Kompromisslös metallelement högtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-03-06 18:53

Piotr skrev:Näe, 10-20dB över det bättre marknaden erbjuder. Mediokra resultat helt enkelt./Peter

I call BS. Exempel tack. Spöar ju både Scan-Speak och Seas i Zaphs mätningar!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-06 19:22

Martin skrev:Du tror inte ens man kan bredda den (det är det jag menar egentligen och måntera den lite djupare än plant). Man breddar den ju genom att sätta den på en vanlig platt baffel. Är det så långt ifrån att sätta ett veck till utanför det yttersta?

Näe, men man kan väl stoppa i en annan driver med textilmembran, så slipper man den däringa läskiga metallkalotten ..... 8O 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-03-06 22:22

Ja, det blir nog bra, då kommer den låta mer som en NS-10... :? :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-06 22:43

haha, ja kanske det :mrgreen:

Nej men allvarligt, den där DXT-tratten verkar ju rätt intressant att prova. Jag tänkte faktiskt på den häromdan och funderade på om den kanske passar på nån annan driver ur Seas sortiment.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-06 22:53

Föresten, du frågade efter vågfrontcentrum på CA18RLY häromdagen ..... har jag för mig. :oops:

Runt -2-3cm vid 1500-2000 Hz, men det drog iväg rejält bakåt om jag gick upp i frekvens. Nu är det inte alltid riktigt sant det man ser vid såna tillfällen. CA18RLY har ju lite hyss för sig om man kommer upp en bit i frekvens, och vid resonanser i elementet kan det se ut som böjvågen i konen har väldigt hög hastighet.

.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-03-06 23:29

Nej men allvarligt, den där DXT-tratten verkar ju rätt intressant att prova. Jag tänkte faktiskt på den häromdan och funderade på om den kanske passar på nån annan driver ur Seas sortiment.

Tratten passar på 27TBFC/G (H1212) vilket betyder att den rent fysiskt passar på 27TDFC också. :) [/code]
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-03-06 23:57

jonasz skrev:

Tratten passar på 27TBFC/G (H1212) vilket betyder att den rent fysiskt passar på 27TDFC också. :) [/code]

Vet du om domen sitter i själva tratten på dxt:n, borde väl nästan göra det?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-03-07 00:03

phon skrev:Föresten, du frågade efter vågfrontcentrum på CA18RLY häromdagen ..... har jag för mig. :oops:

Runt -2-3cm vid 1500-2000 Hz, men det drog iväg rejält bakåt om jag gick upp i frekvens. Nu är det inte alltid riktigt sant det man ser vid såna tillfällen. CA18RLY har ju lite hyss för sig om man kommer upp en bit i frekvens, och vid resonanser i elementet kan det se ut som böjvågen i konen har väldigt hög hastighet.

.

Tackar så mycket

Dock lite förvånande, jag har kollat CA18RNX och hamnade nära +-0. Seas H1189 ligger även den runt +-0 (om jag nu inte minns fel). Perfekt match mao. CA15RLY matchar även den då H1189 och även H1212 för den delen

Men åter till metallens värld nu :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-03-07 09:52

Martin skrev:Du tror inte ens man kan bredda den (det är det jag menar egentligen och måntera den lite djupare än plant). Man breddar den ju genom att sätta den på en vanlig platt baffel. Är det så långt ifrån att sätta ett veck till utanför det yttersta?

varje veck är väl vridet några grader från föregående(ytans vinkel mot on-axis) , om man tittar på hur den är uppbyggd. Skulle man då räkna ut vinkel för sista vecket skulle jag gissa att det hamnar på 90 grader mätt från on-axis, dvs en plan baffel. men jag gissar bara...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-03-07 10:38

rikkitikkitavi skrev:

varje veck är väl vridet några grader från föregående(ytans vinkel mot on-axis) , om man tittar på hur den är uppbyggd. Skulle man då räkna ut vinkel för sista vecket skulle jag gissa att det hamnar på 90 grader mätt från on-axis, dvs en plan baffel. men jag gissar bara...
Ja, det är möjligt. Jag har också tänkt så. Det var som sagt bara en dröm. :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-03-07 10:40

jag tänkte antagligen betälla dem från bmm-electronics.com så jag kan meta lite på vinklar o sådant :)

återkommer i ämnet isåfall.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-07 12:38

Nwalmaer skrev:
Piotr skrev:Näe, 10-20dB över det bättre marknaden erbjuder. Mediokra resultat helt enkelt./Peter

I call BS. Exempel tack. Spöar ju både Scan-Speak och Seas i Zaphs mätningar!

Tjurskit?

I de mätningar du länkade till ligger mätnivån på 96dB och där gick andratons disten upp mot -40dB dvs. 1%. Där ligger Seas W15CH/CY på ung. -50dB dvs. 0.3%.

Ett misstag av mig trodde att det var ett 5" element och jämförde den därför i mitt inre mot tex. Seas W15CH/CY.. men, Zaph nämner själv själv "Harmonic distortion is merely average" ang. detta Tangbandelement.

Så svar ja, i den gruppen presterar Tangband bättre än Seas L men jag håller å andra sidan inte Seas L-serie för det bästa utan anser att Excel serien samt Peerless exclusive serie är det bästa och vad jag jämför andra element i samma klass mot. Tittar man på den gruppen med W15CH/CY så finner man Tangband W5 vilken även den uppvisar mediokra distnivåer.

Midgaards högtalare har jag hört på nån mässa och de använder Tangbands småttingar.. lät bra! :)

Men visst finns det lite tjurskit i tråden;

Här har ni ett riktigt bra mellanregister. Kör två och det blir kompromisslöst direkt.

Det är inte riktigt bra.. utan mediokert.. kanske "bra" om jag böjer mig lite.. ;) Kompromisslöst blir det inte i mina ögon då det finns alternativ som ger bättre prestanda.

Ha en bra dag! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-03-07 14:53

Ja, det finns element med lägre dist men hurdan är fördelningen av övertonerna och inom vilken bandbredd kan elementet användas?
Hellre ett element med lite högre andraton än ett element med hög tredjeton. Men det kanske bara är jag?

Vill man inte ha ormbon till filter så går Seas Excel fetbort redan där, lika så Accuton etc.

Så mediokert är det absolut inte!

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-03-08 04:43

Vet du om domen sitter i själva tratten på dxt:n, borde väl nästan göra det?

http://www.htguide.com/forum/showpost.p ... stcount=53
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-08 10:28

8O

Man behöver inte prova något nuförtiden, det finns alltid tio till som har liknande idéer .....
Det är bara att vänta lite, och sedan googla ..... :D

I like John Krutke's idea of using the ferrofluid loaded motor of the 27series ......

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-18 16:24

Bild

från Revel

edit: är inte denna snyggare kanske?

Bild
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-18 16:42

Nwalmaer skrev:Ja, det finns element med lägre dist men hurdan är fördelningen av övertonerna och inom vilken bandbredd kan elementet användas?
Hellre ett element med lite högre andraton än ett element med hög tredjeton. Men det kanske bara är jag?

Vill man inte ha ormbon till filter så går Seas Excel fetbort redan där, lika så Accuton etc.

Så mediokert är det absolut inte!
Men det finns bättre...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-03-18 17:58

Revel är väl bara junk man kanske skulle köpa ett par plocka ner dom och använda elementen och göra en mycket bättre högtalare det borde vara enkelt :lol:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-18 18:08

nja mätmässigt verkar många revelhögtalare vara riktigt bra. har dock inte lyssnat på några så jag ska inte uttala mig om ljudet.
på papperet tycker jag det verkar "ordentligt" gjort. sen om dom är värda pengarna är ju en annan sak.

edit: tycker dock att de gör rätt snygga talare emellanåt
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-03-18 18:50

Kraniet skrev:nja mätmässigt verkar många revelhögtalare vara riktigt bra. har dock inte lyssnat på några så jag ska inte uttala mig om ljudet.
på papperet tycker jag det verkar "ordentligt" gjort. sen om dom är värda pengarna är ju en annan sak.

edit: tycker dock att de gör rätt snygga talare emellanåt

Uups mitt inlägg var bara ett utslag av sarkasm, efter att ha läst för mycket på forum idag kan det lätt bli så. Revel är tämligen kostsamma och brukar rent mätmässigt vara bra (vilket gör dom dåliga per definition av antimät maffian). Samt en liten drift med DIY:arna som tror att det är enkelt att bygga bra högtalare....

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-18 20:27

Har läst uttalanden från folk som lyssnat på den nya serien och det har varit duktigt med haksläpp och en klar förbättring över den tidigare serien. Ord som "världen bästa" och liknande.

Inte utan att man blir nyfiken.

/Peter

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-18 20:53

klart numera ingår ju revel i harman gruppen och har backning av infinity, jbl, crown osv.. om de inte skulle kunna producera bra grejjor så undrar man ju vem som kan..
lite synd bara att de inte skapat ett gemensamt märke och slagit alla sina påsar ihop.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-03-20 00:59

kan nån förklara det här med vågfronter, varför vill man veta var den hamnar och hur den ser ut?

känner till lite om vågfronter när man pratar optik (läst om optik på http://www.telescope-optics.net/wave.htm men det är ganska svårt att förstå allt där). är det nåt liknande?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-03-20 09:35

Vågfronten är tänkta linjerna där ljudet breder ut sig samtidigt. Svårt/enkelt?

Du har tex ett diskantmembran som vibrerar med en viss frekvens sedan väljer du ett avstånd med ett valfritt antal fasrotationer ut från diskanten och kollar ut mot sidorna off axis hur den "vågen" sträcker sig. Då får du vågfrontens utseende vid den frekvensen på det avståndet.

Fokalpunkten/vågfrontscentrum är den punkt där mitten skulle vara på vågfrontens approximativa cirkel.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-03-20 20:49

följdfråga, hur mäter man det?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-03-20 22:38

Jag har plottat vågfronten för hand på en pappskiva med hjälp av sinusgenerator mätmik och oscilloskop. Sinusgeneratorn har jag kopplat dels till ett slutsteg som driver mätobjektet och till oscilloskopets ena ingång. Micken har jag via en mikförstärkare kopplat till oscilloskopets andra ingång. Sedan har jag tagit mätningar vid användbara delningsfrekvenser och däromkring. Efter detta går det att ta fram origo på den plottade vågfronten med hjälp av tex en snörstump :)

Då man ändå har denna riggning kan man också mätt upp ett elementets "relativa" akustiska centrum som är bra att ha vid delningsfilterkonstruktionen.
(Skillnaden i akustiskt centrum mellan bas och diskant bestämmer filterflankerna i mina filter.)

Jag misstänker dock att denna start på en designprocedur är mycket meningslös innan man har full koll på själva filtret och fasningen av detta.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-05-16 22:57

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-16 23:22

Ja den mätningen såg ju trevlig ut! :)

/Peter

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-05-17 11:53

"Men det finns bättre..." :lol:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-05-17 12:23