SqueezeCenter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-03-07 00:27

Strauss skrev:Måste du köpa en duett då? Eller köra med version 7 av programvaran?

Köpa Duet? Knappast efter detta! 6.5.1 borde branchas - en version för den fria världen och en för logitech-slavar.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-07 00:30

Koffe skrev:
rqu skrev:Jag fattar faktiskt inte vad som är dåligt, vad är det för fel med att dom lagt till stöd för iTunes? Min box fungerar precis som vanligt, min server också, jag använder inte iTunes och kommer inte heller att göra det (som det ser ut idag i alla fall)...

Du kör linux? I win versionen har de ändrat hur applikationen körs - den är inte längre än service (en anpassning till iTunes) och när man ändrar det så kommer man till ett läge där man måste gå till managemetkonsolen för att starta om servern. Sen har de gjort en dum implementation av pre-chashningen för webbgränssnittet. Och sen är det inte bara iTunes som de anpassar till - de startar pluggar från fan och hans moster! I stället för att som tidigare skicka den "tom" och sen fick man lägga till så får man nu lägga massor med krongeltid på att plocka skräp (som de dessutom har "gömt" i ett mörk hörn av katalogerna). Sen är det FULLSTÄNDIGT oacceptabet att de samlar markandsdata på lyssningsvanor. Den koden som gör det SKALL BORT om applikationen skall vara användningsbar! Med andra ord har de implementerat alla fel i MS MediaPlayer rätt av. Grattis! Nu är jag trött på att försöka hacka till den i perl.

Kör 6.5.1 nu. Den versionen får markera slutet på min relation med det som var SlimDevices. Logitech blev bajs.
Jag kör Linux. Den startar man om som vanligt, ifrån terminalen, "service squeezecenter restart". Den var precis lika enkel eller svår som någon annan av dom tidigare versionerna att installera! Jag har nog aldrig startat om den manuellt förrän nu när jag skulle testa! Marknadsdatat är ju bara att klcka bort, även om jag nog också tycker att det är skit att de har lagt in det.
To help improve SqueezeNetwork, we collect statistics on Internet radio and music service listening. This information is collected in aggregate and is protected under our privacy policy.
Att man lägger till pluggar "default" har jag inte reflekterat över, använder man inte grejorna kan det väl ligga där och skräpa, om det är skoj så kan man ju testa det!

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2008-03-07 00:49

Hur går surret på det "riktiga" slim server forumet? Är det fler än Koffe som erfar vrede?

Jag som spelar linux (suse10.2), har jag inget att frukta? Finns det risk att någon märker vad jag lyssnar på? (kan bli pinsamt, har ett par audiofilskivor :oops: )

/N

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-07 06:28

eNils skrev:Hur går surret på det "riktiga" slim server forumet? Är det fler än Koffe som erfar vrede?

Jag som spelar linux (suse10.2), har jag inget att frukta? Finns det risk att någon märker vad jag lyssnar på? (kan bli pinsamt, har ett par audiofilskivor :oops: )

/N
To help improve SqueezeNetwork, we collect statistics on Internet radio and music service listening. This information is collected in aggregate and is protected under our privacy policy.
Jag tycker det snarare låter som om det är de tjänster du använder över nätet och inte när du lyssnar på din "best of Phil Collins" skiva! Jag får väl kolla perl-koden och se om jag hittar något bus! Visst kan man bli lite upprörd över hur en användarutvecklad programvara blir nersolkad med marknadsinfo och precis samma skit som den helt kommersiellt programvaran som vi inte har kontroll över...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-07 09:46

Nefilim skrev:
Strauss skrev:Tog för övrigt 1.56 att köra en rescan på bibloteket, med version 6.5.1 tog det minst den dubbla :)

Du har PM! Hur f-n gör jag för att få denna version att funka??? :twisted:

Tack för hjälpen Martin! (Strauss) :)

Var för trött och ofocuserad i går kväll när jag skulle göra inställningarna..

Nu spelarden som den ska, men det kommer ett felmeddelande, på datorn, som det står -"Konflikt med en annan IP-adress"! Men nu funkar det...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-07 11:07

eNils skrev:Hur går surret på det "riktiga" slim server forumet? Är det fler än Koffe som erfar vrede?

/N

Svårt att säga. Om jag känner flera rätt som pysslar med kodning och paketering i linux så kommer dom inte acceptera för mycket av det där M$ doftande tjafset som slimcenter innebär. Suse som i Linux världen anses vara en stor överlöpare, och som skrivit på en massa samarbets papper med Microsoft, kanske tycker att allt bara är fint.

Kanske är detta sånt som dyker upp och blir allt vanligare att se.
http://www.diyparadise.com/linux_network_audio.html
Senast redigerad av matereo 2008-03-07 11:10, redigerad totalt 1 gång.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-07 11:10

Men men, det är väl bara att någon några tar och skriver en egen programvara? Det är ju väldigt vanligt till såna här maskiner. Till min gamla pinnaclemaskin tex körde jag swisscenter istället för orginalet, mindre, bätter och snabbare.

Nefilim: Varsågod!

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-07 11:26

Strauss skrev:Men men, det är väl bara att någon några tar och skriver en egen programvara? Det är ju väldigt vanligt till såna här maskiner. Till min gamla pinnaclemaskin tex körde jag swisscenter istället för orginalet, mindre, bätter och snabbare.

Nefilim: Varsågod!

Det blir intressant att se om någon öppet törs göra det nu när en ev. M$ afffär är på gång, och boxen mm. lär bli extremt nedlusad med skit som DRM, programvaror som kollar upp hur du använder den osv. Tror tyvärr att ingen normal person som jobbar i linux skulle göra något för att hjälpa microsoft sälja mer produkter eller utveckla sin programvara. Saker som M$
slagit klorna i är oftast rätt döda för Linux folket.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-07 13:02

Men vad har linux med det hela att göra?
99% Använder väl säkerligen boxen med windows ändå :)

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-03-07 13:29

Strauss skrev:Men vad har linux med det hela att göra?
99% Använder väl säkerligen boxen med windows ändå :)

Det är sant, men om man tycker som Koffe, och fler att den redan nu iom slimcenter är nedlusat med det ena och det andra, så kanske man hoppas att någon ska göra en annan renare mjukvaruverision i tex. Linux så påverkar nog microsoft ägarskap en hel massa. Allt det bolaget tar i börjar ju lukta skit.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2008-03-07 14:01

Har gått tillbaka till slimserver. Förutom att det nya var snyggare såg jag ingen anledning att behålla den.

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2008-03-07 14:03

Jag har inte bytt något sedan jag tankade hem slimserver första gången. Det funkar bra som det är (förutom att jag saknar en del funktioner).

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-07 14:39

landa skrev:Har gått tillbaka till slimserver. Förutom att det nya var snyggare såg jag ingen anledning att behålla den.

Jag ändrade snabbt om till classic-gränssnittet. Jag vill ha mycket funktioner, men inte massa svulstiga gränssnitt som suger (Som Vista ;) )

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-03-09 22:31

TCM skrev:Har inte hunnit än, men det är kul att se positiva omdömen

Tydligen är inte alla lika positiva eller har du ändrat dig Koffe? ;) Jävlar vad du verkar besviken, får scanna av slimdevices forum lite mer innan jag eventuellt uppgraderar. Njuter fortfarande av skön utförsåkning i fjällen så det får dröja. :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-03-09 22:38

Strauss skrev:Har dessa sparade om det är någon du vill ha

Bild

Om ni kollar här så finns gamla versioner bak till SLIMP3 server (den är ganska cool faktiskt)

http://www.slimdevices.com/downloads/

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-09 23:31

Ahh coolt, ska ta och dra hem alla gamla versioner så man har dom hemma, kan ju vara skoj ... eller nåt?! :D

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-03-10 01:12

TCM skrev:Tydligen är inte alla lika positiva eller har du ändrat dig Koffe? ;) Jävlar vad du verkar besviken.

Dessvärre har jag inte ändrat mej. Ja, jag är besviken. Så synd när det blir så där. Men... Det är bara att låta bli att uppgradera något mera. Jag stannar på 6.5.1. Hoppas att den versionen branchas. Någon som har koll på licensen? Får man göra det?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-03-10 01:29

SqueezeCenter is released under the Open Source GPL license.

The download of any Squeezebox or Transporter firmware included with this software is subject to legal terms and conditions:

http://www.slimdevices.com/eula.html
When routine bites hard

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-14 19:01

Sedan jag uppdaterade firmwaren till den senaste, så kan jag inte få fram PIN-koden på min SB. Hur göra? Har säkert missat något, men jag ställer frågan iaf..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2008-03-21 12:24

Är det någon som känner igen detta. Ibland, helt utan något synbart mönster, får vissa album helt fel artist. Hur jag än skannr och taggar om dem, så har det på något sätt stannat kvar:
Bild

Tacksam för kommentarer.
SqueezeCenter-version: 7.0 - 17793 - Windows XP - SV - cp1252

DETTA ÄR LÖST, körde tre hårda omläsningar av biblioteket, o vips, så ser allt rätt ut
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-03-21 16:44

HELVETES JÄVLA BAJS! Jag "råkade" installera 7.0 av misstag. "Lazy Search" som gjorde Squeezebox till en acceptabel produkt funkar inte på min mac. Utan den denna plug-in betraktar jag squeezebox som ett riktigt stolpskott.

Nu måste jag nedgradera. Jag hatar Logitech väldigt mycket, jag vill att företaget går i konkurs.

Jag håller med Koffe till 100%
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-21 19:17

Jag måste säga att under Linux så rockar i varje fall min server! Inga problem alls, LazySearch fungerar, fast jag har inte kört den så mycket än, jag installerade den precis...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-03-21 19:30

Lazysearch funkar fint med windows också.

Ett plugin man inte kan leva utan så jag förstår frustrationen.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-03-21 20:39

focus skrev:HELVETES JÄVLA BAJS! Jag "råkade" installera 7.0 av misstag. "Lazy Search" som gjorde Squeezebox till en acceptabel produkt funkar inte på min mac. Utan den denna plug-in betraktar jag squeezebox som ett riktigt stolpskott.

Nu måste jag nedgradera. Jag hatar Logitech väldigt mycket, jag vill att företaget går i konkurs.

Jag håller med Koffe till 100%

Knappt jag vågar fråga när du är på det här humöret, men har du läst INSTALL-dokumentet ordentligt *hukar* :)

http://user.faktiskt.io/TCM/files/LazySearch_INSTALL

[TCM, som varken använder mac eller 7.0]
When routine bites hard

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-03-21 21:20

TCM skrev:[Knappt jag vågar fråga när du är på det här humöret, men har du läst INSTALL-dokumentet ordentligt *hukar* :)
:) Jodå, det har jag gjort ett par gånger, fick det aldrig att funka. Jag gått tillbaka till 6.5.1

Som vanligt när någon är så är arg, som jag var, så handlar det i själva verkat om att personen ifråga är väldigt rädd.

Personen i fråga är ju jag, som fick lite halvpanik när jag läste den här tråden samt lite andra trådar på andra forum. Dessutom sålde jag min cd-spelare i veckan och skulle tycka det var deppigt om Logitech förvandlar squeezeboxen och dess mjukvara till nåt halvpissigt. Jag känner igen det där med att snygga till gränssnittet och samtidigt tillföra massa brister som Koffe nämde med minnesåtgång osv.

Men jag är inte så väldigt insatt måste jag erkänna, men gillar att elda upp mig lite ibland.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-03-21 21:48

OK, snygg signatur förresten... :D - Glad Påsk
When routine bites hard

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-03-21 21:55

TCM skrev:OK, snygg signatur förresten... :D - Glad Påsk
Tack o detsamma!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-21 22:38

focus skrev:
TCM skrev:[Knappt jag vågar fråga när du är på det här humöret, men har du läst INSTALL-dokumentet ordentligt *hukar* :)
:) Jodå, det har jag gjort ett par gånger, fick det aldrig att funka. Jag gått tillbaka till 6.5.1

Som vanligt när någon är så är arg, som jag var, så handlar det i själva verkat om att personen ifråga är väldigt rädd.

Personen i fråga är ju jag, som fick lite halvpanik när jag läste den här tråden samt lite andra trådar på andra forum. Dessutom sålde jag min cd-spelare i veckan och skulle tycka det var deppigt om Logitech förvandlar squeezeboxen och dess mjukvara till nåt halvpissigt. Jag känner igen det där med att snygga till gränssnittet och samtidigt tillföra massa brister som Koffe nämde med minnesåtgång osv.

Men jag är inte så väldigt insatt måste jag erkänna, men gillar att elda upp mig lite ibland.
Kan du lägga in länkarna till dom andra forumen så kan jag se vad du/ni retar upp er på. Att den tar mer minne kan ju knappast vara ett problem idag om man inte kör på en NAS eller liknande... Jag förstår inte heller varför det inte fungerar på en Mac, inte för att jag misstror dig men mest av nyfikenhet, det är nästan så att jag vill installera på min egen Mac och testa, det är Perl och HTML alltihopa och borde vara plattformsoberoende.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2008-03-22 01:11

Nej det kanske inte plattformsberoende, jag gör säkert nåt fel, men det funkade innan uppgraderingen (Lazy search, alltså). Jag slängde in plug-inen ett gäng gånger i "Bilioteket" och fick den aldrig att dyka upp när jag öppnade Squeezecenter.

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=44486
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2008-03-22 13:07

Tog du versionen för 7.0 av lazysearch?
> I've got the same problem here. The SB3 player interface is too slow to
> even use and will sometimes freeze. I then have to unplug and replug
> the SB3.

We've recently found a bug where similar behaviour could be caused if your
player doesn't have a name. Go to Settings->Players and make sure you give
your player some name. Just don't leave the field blank.

The issue should be fixed in 7.0.1.

Michael
Jo det verkar vara några buggar som kan slöa ner beteendet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi