Kan kanalseparation på endast 45 db påverka hörbart ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kan en begränsad kanalseparation på 45 db i ett slutsteg vara hörbart ?

Omröstningen slutade 2008-03-20 19:43

Ja, det är klart hörbart
7
30%
Ja, det kan höras med visst musikmaterial
4
17%
Nej, det är oftast ohörbart
7
30%
Nej, det är helt ohörbart
5
22%

Antal röster : 23

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2008-03-18 17:08

Vovven skrev:Jag tvivlar på att det över huvudtaget finns mjukvara med en total kanalseparation. Beatles gjorde någon platta med mycket hög kanalseparation som därmed lät mycket onaturlig. Modern musik produceras med betydligt mindre kanalseparation.

Men bara för att fonogrammen inte uppvisar total separation ska man väl inte acceptera det i uppspelningsutrustningen? Då adderar man ju bara till "felet".

Dessutom finns det ju andra "mjukvaror" än just musik. På ett 5.1-spår, där den mesta dialogen ligger i centerkanalen kan det kanske vara viktigare.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-18 17:41

phon skrev:-30 db som bäst kanske, ultra-tweakat något lite mer.
Precis....

nä.. Morello´s inlägg gillar jag allt skarpare!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-18 19:31

Butter time. :)

jannec

Inläggav jannec » 2008-03-18 22:26

Var ligger dynamiken i en Lin ca: 80 till 90 dB eller har jag fel.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-19 03:07

Morello skrev
I praktiken spelar den några sämre än optimala kanalseparationen sannolikt ingen roll, men den pekar ändå på att något i konstruktionen inte är som sig bör.

Jag har fått PM där man vill att skall ge min kommentar i detta ärende så jag läste tråden och fann Morellos uttalande så jag kan bara konstatera att Morello hann först. :D Jag har inget mer att tillägga. 8)

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-19 03:55

Kommer helt osökt att tänka på några speciella Decca London-
pickup:er där "koppen" var fylld med bivax eller nå´t liknande o
där kanalseparationen(hos puppen) i åtminstone ett fall låg på
c:a 8-10 dB. Har aldrig förr eller senare upplevt en "bredare"
stereobilld på gott eller ont. Häftig ljudbild var det hur som helst.

:D 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-19 04:25

Laila, jag vet, det var ju evigheter sedan som Ljudbutiken sålde dessa pickuper. Dom bästa exen lät väldigt bra. Det var lite problem med Deccas kvalitet :? . Hur som helst, så var deras mätbara kanalseparation bedrövlig men det var som sagt ett annat sujektivt lyssningsresultat på musik. 8)

Hur stor kanalseparation har en inspelning med två rundkännande mikrofoner och, säg 60 cm eller möjligtvis 1 meter avstånd mellan mikrofonerna och säg, kanske någonstans kring 4 meter mikrofonavstånd till ljudkällorna t ex sångröster i kör och möjligtvis orgel? Vad tror ni? 140 dB :lol: eller kanske 1-2 dB 8O :D Hur kan sånt låta?

Jag vill minnas att en skiva som heter Cantate Domino (hört om den förut?) har ungefär spelats in på ett sådant sätt :D och Bertil Alving var ju inspelningsteknikern så han vet närmare hur den är gjord. :) Han är ju inte så långt bort. Han har ju skrivit ett klokt inlägg i denna tråd. Han brukar göra kloka inlägg. :)

45 dB kanalseparation borde ju knappast höras, men i slutsteg så beror ju detta fel på något och att tro att detta fel inte skulle komma av något som inte inverkar på andra parametrar än kanalseparation förefaller osannolikt.

Vid inspelning är situationen annorlunda eftersom det inte är ett fel som ger upphov till den låga kanalseparationen d v s om man endast mäter kanalseparation i Level Difference mellan mikrofonerna. Det finns ju en Time Difference mellan mikrofonerna som ger upphov till stereofonisk verkan med denna inspelningsteknik.

Väl mött
PS

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-03-19 08:47

petersteindl skrev:Hur stor kanalseparation har en inspelning med två rundkännande mikrofoner och, säg 60 cm eller möjligtvis 1 meter avstånd mellan mikrofonerna och säg, kanske någonstans kring 4 meter mikrofonavstånd till ljudkällorna t ex sångröster i kör och möjligtvis orgel? Vad tror ni? 140 dB :lol: eller kanske 1-2 dB 8O :D Hur kan sånt låta?

???
Frågeställningen och problematiken för inspelningar gjorda med rundtagande mikar är väl ungefär lika stor som med andra inspelnings tekniker.
Typ: Hur stor kanalseparation krävs det på inspelningar utförda med omni-par innan det blir hörbara bieffekter...?
Med 1-2dBs kanalseparation så lär det ju inte bli mycket till stereobild och dessutom så får man alla fasutläckningarna när kanalerna kombineras. Monokompabilitet är inte omni-par teknikens stora fördelar precis... Så behovet av hyfsad kanalseparation finns även här.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-03-19 08:53

RogerJoensson skrev:Med 1-2dBs kanalseparation så lär det ju inte bli mycket till stereobild

Prova att förskjuta ena kanalen i en stereoinspelning några millisekunder, det kan ge väldiga stereoeffekter även om VU-mätarna inte visar dom.* 8)

* = Eller asså... inte så vi hinner se det.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-19 09:32

LypsylateX skrev:
RogerJoensson skrev:Med 1-2dBs kanalseparation så lär det ju inte bli mycket till stereobild

Prova att förskjuta ena kanalen i en stereoinspelning några millisekunder, det kan ge väldiga stereoeffekter även om VU-mätarna inte visar dom.* 8)

Det där experimenterade jag och polarn med när vi började spela in. Röst och gitarr in i mono och så delay på 10ms i ena kanalen om jag minns rätt. Lät cool i lurar. En annan fuskstereo som funkar i lurar är en monoinspelad röst eller gitarr tex. och så fasvändar man ena signalen. Resultatet är att "inuti-huvudet-känslan" försvinner och ger en nästan rumslig kvalitet. Cool! 8)

/Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-19 09:37

LypsylateX skrev:

Om du först förskjuter kanalerna och sedan summerar (snudd på 1-2 dB) så kommer skillnaden du först skapade att partiellt suddas ut.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-03-19 10:33

LypsylateX skrev:

Mmmm. Och prova sedan att spela upp det med 1-2dBs kanalseparation...

Alltså, tidsskillnadseffekter kräver ju kanalseparation för att fungera som stereoeffekt. Att nivån är lika på de bägge kanalerna betyder ju inte det att kanalseparationen är noll. :roll:

Vad du får om du mixar ihop kanalerna i exemplet ovan är ruggiga kamfiltereffekter som är allt annat än ohörbara.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-19 15:04

Jättebra inlägg, det känns kanon att vara på ett forum med pigga och klartänkta människor som diggar roliga experiment. :)

Som sagt, då man elektriskt blandar ihop (mixar, mastrar, you name it) signaler som bygger på tidsdifferensstereofoni och därmed fasdifferens som är beroende på frekvens så blir det kakafoni. :(

Frågan är vilken elektronisk kanalseparation som behövs (till skillnad från akustisk) för att inte höra denna kamfiltereffekt? Räcker 20-25 dB? Ni verkar ha utrustning för att kolla in detta.

En annan sak man också kan tänka på är att man på vinyltiden, på den gamla goda tiden :? , håhå jaja, ofta monokopplade basen :( för att slippa motfassignaler som vid gravering blir vertikalsignal som graverdosa och speciellt pickup inte gillar.

Jag var med Bertil Alving en gång och vi tryckte in den där knappen på graverutrustningen och lyssnade före gravering men efter monokoppling i basen. Det var inge roligt. :( Bertil som har slitit häcken av sig för att fånga den där akustiken i kyrkan som där lilla knappen dödade :evil: instantly.

RogerJoensson skrev
Frågeställningen och problematiken för inspelningar gjorda med rundtagande mikar är väl ungefär lika stor som med andra inspelnings tekniker.
Typ: Hur stor kanalseparation krävs det på inspelningar utförda med omni-par innan det blir hörbara bieffekter...?
Med 1-2dBs kanalseparation så lär det ju inte bli mycket till stereobild och dessutom så får man alla fasutläckningarna när kanalerna kombineras. Monokompabilitet är inte omni-par teknikens stora fördelar precis... Så behovet av hyfsad kanalseparation finns även här.

Jag tog upp frågeställningen för att vädra lite debatt och skapa lite tankar. Jag gillar sånt. Det är roligt då andra fixar o tänker, så slipper jag göra det. I love work, I can watch it for hours. :)

Det kan ju kanske t o m vara så att försämrad kanalseparation påverkar som mest där man anar det som minst. Det kanske finns liknande effekter på andra saker att där man anar det som minst så får det som störst effekt.

Väl mött :)
PS

Föregående

Återgå till Teknikforum