva basarna med ett eget slutsteg?

6moons.com skrev: If you feel as though you've read your fair share of Gallo Reference reviews, perhaps I can entice you into sticking around by including a discussion on Gallo's S.A. bass amplifier. Bass amplifier? Well, you did know that the woofers used in the Ref 3 and new Ref 3.1 utilize dual voice coils, no? On the rear of each speaker, two sets of binding posts are most assuredly not intended for biwiring but specialized bi-amping only. The top posts are routed to and through the entire speaker. The bottom posts connect solely to the woofer's second voice coil. When powered by a single conventional amplifier, the Ref 3.1's low-frequency limit is 34Hz. By sending a separate low-pass signal to the second voice coil with a little equalization via the bass amplifier, bass response is extended down to a subterranean 22 Hz - absolutely amazing bass extension for a speaker the size of the Ref 3.1.
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-13 16:03

Trams skrev:

De är väldigt bra men frågan är om inte ett par splirrans nya Anthony Gallo Nucleus Reference 3.1 smäller högre, om man räknar in allt (dvs. även design och möjligheten att med ett extra slutsteg driva bägge basarna ned till 22 Hz)?

Har lyssnat på dessa. Impar inte alls på mig iaf.. Visst är designen annorlunda, men snygg? Mnja...

Den där diskanten som sitter i dessa kräver samma tandläkarstol som Martin Logan...
Senast redigerad av Nefilim 2008-03-13 16:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-13 16:04

Lyssnade på den där Gallo i Kista på mässan.. imponerade inte speciellt. Visst.. rummet osv. men ändå. Ljudbilden var konstigt låg vilket naturligtvis beror på att högtalaren är låg i sig men förmodligen också pga. den konstiga spridningen vertikalt.

Ett liknande koncept jag tror presterar överlag bättre är Sigfried Linkwitz Pluto.

/Peter

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-03-13 16:07

Tja, när jag finlyssnar så sitter jag ned. Hörde dessa högtalare låta alldeles fantastiskt (med basförstärkaren inkopplad) i Riga för några år sedan - och det var ändå Ref 3... :wink:
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-13 16:13

Trams skrev:
Kaffekoppen skrev:Varför skulle det vara en fördel att driva basarna med ett eget slutsteg?

6moons.com skrev: If you feel as though you've read your fair share of Gallo Reference reviews, perhaps I can entice you into sticking around by including a discussion on Gallo's S.A. bass amplifier. Bass amplifier? Well, you did know that the woofers used in the Ref 3 and new Ref 3.1 utilize dual voice coils, no? On the rear of each speaker, two sets of binding posts are most assuredly not intended for biwiring but specialized bi-amping only. The top posts are routed to and through the entire speaker. The bottom posts connect solely to the woofer's second voice coil. When powered by a single conventional amplifier, the Ref 3.1's low-frequency limit is 34Hz. By sending a separate low-pass signal to the second voice coil with a little equalization via the bass amplifier, bass response is extended down to a subterranean 22 Hz - absolutely amazing bass extension for a speaker the size of the Ref 3.1.
Borde kunna lösas på ett smidigare sätt... men det är klart.... de får ju sälja lite till prylar ;)

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-03-13 16:15

På vilket sätt då?
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-13 16:35

En liten elektronisk grunka som kopplas in mellan försteg och slutsteg och som lyfter lågbasen precis som den de använder sig av...

http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-03-13 16:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-13 16:38

Trams skrev:På vilket sätt då?

En mycket större låda och annat element. Nu måste man trycka på enormt med effekt för att få ut någon bas. Det blir hög temperatur i talspolen vilket inte är önskvärt.
Ett element i en större låda (basreflex) kan dessutom göras mindre långslagigt, med en mindre upphängning vlilket åtminstone i teorin gör att en rörliga arean av konen bler mer likartad oberoende av slaglängd, vilket också är bra.
Men behöver heller då inte lika mycket effekt = billigare slutsteg.

Nackdel: Större låda. Tar mer plats. Riskerar att bli ännu fulare än den nuvarande, om det nu är möjligt.

Det finns ingen genväg till bra bas. Stor låda och stor element är det som gäller. Fysikens lagar, vet du.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-03-13 16:41

Max_Headroom skrev: Det finns ingen genväg till bra bas. Stor låda och stor element är det som gäller. Fysikens lagar, vet du.

Tja, Mr Gallo verkar ha kommit på ett sätt...
Denon DCD-500AE
Denon PMA-700AE
Audio Pro Avanti A.90
--------------------
Pioneer DV-400V
Panasonic 42PX70E

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-13 16:56

Tja, det är ju rätt stora element och en gränsfrekvens på 34hz... rätt stor skillnad på det och 22hz... en halv oktav..

sunfire subbarna kan väl sägas ha samma koncept. Litet låda och massvis med effekt för att nå lågbas.

Inte det sätt jag skulle använda av flera skäl..

Nästa

Återgå till Generellt om hifi