pi60 vs luxor 8071

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-03-22 19:36

Den här tråden har i varje fall gjort mig väldigt sugen på att lyssna på ett par 8071:or. Undrar hur de står sig mot mina PCM GB1?

Finns det specifikationer på dessa pjäser?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-22 19:41

JTarnstrom skrev:Finns det specifikationer på dessa pjäser?

Tärnström

Ja.

Bild

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-03-22 19:47

Tackar för det! Den ser ju ut att ha samma flacka avrullning i basen som mina PMC och det borgar ju för en trevlig botten. För er som bättre vet att läsa dylika grafer, faller inte diskanten av lite väl mycket?

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-22 20:09

Grafen visar energikurvan, och den säger i princip ingenting om direktljudets kvalitet. Diskanten kan vara utmärkt utsträckt men ändå rulla av på det där viset när man mäter högtalaren i en efterklangskammare.

Därtill kan elementen arbete mer eller mindre hur som helt i fas förhållande till varandra, utan att det syns i en sådan där mätning, men hörs gör det verkligen, om man inte har ett mycket dåligt lyssningsrum.

Ej heller säger mätningen så mycket om basregistret, om man inte vet precis hur högtalaren har placerats i efterklangskammaren. Mätningar som gjorts på statens provningsanstalt (som jag tror detta är) brukar vara överstreckande i den vänstra delen av grafen, just för att visa att man inte skall lita på den delen.

Utöver att kurvan i sig är väldigt placeringsberoende är även rummet som sådant behäftat med vissa karaktärer. Det är helt enkelt för litet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2008-03-22 20:24

IngOehman skrev:Grafen visar energikurvan...

...Det är helt enkelt för litet.

Vh, iö

Och tackar för det :lol:

Det är inte lätt att vara teknikidiot. Det lilla man tror sig kunna utläsa är helt värdelöst med andra ord.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-22 20:42

J Tärnström efterfrågade specifikationer.
Dessa har jag lagt ut.
Kurvan är den samma som Statens Provningsanstalt mätte upp för Hifi- handbokens räkning.
Jag tror inte att kurvan bevisar att "ljudet är bra".
Det är bättre att lyssna än att titta på kurvor.
M v h

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-22 21:07

Hur kan du veta det om du inte var med på den tiden?
Jag litar lika lite på Hifi-blaskorna som på Jultomten. Vad har vi för bevis på att blaskornas journalister vet bäst. De är ju inget annat än självutnämnda förståsigpåare.

jag tror på dom som har stor erfarenhet, i detta fall stor lyssningserfarenhet! och varför skulle jag inte lita på dom?

Här hos mig har ett antal vintagehögtalare passerat in och ut genom årens lopp; bl a JBL L100 och Tandberg Studio Monitor. Dessa ansågs på 70-talet, av många entusiaster hålla hög klass. Men de har fått försvinna ut genom dörren. De som blivit kvar är just Luxor 8071 Transmissionline. Just nu spelar mitt par tillsammans med en Marantz 2252B från 1979.

man får såklart tycka vad man vill. men det kan säkert finnas fler skäl till att gilla gamla prylar än hög prestanda.

Sedan är det ju ganska meningslöst att göra sådana där tester. De bevisar ingenting, mer än vad lyssnarna själva tycker. Vem kan bevisa att en högtalare låter bättre än en annan? Någon nisse som utnämnt sig själv till guldörelyssnare?

att ha kul är ju inte meningslöst

Jag är helt nöjt med mina 8071:or. Men jag kan tycka att det luktar lite väl illa när vissa inlägg här ovan andas total och kompakt arrogans och med en tydligt nedlåtande ton i förtäckta ordalag ifrågasätter kompetensen hos de som anser att luxorlådorna faktiskt inte är så illa. Och detta trots att "guldöreförståsigpåarna" uppenbarligen inte ens sett lådorna i verkligheten, än mindre seriöst lyssnat till dem.

så säger alla som upplever att dom har blivit trampad på tårna
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-22 21:13

JTarnstrom skrev:Den här tråden har i varje fall gjort mig väldigt sugen på att lyssna på ett par 8071:or. Undrar hur de står sig mot mina PCM GB1?

Finns det specifikationer på dessa pjäser?

Tärnström
Hej.lyssna på ett par med renoverade filter då om du får tillfälle till det,stor skillnad som jag skrev tidigare.Mvh.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-22 21:18

Här har jag en gång lagt upp högtalarens manual...

http://user.faktiskt.io/avr7000/LUXOR/

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-22 21:52

celef skrev:så säger alla som upplever att dom har blivit trampad på tårna

När sakargumenten tryter... Ja, då tar man till en annan argumentationteknik... En argumentationteknik som får mig att höra vingslag från mörka år i 1900-talets historia.

Celef betraktar uppenbarligen sig själv som en man med guldöron och därmed medlem i "guldöreklubben", i vilken medlemmarna har erfarenhet och litar på varandras omdöme.
Har man fått dessa guldöron av Gud från födelsen, ska man naturligtvis i sin outgrundliga godhet och osjälviska strävan tjäna de stackars satar som inte erhållit denna gåva.
Att inte ha lyssnat på eller ens sett det objekt man så självsäkert uttalar sig om, är fullt tillåtet - han är ju medlem i "guldöreklubben"; de som hör bäst.

Bevare oss för självutnämnda viktigpettrar, som vill tala om för oss andra vad vi ska tycka.
:evil: :evil: :evil:

För mig är det viktigast att jag tycker om mina 8071:or. För Celef är det viktigast att sprida sin egen uppfattning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-22 22:07

Jag vet inte om jag missuppfattat något, men jag tycker inte att
Celef säger att högtalarna är dåliga.

Varför så hårda ord?

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-03-22 22:18

IngOehman skrev:Grafen visar energikurvan, och den säger i princip ingenting om direktljudets kvalitet. Diskanten kan vara utmärkt utsträckt men ändå rulla av på det där viset när man mäter högtalaren i en efterklangskammare.
Vh, iö

Hur ser/såg egentligen en sådan där efterklangkammare ut som S.P. använde till Hifi-handboken?
Poängen, dvs vad var en sådan bra på?
(Mina intryck från forntiden var att kurvorna inte alls stämde med hur högtalarna faktiskt lät, när man lyssnade på dem.)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-22 23:30

[
color=darkred][/color] celef skrev,,,jag som inte var med när det begav sig, inte mentalt iaf, så måste jag nog få säga att högtalare generellt är bättre idag än för 20, 30 och 40 år sedan - och dessutom är dom billigare idag. beviset kan man läsa i hifimagasinen som ofta beskriver nya högtalares prestanda så
_________________Hmmmm, Är väl celefs uttalande ovan man kan reagera lite på,tror mer på detta,,,,,,,,,,öhman skrev,,
Tycker det låter som en rätt kul jämförelse hur som helst! Hur det än går tror jag ju att den kommer att visa att tiden runt 1980 representerade när högtalare var "färdigutvecklade". Det har inte hänt så mycket sedan dess ljudkvalitetsmässigt, utan fokus har varit design och tjusiga trestäviga förkortningar. (Inte hos Ino Audio dock, för här har det inte varit någon utveckling överhuvudtaget sedan dess, nästan. Varken med avseende på ljudkvalteten eller design och förkortningar*.)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-23 03:37

Ja, det där ja. Det reagerade jag också på (mest då att en åsikt framförd i hifitidskrifter skulle kunna kallas för ett "bevis"). Men jag måste ju samtidigt hålla med Celef om att dagens högtalare är generellt bättre än de som fanns för 30 år sedan. Det fanns ju väldigt många dåliga högtalare på den tiden.

Däremot betyder det ju inte att kategorin "högklassigare högtalare" då var underlägsna snittet av dem i samma kategori som görs idag. Högtalare som Snell typA, Quad ESL63, B&W 801 (alla presenterades på 70-talet*) m fl måste ju rimligtvis kallas högklassiga, oavsett vilken tid man refererar dem till.

Det brukar ju vara så, att produkterna som är det bästa av det bästa, är den katagori som följer utvecklingen potential, det vill säga de ligger långt före sin tid om man tycker att tiden kännetecknas av medelvärdet. Det bredare lagret av produkter däremot, tar tid på sig att tillgodogöra sig möjligheterna.

Därför uppfattade jag inte att det ni skrev stod i motsatsförhållande till varandra, men kanske var det er avsikt att säga emot? isåfall missade jag det. :oops:

Vh, iö

- - - - -

*Eller om B&W 801 möjligen visades några veckor in på 1980. Jag minns inte det exakta datumet, men det var nog vintern 1979/1980 i varje fall.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-03-23 04:15

Ar inte Celef ironisk? :?:
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
Wader

Inläggav Wader » 2008-03-23 08:51

Jag säger som "morfar" alltid sa. Har det fungerat i 30 år så fungerar det 30 år till. *snort*

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-23 09:04

Hej,ja oavsett så ska dessa luxor 8071 få bekänna färg när det passar,en mera välbyggd stum konstruktion får man då leta efter kan jag lova.Hur dom sen låter är ju en smaksak men jag tycker dom låter förträffligt med en riktigt ren djup bas.mvh.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-23 11:09

zapanasta skrev: Är väl celefs uttalande ovan man kan reagera lite på
[/quote]

Jag intresserar mig i grund och botten inte alls för vad Celef tycker om ljudet från 8071. Det jag reagerar mot är hans självupphöjande, fräcka besservisserattityd att uttala sig om ett par högtalare han vare sig sett i verkligheten eller lyssnat på.

8071:orna låter bra, tycker jag. Min måttstock är andra vintagehögtalare. Hur 8071:orna står sig i jämförelse med "moderna" högtalare, har jag ingen aning om. Jag lyssnar aldrig på moderna högtalare och vet i stort sett inget om hifi producerad efter 80-talets mitt. "Ny, modern" hifi intresserar mig inte.

Det går bra för er alla att komma hit och lyssna på min nuvarande vintageanläggning, bestående av Denon DCD 1800, Marantz 2252B och 8071. Jag har inte moderna hifiprylar som måttstock till den, utan andra vintagehifi-apparater jag ägt eller lyssnat på. Hur min vintageanläggning står sig i en jämförelse med moderna prylar, har jag ingen aning om; och det intresserar mig inte heller; men i jämförelse med andra vintageapparater tycker jag att min nuvarnade anläggning är helt okej.

M v h

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-03-23 13:43

jonasz skrev:Ar inte Celef ironisk? :?:

Det tror i.a.f. jag.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-23 14:45

har pratat med pi60 ägaren i dag så testet kommer att bli av med foton ock grejer, blir spännande.Mvh.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-03-23 19:00

Nice! :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-23 21:31

zapanasta skrev:har pratat med pi60 ägaren i dag så testet kommer att bli av med foton ock grejer, blir spännande.Mvh.

Ska bli kul. Mitt egna test mellan mina och pi60 visade vart min nästa uppgradering ska bli. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-26 19:02

Hej,testet klart,redogörelse inom kort.Mvh.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-26 19:02

zapanasta skrev:Hej,testet klart,redogörelse inom kort.Mvh.

Det ska bli kul att ta del av!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-26 19:20

Hej,ja nu kan det dröja in i nästa vecka innan testet med bilder kommer in,för han som har matrealet är bortrest nu.Men kan då säga så mycket att det blev en kamp in på mållinjen, det var vi fullt överens om.Mvh
Senast redigerad av zapanasta 2008-03-26 20:04, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-26 19:42

Det jag reagerar mot är hans självupphöjande, fräcka besservisserattityd att uttala sig om ett par högtalare han vare sig sett i verkligheten eller lyssnat på.

:roll:
Bikinitider

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-26 19:58

zapanasta skrev:Hej,ja nu kan det dröja in i nästa vecka innan testet med bilder kommer in,för han som har matrealet är bortrest nu.Men kan då säga så mycket att det blev en kamp in på mållinjen,ock det var vi fullt överens om.Mvh.

Menar ni alltså att Luxor 8071 tillhör en av världens bästa högtalare :wink: :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-26 20:09

Callisto skrev:
zapanasta skrev:Hej,ja nu kan det dröja in i nästa vecka innan testet med bilder kommer in,för han som har matrealet är bortrest nu.Men kan då säga så mycket att det blev en kamp in på mållinjen,ock det var vi fullt överens om.Mvh.

Menar ni alltså att Luxor 8071 tillhör en av världens bästa högtalare :wink: :)
Hej,du får läsa sen om detta annars blir det rörigt,kommer ju bilder ock redogörelser.Mvh.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-26 20:12

celef skrev:
Det jag reagerar mot är hans självupphöjande, fräcka besservisserattityd att uttala sig om ett par högtalare han vare sig sett i verkligheten eller lyssnat på.

:roll:

ja Celef du får fan skärpa dig, maken till självgod besservisser har ju jag alldrig stött på :roll: :wink:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-26 21:18

Hej,ja nu kan det dröja in i nästa vecka innan testet med bilder kommer in,för han som har matrealet är bortrest nu.Men kan då säga så mycket att det blev en kamp in på mållinjen, det var vi fullt överens om.Mvh

citerar mig själv för att unvika missförstånd,va lite snabb att skriva det där.Va pi60 ägaren tycker får han säga själv men vi var överens om att luxor 8071 är en mkt bra högtalare ock även givetvis pi60,resten får komma sen.Mvh.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi