Kan kanalseparation på endast 45 db påverka hörbart ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kan en begränsad kanalseparation på 45 db i ett slutsteg vara hörbart ?

Omröstningen slutade 2008-03-20 19:43

Ja, det är klart hörbart
7
30%
Ja, det kan höras med visst musikmaterial
4
17%
Nej, det är oftast ohörbart
7
30%
Nej, det är helt ohörbart
5
22%

Antal röster : 23

Richard
Inaktiverad

Kan kanalseparation på endast 45 db påverka hörbart ?

Inläggav Richard » 2008-03-14 19:43

Eftersom tråden blivit låst, där vi kunde läsa om den begränsade kanalseparationen i ett slutsteg för 100000:-, undrar jag om detta är hörbart.
Länk:
http://stereophile.com/solidpreamps/863/index6.html

Är det en hörbar skillnad på ett slutsteg som skiljer kanalerna åt med endast 40-45 db ( Linn Klimax ) eller ett som skiljer kanalerna med upp till 100 db ?

Välkommen med tankar och åsikter om detta!

H. Richard.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-14 19:51

Jag tror jag kan höra det. Har lyssnat på en hel del olika förstärkare. Ju högre kanaseparation desto bättre stereobild. Min enfaldiga erfarenhet iaf... Drt bör vara närma 100 dB eller högre för att prestera optimalt.

Ju högre desto bättre i mina öron..
Senast redigerad av Nefilim 2008-03-14 19:53, redigerad totalt 1 gång.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-03-14 19:53

Nej, inte hörbart, och dessutom är det knappast någon musik som återges i stereo idag, snarast någon sorts "semimono". :x

Men det är helt klart ett prishöjarargument. :?
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-14 19:54

Hur stor stereoseparation har du i basen mellan öronen, Richard?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-14 19:57

Nefilim skrev:Jag tror jag kan höra det. Har lyssnat på en hel del olika förstärkare. Ju högre kanaseparation desto bättre stereobild. Min enfaldiga erfarenhet iaf...

Ju högre desto bättre i mina öron..

Frågan är då om man kanske kan uppleva ljudet som " mer fokuserat " och " distinktare " om man blandar kanalerna något.
Jag har svårt att tro att ett slutsteg för 100000:- inte skulle kunna skilja kanalerna åt mera effektivt, om man nu från konstruktörshåll tyckt att det är viktigt...
Kanske är nyckeln till " linnljudet " här- det mycket fokuserade och " tajta ljudet " Men, detta är naturligtvis endast vild spekulation från min sida.

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-03-14 19:59, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-14 19:59

Naqref™ skrev:Hur stor stereoseparation har du i basen mellan öronen, Richard?

Den är ju inte stor, kan medges. :wink:

H. Richard

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-14 20:03

Richard skrev:

H. Richard

Jo, i hörlurar...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-14 20:06

Det har du ju rätt i, Svante ! :D Där är kanalseparationen nog större än 40 db.

Frågan jag ställer är om det är hörbart vid högtalarlyssning- om man blandar kanalerna med 40 db åtskillnad.

H. Richard.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-03-14 20:12

Svante skrev:
Richard skrev:

H. Richard

Jo, i hörlurar...

Du antar nu att det mellan öronen finnes någon typ av ljuddämpande material och att det inte tomt? Ibland tycker jag att jag hör samma sak med båda öronen nämligen och undrar om det beror på läckage direkt från ena sidan till den andra eller om det beror på att samma ljud når båda öronen på utsidan av huvudet. :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-03-14 20:33

Tror inte det. Det är ju som att panorera ett ljud från höger kanal lite lite lite in i vänster kanal. Högra kanalen kommer dominera totalt och någon skillnad i riktning kommer förmodligen inte kunna höras.

I högtalare då.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Moment-23

Re: Kan kanalseparation på endast 45 db påverka hörbart ?

Inläggav Moment-23 » 2008-03-14 20:46

Richard skrev:Eftersom tråden blivit låst, där vi kunde läsa om den begränsade kanalseparationen i ett slutsteg för 100000:-, undrar jag om detta är hörbart.
Länk:
http://stereophile.com/solidpreamps/863/index6.html

Är det en hörbar skillnad på ett slutsteg som skiljer kanalerna åt med endast 40-45 db ( Linn Klimax ) eller ett som skiljer kanalerna med upp till 100 db ?

Välkommen med tankar och åsikter om detta!

H. Richard.

Tråden låstes för att sakfrågan som vanligt ignorerades och istället rackades det ner på saker som jag inte ens nämnt.
Slutsteget kostade 2003 för övrigt 9000$. Hur får du det till 100000kr?

Sedan ett råd i all välmening:
När du kraschar andras trådar i din jihad på linn så se åtminstånde till att få fakta rätt, ok? Det skulle öka din trovärdighet. Det behövs...
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-14 20:55

Moment 23:

Detta är ingen jihad på linn, utan endast uppriktig nyfikenhet angående kanalseparationen i just klimax slutsteget. Varför är den mindre bra ? Varför finns det inga andra tester, som du ju efterlyste i din tråd ?

9000 dollar var ju, med 2003:s dollarvärde samt momsen i sverige, ungefär 100000:- .
Vad menar du med att jag inte är trovärdig ? Menar du att Stereophiles mätningar av Klimaxslutsteget inte är trovärdiga ? Det är dom ju.
Linns nyare förstärkare låter ju förövrigt verkligt bra, enligt min subjektiva åsikt.

H. Richard.
Senast redigerad av Richard 2008-03-18 10:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-14 21:05

Richard skrev:... utan endast uppriktig nyfikenhet angående kanalseparationen i just klimax slutsteget. Varför är den så dålig?
Linns nyare förstärkare låter ju förövrigt verkligt bra, enligt min subjektiva åsikt.

Uppenbarligen har Linn prioriterat annat än kanalseparation. Men genom Klimax Solo bör väl kanalseparationen bli maximal?

Kanske är 45 dB separation inte dåligt? Speciellt inte om förstärkare med den separationen låter "verkligt bra". Personligen tror jag att låg dist och högtalarplacering är långt viktigare för stereobilden.

/ B

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-03-14 21:15

Mycket intressant tråd.
Jag tillhör kategorin som tvivlar starkt på att en kanalseparation på "låga" 45 dB skulle inverka negativt på lyssningsintrycket. Då är det andra parametrar som är viktigare.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-03-14 21:20

Richard skrev:Moment 23:

Detta är ingen jihad på linn, utan endast uppriktig nyfikenhet angående kanalseparationen i just klimax slutsteget. Varför är den så dålig ? Varför finns det inga andra tester, som du ju efterlyste i din tråd ?

9000 dollar var ju, med 2003:s dollarvärde samt momsen i sverige, ungefär 100000:- .
Vad menar du med att jag inte är trovärdig ? Menar du att Stereophiles mätningar av Klimaxslutsteget inte är trovärdiga ? Det är dom ju.

H. Richard.

Jag såg ingensatns i artikeln att det stod just 45dB kanalseparation, men jag kanske missade någon graf.

I specifikationerna för förstärkaren så står det däremot (även på stereophiles hemsida) att kanalseparationen är 116dB.

Om en apparat utlovar 116dB i kanalseparation men bara uppvisar 45dB så ligger det kanske nära till hands att misstänka något fel på apparaten?
Eller så kanske linn mutat Art Dudley för i artikeln finns ingen som helst indikation på att Art skulle ha hört denna diskrepans mellan angiven och verklig (om det nu stämmer) kanalseparation.
Tvärt om var hans intryck översvallande positiva.

Men det är ju klart, Arts lyssningsintryck är ju subjektivt och därmed inte ens värt bit:arna det tar upp. Eller hur?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-15 08:11

Du har missat en graf, Moment 23.
Citat från John Atkinson:

" When I examinded the Klimax Twin`s behavior, I got such anomalous results that I thought I must have miswired the test setup. But after checking what I had done I repeated the measurement and got the same results "
" And notice the distinct shape of the crosstalk traces in the region where I noted the anomality in the low impedance responce trace. "

Detta fenomen verkar också, enligt testen, påverka frekvensgången något, det rör sig dock bara om en höjning med 0,2 db vid 6 khz, vid drift med låga impedanser.

Att en tillverkare specificerar sin produkt med 116 db crosstalk säger mig inget. Särskilt då det finns mätningar i Stereophile som visar på ett väldigt mycket lägre värde. Förstärkaren kan säkert låta bra ändå, frågar är om detta är en medveten kanalblandning av tillverkaren eller en miss i konstruktionen. Jag tror personligen på det förstnämnda, eftersom företagets cd-spelare och försteg både mäter och låter väldigt bra. Att man skulle låta en dålig kanalseparation slinka mellan fingrarna verkar väldigt konstigt- om det nu inte är medvetet, och man funnit att det låter bättre...

Vad säger forumets kompetenta elektronikkonstruktörer om detta ?
Kan en överhörning på endast 45 db påverka lyssningen hörbart ?

H. Richard.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-03-15 11:02

Jag tvivlar på att det över huvudtaget finns mjukvara med en total kanalseparation. Beatles gjorde någon platta med mycket hög kanalseparation som därmed lät mycket onaturlig. Modern musik produceras med betydligt mindre kanalseparation.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-15 12:36

Bild

Den där mätningen säger mig inget om kanalseparationen i slutsteget, jag ser det inte som en mätning av en linjärt med nivån mätt överhörning.

Däremot säger den mig att det möjligen finns något att göra i/runt nätdelen map matningen till slut- och/eller försteg i slutsteget.

Mätförutsättningen med en "high-level tone" i ena kanalen säger mig bara att med rejält mycket effekt ut från ena kanalen så syns (frekvensberoende) spår av signalen i matningsspänningen, och vidare ut i andra kanalen. Skillnaden på ~15dB vid bättre CMRR tycker jag visar det.

Om han hade mätt på andra/lägre nivåer hade antagligen överhörningen blivit bättre, kanske upp mot de specade -116dB, vad vet jag, och slutsatserna mycket mer intressanta.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-15 13:07

Intressant Phon.
Intressant är också john Atkinssons kommentar att han tror att han kopplat något fel då han testar, så annorlunda ( mot som det brukar ) är mätresultaten.

Om det du skriver stämmer, handlar det kanske om en mindre optimal konstruktion, troligen inget medvetet designdrag hos produkten.

Det vore dock intressant med just crosstalkmätningar på andra slutsteg från märket. Tyvärr har jag inte funnit några, varken i tidningar eller på nätet.
Jämför t.ex. Brystons integrerade förstärkare, Bryston B100-DA, där crosstalk i slutstegsdelen ligger kring 110 db, på riktigt ( vid Atkinssons mätningar ).

H. Richard.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-15 14:05

Nu vet jag ju inte mer exakt hur det förhåller sig, men baserat på mätförutsättningen så ser jag inte mätresultatet som ett mått på crosstalk, eller överhörning mellan kanalerna, inte med vad jag menar med överhörning i vart fall.

Det går inte automatiskt att extrapolera de -45 dB-na ner till normal lyssningsnivå, alltså, jag tror inte att det är -45 dB i crosstalk vid alla nivåer, utan bara vid extrema uteffekter.

-45 dB vid full effekt kan mycket väl vara -116 dB vid låg/normal effekt, och många tiotals dB bättre än 45 dB redan vid en sänkning av effekten med några få dB. Jag tror inte sambandet är linjärt med nivån, men jag vet inte förstås. Jag skulle ha mätt mer.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-15 14:24

Richard skrev: Jämför t.ex. Brystons integrerade förstärkare, Bryston B100-DA, där crosstalk i slutstegsdelen ligger kring 110 db, på riktigt ( vid Atkinssons mätningar ).

H. Richard.

Hmmmm ... -110 dB är ju en avgrund 8O Decibeller är logaritmiska, det får man inte glömma.

Väldigt enkelt att testa hörbarheten på överhörning egentligen.

Man kan koppla ihop kanalerna på nån lämplig punkt via ett (justerbart) motstånd. Sedan koppla på blindtestutrustning, justera tills man säkert hör/inte hör ihopkopplingen och sedan mäta upp överhörningen.

Ny fråga:

Hur stor/liten överhörning är egentligen hörbar vid vanlig musiklyssning?

[ ] -10 dB

[ ] -20 dB

[ ] -30 dB

[ ] -40 dB

[ ] -50 dB

[ ] -60 dB

[ ] -70 dB

[ ] -80 dB

[ ] -90 dB

[ ] -100 dB

[ ] -110 dB

eller nåt sånt ...... :)

.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-03-15 14:55

Jag tror att dom nästan alla, mig själv inkluderad, totalt saknar uppfattning och begrepp om vilken kanalseparation som är hörbar.

Dom flesta behöver nog testa först innan dom kan ge något annat än en gissning. 45dB är jag skeptisk till att jag själv hör.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
snubber

Inläggav snubber » 2008-03-15 17:02

När vi trimmade bandspelare och hade att välja på kanalseparation eller andra parametrar kommer jag ihåg att var det över 30 dB vid 1 kHz så stannade vi där.
Skulle tro att det "räcker" med 20 dB för att få en fullgod stereobild.
Leif

"man lär så länge man har elever"

Användarvisningsbild
Loud

Inläggav Loud » 2008-03-18 10:20

Kanalseparation? Är det ett värde på hur mycket information en kanal "läcker" över en annan genom induktion?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-03-18 10:28

Loud skrev:Kanalseparation? Är det ett värde på hur mycket information en kanal "läcker" över en annan genom induktion?

Skillnaden mellan höger och vänster kanal ( överhörningen ).
En kanalseparation med värde noll db är mono.

H. Richard.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-18 10:36

I praktiken spelar den några sämre än optimala kanalseparationen sannolikt ingen roll, men den pekar ändå på att något i konstruktionen inte är som sig bör. Även prestandan i övrigt lämnar mycket att önska och är inte bättre än en genomsnittlig budgetförstärkare. Kort och gott: halvjunk i lyxförpackning. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-18 12:42

Håller med Morello! Sannolikt bör 45 dB kanalseparation i praktiken vara OK, men det skall inte behövas någon genialitet i Nobelprisklass för att konstruera en förstärkare som har bättre kanalseparation än 45 dB i det hörbara området. Lyckas man inte med det har man sannolikt misslyckats med att göra en förstärkare som låter bra (men av andra skäl)...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-18 13:19

Nu har den antagligen betydligt bättre kanalseparation än -45 dB i praktiken, det kunde ju vara kul att se nån mätning på det också.

Med i praktiken menar jag lyssning på någon annan, och lägre, nivå än med volymen vriden max medurs.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-18 13:24

Hur stor är kanalseparationen på en LP-skiva? :)

Morello kommer som vanligt med mycket insiktsfulla inlägg när det gäller teknik!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-18 13:34

-30 db som bäst kanske, ultra-tweakat något lite mer.

Man skulle ta mig faktiskt ta och koppla upp BT-utrustningen och kolla vad man hör. Jag tvivlar på att jag säkert hör -10 db blint ens. Ja, om det inte är en gammal beatles förstås, med sång i ena kanalen och gitarr i andra. :)

Nästa

Återgå till Teknikforum