pi60 vs luxor 8071

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-26 22:26

Ja, det ska bli mycket intressant att höra i detalj.

Dessutom har jag ett litet förslag. En eller några erfarna "högtalarmänniskor" här på forumet skulle kunna ta sig an var sitt par 8071:or och uppgradera dem. En av förutsättningarna bör vara att originalelementen blir kvar, men därutöver skulle "experterna" kunna få fria händer.
Därefter kan jämförande lyssningar ske och vi som redan äger 8071:or får bra tips på förbättrande åtgärder.

Herr Öhman kanske kan lockas att göra en insats...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-27 09:59

Hej igen,ja detta testresultat som kommer så småningom får ju folk ta som dom vill.Vi gjorde det utifrån hans förutsättningar, rum,elektronik,absorbenter, mm.Vill inte att detta ska bli nån grältråd men man önskar ju att vissa kunde va lite mer lyhörda ock inse att det faktiskt finns andra högtalare som är bra också. Mvh.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-27 10:03

Det finns väl många, många trevliga högtalare.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-27 10:10

Hej.ja absolut,ex en jag känner har ett par jm lab elektra 936,lite tunna i basen men spelar riktigt bra i mellan ock diskant enligt mig i alla fall.Mvh.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-27 11:18

Fyra sidor babbel men fortfarande inget test...? 8)

det är väl självklart att de bästa högtalarna idag är bättre än de bästa högtalarna för 30 år sen... allt annat är ju bara skrotnissetrams :P

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-27 12:25

Öhman skrev,,
Tycker det låter som en rätt kul jämförelse hur som helst! Hur det än går tror jag ju att den kommer att visa att tiden runt 1980 representerade när högtalare var "färdigutvecklade". Det har inte hänt så mycket sedan dess ljudkvalitetsmässigt, utan fokus har varit design och tjusiga trestäviga förkortningar. (Inte hos Ino Audio dock, för här har det inte varit någon utveckling överhuvudtaget sedan dess, nästan. Varken med avseende på ljudkvalteten eller design och förkortningar*.)

,,,,ödmjuk man,nu ger vi oss till tåls till testen kommer in.Mvh.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-27 13:37

Går luxor lika lågt som pi60?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-27 13:59

En snabbsammanfattning då ,men sen får ni vänta på bilderna ock en bättre redogörelse.Djupbasen likvärdig,lite mer kropp i mellanregistret på pi60,lite mer detaljer i diskanten på 8071(dom låter lite ljusare överlag i toppen).Inget av paren stack ut speciellt .Dom lät rätt lika faktiskt,enbart en smaksak vilka man skulle föredra,enligt mig då.Mvh.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-27 14:49

rhenrics skrev:det är väl självklart att de bästa högtalarna idag är bättre än de bästa högtalarna för 30 år sen... allt annat är ju bara skrotnissetrams :P

Nu börjas det igen...
Kan inte folk låta oss vintage-entusiaster ha vårt intresse i fred.
:evil: :evil: :evil:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-27 14:59

zapanasta skrev:En snabbsammanfattning då ,men sen får ni vänta på bilderna ock en bättre redogörelse.Djupbasen likvärdig,lite mer kropp i mellanregistret på pi60,lite mer detaljer i diskanten på 8071(dom låter lite ljusare överlag i toppen).Inget av paren stack ut speciellt .Dom lät rätt lika faktiskt,enbart en smaksak vilka man skulle föredra,enligt mig då.Mvh.

yeah right... antagligen är rummet så påverkande så det inte spelar någon roll vilken högtalare ni provlyssnar, det låter lika ändå. 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-03-27 15:00

Kjell_Kranzberg skrev:
rhenrics skrev:det är väl självklart att de bästa högtalarna idag är bättre än de bästa högtalarna för 30 år sen... allt annat är ju bara skrotnissetrams :P

Nu börjas det igen...
Kan inte folk låta oss vintage-entusiaster ha vårt intresse i fred.
:evil: :evil: :evil:

du har rätt till din åsikt och jag har rätt till min. vad är problemet? vill du sitta med dina gamla skrotburkar så har iaf inte JAG försökt hindra dig...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-27 15:08

rhenrics skrev,,
yeah right... antagligen är rummet så påverkande så det inte spelar någon roll vilken högtalare ni provlyssnar, det låter lika ändå.
haha,du är ju riktigt rolig.inte så tokigt rum han har alls ska jag tillägga.Ödmjukhet tack.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-27 15:22

rhenrics skrev:du har rätt till din åsikt och jag har rätt till min. vad är problemet? vill du sitta med dina gamla skrotburkar så har iaf inte JAG försökt hindra dig...

Tackar ödmjukast...

Tyvärr är det inte speciellt högt i tak här. Den här trådens syfte var att presentera en test av Pi60 och 8071, gjord av två entusiaster. Tyvärr har ju tråden blivit förstörd av folk som mest är intresserade av att basunera ut att all gammal hifi är skit.

Det vore bra med en ödmjukare ton inför andras uppfattningar och intresseområden.

Själv uttalar jag mig ALDRIG vare sig positivt eller negativt om modern hifi, beroende på att jag inte kan något om det området. Det intresserar mig helt enkelt inte. Jag kan ingenting om hifi nyare än 80-talets mitt och uttalar mig därför inte om nyare hifi.

Jag kan inte säga om 8071 är lika bra som moderna högtalare. De fungerar mycket bra för mig, 8071:orna. Jag anser inte att jag gjort några uttalanden som handlar om att de ÄR lika bra som moderna högtalare.

Nu ska jag ta ett lyssningsvarv till med mina 8071:or. Förstärkaren är min Inertia 2235 och cd-spelaren en Denon DCD 1800 från 1983. Den kombinationen låter tillräckligt bra för mig.
M v h

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-03-27 15:29

Jag tycker det ska bli mycket intressant att ta del av resultatet när det kommer. Utan tvivel finns det gamla högtalarkonstruktioner som låter mycket bra och fortfarande kan hävda sig mot nyare. Ett exempel jag kan ge är Quad ESL 57. Sen tycker jag min sons Mirsch OM 3-28 fortfarande låter mycket bra i sin kategori av folk-hifi. Det skulle inte alls förvåna mig om de där Luxorhögtalarna kan ge modernare konstruktioner en match.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-27 15:43

Hej,ja testet kommer till nästa vecka.Det roliga är att det finns vissa belackare inne på den här sidan inte förstått att även pi60 är en gammal konstruktion som kom -78 ock inte förändrats nämnvärt,,öhman skrev,,,
Tycker det låter som en rätt kul jämförelse hur som helst! Hur det än går tror jag ju att den kommer att visa att tiden runt 1980 representerade när högtalare var "färdigutvecklade". Det har inte hänt så mycket sedan dess ljudkvalitetsmässigt, utan fokus har varit design och tjusiga trestäviga förkortningar. (Inte hos Ino Audio dock, för här har det inte varit någon utveckling överhuvudtaget sedan dess, nästan. Varken med avseende på ljudkvalteten eller design och förkortningar*.)
,,,nu har jag citerat detta flera ggr så nu får det räcka ,nu väntar vi på testet i stället.(söndag,måndag)Mvh.
Senast redigerad av zapanasta 2008-03-27 15:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-27 15:47

Det är väl ungefär lika många som sagt att de tycker det ska bli kul att se resultatet? Jag till exempel, för tredje gången nu. Ser fortfarande fram emot era upplevelser.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-27 15:59

Men hur många distinkta generationer på pi60 räknar vi sedan start? 3? 4?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-27 16:00

shifts skrev:Det är väl ungefär lika många som sagt att de tycker det ska bli kul att se resultatet? Jag till exempel, för tredje gången nu. Ser fortfarande fram emot era upplevelser.

Tack för det. Jag tycker också det ska bli intressant.
Dock ska man naturligtvis hålla i minnet att sådana här tester aldrig kan bli annat än uttryck för personliga upplevelser. Jag har full förståelse för om några andra som gör jämförande test mellan 8071 och någon annan högtalare, kommer fram till ett annat resultat.
M v h

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-27 16:00

zapanasta skrev:Hej,ja testet kommer till nästa vecka.Det roliga är att det finns vissa belackare inne på den här sidan inte förstått att även pi60 är en gammal konstruktion som kom -78 och inte förändrats nämnvärt

1977 testversion vs 2005 pi60s i ek. Nu var väl hyllan på den allra första inte riktigt optimal förstås, men nog finns det likheter alltid. :) .. men rätt mycket olikheter också ..... :)

BildBild

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-27 17:35

ååå, våta drömmar
Bikinitider

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-27 17:38

Kjell_Kranzberg skrev:...Tyvärr är det inte speciellt högt i tak här...

Nu är du onödigt orättvis. Eller kanske stingslig. Du dömer hela forumet efter inlägg från en medlem. Visst är det högt i tak när olika, ibland diametralt olika, åsikter kan mötas i samma tråd. Eller?
Om testresultatet kommer att jämställa båda konstruktioner eller om Luxor kommer ut segrande (i detta test) så kan du vara helt säker på att rhenrics kommer att lyfta på kepsen.

Och: tack för dina fantastiska insatser i vintageavdelningen!

Vh
D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-27 17:46

En litet rolig grej som jag kom på häromdagen: jag driver ju mina pi60 med Bryston 4B-ST, och den ursprungliga 4B-modellen kom också 1978, och är alltså jämngammal med pi60! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-03-27 20:04

phon skrev:
zapanasta skrev:Hej,ja testet kommer till nästa vecka.Det roliga är att det finns vissa belackare inne på den här sidan inte förstått att även pi60 är en gammal konstruktion som kom -78 och inte förändrats nämnvärt

1977 testversion vs 2005 pi60s i ek. Nu var väl hyllan på den allra första inte riktigt optimal förstås, men nog finns det likheter alltid. :) .. men rätt mycket olikheter också ..... :)

BildBild

.

Vad är det för svart fyrkant till vänster om diskanten på "den gamle"?
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-27 20:49

dimitri skrev:
Kjell_Kranzberg skrev:...Tyvärr är det inte speciellt högt i tak här...

Nu är du onödigt orättvis. Eller kanske stingslig. Du dömer hela forumet efter inlägg från en medlem. Visst är det högt i tak när olika, ibland diametralt olika, åsikter kan mötas i samma tråd. Eller?
Om testresultatet kommer att jämställa båda konstruktioner eller om Luxor kommer ut segrande (i detta test) så kan du vara helt säker på att rhenrics kommer att lyfta på kepsen.

Och: tack för dina fantastiska insatser i vintageavdelningen!

Vh
D

Jo, det är jättebra att diskussion hålls vid liv, men när en del inlägg har som enda syfte att gå "off topic" och sabotera trådskaparens intentioner med tråden, då handlar det inte längre om diskussioner.

Vill man uttrycka sin åsikt att all gammal hifi är skräp, är detta fel tråd. Denna tråd handlar om en test av Pi60 och 8071, gjord av två entusiaster. Deras initiativ är värt att ta på allvar, istället för att sabotera tråden.

Samtidigt noterar jag att en hel del gjort seriösa inlägg i tråden - det är bra; och med seriösa inlägg menar jag inte enbart sådana som talar till 8071:ans fördel. Man kan ha vilken uppfattning man vill om vilka högtalare man vill, vilka man lyssnat seriöst på, men bespara oss alla från förutfattade fördomar.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-27 20:50

Frodrak skrev:
Vad är det för svart fyrkant till vänster om diskanten på "den gamle"?

En sån här kanske?

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-27 20:59

Jag är förvånad över att det inte var större skillnad (utifrån det lilla som skrivits), vilket är intressant. Luxor har väl aldrig varit känt för att tillverkat några bra högtalare (jämfört med B&W, Snell osv). Det säger en del om antingen Luxor eller Pi60. Nu har vi inte fått en utförlig beskrivning av hur det lät så det ligger mycket i luften än 8) .

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-27 21:16

Vi säger så här,pi60 är en mkt bra högtalare utan tvivel,så pass mycket har jag lyssnat på olika högtalare så jag anser mig kapabel för det utlåtandet(44 år gammal så jag har väl lyssnat bytt ock jämfört olika högtalare i sisådär 25 år) .Luxor 8071 i renoverat skick är bättre än folk tror,blev faktiskt lite förvånad jag med.Mvh.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-03-27 21:55

Båda är ju som sagt gamla modeller så kanske rhenrics har rätt.
Fast jag tycker nog att inte att man skall uttala sig så sarkastiskt om saker när man själv inte ens är närvarande. Alla testresultat gäller ju bara för testtillfället så varför skulle inte vilket resultat som helst vara möjligt. Sen får man ju förstås undersöka orsakerna till utfallet.
I mitt fall så är jag övertygad om att mycket gammalt skulle klara sig väldigt bra i blindtester.

mvh/Harry

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2008-03-27 22:12

Som sagt, det beror givetvis mycket på rummet. Rummet har stor förmåga att maskera en hel del, vilket också kan resultera i att det blir svårare att höra nyanserna mellan de bägge.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-27 23:53

Hej,gjorde en egen liten test här mellan mina 2 par i väntan på det andra pi60 testet som kommer in sön,måndag(han är bortrest som sagt)Ialla fall mitt andra par är ett par cerwin vega dc-15,en helt annan typ av högtalare naturligtvis men ska va den mest allroundspelande vegan med peerless mellanreg ock fostex diskanter.Dessa monster spelar naturligtvis mkt kraftigare än luxor lådorna men pratar vi detaljer så spelar luxorlådorna minst lika djupt om inte djupare ock framförallt låter dom enastående rent i jämförelse(man skulle tro att man hängt en filt eller täcke över vegalådorna)Jag tycker dessa luxorlådor är fantastiska på att mejsla fram detaljer ur musiken.Mvh.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi