avr7000 skrev:Tråden heter ju Peter Steindl...
Var är bilderna på Peter![]()
![]()
Stefan
Här ----->

Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:
Jo, en sak till, läser ni det jag skrev? Uppskattar ni det?
Väl mött
PS
avr7000 skrev:Tråden heter ju Peter Steindl...
Var är bilderna på Peter![]()
![]()
Stefan
80-talet skrev:ja det här är en av de absolut bästa och mest intressanta trådarna oavsett forum!! och den senaste bildserien var bra, mina hemtrakter ju! jag eller någon annan från Lund skulle varit med som tolkar vi förstår och pratar båda "språken".
OlA-68 skrev:80-talet skrev:ja det här är en av de absolut bästa och mest intressanta trådarna oavsett forum!! och den senaste bildserien var bra, mina hemtrakter ju! jag eller någon annan från Lund skulle varit med som tolkar vi förstår och pratar båda "språken".
problemet är att det är ingen som förstår vad tolken säger om han e från lund den delen av skånskan är ett sammelsurium
petersteindl skrev:Appropå att tolka dialektalt
Då jag hösten 1998 till hösten 1999 bodde i Bjärred strax norr om Malmö och väster om Lund fick jag lära mig att det heter inte Lund utan snarare Lynngd. Very Happy
Lyndadialekten är totalt annorlunda mot t ex Malmödialekten där det snarast heter Luoonnd. Ja, nånting sånt där. Very Happy
Ystadsdialekt har jag hört skall vara värst Very Happy
Väl mött
PS
Nattlorden skrev:y-uttalet är dock mer påtagligt och frekvent längre norrut... typ i regionen Helsingborg<-->Bjuv/Ängelholm och omgivande häraden.
Landskrona har INTE y-uttal däremot.
Rätt kul att spela golf med någon som råkar "pytta ner i bynkern"...
petersteindl skrev:Att det skulle vara en lögn som du skriver, skriver jag inte under på, utan den domen får stå för dig. Jag dömer ingen. Det var faktiskt inbitna Lundabor som upplyste mig om skillnaderna. Jag har svårt att tro att dom skulle vara lögnare och bedragare.
Väl mött
PS
petersteindl skrev:Ett annat litet stalltips är Tirups örtagård. Där är det mumsigtatt käka deras fantastiska bullar med färska örter ute i deras fantastiska örtagård bland blommor och bin.
petersteindl skrev:Jag har tidigare sökt alla möjliga och omöjliga Peter Steindl för att se om steindl.com var ledigt men det är det inte, men petersteindl.com har jag registreratAlltid nåt.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster