pi60 vs luxor 8071

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-20 20:02

ja men du försöker i alla fall göra det på ett smakfullt sätt,gott nog det.Mvh.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-20 20:04

zapanasta skrev:Detta är bara en kul grej,ödmjukhet tack,underskatta aldrig din motståndare.

Jag tycker det är jävligt kul att ni ska leka lite, mer sånt!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-20 20:09

Vad kostade Luxor-högtalarna då, omräknat i dagens penningvärde...?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-20 20:17

Enligt hifi handboken kostade dom 2800kr 1981,va det blir omräknat i dagens pennigavärde har inte jag en aning om,luxor var väl ett märke som folk fnös lite åt också på den tiden ock säkert även nu,men jag lovar att en sån här påkostad lådkonstruktion som dessa faktiskt är skulle bli dyr i dagens läge, gångar invändigt med olika slags dämpmatreal ock till ock med fanerade på insidan.Hur många kan skryta med det?

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-03-20 20:23

zapanasta skrev:Enligt hifi handboken kostade dom 2800kr 1981,va det blir omräknat i dagens pennigavärde har inte jag en aning om,

Enligt Kungliga Myntkabinettets webbräknare, http://www.myntkabinettet.se/r%C3%A4knare.htm , skulle det motsvara 7253:74 under år 2007.

Edit: ändring för att utnyttja forumets länk-faciliteter.
--
Senast redigerad av MacBruce 2008-03-20 21:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-20 20:25

Ok.men vet då med all säkerhet att ingen tillverkare skulle göra ett par så här välbyggda transmissionline högtalare för dom pengarna i dagens läge,det är jag då helt 100 på.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-03-20 20:35

Alla tester av högtalare på faktiskt.se är roliga! :)

Mindre kul är det att vissa inte verkar tåla att Ino anses göra högtalare best bang 4 the buck. :?

EDIT
zapanasta,

Ser fram emot att läsa om "resultatet". Jag har själv ett par 36 år gamla, fula ( 8O :) ) B&W DM4:or och dom är riktigt, riktigt bra!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-20 20:41

Håller med Zapanasta.

Den där Luxorhögtalaren var bland det bättre som fanns på marknaden när de kom. Priser är också svåra att jämföra över tiden, olika saker har stigit olika mycket i pris. Högtalare har blivit väldigt mycket dyrare att tillverka eftersom inte bara material ökat i pris utan också marknaden har krympt massor. Det gynnade den tidens "High End" vars seriestorlekar trots allt var mycket större än den är idag. Jag minns inte vad pi60 kostade 1981, men det var nog avsevärt mycket mindre än 2800:-. Minns att min månadslön var strax över 5000:- några år senare.

Tycker det låter som en rätt kul jämförelse hur som helst! Hur det än går tror jag ju att den kommer att visa att tiden runt 1980 representerade när högtalare var "färdigutvecklade". Det har inte hänt så mycket sedan dess ljudkvalitetsmässigt, utan fokus har varit design och tjusiga trestäviga förkortningar. (Inte hos Ino Audio dock, för här har det inte varit någon utveckling överhuvudtaget sedan dess, nästan. ;) Varken med avseende på ljudkvalteten eller design och förkortningar*.)

Vh, iö

- - - - -

PS. Kom ihåg att dra ned volymen 3-4 dB när Luxorhögtalare spelar (eftersom den är ungefär så mycket känsligare).

*Man kanske skulle hitta på någon... 8)

PPS. Det kan också vara bra att prova med olika möbleringar för Luxor-högtalaren. Jag minns inte säkert, men jag tror den är gjord för att placeras rätt så fritt i rummet och att det finns risk för att den blir lite bullrig om den placeras för nära en vägg. Men det märker ni ju isåfall om i testar olika placeringar ordentligt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-20 20:53

IngOehman skrev:Jag minns inte vad pi60 kostade 1981, men det var nog avsevärt mycket mindre än 2800:-.

Då kanske man kan fynda ett par välanvända pi60 från 81 för nån tusenlapp då kanske? :D Inte? Dang... ;)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-20 21:05

Hej,ja vi ska göra testen efter ingvars instruktioner(-4db på luxorlådorna),pi60 är den högtalare som imponerat mest på mig i fråga om välljud,men mina gamla 8071 låter också förb bra,så varför inte testa 2 svenska klassiker mot varann,pi60 kom-78 om än förfinad genom åren,8071 kom också -78 ock åker 8or runt mycket nytt på marknaden.Mvh.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2008-03-20 21:18

IngOehman skrev:Priser är också svåra att jämföra över tiden, olika saker har stigit olika mycket i pris. Högtalare har blivit väldigt mycket dyrare att tillverka eftersom inte bara material ökat i pris utan också marknaden har krympt massor. Det gynnade den tidens "High End" vars seriestorlekar trots allt var mycket större än den är idag.

Det stämmer förstås; webbräknaren tar ju bara hänsyn till konsumentprisindex, när den beräknar förändringen av penningvärdet.
--

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-20 23:20

fanering av insidan är knappast av lyxskäl. det är nämnligen så att om du fanerar ena sidan av en skiva så kommer limmet att få skivan att dra ihop sig och den blir böjd. för att motverka detta fanerar man båda sidor så det böjs lika mycket åt båda hållen. man kan även limma på papper på ena sidan. kallas spärrfanér i snickerivärlden.

Kan tex nämna att alla(iaf från Kan och framåt) linns högtalare är fanerade på insidan.

Så jag skulle nog mera kalla det sunt snickeri. Sen att många andra tillverkare fuskar är ju lite tråkigt.

Tycker dom där luxor verkar väldigt intressanta. Snygga dessutom. De talar ju om en tid då HiFi var nånting folk tog på allvar. Då välljud var önskat och konsekvenserna var villiga att tas.
Många av högtalarna från den tiden har ju bara slängts på tippen efter att skumkanterna ätits upp. Jag skulle tycka det var skitskoj att ha såna gamla talare.*
Lite tragiskt också att det knappt hänt något inom högtalarvärlden sen 80 talet.

*har tex en acoustic research högtalare som jag restaurerade basen på. Låter rätt bra. En åtta tummare (med fyrkantig magnet) passat med nåt som ser väldigt mycket ut som vifas 3/4" ringradiator fast gjord i papper. Också från 70 talet i riktigt faner. Men jag hann bara rädda den ena lådan innan den blev slängd.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-20 23:33

Vi var på månen -69 så dom kunde nog göra välljudande högtalare på 70 talet skulle jag tro.Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-20 23:40

[url]http://www.minhembio.com/sollerön[/url] mitt galleri på minhembioforum med luxor 8071.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-03-20 23:46

Det finns jäkligt många fina högtalare från förr så man skall inte låta sig luras. Det kan bli bedrägligt.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-21 10:00

Öhman skrev,,,,,PPS. Det kan också vara bra att prova med olika möbleringar för Luxor-högtalaren. Jag minns inte säkert, men jag tror den är gjord för att placeras rätt så fritt i rummet och att det finns risk för att den blir lite bullrig om den placeras för nära en vägg. Men det märker ni ju isåfall om i testar olika placeringar ordentligt,,,,zapanasta skriver,,,kan detta åtgärdas med dämpskivor bakom högtalarna?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-21 12:34

phloam skrev:Vad kostade Luxor-högtalarna då, omräknat i dagens penningvärde...?

Fråga Repsam, de är tunga auktoriteter inom detta gebit. 8)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-21 13:26

jag gissar det är basområdet som avses med placeringen. lite synd kan man tycka att de inte gjorde så stora högtalare för att stå mot väggen.
dämpskivor kommer inte hjälpa mot detta tyvär.

men det är ju bara rpova att ställa ut dom på golvet lite och se vad du tycker om ljudet. är du fortfarande nöjd att ha dom mot väggen så kör på det.

ser på hembioforumet att den ena står i ett hörn tom. tror du åtmånstonde bör placera dom 0.5-1m från hörnen.
får en känsla av att du har mycket mycket bas så som dom är placerade. men gillar man det så är det väl lugnt.

är dom spegelvända dom där högtalarna eller ser dom likadan uta både vänster och höger?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-21 14:12

Kraniet skrev:jag gissar det är basområdet som avses med placeringen. lite synd kan man tycka att de inte gjorde så stora högtalare för att stå mot väggen.
dämpskivor kommer inte hjälpa mot detta tyvär.

men det är ju bara rpova att ställa ut dom på golvet lite och se vad du tycker om ljudet. är du fortfarande nöjd att ha dom mot väggen så kör på det.

ser på hembioforumet att den ena står i ett hörn tom. tror du åtmånstonde bör placera dom 0.5-1m från hörnen.
får en känsla av att du har mycket mycket bas så som dom är placerade. men gillar man det så är det väl lugnt.

är dom spegelvända dom där högtalarna eller ser dom likadan uta både vänster och höger?
Hej,dom ser likadana ut,mellan ock diskant till vänster på båda.För min del tycker jag dom låter bra där dom står i basen.Mvh.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-21 23:15

zapanasta skrev:Vi var på månen -69 så dom kunde nog göra välljudande högtalare på 70 talet skulle jag tro.

Ja, fast månfärdsplaneringen initierades på allvar i början av 60-talet, och det tog alltså sisådär 9 år.

Frågan är när högtalarutvecklingen tog fart på allvar?

Om jag tittar tillbaka på historien är det mitt intryck att den seriösa jakten på recepten för de riktigt "färdiga" högtalarna startade under andra halvan av 60-talet. Och mycket riktigt kunde man under andra halvan av 70-talet märka att de där "i princip färdiga" högtalarna började ta plats på scenen.

Sedan dess har ingen signifikant utveckling skett, som jag sett till.

I mitt eget fall kan det förstås förklaras med kreativ och allmänmental stagnation och ren lättja. :oops: Men jag tror också att det är en rimlig analys att säga att det faktum att man i princip var framme redan för 30 år sedan, har gjort behovet mindre.

Att inte alla ser verkligheten på det viset kan ha många skäl:

1. Att jag har fel. (Näää...)

2. Att inte alla har hört hur fenomenalt bra många av de bästa högtalarna som kom under perioden 1975 - 1980 presterar.

3. Att tiden "läker alla sår", det vill säga att saker tenderar att "tonas ned" med tiden. Gamla upplevelser minns ofta som mindre spektakulära än de var och det gäller ju både positiva saker som negativa. Endast rätt få har ett rimligt absolut minne.

Jag har många gånger fått uppleva hur samma person kunna imponeras flera gånger i rad (om tillräckligt tid gått emellan) av samma akustiska stimuli.

Många tycks till och med tona ned sina minnen medvetet, och kommentarer som "jag - det var precis så jag mindes det, men jag trodde jag hade överdrivet minnet", är inte heller ovanliga.

Det där att dåliga minnen bleknar är nog något man skall vara glad över, och ibland tänker jag att bleknande av goda minnen kanske inte är så dåligt det heller... Det gör att alla nya kul saker känns som en ständig positiv utveckling! ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-03-22 04:51

Frågan är när högtalarutvecklingen tog fart på allvar?

Nar Ino-Audio bildades? :D
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-03-22 04:54

Att inte alla har hört hur fenomenalt bra många av de bästa högtalarna som kom under perioden 1975 - 1980 presterar.

Vilka hogtalare ar det? Vore intressant att veta. B&W 801? Snell A? Eller ar de nyare konstruktioner?

Utan prickar i Lansing, Michigan...
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-22 09:23

jonasz skrev:
Att inte alla har hört hur fenomenalt bra många av de bästa högtalarna som kom under perioden 1975 - 1980 presterar.

Vilka hogtalare ar det? Vore intressant att veta. B&W 801? Snell A? Eller ar de nyare konstruktioner?

Utan prickar i Lansing, Michigan...
hej,Luxor 8071 ska ju va en av dom ialla fall enligt vad öhman skrev längre upp i tråden.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-03-22 15:06

IÖ skrev:Att inte alla ser verkligheten på det viset kan ha många skäl:

1. Att jag har fel. (Näää...)

2. Att inte alla har hört hur fenomenalt bra många av de bästa högtalarna som kom under perioden 1975 - 1980 presterar.

3. Att tiden "läker alla sår", det vill säga att saker tenderar att "tonas ned" med tiden. Gamla upplevelser minns ofta som mindre spektakulära än de var och det gäller ju både positiva saker som negativa. Endast rätt få har ett rimligt absolut minne.

Ett tänkbart ytterligare skäl är att många högtalare från den tiden de facto låter för j-ligt idag oavsett hur bra de var från början. Detta p.g.a. sådant som ruttnande skumkanter, delningsfilterkomponenter som med åren fått helt nya spännande egenskaper o.s.v.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-22 17:24

Hej,ja kantbyte ock filterrenovering är en nödvändighet absolut.tror eller är säker på att mina 8071 låter bättre nu än när dom var helt nya,bara elektrolyter i filtren från början.alla är utbytta mot poyester ock polypropylen nu.Kört ett orenoverat par 8071 mot mina,det låter som 2 olika högtalare,det paret med bättre filterkomponenter(mina) lät rejält mkt bättre i både ljudkvalite ock stereoperspektiv.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-22 17:27

Ruggigt läckra!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-22 18:29

jag som inte var med när det begav sig, inte mentalt iaf, så måste jag nog få säga att högtalare generellt är bättre idag än för 20, 30 och 40 år sedan - och dessutom är dom billigare idag. beviset kan man läsa i hifimagasinen som ofta beskriver nya högtalares prestanda så
Bikinitider

Användarvisningsbild
viggen

Inläggav viggen » 2008-03-22 18:38

hmmm kanske skulle ta och kanta om och byta filter på farsans gammla infinity lådor från slutet av 70 talet. hur va kvaliten på infinnitys högtalare under denna period?

edit: stavfel samt tillägg nedan

et par infinity 1001a är det som står och skräpar på en vind i södra sverige http://www.infinity-classics.de/infinit ... -other.htm
squeezebox-hemmabygt passivt försteg med fjärr-monoblock med lm3886-stativhögtalare med jordan jx92s

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-22 18:59

celef skrev:jag som inte var med när det begav sig, inte mentalt iaf, så måste jag nog få säga att högtalare generellt är bättre idag än för 20, 30 och 40 år sedan - och dessutom är dom billigare idag. beviset kan man läsa i hifimagasinen som ofta beskriver nya högtalares prestanda så

Hur kan du veta det om du inte var med på den tiden?
Jag litar lika lite på Hifi-blaskorna som på Jultomten. Vad har vi för bevis på att blaskornas journalister vet bäst. De är ju inget annat än självutnämnda förståsigpåare.

Här hos mig har ett antal vintagehögtalare passerat in och ut genom årens lopp; bl a JBL L100 och Tandberg Studio Monitor. Dessa ansågs på 70-talet, av många entusiaster hålla hög klass. Men de har fått försvinna ut genom dörren. De som blivit kvar är just Luxor 8071 Transmissionline. Just nu spelar mitt par tillsammans med en Marantz 2252B från 1979.

Sedan är det ju ganska meningslöst att göra sådana där tester. De bevisar ingenting, mer än vad lyssnarna själva tycker. Vem kan bevisa att en högtalare låter bättre än en annan? Någon nisse som utnämnt sig själv till guldörelyssnare?

Jag är helt nöjt med mina 8071:or. Men jag kan tycka att det luktar lite väl illa när vissa inlägg här ovan andas total och kompakt arrogans och med en tydligt nedlåtande ton i förtäckta ordalag ifrågasätter kompetensen hos de som anser att luxorlådorna faktiskt inte är så illa. Och detta trots att "guldöreförståsigpåarna" uppenbarligen inte ens sett lådorna i verkligheten, än mindre seriöst lyssnat till dem.
:evil:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-22 19:36

Hoppsan ! 8)
Senast redigerad av Laila 2008-03-22 19:43, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi