Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-13 15:34

avr7000 skrev:Tråden heter ju Peter Steindl...

Var är bilderna på Peter :?: :o

Stefan

Här -----> Bild :wink:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-03-13 15:40

petersteindl skrev:
Jo, en sak till, läser ni det jag skrev? Uppskattar ni det?

Väl mött
PS

Alltid :)

Du borde bli hedersmedlem på Faktiskt. Faktiskt. Alltid ett nöje att läsa och du sprider genuin värme omkring dig vilket jag tror att hela forumet mår bra av.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-03-13 18:23

ja det här är en av de absolut bästa och mest intressanta trådarna oavsett forum!! och den senaste bildserien var bra, mina hemtrakter ju! jag eller någon annan från Lund skulle varit med som tolkar vi förstår och pratar båda "språken" :wink: .

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-03-13 19:12

Jättetrevligt reportage och kul att läsa om kristianstadgänget.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-03-13 22:58

avr7000 skrev:Tråden heter ju Peter Steindl...

Var är bilderna på Peter :?: :o

Stefan

Här kan ni hitta
Peters bilder ;) :D

Som cricketälskare undrar jag också när du ska prata om din karriär inom cricketen? :D

Skämt åsido, underbar tråd och härliga bilder :)
When routine bites hard

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-14 00:04

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-20 23:28, redigerad totalt 2 gånger.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-03-14 00:05

80-talet skrev:ja det här är en av de absolut bästa och mest intressanta trådarna oavsett forum!! och den senaste bildserien var bra, mina hemtrakter ju! jag eller någon annan från Lund skulle varit med som tolkar vi förstår och pratar båda "språken" :wink: .

problemet är att det är ingen som förstår vad tolken säger om han e från lund den delen av skånskan är ett sammelsurium :wink:
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-14 00:28

Hmmm, jag ser att TCM har googlat och kunnat gräva djupare än vad jag har gjort.

Det finns tydligen någon som heter Peter Steindl, är 27 år och bor i Hamburg och som är fotograf. 8O Vad spännande.

Där ligger ju mina bilder i lä, men det gör inget för mina högtalare kommer inte att ligga i lä :D

Intressant att se vad som görs ute i vida världen av personer som är ens namne eller kanske har Peter Steindl som alias, vad vet jag?

Cricketspelaren kände jag redan till 8) och det finns säkert fler personer att hitta som heter Peter Steindl bara man googlar lite mer.

Jag har tidigare sökt alla möjliga och omöjliga Peter Steindl för att se om steindl.com var ledigt men det är det inte, men petersteindl.com har jag registrerat :-) Alltid nåt.

Bilderna som denne Tyske fotograf har plåtat har tyvärr inte jag tagit, men någon gång kanske man får ägna sig åt stilfulla naturbilder. :-) :roll:

Undrar vad som finns i Olas kamera? Kanske dags att ta betäckning. :wink:

En gång i tiden fick jag lära mig: Det är bara att gilla läget liksom. :)

Oavsett hur läget än är.

Väl mött
PS

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-03-14 00:31

Bild
Hmmm just det så gör vi med kon sedan klämmer vu ur hönsen lite fler ägg... men först måste jag städa lite till innan Peter och Bertil kommer stefan vet ju redan hur det ser ut här
Bild
det duger att spela på
Bild
Bertil båten och Peter har redan bänkat sig
Bild
jodå serru den köpte jag ... behöver faktiskt inte mycket mer med masked marvel
Bild
jo jag lovar...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-14 00:40

Appropå att tolka dialektalt

Då jag hösten 1998 till hösten 1999 bodde i Bjärred strax norr om Malmö och väster om Lund fick jag lära mig att det heter inte Lund utan snarare Lynngd. :D

Lyndadialekten är totalt annorlunda mot t ex Malmödialekten där det snarast heter Luoonnd. Ja, nånting sånt där. :D

Ystadsdialekt har jag hört skall vara värst :D

Väl mött
PS

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-03-14 00:44

Bild
du vet skillnaden mellan öl och wisky... det är ...ja hur skall jag förklara det ... pop vs.orgelmusik .tja ungefär så fast lite generaliserat...
-Ahhha !
-japp så ä de !
Bild
-jo så kan det nog vara
Bild
-slå upp det är du snäll är det verkligen så?
Bild
Ranis ...som fått nog av gamla hederliga orgeldängor
Bild
nu skall det sussas gott såhär nära får jag ju inte sova mina egna 51-or

Användarvisningsbild
shuffle

Inläggav shuffle » 2008-03-14 00:45

Peter, det ÄR en fantastiskt underhållade tråd, på många plan :D
Inte minst för att man betydligt oftare borde fota mer på de begivenheter man bevistar, med billiga minneskort är det bara att hålla bottgas 8) :D

/Janne

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-03-14 00:49

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-20 23:29, redigerad totalt 1 gång.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-03-14 00:54

Bild
lite livemusik kan väl inte skada
Bild
Kom igen Bertil det svänger ju !!!
Bild
det der knepigt ut är det inte enklare ...vänta jag har nog en platta
Bild
Yes så här skall det låta ... ...nej för bövulen lillhövding ingen regndans nu ... inte inomhus åtm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-14 00:59

Vilka jättefina bilder Ola har tagit. :)

Jag tog tyvärr inga fotografier på Båten d v s Fredrik eller på Lillhövding d v s Jens Ranefjord men nu är det fixat tack vare Ola. Jättebra. :-)

Ja det där albumet med Blues artisten är fantastiskt. Det är det finaste albumet jag nånsin har sett.

Ja en sak är säker, det var jätteroligt att botanisera bland Sista Ordets skivor. Han har massor med spännande saker.

Vad roligt det är att se fina bilder på tråden som andra tagit. Minnen kommer tillbaks.

Väl mött
Peter

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-03-14 01:08

har uppkommit lite spörsmål om vad som lyssnades på för anläggning.
tänkte redogöra för det nu
well tempered vinylspelare original fr.-84 med en sumiko bluepoint special mkIII -vandenhul kablar- clearaudio smartphono riia -densen dm20-aktiv delning-dm30 till basarna audiospace rörmonoblock i 51-orna densen b-420 andra högtalare som kördes med var Larsen-6 och minareterna.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-03-14 01:25

Bild
Naqref sitter och skiner ikapp med ljuset... kanske lyssnas det på Larsen 6 eller som oa-14 en gång så vitsigt rättade don han har sett ljudet i tunneln

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-03-14 08:34

OlA-68 skrev:
80-talet skrev:ja det här är en av de absolut bästa och mest intressanta trådarna oavsett forum!! och den senaste bildserien var bra, mina hemtrakter ju! jag eller någon annan från Lund skulle varit med som tolkar vi förstår och pratar båda "språken" :wink: .

problemet är att det är ingen som förstår vad tolken säger om han e från lund den delen av skånskan är ett sammelsurium :wink:

touche' :lol: 8)

petersteindl skrev:Appropå att tolka dialektalt

Då jag hösten 1998 till hösten 1999 bodde i Bjärred strax norr om Malmö och väster om Lund fick jag lära mig att det heter inte Lund utan snarare Lynngd. Very Happy

Lyndadialekten är totalt annorlunda mot t ex Malmödialekten där det snarast heter Luoonnd. Ja, nånting sånt där. Very Happy

Ystadsdialekt har jag hört skall vara värst Very Happy

Väl mött
PS

detta, min fetning, är en lögn :twisted: som alla utanför lund hjälpt till att sprida! avundsjuka gissar jag på :roll: :wink: :D jag har, faktiskt, aldrig hört någon som ursprungligen kommer från Lund prata så.

jag är dock lite avundsjuk på ert tempo och hur roligt ni verkar ha haft det!! keep it up :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2008-03-14 11:54

Det var en väldigt trevlig och lärorik fredagskväll hemma hos Sista ordet (ola68) och ett tack vore på sin plats. Tack Sista ordet. Ännu en gång har du tagit initiativet till att berika vårt hifi-intresse :). Jag hade tyvärr sedan länge andra planer inbokade för lördagkvällen, så jag missade lyssningen av Larsen 6. Det verkar dock på er som lyssnade som att L6'an är en högtalare att räkna med. Det kommer säkert fler tillfällen för mig. Personligen så gillade jag OA51orna med de mastodonta gargantuabasarna. En sänkning av basen skulle troligtvis öka välljudet ytterligare ;). Men jag förstår känslan av lite extra push i basen. Systemet presenterar ett fett ljud (i positiv bemärkelse). Jag tror även att rörmonoblocken till OA51orna bidrar stort till det otvingade och behagliga ljudet. Återigen, tack till alla.

Jag är dessutom övertygad om fler perspektiv på högtalartillverkning etc i slutändan bidrar till ökad förståelsen och därför även i långa loppet till större hifi-upplevelser för oss alla. Därför är det intressant att lyssna på t.ex Peter Striendl, Ingvar Öhman och Naqref. De är alla passionerade människor som driver utvecklingen framåt. Ibland är man överens och ibland inte. Då kan dispyter uppstå. Dessa dispyter (som tex Carlssondispyten) leder -tror jag- i rikningen tillbaka mot överenskommelse, då man (in absurdum) inser att man har mer gemensamt än inte. Detta drama är dessutom oerhört spännande att följa 8).
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-14 12:43

Hej 80-talet, :)

Då man bor i Bjärred så bor man mellan Lund och Malmö. Då man åker in till "Stan" så kan det ena gången bli Lund och andra gången bli Malmö. Det är vilket som.

Jag tyckte att det var intressant att observera skillnaderna i uttalet av u mellan Malmöbor och Lundabor.

U uttalas lite mer åt y hållet i Lund medans i Malmö blir det mer åt o hållet.

Det var inte alltid så men tillräckligt ofta att det torde anses som signifikanta skillnader i dialekterna.

