Moderator: Redaktörer
zapanasta skrev:Enligt hifi handboken kostade dom 2800kr 1981,va det blir omräknat i dagens pennigavärde har inte jag en aning om,
IngOehman skrev:Jag minns inte vad pi60 kostade 1981, men det var nog avsevärt mycket mindre än 2800:-.
IngOehman skrev:Priser är också svåra att jämföra över tiden, olika saker har stigit olika mycket i pris. Högtalare har blivit väldigt mycket dyrare att tillverka eftersom inte bara material ökat i pris utan också marknaden har krympt massor. Det gynnade den tidens "High End" vars seriestorlekar trots allt var mycket större än den är idag.
Hej,dom ser likadana ut,mellan ock diskant till vänster på båda.För min del tycker jag dom låter bra där dom står i basen.Mvh.Kraniet skrev:jag gissar det är basområdet som avses med placeringen. lite synd kan man tycka att de inte gjorde så stora högtalare för att stå mot väggen.
dämpskivor kommer inte hjälpa mot detta tyvär.
men det är ju bara rpova att ställa ut dom på golvet lite och se vad du tycker om ljudet. är du fortfarande nöjd att ha dom mot väggen så kör på det.
ser på hembioforumet att den ena står i ett hörn tom. tror du åtmånstonde bör placera dom 0.5-1m från hörnen.
får en känsla av att du har mycket mycket bas så som dom är placerade. men gillar man det så är det väl lugnt.
är dom spegelvända dom där högtalarna eller ser dom likadan uta både vänster och höger?
zapanasta skrev:Vi var på månen -69 så dom kunde nog göra välljudande högtalare på 70 talet skulle jag tro.
Att inte alla har hört hur fenomenalt bra många av de bästa högtalarna som kom under perioden 1975 - 1980 presterar.
hej,Luxor 8071 ska ju va en av dom ialla fall enligt vad öhman skrev längre upp i tråden.jonasz skrev:Att inte alla har hört hur fenomenalt bra många av de bästa högtalarna som kom under perioden 1975 - 1980 presterar.
Vilka hogtalare ar det? Vore intressant att veta. B&W 801? Snell A? Eller ar de nyare konstruktioner?
Utan prickar i Lansing, Michigan...
IÖ skrev:Att inte alla ser verkligheten på det viset kan ha många skäl:
1. Att jag har fel. (Näää...)
2. Att inte alla har hört hur fenomenalt bra många av de bästa högtalarna som kom under perioden 1975 - 1980 presterar.
3. Att tiden "läker alla sår", det vill säga att saker tenderar att "tonas ned" med tiden. Gamla upplevelser minns ofta som mindre spektakulära än de var och det gäller ju både positiva saker som negativa. Endast rätt få har ett rimligt absolut minne.
celef skrev:jag som inte var med när det begav sig, inte mentalt iaf, så måste jag nog få säga att högtalare generellt är bättre idag än för 20, 30 och 40 år sedan - och dessutom är dom billigare idag. beviset kan man läsa i hifimagasinen som ofta beskriver nya högtalares prestanda så
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 26 gäster