Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Fast nog är väl merparten av bilstegen DC/DC switchade doningar?
Dålig koll på detta men det var vad jag trodde iaf.
/Peter
Kraniet skrev:Hur kommer det sig att nästan alla slutsteg inom bilstereo klarar 2ohm och ibland även 1 ohm belastning. även de allra billigaste stegen går att hitta med 1ohm kapacitet. Allt medan många hemmasteg har problem om lasten går under 4ohm?
Är det en distfråga eller vad beror det på? Är det begränsning i hur mycket ström som dras eller vad (batterier har väl inga problem att leverera flera tiotals ampere medan hemma har man 16)?
RJohan skrev:Svaret är enkelt. I bilstereotävlingskretsar har/hade man klassindelningar baserad på total uteffekt från slutsegen i 4 ohm. Exempelvis klass 100 w amatör får då ha total uttefekt från alla steg, alla kanaler på 100 w, specat i 4 ohm. De tävlande kom snabbt på att om man paralellkopplade flera element så kom det ut mer effekt ur stegen och det lät M E R! Tillverkarna följde efter och byggde slutseg som dubblade effekten vid halverad impedans ner till 1 eller kanske t.o.m. 0.5 ohm.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster