Diskanter och ljudnivå

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Diskanter och ljudnivå

Inläggav Nwalmaer » 2008-03-26 19:51

God kväll, kul att forumet är tillbaka!

Jag har funderat lite om det här med diskanter och hög ljudnivå. Jag byggde nu ett par högtalare vars poäng var att kunna spela riktigt högt, med dubbla åttatummare i bas och mellanregisterområdet. Det funkade ju bra förutom en grej - diskantelementet hänger inte alls med så långt jag vill.

Jag studerade distorsionskurvor och trodde det skulle fungera, först med en ganska låg och flack delning som ju uppvisade en del problem. Så jag gjorde om filtret, högre delning och brantare (4:e ordningens elektrisk) filtrering. Den stigande distorsionen nedåt i frekvens i de mätningarna jag sett borde nu undvikas fullkomligt då det frekvensområdet i princip inte exciteras alls, men lik förbannat när man kommer upp i 105+ dB så börjar det låta illa. Mätningar visar totalt haveri i 3 KHz området, men det uppstår så plötsligt och jag förstår inte varför.

Vad kan man förvänta sig av en typisk domediskant med ferrofluid och dämpad bakkammare? Är dessa diskanter jag har helt enkelt kassa eller är det för mycket begärt att de ska kunna spela, säg, 110 dB vid någon frekvens?

Vad klarar tex. en valfri diskant ur Seas prestige serie av? Eller något dyrare? Blir det bättre eller måste man in på horn eller andra teknologier?

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-03-26 21:57

jag har fått för mig att diskanter klarar väldigt låg effekt, så man vill väl ha så hög känslighet som möjligt från början om man ska ha "disco".

kolla på alla discodrivers, dom är jävligt stora, antar att dom är det av en anledning. antagligen för att dom ska kunna spela högt.

kan du inte bara ha fler diskanter?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-03-26 22:00

Det kanske skulle vara ide att använda waveguide tillsammans med någon diskant.
Kolla på troels gravesens projekt om högkänsliga högtalare. Det är väl det som jag kan komma på innan det blir att ta till riktiga horn.
Jaså tangband diskanten orkar inte??

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-03-26 23:09

Det låter ju kanon på sansade nivåer men jag är irriterad att diskanterna ger upp innan basarna trots den branta delningen.

Det finns en annan diskant som passar i samma hål, Morel ET 448, men den är dyr och jag hittar inga mätningar så det blir ett blindköp i så fall. Specade känsligheten är högre men den verkliga är något lägre. Fs är ungefär samma. Tror inte det skulle bli bättre, faktiskt.

Känns som att jag kräver för mycket av en 28 mm dome. Troels projekt har ju en 34 mm dome i waveguide så det ligger väl något i det.

Det blir inte lätt att få plats med något större på baffeln. En typisk 104 mm diskant kanske går att få dit men inte större. Men bas och mellanregister fungerar så bra så jag vill inte kasta projektet i sjön.

Är det talspolen som blir varm som gör att det låter illa?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-26 23:24

Skulle du vilja låna Dynaudio D28/2 av mig för att testa?

Skulle kunna skicka med ett par metalldomar också.

Känns som om 110db borde vara coollugnt för dem...

rotel2

Inläggav rotel2 » 2008-03-26 23:42

Koppen... Dom där metalldomarna ska du vara rädd om... :D

/Johan

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-03-28 02:31

Har ej högtalarna i min ägo längre så det är mest spekulationer och ältande. Tackar för erbjudandet Kaffekoppen, ser ju bra ut de där men tillverkas väl inte längre? Känsligheten är för låg också om jag läser databladet rätt.

Just curious: Hur starkt kan tex. pi60 spela?

Användarvisningsbild
stridstrom

Inläggav stridstrom » 2008-04-11 02:38

Det finns ju en hel del "band-diskanter" med hög känslighet, relativt sett. Kunde det vara något?

Iofs är en del rätt stora i fysiska mått mätt, men det finns alla valörer.
-:: Det är detaljerna som utgör helheten... ::-

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-04-11 10:14

Kom och tänka på...
Du har inte använt små spolar med ferritkärna eller liknande?
När dom går i mättnad och det sker relativt plötsligt, kan det låta förfärligt illa...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Diskanter och ljudnivå

Inläggav phon » 2008-04-11 11:54

Nwalmaer skrev: Mätningar visar totalt haveri i 3 KHz området, men det uppstår så plötsligt och jag förstår inte varför.

Då tänker jag mer på plötsligt uppkommen lavindistorsion i mellanregisterelementet istället för att det är diskantens som bråkar.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-11 12:45

Vifa har en diskant med waveguide eller hornladdning som har ca 95 dB känslighet och som användes i div högtalare som kan spela riktigt högt, kan det vara något?
http://www.hifikit.se/index.php?id=259
Den behöver nog delas relativt högt dock.
Vilken känslighet behöver du?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Diskanter och ljudnivå

Inläggav paa » 2008-04-11 12:46

phon skrev:
Nwalmaer skrev: Mätningar visar totalt haveri i 3 KHz området, men det uppstår så plötsligt och jag förstår inte varför.

Då tänker jag mer på plötsligt uppkommen lavindistorsion i mellanregisterelementet istället för att det är diskantens som bråkar.

Prova att mäta registren helt separat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-11 13:27

Ja precis. Det gör jag just nu, fast i en annan tråd. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-04-11 13:27

Det är bara luftlindat och polypropylen i filtret. Inga motstånd alls.

Bas/mellan är rätt många dB ned i området som låter illa så jag tror inte det är dem. Hur brukar lavindistorsion uppstå, är det ett kon-relaterat problem?

Har fnulat lite på vad jag har för möjligheter. Behöver minst 93 dB känslighet i diskanten. Stagen i lådan gör det lite klurigt att göra nya hål, så här är väl ungefär vad jag kan göra:

Bild

Till vänster så som dom ser ut nu, i mitten med en fullstorleks diskant, till höger upp och nedvända lådor och 3-vägs.

paa, har kikat på den diskanten och den kan vara aktuell i 3-vägs konfiguration.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-28 23:50

Nå.. kom du fram till om det var mellanregistret eller diskanten som gav upphov till den plötsligt ökande distortionen?

/Peter

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2008-04-29 13:59

Nej. :)
Har inte haft tillgång att meka något. Jag börjar på nya projekt så länge, vi får se i framtiden. Dom spelar ju iaf!

Återgå till Teknikforum