Moderator: Redaktörer
Frank Zappa skrev:Music is the Best
Almen skrev:Frank Zappa skrev:Music is the Best
Sedan är jag i och för sig väldigt intresserad av vetenskap och så, och då går det ju liksom inte att låta bli att utbilda sig litet i akustik, fysik, elektronik, etc... Eftersom de flesta "experter" som sysslar på heltid med HiFi yttermera ofta är charlataner, så känner jag nödvändigheten av att applicera detta på mina apparater också.
Men det var en klockren "Musiken är viktigast".
Piotr skrev:Det ena tar inte större plats än det andra på något vis utan båda intressena kan existera fullt ut sida vid sida.
Precis som olika tekniska lösningar färgar återgivningen så färgar olika apparater musikupplevelsen.
Jag tror det egentligen är därför det finns så många olika apparater och märken osv att välja mellan...
Nä, man kan ju alltid vrida och vända på det. Jag tänkte som så: om jag måste välja mellan å ena sidan burkfokuserad musikåtergivning och å andra sidan musiklyssning live + musikutövning, så väljer jag det senare.BertilAlving skrev:Det var inte helt lätt att välja, inget av alternativen stämmer in på pricken. Till slut gav jag min röst för det sista alternativet.
Tycker Pjotr och Almen sammanfattar ganska bra hur jag själv ser på saken. (Trots att jag inte som Almen gav en klockren röst för "Musiken är viktigast")
Almen skrev:Nä, man kan ju alltid vrida och vända på det. Jag tänkte som så: om jag måste välja mellan å ena sidan burkfokuserad musikåtergivning och å andra sidan musiklyssning live + musikutövning, så väljer jag det senare.BertilAlving skrev:Det var inte helt lätt att välja, inget av alternativen stämmer in på pricken. Till slut gav jag min röst för det sista alternativet.
Tycker Pjotr och Almen sammanfattar ganska bra hur jag själv ser på saken. (Trots att jag inte som Almen gav en klockren röst för "Musiken är viktigast")
Fast det var ju inte riktigt så alternativen var formulerade...
RJohan skrev:Precis som olika tekniska lösningar färgar återgivningen så färgar olika apparater musikupplevelsen.
Jag tror det egentligen är därför det finns så många olika apparater och märken osv att välja mellan...
Jo, fanns det bara en sanning så hade det varit enkelt...
Nu var jag i nedre meningen lite självironisk, därav " " . Visst är sanningen komplicerad (fast jag är inte riktigt säker på hur du menade där?).
Första meningen är jag fullt allvarlig med; jag anser i princip att alla system påverkar musikupplevelsen på flera sätt förutom det rent ljudtekniska/återgivningsmässiga - även i hög grad de system som man försöker gömma undan så att man "bara har en fjärr".
RJohan skrev:
Jag antar att jag menar som dej, att olika apparater/system påverkar musikupplevelsen olika. Anledningen torde vara att olika mäniskor har olika uppfattning om vad som utgör en god musikupplevelse.
subjektivisten skrev:Musiken är ABSOLUT viktigast. Kan få en musikalisk upplevelse av rätt sunkiga apparater men får inte ut ett jota av tysta apparater. Är faktiskt rätt ointresserad av tekniken bakom det hela med, blir tvingad att lära mig lite men för det mesta är det inget jag bryr mig i.
Svante skrev:Nja, det var väl ingen bra jämförelse.
Man får väl jämföra bra musiker i sunkig anläggning med sunkiga musiker i hajfaj?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster