God kväll, kul att forumet är tillbaka!
Jag har funderat lite om det här med diskanter och hög ljudnivå. Jag byggde nu ett par högtalare vars poäng var att kunna spela riktigt högt, med dubbla åttatummare i bas och mellanregisterområdet. Det funkade ju bra förutom en grej - diskantelementet hänger inte alls med så långt jag vill.
Jag studerade distorsionskurvor och trodde det skulle fungera, först med en ganska låg och flack delning som ju uppvisade en del problem. Så jag gjorde om filtret, högre delning och brantare (4:e ordningens elektrisk) filtrering. Den stigande distorsionen nedåt i frekvens i de mätningarna jag sett borde nu undvikas fullkomligt då det frekvensområdet i princip inte exciteras alls, men lik förbannat när man kommer upp i 105+ dB så börjar det låta illa. Mätningar visar totalt haveri i 3 KHz området, men det uppstår så plötsligt och jag förstår inte varför.
Vad kan man förvänta sig av en typisk domediskant med ferrofluid och dämpad bakkammare? Är dessa diskanter jag har helt enkelt kassa eller är det för mycket begärt att de ska kunna spela, säg, 110 dB vid någon frekvens?
Vad klarar tex. en valfri diskant ur Seas prestige serie av? Eller något dyrare? Blir det bättre eller måste man in på horn eller andra teknologier?