PCB till Linkwitz Transform + Filter och matning=Färdig!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-02-24 01:05

Tjenare

Lite uppdatering ....har reviderat matningskortet. Gjort om matning och lite annat.

Allt är etstat och jag har fått mina komponenter och satt ihop matningskortet. Med lite belastning så får jag ut +15.10V & -15.21V helt okay.
Nu får kortet stå på jobbet och köra över helgen.
Håller på och sätter på komponenter på filter kortet. Ska göra klart på måndag tänkte jag.
Kommer lite foton när komponenterna är monterade och körda.

Om det finns intresse så kan jag ju beställa kort från någon firma som etsar m m. Men det är ju en prisfråga så klart.
Men jag skulle gärna mäta lite dist, lyssna efter brum m m.
Jag tar gärna med mig eller skickar till någon som har erfarenheten att evaluera en konstruktion som denna.

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-03-01 13:40

Hej

Nu var det dags igen.
Nu har jag äntligen haft tid att göra klart alla korten och provköra dem.
Alla korten mätte riktigt bra faktiskt. Det var bara en marginell skillnad mellan kanalerna på filter kortet, 0.2db eller något åt det hållet skulle jag tro.
Detta är jag rätt så säker på att man kan få bort om man matchar alla motstånd och kondensatorer lite bättre.

Det som jag tänkte på när jag provmätte filter kortet var att jag hade valt delning vid 150 hz men jag fick -3dB vid 120hz och -6dB vid 150hz.
Båda kanalerna gav samma resultat.
Har jag tänkt fel i beräkningen eller är blir det så automatiskt med 24db filter??

Nu väntar jag på lite grejer från bhiab sen så är det montage i låda och kabeldragning, sen kommer det roliga efter det.

Kanske att man ska lägga en 10µF bipolär konding på utgångskontakterna, för LT kortet var väldigt känsligt för DC ofsetten på tongeneratorn.
Som värst fick jag -160mV, det kanske inte är så mycket. Men den ska ju vara närmare 0 känns det som. Men när jag hade justerat dc ofsett på ingången.
In 0.5mV då fick jag ut ca 10mV har jag för mig.

Ja nu vet ni hur läget ligger.

Mvh

Patrik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-01 20:26

Fjärde ordningens L-R filter summerar i fas, dvs delningen blir vid vid
-6dB.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-03-01 22:49

Det var faktiskt det jag tänkte. Men om man använder ett HP filter med samma branthet och delningsfrekvens. Då möts ju topparna vid -6db i en ideal frekvenskurva.
Får man inte en dipp vid delningfrekvensen då??
Eller ska man kompensera för detta och med hur mycket isåfall??

Nog för att frekvenserna summeras vid delningspunkten, men det kan ju ändå bli en dipp.

Patrik
Senast redigerad av SlaitH 2007-03-03 00:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-03-02 13:25

Jag väntar med spänning på både bilder och mätresultat.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-03-02 13:49

Om man har ett första eller tredje ordningens Butterworthfilter ligger elementen +/-45 grader ur fas med varandra vid delningen och då behövs det vara högre nivå (-3dB) för att summera till rak frekvensgång. Men vid filter där elementen spelar i fas vid delningen så summerar det till rakt vid -6dB.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-03-27 08:24

Tjenare boys

Här kommer en liten updatering ....

Jag fick äntligen mina grejer från Bhiab i förra vecka ....det är det som har motat som f....n.

Men nu är korten i satta och jag har börjat tråda lite ....så om jag har tid så kanske det kan bli ett utkast till helgen ....kanske.

Nu börjar även cross säsongen snart så då hamnar alla hifi projekt på hyllan tills hösten.

Ha det

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-06-05 08:33

Hej hej

Nu tar jag och väcker den här tråden igen ....

Updatering:
Filtret har varit klart med låda och allt ...ett bra tag nu ...funkar verkligen jättebra .....inget brum inga jordslingor eller såna grejer. :D

Det som jag undrar är det någon som vet en bra frekvensanalysator för ljudkortet? ....så jag kan göra några fina kurvor att presentera här.

Det skulle vara skoj att kunna mäta upp sina grejer.

Anledningen till att det har tagit tid är att köra hoj tar verkligen sin tid med allt kring också.

Patrik

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-06-05 10:25

SlaitH skrev:Hej hej

Nu tar jag och väcker den här tråden igen ....

Updatering:
Filtret har varit klart med låda och allt ...ett bra tag nu ...funkar verkligen jättebra .....inget brum inga jordslingor eller såna grejer. :D

Det som jag undrar är det någon som vet en bra frekvensanalysator för ljudkortet? ....så jag kan göra några fina kurvor att presentera här.

Det skulle vara skoj att kunna mäta upp sina grejer.

Anledningen till att det har tagit tid är att köra hoj tar verkligen sin tid med allt kring också.

