Bilstero vs Hemma

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Bilstero vs Hemma

Inläggav Kraniet » 2008-03-18 11:32

Hur kommer det sig att nästan alla slutsteg inom bilstereo klarar 2ohm och ibland även 1 ohm belastning. även de allra billigaste stegen går att hitta med 1ohm kapacitet. Allt medan många hemmasteg har problem om lasten går under 4ohm?

Är det en distfråga eller vad beror det på? Är det begränsning i hur mycket ström som dras eller vad (batterier har väl inga problem att leverera flera tiotals ampere medan hemma har man 16)?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-03-18 11:44

Tänkabara faktorer;
lägre matningsspänning
flera paralella trissor
klass D


/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10118
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Nykvarn

Inläggav Martin » 2008-03-18 11:46

Det har med största sannolikhet med tillgången på ström kontra spänning. I de flesta bilar jobbar man ju med runt 12V bara (14.4 med motorn igång) och vill man ha ut massor med effekt då så är det strömmen man får leka med till stor del så att man ska slippa DC-DC omvandla spänningen så mycket med de förluster det innebär.

Ursprungligen blev det väl standard med 4ohm i bilstereo för att man skulle kunna göra en enkel integrerad bilstereo (utan DC-DC-omvandlare) som lät rimligt starkt.

I tävlingssammanhang så är man ju ofta nere på runt 1ohms belastning på stegen och det är helt enkelt för att få ut så mycket effekt som det bara går till en rimlig kostnad.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-03-18 11:58

Fast nog är väl merparten av bilstegen DC/DC switchade doningar?

Dålig koll på detta men det var vad jag trodde iaf.


/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 36009
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2008-03-18 12:13

Piotr skrev:Fast nog är väl merparten av bilstegen DC/DC switchade doningar?

Dålig koll på detta men det var vad jag trodde iaf.


/Peter


Alla enklare grejor specat till typ 2x12-20W sisådär, är väl normalt bryggkopplat med 12-14 V matning?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10118
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Nykvarn

Inläggav Martin » 2008-03-18 12:20

Ja precis! Jag tänkte på de enklare standardenheterna med inbyggd kasettspelare/radio tex. :) Det är väl dem man utgått ifrån när man valde högtalarimpedanspraxis i bil bara antar jag som egentligen inte vet.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-03-18 12:59

Jo, det ni säger mejkar sense!

Tror det sitter integrerade power OP's typ TDA och LM i vanliga bilstereos.


/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-18 13:19

Tillgången till ampere är ju relativt god i bil ;)

Så god att det finns de som tvingas till dubbla generatorer och batterier för att tillfredställa sina "laster" :)

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2008-03-18 13:35

ja så det är alltså amperen som begränsar hemma? till större steg i bilen monterar de ju in kondesatorer på en farad eller mer för att kunna möta implusuttaget. kanske lite svårt att få till såna ampere tillgångar hemma.

men hur står sig ett bilsteg mot ett hemma steg vad gäller linjäritet och dist osv? nån som sett några siffror på sånt?

JBL har en hel serie med element på 2ohm för att "maximera effekten från slutsteget". så lågohmigt verkar ju vara grejjen. tror inte jag sett några bilelement med 8 ohm ens, om inte annat verkar det väldigt ovanligt.

samtidigt lite ironiskt att man ska behöva 1500w i 1ohm när man sitter i en sluten kupe på några kubikmeter.. :)
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2008-03-18 13:44

ettexempel 108db s/n, 0.07% thd och 10-100khz -3db. det är ju rätt bra siffror på papper iaf är det inte?

annat exempel mera på effektmöjligheterna då. 7400 Watts RMS x 1 channel at 1 ohm,
14.4V supply and ≤ 1%THD+N det är inte ofta man ser såna effekter i hemmabruk :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-03-18 14:09

Ampere finns ju i överflöd i väggen men sen ska också nätdelen vara dimensionerad för effekten och inte minst trissorna. Ett steg med hög uteffekt i 8ohm måste "bromsa" så mycket mer när man lastar ner det med säg 1ohm. Se trissorna som justerbara motstånd som utgör en spänningsdelare med högtalarlasten.

Väggen kan ju ge 10ampere kontinuerligt vilket ger 2200W vid 220V. Transformeras nätets 220V ner till 55V så kan 40A dras kontinuerligt i en last neråt 1ohm eller däromkring om trafon är förlustfri (stor som fan kommer nära) samt kondingbanken är stor nog att likrikta de höga strömpulserna... ja å sedan ska trissorna kylas så de inte brinner upp.


/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23814
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2008-03-18 14:28

Det sistnämnda slutsteget kräver en säkring på 500 A. Lär ju gå åt rejäla kablar och minst två extra batterier för drift i bil. För hemmabruk verkar det slöseri att få först åstadkomma en lågspänning (14.4V), sedan höja denna igen, för annars lär man inte kunna få ut 7400 W i 1 Ohm? Det motsvarar väl 86 V sinusspänning? Dessutom torde en sådan förstärkare kräva många transistorer på utgången för att dela på lasten? Ekonomisk tveksmat kanske?

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1833
Blev medlem: 2007-02-11

Inläggav RJohan » 2008-03-18 16:10

Svaret är enkelt. I bilstereotävlingskretsar har/hade man klassindelningar baserad på total uteffekt från slutsegen i 4 ohm. Exempelvis klass 100 w amatör får då ha total uttefekt från alla steg, alla kanaler på 100 w, specat i 4 ohm. De tävlande kom snabbt på att om man paralellkopplade flera element så kom det ut mer effekt ur stegen och det lät M E R! Tillverkarna följde efter och byggde slutseg som dubblade effekten vid halverad impedans ner till 1 eller kanske t.o.m. 0.5 ohm.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo
 
Inlägg: 13118
Blev medlem: 2007-03-06
Ort: Trollskogen

Re: Bilstero vs Hemma

Inläggav meanmachine » 2008-03-18 23:01

Kraniet skrev:Hur kommer det sig att nästan alla slutsteg inom bilstereo klarar 2ohm och ibland även 1 ohm belastning. även de allra billigaste stegen går att hitta med 1ohm kapacitet. Allt medan många hemmasteg har problem om lasten går under 4ohm?

Är det en distfråga eller vad beror det på? Är det begränsning i hur mycket ström som dras eller vad (batterier har väl inga problem att leverera flera tiotals ampere medan hemma har man 16)?


Det är väl lätt nere i 0,5ohm numer! 8O 8) :lol: 8st parralellkopplade batterier och 8st 1faradskondingar. :lol: 14400w 8O Jag så en skön bild på en 18" bas som en lätt amerikan på bortåt 90-100kg stod i, alltså han stod med båda fötterna i konen och den bottnade inte.. 8O Klart det går lite power för att driva den rackarn i botten. :wink: Min Sunfire klarar ju effektuttag short tern på 2,7kVa.. Inte helt illa för en hemma produkt.

Öppnar man ett bilsteg (vilket jag gjort med några trasiga) så inser man snart att skillnaden ör enorm på mändgen trissor som är seriekopplade på utgången. Ett av de jag kikade in i hade 20st och ett annat 16st och dett var relativt normala steg. Ett annat tänk på detta.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-03-19 00:03

Nu var det länge sedan jag höll på med bilstereo, men historiskt var det nog så att man har tillgång till 12 volt och 100 ampere (nåja). Det gör att om man vill ha ut mycket effekt så ska högtalarimpedansen vara låg. Det i sin tur gör att förstärkarna dimensioneras så.

Numera är det väl enklare att transformera upp spänningen, men jag kan tänka mig att det ligger lite historia med i hur man tänker.

När jag höll på för 20 år sen fanns det tre klasser av slutsteg; en halvbrygga som gav ~5 W, en helbrygga som gav ~20 W och sen de (dyrare) som höjde matningsspänningen och kunde få ut över 100 W. Allt förutsatte 4 ohms last, det fanns ett fåtal 2-ohmshögtalare som såldes med speciella 40 W-slutsteg.

Ska väl tillägga att effekerna är "bilstereowatt" :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2008-03-19 00:06

RJohan skrev:Svaret är enkelt. I bilstereotävlingskretsar har/hade man klassindelningar baserad på total uteffekt från slutsegen i 4 ohm. Exempelvis klass 100 w amatör får då ha total uttefekt från alla steg, alla kanaler på 100 w, specat i 4 ohm. De tävlande kom snabbt på att om man paralellkopplade flera element så kom det ut mer effekt ur stegen och det lät M E R! Tillverkarna följde efter och byggde slutseg som dubblade effekten vid halverad impedans ner till 1 eller kanske t.o.m. 0.5 ohm.


Hoho, fel på specen mao...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
TCM
 
Inlägg: 9284
Blev medlem: 2006-08-29
Ort: Norrköping

Inläggav TCM » 2008-03-19 08:35

Jag hänger inte riktigt med i diskussionen, men jag tyckte det här såg ganska kraftigt ut. :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
jimmye
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2008-02-18

Inläggav jimmye » 2008-03-19 19:29

Det finns en STÖRRE efterfrågan på slutsteg som klarar av lägre belastningar,mer effekt. Just på grund utav alla biltävlingar.
-Finns inte så många som tävlar i hemljud.

Ngr slutsteg som är intressanta att titta på.

Ett orion concept slutsteg. 2x200w vid 0.5ohm , Orion tog fram det när det tävlades i hur mycke total watt man hade i bilen vid 4ohm.
http://ampguts.realmofexcursion.com/Orion_Concept_97.1/

Eller det här som har 2x0.5watt i 4ohm och som kan köras i 2x512watt 0.00390625 ohm
http://ampguts.realmofexcursion.com/Orion_Concept_97.3/

Här är ett crank it up steg på 10kwatt i 2 ohm,om man har matning på 1000Ampare.
http://ampguts.realmofexcursion.com/Hif ... _Maxximus/

Eller för rörälskaren.
Butler är kanske gammalt,men dom som har dom. Håller hårt i dom.
http://ampguts.realmofexcursion.com/Butler_TD1500/
http://ampguts.realmofexcursion.com/DLS_TA2/

Ett slusteg för finlir,handbyggs i italien,med ledningsbanor i guld.
http://ampguts.realmofexcursion.com/Celestra_VA210/

För den som vill titta på ngr fler modeller så heter sidan.
http://ampguts.realmofexcursion.com/

Användarvisningsbild
Vovven
 
Inlägg: 387
Blev medlem: 2007-12-17

Inläggav Vovven » 2008-03-19 21:49

Den enorma tillgången på ström.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo
 
Inlägg: 13118
Blev medlem: 2007-03-06
Ort: Trollskogen

Inläggav meanmachine » 2008-03-22 00:37

Kan inte låta bli att leka med tanken att köra ett par sådan på batteridrifr och jämföra inne mot .t.ex. Krell...

[/img]
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad
 
Inlägg: 20003
Blev medlem: 2006-01-19

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-22 01:18

en källare med bilbatterier?

Blir nog Krell prisvärt...


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster