Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Grafen visar energikurvan...
...Det är helt enkelt för litet.
Vh, iö
Hur kan du veta det om du inte var med på den tiden?
Jag litar lika lite på Hifi-blaskorna som på Jultomten. Vad har vi för bevis på att blaskornas journalister vet bäst. De är ju inget annat än självutnämnda förståsigpåare.
Här hos mig har ett antal vintagehögtalare passerat in och ut genom årens lopp; bl a JBL L100 och Tandberg Studio Monitor. Dessa ansågs på 70-talet, av många entusiaster hålla hög klass. Men de har fått försvinna ut genom dörren. De som blivit kvar är just Luxor 8071 Transmissionline. Just nu spelar mitt par tillsammans med en Marantz 2252B från 1979.
Sedan är det ju ganska meningslöst att göra sådana där tester. De bevisar ingenting, mer än vad lyssnarna själva tycker. Vem kan bevisa att en högtalare låter bättre än en annan? Någon nisse som utnämnt sig själv till guldörelyssnare?
Jag är helt nöjt med mina 8071:or. Men jag kan tycka att det luktar lite väl illa när vissa inlägg här ovan andas total och kompakt arrogans och med en tydligt nedlåtande ton i förtäckta ordalag ifrågasätter kompetensen hos de som anser att luxorlådorna faktiskt inte är så illa. Och detta trots att "guldöreförståsigpåarna" uppenbarligen inte ens sett lådorna i verkligheten, än mindre seriöst lyssnat till dem.
Hej.lyssna på ett par med renoverade filter då om du får tillfälle till det,stor skillnad som jag skrev tidigare.Mvh.JTarnstrom skrev:Den här tråden har i varje fall gjort mig väldigt sugen på att lyssna på ett par 8071:or. Undrar hur de står sig mot mina PCM GB1?
Finns det specifikationer på dessa pjäser?
Tärnström
celef skrev:så säger alla som upplever att dom har blivit trampad på tårna
IngOehman skrev:Grafen visar energikurvan, och den säger i princip ingenting om direktljudets kvalitet. Diskanten kan vara utmärkt utsträckt men ändå rulla av på det där viset när man mäter högtalaren i en efterklangskammare.
Vh, iö
_________________Hmmmm, Är väl celefs uttalande ovan man kan reagera lite på,tror mer på detta,,,,,,,,,,öhman skrev,,color=darkred][/color] celef skrev,,,jag som inte var med när det begav sig, inte mentalt iaf, så måste jag nog få säga att högtalare generellt är bättre idag än för 20, 30 och 40 år sedan - och dessutom är dom billigare idag. beviset kan man läsa i hifimagasinen som ofta beskriver nya högtalares prestanda så
Tycker det låter som en rätt kul jämförelse hur som helst! Hur det än går tror jag ju att den kommer att visa att tiden runt 1980 representerade när högtalare var "färdigutvecklade". Det har inte hänt så mycket sedan dess ljudkvalitetsmässigt, utan fokus har varit design och tjusiga trestäviga förkortningar. (Inte hos Ino Audio dock, för här har det inte varit någon utveckling överhuvudtaget sedan dess, nästan. Varken med avseende på ljudkvalteten eller design och förkortningar*.)
[/quote]zapanasta skrev: Är väl celefs uttalande ovan man kan reagera lite på
zapanasta skrev:har pratat med pi60 ägaren i dag så testet kommer att bli av med foton ock grejer, blir spännande.Mvh.
zapanasta skrev:Hej,ja nu kan det dröja in i nästa vecka innan testet med bilder kommer in,för han som har matrealet är bortrest nu.Men kan då säga så mycket att det blev en kamp in på mållinjen,ock det var vi fullt överens om.Mvh.
Hej,du får läsa sen om detta annars blir det rörigt,kommer ju bilder ock redogörelser.Mvh.Callisto skrev:zapanasta skrev:Hej,ja nu kan det dröja in i nästa vecka innan testet med bilder kommer in,för han som har matrealet är bortrest nu.Men kan då säga så mycket att det blev en kamp in på mållinjen,ock det var vi fullt överens om.Mvh.
Menar ni alltså att Luxor 8071 tillhör en av världens bästa högtalare![]()
celef skrev:Det jag reagerar mot är hans självupphöjande, fräcka besservisserattityd att uttala sig om ett par högtalare han vare sig sett i verkligheten eller lyssnat på.
citerar mig själv för att unvika missförstånd,va lite snabb att skriva det där.Va pi60 ägaren tycker får han säga själv men vi var överens om att luxor 8071 är en mkt bra högtalare ock även givetvis pi60,resten får komma sen.Mvh.
Användare som besöker denna kategori: NADifierad och 22 gäster