Vad är viktigast?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Vad har musiken för betydelse för dig?

Jag lyssnar på musik genom apparaterna
11
16%
Jag lyssnar på apparaterna med hjälp av musiken
1
1%
Musiken är viktigast
26
39%
Musiken är en del av mitt stora HiFi-intresse som är störst
4
6%
Apparaterna är roligast
1
1%
Apparaterna är ett måste men musiken är den stora delen i mitt HiFi-intresse
24
36%

Antal röster : 67

Falkis
Forumpoet

Vad är viktigast?

Inläggav Falkis » 2008-03-19 12:52

Med anledning av att de flesta här pratar om hertz och mätmickar så undrar jag lite hur musiken spelar roll i era liv.

Är den kanske bara ett inslag i maskinparken?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-19 12:58

Musiken talar till mitt hjärta, tekniken till min hjärna. Ungefär så! :)

Det ena tar inte större plats än det andra på något vis utan båda intressena kan existera fullt ut sida vid sida.

Musiken ger mig gåshud och blöta ögon men jag skulle inte vilja vara utan tekniken. Att dyka in i den snåriga djungeln utav samplingsfrekvenser, opampar, butterworthfilter och fladderekon är spännande och stimulerande.

/Peter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-03-19 13:07

På senare år är det enbart musiken som betyder något. Visst, jag mekar runt lite grann, i perioder. Men det är inget intresse i sig utan bara ett medel att öka musikupplevelsen. För mig får gärna högtalarna vara dolda i väggen och elektroniken bestå av en fjärrkontroll. Tyvärr är detta inte praktiskt eller ekonomiskt överkomligt i dagsläget, men det kommer.

/ B

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2008-03-19 13:07

Har alltid varit musiken som varit viktigast, lyssnar med glädje på bilstereon, bärbara CD:en, MP-3, hemmastereon eller vad som nu finns till hands. Sedan är det förstås roligt om det låter bra, men i snitt byter jag nog aldrig enheter i hemmastereon som maskin/högtalare etc. på kortare perioder än 10 år och då har jag definitivt inte varit lika noggran på jämförelser heller provlyssningar av olika delar som många andra här på forumet verkar vara.
Jag har däremot samlat på mig en rätt så gedigen vinyl/cd samling. Det finns faktiskt några hundra kassetband också, som går ibland på en bilstereo i garaget.
Sedan är jag definitivt ingen DIY på elektronikprylar. Däremot praktiserar jag mycket DIY vad gäller hus och ombyggnationer och liknande i hemmet, är byggingenjör i grunden.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2008-03-19 14:33

Musiken är viktigast, men om man vill att den återges på ett naturtroget sätt så måste man ta hänsyn även till apparaternas(och lyssningsrummets) egenskaper. Så även apparaterna är ju viktiga för annars blir det ju ingen musik, om man inte har en egen orkester som spelar det man vill höra. Har man väl hittat apparater som uppfyller ens behov så behöver man ju inte bry sig om dom något mer.
Så tycker i alla fall jag som gärna sitter och bastun och lyssnar på musik i mono via en Sonab OA5 :D .

/Jonas

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-19 14:41

Frank Zappa skrev:Music is the Best

Sedan är jag i och för sig väldigt intresserad av vetenskap och så, och då går det ju liksom inte att låta bli att utbilda sig litet i akustik, fysik, elektronik, etc... Eftersom de flesta "experter" som sysslar på heltid med HiFi yttermera ofta är charlataner, så känner jag nödvändigheten av att applicera detta på mina apparater också.

Men det var en klockren "Musiken är viktigast".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-19 14:57

Apparaterna är viktiga så till vida att de måste ha den mognadsgrad att musiken lämnar mediat och apparaterna och börjar leva i rummet. Därefter är det bara musiken som gäller.

Snacka apparater kan dock vara roligare än att snacka musik... :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
lusse

Inläggav lusse » 2008-03-19 15:46

Musiken kommer ju först. Men det finns många som inte har många skivor. När jag är hemma hos dem så förstår jag att det inte är musiken som är viktigast. Jag orkar bara lyssna i tio minuter sen vill man byta skiva. Det är många anläggningar som gör musiken ointressant. Men det är roligt att det är så många som prioriterar musiken.

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-19 16:20

Det var inte helt lätt att välja, inget av alternativen stämmer in på pricken. Till slut gav jag min röst för det sista alternativet.

Tycker Pjotr och Almen sammanfattar ganska bra hur jag själv ser på saken. (Trots att jag inte som Almen gav en klockren röst för "Musiken är viktigast")

edit: tillägg av sista meningen (inom parentesen)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-19 17:31

Jag känner så här:

Precis som olika tekniska lösningar färgar återgivningen så färgar olika apparater musikupplevelsen.

Jag tror det egentligen är därför det finns så många olika apparater och märken osv att välja mellan... ;)

Jag vill definitivt inte ha en apparat som jag inte gillar när jag lyssnar på min favoritmusik. Inte heller vill jag ha en som låter dåligt (tillräckligt bra ljud ingår i att gilla något s.a.s.). För mig kan tycka om-faktorn vara mycket viktigare än om den låter nån procent bättre/sämre än nån annan.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-03-19 18:04

Apparatglädje är inte samma sak som kritiskt tänkande och intresse för vetenskap.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-19 18:18

guldfisk skrev:Apparatglädje är inte samma sak som kritiskt tänkande och intresse för vetenskap.

Precis. Jag tror att apparatglädjen är större på andra forum än Faktiskt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-19 19:43

Almen skrev:
Frank Zappa skrev:Music is the Best

Sedan är jag i och för sig väldigt intresserad av vetenskap och så, och då går det ju liksom inte att låta bli att utbilda sig litet i akustik, fysik, elektronik, etc... Eftersom de flesta "experter" som sysslar på heltid med HiFi yttermera ofta är charlataner, så känner jag nödvändigheten av att applicera detta på mina apparater också.

Men det var en klockren "Musiken är viktigast".

men ite kan väl majoriteten vara charlataner, att det är så bland dyrkablar kan jag köpa men jag vill i alla fall tro att de på det viktigare områdena (aparater och högtalare) har en övertygelse/vision som dom trävar efter (alltså i detta fall är inte visionen att blåsa folk) fast det kan ju vara jag som är blåögd för att jag inte kan branchen :)

för övrigt är musiken viktigast för mig även om det är kul med prylar också

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-19 21:30

Piotr skrev:Det ena tar inte större plats än det andra på något vis utan båda intressena kan existera fullt ut sida vid sida.

Det är ju precis så det är egentligen. Två olika intressen, samexisterande. Jag har alltid varit väldigt musikintresserad, medan hifi-intresset har kommit och gått ett par gånger. Eller slumrat. Utan att musikintresset var mindre för det, tvärtom.

När man inte kan njuta av bra musik i en någorlunda bra (hmm) anläggning utan att störas av återgivningen har hifi-intresset gått för långt, imho.

Behovet av musik är ju mycket mer fundamentalt än behovet av hifi.

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-03-20 10:11

Skönt att höra pojkarne tala om musiken såsom det viktigaste. :)

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-03-20 11:01

Precis som olika tekniska lösningar färgar återgivningen så färgar olika apparater musikupplevelsen.

Jag tror det egentligen är därför det finns så många olika apparater och märken osv att välja mellan...

Jo, fanns det bara en sanning så hade det varit enkelt...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-20 11:22

BertilAlving skrev:Det var inte helt lätt att välja, inget av alternativen stämmer in på pricken. Till slut gav jag min röst för det sista alternativet.

Tycker Pjotr och Almen sammanfattar ganska bra hur jag själv ser på saken. (Trots att jag inte som Almen gav en klockren röst för "Musiken är viktigast")
Nä, man kan ju alltid vrida och vända på det. Jag tänkte som så: om jag måste välja mellan å ena sidan burkfokuserad musikåtergivning och å andra sidan musiklyssning live + musikutövning, så väljer jag det senare.

Fast det var ju inte riktigt så alternativen var formulerade... :oops:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-03-20 14:22

Utbildar mig till akustiker, men välljudsgrejen har kommit mycket senare än musikintresset. Dock så ställer jag gärna krav på anläggningen om jag kan och därför tog jag alternativ 1. Men har jag bara kommit upp till nivån "det här duger" så ställer jag inga fler krav på anläggningen. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2008-03-20 15:04

Almen skrev:
BertilAlving skrev:Det var inte helt lätt att välja, inget av alternativen stämmer in på pricken. Till slut gav jag min röst för det sista alternativet.

Nä, man kan ju alltid vrida och vända på det. Jag tänkte som så: om jag måste välja mellan å ena sidan burkfokuserad musikåtergivning och å andra sidan musiklyssning live + musikutövning, så väljer jag det senare.

Fast det var ju inte riktigt så alternativen var formulerade... :oops:

Precis, hade alternativen varit bara lite annorlunda formulerade hade jag inte blivit så ångestfull när jag skulle välja... :wink:

Valsituationen du beskriver i citatet är klockren för mig också. Alltså exakt enligt ditt val! :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-21 02:20

För mig var det alternativ 3.

Användarvisningsbild
rainman

Inläggav rainman » 2008-03-21 13:16

Nr3
Musiken är det viktigaste!
Men visst blir upplevelsen mer värd om man lyssnar på musiken genom en bra anläggning.

Men hellre musik genom en dålig anläggning än ingen musik! :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-21 13:25

För mig är det två olika saker som inte kan jämföras. Varför ska man behöva välja mellan fläskfilé och prinsesstårta?

För mig är det förresten tre olika delar, dels musiken, dels ljudet, dels fysiken bakom apparaterna. Jag får väl slänga in en förrätt också. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-21 13:29

RJohan skrev:

Jag tror det egentligen är därför det finns så många olika apparater och märken osv att välja mellan...

Jo, fanns det bara en sanning så hade det varit enkelt...

Nu var jag i nedre meningen lite självironisk, därav " ;) " . Visst är sanningen komplicerad (fast jag är inte riktigt säker på hur du menade där?).

Första meningen är jag fullt allvarlig med; jag anser i princip att alla system påverkar musikupplevelsen på flera sätt förutom det rent ljudtekniska/återgivningsmässiga - även i hög grad de system som man försöker gömma undan så att man "bara har en fjärr".

Jag anser att man då lika gärna kan göra nåt avsiktligt positivt av den påverkan, då man hursomhelst inte lär komma undan den.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-03-23 17:28

Nu var jag i nedre meningen lite självironisk, därav " " . Visst är sanningen komplicerad (fast jag är inte riktigt säker på hur du menade där?).

Första meningen är jag fullt allvarlig med; jag anser i princip att alla system påverkar musikupplevelsen på flera sätt förutom det rent ljudtekniska/återgivningsmässiga - även i hög grad de system som man försöker gömma undan så att man "bara har en fjärr".

Jag antar att jag menar som dej, att olika apparater/system påverkar musikupplevelsen olika. Anledningen torde vara att olika mäniskor har olika uppfattning om vad som utgör en god musikupplevelse. Om alla mäniskor hade haft samma uppfattning hade det varit enkelt, det hade "bara" varit att konstruera apparaterna så att alla blivit tillfredsställda.

Och då hade i sin tur ett sånt här forum varit mensingslöst, om alla är nöjda, vad finns det att diskutera?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-23 17:40

RJohan skrev:
Jag antar att jag menar som dej, att olika apparater/system påverkar musikupplevelsen olika. Anledningen torde vara att olika mäniskor har olika uppfattning om vad som utgör en god musikupplevelse.

Precis, både vad gäller själva ljudåtergivningen och upplevelsen av anläggningen. Jag gillar t.ex. att se anläggningen som spelar till skillnad från vissa andra som hellre gömmer undan. Men man måste ändå interagera på ett eller annat sätt, så problemet kvarstår fast annorlunda.

Annars håller jag med Svante om tre delar eller fler :)

Jag tycker hifi-intresset har en viktig hörnsten i känslan för apparaturen, annars lutar det mer åt att man har ett musikintresse imho.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-23 20:59

Musiken är ABSOLUT viktigast. Kan få en musikalisk upplevelse av rätt sunkiga apparater men får inte ut ett jota av tysta apparater. Är faktiskt rätt ointresserad av tekniken bakom det hela med, blir tvingad att lära mig lite men för det mesta är det inget jag bryr mig i.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-03-23 21:28

subjektivisten skrev:Musiken är ABSOLUT viktigast. Kan få en musikalisk upplevelse av rätt sunkiga apparater men får inte ut ett jota av tysta apparater. Är faktiskt rätt ointresserad av tekniken bakom det hela med, blir tvingad att lära mig lite men för det mesta är det inget jag bryr mig i.

Nja, det var väl ingen bra jämförelse.

Man får väl jämföra bra musiker i sunkig anläggning med sunkiga musiker i hajfaj?

Resultatet kanske blir detsamma, men iaf.

...men bäst är ju duktiga musiker, med kul låtar i hifi, samtidigt som man läser om hur tekniken bakom funkar. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-23 21:38

Svante skrev:Nja, det var väl ingen bra jämförelse.

Man får väl jämföra bra musiker i sunkig anläggning med sunkiga musiker i hajfaj?

Jo, kanske lite bättre jämförelse, helt klart. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2008-09-27 00:50

BUMP

Oj. Råkade av trötthet (sent) klicka i fel :oops: . Tycker absolut att musiken är viktigast (3) om man nu måste välja. Men det måste man ju inte... Blir ibland så gripen av musiken att om jag sitter i bilen måste jag stanna och "lyssna färdigt". Tappar fokus på körningen.. :oops:

Har dock hifi-intresset att tacka för mycket av den musik jag lärt känna och tycker om så det är som Svante sa, att det kan delas in i delar som man kan tycka är lika viktiga och intressanta. En stor samling av fonogram är inte det enda beviset för att man är en sann musikälskare.

Den musikåtergivningsutrustning jag har nu har i stor grad bidragit till min ökning av inköp av fler och mer varierade fonogram. Det är så grymt roligt att lyssna på musik/ny musik när man verkligen hör alla nyanserna i inspelningen :) .

/stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2008-10-04 20:49

Musiken är alltid viktigast ! Hellre en bra låt genom en dålig anläggning än tvärtom...

Utan bra musik är ju apparaterna värdelösa !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Nästa

Återgå till Musikstugan