Jag hade möjlighet att även lyssna på första klassare d v s 7 på åringar. Det är roligt för där är skillnaden ganska utpräglad. Dom har ännu inte kommit i målbrottet och har ljusa röster och därför borde kanske skillnaden vara mindre men så är inte fallet utan upplevelsemässigt var skillnaden snarast något större. :-)

Jag gissar att om man är född i Malmö eller i Lund och bor där nere så tänker man kanske inte på skillnaderna eftersom det är naturligt, men för en nollåtta som dessutom fokuserar på skillnaderna ter sig dessa skillnader i dialekt som naturliga och signifikanta.

Att det skulle vara en lögn som du skriver, skriver jag inte under på, utan den domen får stå för dig. Jag dömer ingen. Det var faktiskt inbitna Lundabor som upplyste mig om skillnaderna. Jag har svårt att tro att dom skulle vara lögnare och bedragare.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-14 12:56

y-uttalet är dock mer påtagligt och frekvent längre norrut... typ i regionen Helsingborg<-->Bjuv/Ängelholm och omgivande häraden.

Landskrona har INTE y-uttal däremot.

Rätt kul att spela golf med någon som råkar "pytta ner i bynkern"... :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-14 13:02

Nattlorden

touche' :lol: 8)

PS

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-03-14 13:39

Nattlorden skrev:y-uttalet är dock mer påtagligt och frekvent längre norrut... typ i regionen Helsingborg<-->Bjuv/Ängelholm och omgivande häraden.

Landskrona har INTE y-uttal däremot.

Rätt kul att spela golf med någon som råkar "pytta ner i bynkern"... :lol:

ja precis vad jag tänkte skriva!! :)

petersteindl skrev:Att det skulle vara en lögn som du skriver, skriver jag inte under på, utan den domen får stå för dig. Jag dömer ingen. Det var faktiskt inbitna Lundabor som upplyste mig om skillnaderna. Jag har svårt att tro att dom skulle vara lögnare och bedragare.

Väl mött
PS

min :twisted: kanske borde kanske följts åt av en :lol: för givetvis så skämtade jag!! hoppas du inte tog illa upp. att vara inbiten Lundabo är dock inte alltid, samma sak som att vara från Lund 8) . ganska sällan då nästan hälften här är studenter :wink: . däremot blir dialekten här en rolig sörja på grund av alla studenter, forskare osv som faktiskt stannar och skaffar kids och därmed berikar språket/dialekten!!

dialekter både innanför Skånes gränser och utanför är en av de saker jag tycker är riktigt roligt och det finns gott om dialekter här!! jag, och min umgängeskrets, skämtar allt som oftast med eller om dialekter, ganska ofta om vår egen eller varandras och gärna om Stockholmare för där kan det också variera rätt bra. Östgötska är också roligt och tacksamt att skämta om/med!

nog om detta sidospår! vi, jag själv i allra högsta grad, vill höra mer av din historia Peter :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-14 14:20

Ok 80-talet :D

Jag förstår, du och OlA-68 har helt rätt i att det är en salig röra i Lund och att vara stor studentstad bidrar till saligheten. :-)

Det är fint i Lund. Jag trivdes med Lund. Jag gillade saluhallen och alla små husen i gränderna och naturligtvis att käka lunch på Kulturen tror jag det hette :?: . På sommaren kunde man sitta ute under de stora träden.

Ett annat litet stalltips är Tirups örtagård. Där är det mumsigt :D att käka deras fantastiska bullar med färska örter ute i deras fantastiska örtagård bland blommor och bin.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-03-14 14:45

petersteindl skrev:Ett annat litet stalltips är Tirups örtagård. Där är det mumsigt :D att käka deras fantastiska bullar med färska örter ute i deras fantastiska örtagård bland blommor och bin.

Tirups örtagård är jättefint. Vi åker dit ett par gånger per år med familjen. De har en enorm "hinderbana" för lite större barn, byggd helt i trä. Där kan en 4-10 åring fördriva timmar verkar det som :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-03-14 14:48

petersteindl skrev:Jag har tidigare sökt alla möjliga och omöjliga Peter Steindl för att se om steindl.com var ledigt men det är det inte, men petersteindl.com har jag registrerat :-) Alltid nåt.

...har du pratat med rätt Steindl?

Gerald Steindl
Wienerstrasse 35a
Kapfenberg, 8605
AT
+43 3862 27777
+43 3862 27777-77 [fax]
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-14 16:18

Tack Ola för att även du har lagt upp jättebra bilder från den numera legendariska helgen i Kristianstad!

Det var kul att sitta och lira en stund på den blå orgeln i soffan! :) Men fan vad lätt det var att trassla till fingrarna...

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-03-15 08:27

kommer lite fler

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-15 17:34

OIA!

Varför har du alltid röda byxor??

Jag tycker det är häftigt att våga "stå ut" och vara sig själv..!

Bild

Tror jag måste gå o köpa mig ett par... :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2008-03-16 00:12

mitt första par röda jeans var ett par 501or tror det var 79 eller 80 har alltid haft ett par i ägo sedan dess... tycker det är snyggt dessutom är det grafiskt rätt till de flesta rocktshirtar som e svarta

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi