Jättebra inlägg, det känns kanon att vara på ett forum med pigga och klartänkta människor som diggar roliga experiment.
Som sagt, då man elektriskt blandar ihop (mixar, mastrar, you name it) signaler som bygger på tidsdifferensstereofoni och därmed fasdifferens som är beroende på frekvens så blir det kakafoni.
Frågan är vilken elektronisk kanalseparation som behövs (till skillnad från akustisk) för att inte höra denna kamfiltereffekt? Räcker 20-25 dB? Ni verkar ha utrustning för att kolla in detta.
En annan sak man också kan tänka på är att man på vinyltiden, på den gamla goda tiden

, håhå jaja, ofta monokopplade basen

för att slippa motfassignaler som vid gravering blir vertikalsignal som graverdosa och speciellt pickup inte gillar.
Jag var med Bertil Alving en gång och vi tryckte in den där knappen på graverutrustningen och lyssnade före gravering men efter monokoppling i basen. Det var inge roligt.

Bertil som har slitit häcken av sig för att fånga den där akustiken i kyrkan som där lilla knappen dödade

instantly.
RogerJoensson skrev
Frågeställningen och problematiken för inspelningar gjorda med rundtagande mikar är väl ungefär lika stor som med andra inspelnings tekniker.
Typ: Hur stor kanalseparation krävs det på inspelningar utförda med omni-par innan det blir hörbara bieffekter...?
Med 1-2dBs kanalseparation så lär det ju inte bli mycket till stereobild och dessutom så får man alla fasutläckningarna när kanalerna kombineras. Monokompabilitet är inte omni-par teknikens stora fördelar precis... Så behovet av hyfsad kanalseparation finns även här.
Jag tog upp frågeställningen för att vädra lite debatt och skapa lite tankar. Jag gillar sånt. Det är roligt då andra fixar o tänker, så slipper jag göra det. I love work, I can watch it for hours.
Det kan ju kanske t o m vara så att försämrad kanalseparation påverkar som mest där man anar det som minst. Det kanske finns liknande effekter på andra saker att där man anar det som minst så får det som störst effekt.
Väl mött
PS