Patrik

Jag rekommenderar RightMark AudioAnalyzer och TombStone.

http://audio.rightmark.org/download.shtml

http://www.speech.kth.se/smptool/

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-06-05 22:43

Tackar

Ska ta och kolla upp dessa. Återkommer med resultat.

Mvh

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-07-25 11:40

Tjenare på er

Nu kommer äntligen en rapport om filtret och LT kretsen.
Passade på nu när jag visst gjorde en liten vurpa med crossen och spräckte ett par revben. :oops:

Jag gjorde alla mätningar i Svantes tombstone. Vilket underbart litet program, lätt och smidigt att använda. Dessutom det enda programmet som jag fick några vettiga kurvor ur också.

Jag gjorde en mätning med alla kretsarna urkopplade bara för att se hur mitt sk ljudkort uppför sig ....tja som man kan se så är ju inte frekvenskurvan helt optimal. Dock kan jag inte säga om det kommer från utgången eller ingången.
Ska köpa ett bättre så småningom.
Bild

Så nu kommer frekvenssvaret på filtret, delningen är satt till 150hz 24db/oct.
Bild

Här är frekvenssvaret på LT kretsen. Den mäter faktiskt väldigt nära estimeringen i excel arket.
Bild

Jag postar excel parametrarna också.
Bild

Och till sist så kommer mätning på både filtret och LT kresten ihop.
Bild

Det verkar som om detta lilla projekt blev riktigt lyckat, Jag kan inte med örat intill elementet höra något som helst brumm eller sus.
Den lilla skillnad som man kan se på filter kurvan beror på att jag inte matchat alla komponenter fullt ut. Gör man det skulle jag tro att det inte går att se skillnad på kanalerna.

Jag ska ta lite bilder på själva lådan och innanmätet, så ni kan se hur det blev i slutändan.

Det tog ganska lång tid, men nu kan jag nog med stolthet säga att det är klart.

Mvh
Patrik J
Senast redigerad av SlaitH 2007-07-25 13:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-07-25 12:21

Tjenare

Här kommer några kort på lådan och montaget.

Detta projekt är gjort för att kunna användas på en fullrangehögtalare.
Som jag tror att jag skrev en annan gång så blev jag inte nöjd med basen i högtalarna och ville kompensera för detta. Men killen som har högtalarna har bara en förstärkare för tillfället.
Ja ni förstår mitt dilemma!
Så det fick bli bypass möjligheter på alla funktioner för full valfrihet.
Nu kommer han kunna köra LT med en förstärkare (Det funkar, jag har provat.)
Och när han skaffar en till så kommer han kunna koppla in filtret och få ett som förhoppnings vis är bättre än det som sitter inbyggt i högtalaren.

Vi börjar utanför med framsidan.
Bild

Sedan går vi över till baksidan.
Bild

Av med locket och inspektion av montaget. Vi börjar med nätdelen med sin fördelningslist.
Bild

Sen vänder vi på allt och kollar in Filter och LT kretsarna. Jag använde mig av 4-poliga vippor bara för att allt är uppbyggt i stereo.
Bild

Och till sist en översiktsbild på alltihop.
Bild

Så ser det ut i sin färdiga version, det enda som saknas är lite dymo tejp på baksidan och fötter på lådan.

Sedan är det färdigt, om det någonsin blir det?? Jag kommer säkert att göra revisioner på korten så småningom.
t ex så känns det som om jag skulle kunna använda en mindre trafo. 10VA känns kanske lite lyxigt, men å andra sidan så är den gjord för att mata en massa grejer i en låda.
Nästa kort blir nog en variabel fasfunktion för att kunna ställa in allt rätt vid soffan.
Får se om jag hitta en bra ritning någonstans och sen kanske ........ . . . . .

He he ja ni ser det finns alltid att greja med. :D

Det är bara att komma med kommentarer och frågor.

All feedback är uppskattad.

Patrik J
Senast redigerad av SlaitH 2007-07-27 01:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-07-25 15:22

Det ser riktigt bra ut SlaitH!
Det ser lite snårigt ut med signalkablarna, men jag antar att det bara är för att få till bypass-funktionaliteten.

Vad gäller trafon, så tror jag inte att 10VA är så mycket i överkant.
Det finns ju plats för att koppla in mer saker i lådan...

Vad blev storleken på korten tillslut?
Vad är elektrolyterna till för (dvs de som inte sitter på matningskortet)?
Är den där strömbrytaren verkligen godkänd för 230VAC?
Hur stor Hammon-låda är det du har monterat sakerna i?

Anser du att du är klar nu?
Jag hade ögonen på Kaffefiltret, men det ser inte ut att bli klart och ditt bygge är ganska liknande, så jag är intresserad av ett par kretskort. Antal lite beroende på vad det kommer att kosta.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-07-25 16:10

Tackar!!

Jo det blev ganska bra.
Snårigt blir det som sagt just för bypass funktionen ...om man inte behöver den är det bara in och ut på varje kort.

Korten blev 8*10cm, storleken är anpassad så att man kan få ut 2 kort från en platta laminat 16*10.

Elyterna är till för extra filtrering, kanske lite overkill ihop med 100n och kondingarna på matningskortet. Men de kostar så lite att sätta dit dem.

He he jo den ser inte mycket ut för världen brytaren ...men det är en bra modell. Den klarar 3A 240V så det ska inte vara några problem.

Lådan är ganska stor faktiskt, jag blev lite förvånad när den kom i posten. Den är 19,5*27,5 yttermått.

Jag tror att när jag bygger nästa gång så gör jag en låda som är strax över en HE, alltså 44mm. Har för mig att det skulle gå klart med trafon och kondingarna.

Ja jag får nog anse att jag är så gott som klar ...det kanske finns någon PCB expert som har synpunkter på mina layouter. Dock så försökte jag göra kanalerna så lika som möjligt, och lyssna på råden som jag fick av grabbarna här på forumet.

Jag har för mig att Kaffefiltret skulle ha variabel Q och lite annat godis som inte finns med, men jag tror att funktionen är tillräcklig för de flesta applikationer.

Visst kan jag tänka mig att sälja kort till andra, jag vet inte vart det finns bra firmor som kanske gör 20 av varje. Som dessutom tar emot Eagle filer, tror att det går att exportera Gerber filer också.

Annars kanske jag kan sätta ihop ett PDF dokument av all info så att folk kan etsa själva.

Kom gärna med förslag på företag m m.

Mvh

Patrik

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-07-25 22:22

Billigast när det gäller få kretskort för hobbybruk är nog DallesPCB.
http://dallespcb.webb.se/
Tyvärr tillhandahåller han inte komponenttryck eller lödmask.
Han tar gärna emot Eagle-filer, eller rena bilder i hög upplösning.

Prisexempel (kollade just):
100*160mm enkelsidigt, ingår 200 hål. 110:- förtennat. Inklusive frakt.
Tillkommer 20:- för första kortet.
Dvs du borde kunna få 1 st delningsfilter + 1 st LT på samma PCB så får man såga isär dem om man vill.

Jag tror att det duger till de flesta spekulanter, även om det hade varit trevligt med komponenttryck. Ett foto på dina färdiga kretskort samt en utskrift av en bild med komponenternas placering är nästan lika bra.

Lite fler uppslag finns i denna tråd.

Både etsning och borrning brukar ställa till men problem (i alla fall vid smala ledningsbanor/lödplättar), så om det går att tillhandahålla någon form av borrade kretskort så är jag mest intresserad av det.
Även hemmatillverkade duger för min del.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-07-25 23:54

Jag ska kolla runt lite vad det kommer att kosta allt som allt.

Beställde även UV rör och socklar m m ...behöver ändå bygga mig en UV box för eget bruk ...men om man ska göra flera, förutsatt att folk är intresserade.
Då kan det ju vara en bra ide att gå genom honom kanske.
Såg inte om man fick någon form av mängdrabatt, vid tex 20 av varje eller något sådant.

Vad gör det för skillnad om man får förtennade kort eller inte??

Vi får se.

Patrik
Senast redigerad av SlaitH 2007-07-27 10:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2007-07-27 00:06

Om jag minns rätt så är alla mer profsiga kort förtennade.
På icke-förtennade kort så är kopparn på lödpunkter inte skyddad och kan då ärja om de ligger länge utan att användas (dvs innan man monterar på komponenter).

Troligen kommer inte dessa kort ligga så länge innan man löder på komonenter, så det är nog inte helt nödvändigt med förtennade, men kostnads-skillnaden var inte så stor.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2007-07-27 20:28

Tjenare

Jag får ta och maila till dallesPCB och kolla lite ang volymer och pris och annat sköj.

Det blir efter helgen.
Syrran gifter sig imorgon, så det e änna lite att stå i nu 8)
....Vem fick fixa ljudet tror ni.

Jojo ...jag gick faktiskt till en lokal firma och hyrde ett par toppar med en 15" och horn i ....det blir bra ....kanske inte fyller hela lokalen med avgrundsbas.

Skulle velat haft 2 subbar med också men de hade inte det.
Jag funderar på att bygga 2 PA subbar med Tillhörande LT krets ....he he det kunde bli lite skoj kanske.
4 15" som gräver ner till 20 HZ i en lokal på kanske 80 kvadrat. Då hade nog mammeluckerna åkt med på köpet tror jag.

Hörs

Patrik

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-11 00:14

Nu får jag lov att väcka min gamla tråd igen.

Läget ligger som följer:
Äntligen har jag fått byggt klart min UV-box, testkörde den idag senast och etsningarna blev faktiskt riktigt bra.
Bättre än med den gamla dåliga lampan, så nu skulle jag kunna tänka mig att serietillverka ett gäng kort.

Det blir ju då, Stabilliserad matning, Linkwitz-Riley 24db/oct LP Filter och Linkwitz Transform PCB:s

Filtret och LT kretsen är i stereo konfiguration.

Det som jag ska klargöra med en gång är att dessa kort är endast hobbykort. Jag har designat,byggt och testat dessa själv. Men de är inte på något vis uppmätta annat än ren frekvensgång. Ingen THD, övertoner, brus eller liknande.
Jag vet tyvärr inte vart det går att får sådant gjort, annars skulle det ju självklart varit fixat också.

Med detta sagt, finns det något intresse för dessa kort är min fråga??
Allt kommer på glasfiberlaminat, 35µm koppartjocklek, borrat och klart.
Finns det folk som kan tänka sig att borra själva är det ju alltid tacksamt :wink:
Skickar med kretsschema och layout för orientering på kortet, har inte möjlighet att trycka silkscreen.
Pris funderar jag på, hur mycket det nu kan bli återstår fortfarande.

Som sagt, detta är för att se om det kanske finns något intresse.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-03-11 20:54

Jag är intresserad. Skickar PM.

Användarvisningsbild
frez

Inläggav frez » 2008-03-12 14:08

Hej,

Jag är definitivt intresserad.

/frez

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-12 16:35

Alltid roligt när folk är intresserade av ens alster.

Pris kommer att landa på: 150:-/kort inkl Kretsschema, Layout, Partlist och frakt.

Sen hur det går till att lösa överföring av pengar är ju en annan sak.
Någon som vet nåt bra sätt?? Payson, paypal, eller kanske vanlig banköverföring?

Patrik

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-03-12 21:10

Vanlig banköverföring är smidigast och blir inga extra kostnader.
Det förutsätter förståss att man litar på säljaren, men det är nog ingen som tvivlar på SlaitH.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-12 21:46

Jo det är väl det som är enklast ....det ska väl inte vara några problem för mig antar jag.

Ja jag hoppas att ni litar på mig :) Självklart skickas ju allt snarast möjligt.
Får la kolla på lite kuvert m m, om det behövs vaderade typer eller inte. Känns inte som det spelar någon större roll eftersom det kommer ändå ligga dubbelvikta papper med schema m m runt.

Sitter och skriver lite dokumenten, får se hur det artar sig.
Jag antar att ni vill ha en så utförlig beskrivning av bygget som möjligt?

Patrik

Användarvisningsbild
frez

Inläggav frez » 2008-03-13 13:28

Dokumentation är ju alltid trevligt när man skall till att bygga. Särskillt komponentplacering och schema givetvis. Eventuella anslutningar av kabel, eller kontakter är ju också tacknämligt.

/frez

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-13 13:40

För de som undrar så har SlaitH fått godkännande av mig för denna typ av försäljning.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-13 13:44

Tackar för förtydligandet Naqref™ ...Tänkte att det kunde vara bra att fråga, ifall det uppstår frågetecken.

Patrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-03-13 13:55

(Kanske) dum fråga av en som går i LT-tankar:

Är LT-korten låsta kretsmässigt till en viss bas i en viss lådvolym, eller kan man räkna fram nya värden för andra kombinationer av element och lådor?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-03-13 14:01

du ändrar några motstånd och kondensatorer (beräknas mha excelarket) och kan få en nästan valfri återgivning med valfritt element i
valfri låda. Nästan- kompensationen innebär ju att man lägger på mera bas för att kompensera fallet neråt och det finns ju en gräns när det blir jobbigt för elementet (membranutslag, effekt mm)

så svaret på frågan är det går att använda det mesta. Valfriheten är tämligen stor.

Man får helt enkelt laborera med en del olika element och lådor.

Föresten, jag är med på ett stereoset :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-03-13 14:10

Jo, jag känner till LT-tekniken. Har själv ett par SLS-10 liggande som jag funderar på som basstöd till mina OA-50. Linkwitz har ju en LT-lösning på 14L för dom elementen till sina Pluto.

Möjligen off topic, men vore det inte intressant (jo, det vore det!) att få höra lite om andras lyckade (och kanske misslyckade) LT-projekt. Kanske för att få en bättre idé om vad som är lämpligt/mindre lämpligt eller andra tips i sammanhanget. Enligt Linkwitz beräkningar så går det ju t.ex. åt mycket effekt för att få ut mycket lågbas ur en LT-bas. Men jag tänker att man (för "normal" musiklyssning) kanske inte behöver så höga ljudtryck om man har utjämnat kurvan med ett LT-filter.

Vad säger erfarenheten?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum