Vad är lagom mycket "bas" ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-03-28 14:38

Bamsefar skrev:
PekkaJohansson skrev:Vad sägs om baslådor med höjd upp till avfasningen på baksidan och samma bredd som i34-orna och som placeras dikt bakom desamma? Eller två eller fyra små baslådor i rummets främre hörn? Platta baslådor längs golvet som ges formen av upphöjt golv/trappsteg? Eller baslådor som ser ut som blomlådor, garderober eller sideboards? Med eller utan draperier - det finns många sätt att osynliggöra baslådor!

Med vänlig vänlig hälsning

Pekka

Igentligen vill ja ha en infra modul i foten på en i32s/i34es ;)

En sak slog mig... Varför inte en i32s/i34es där den undre basen (eller båda basarna)
sitter i en basreflexlåda... Någon form av blandras mellan pi60 och i32s/i34es...

Fast man förlorar förstås poängen med ett delat system...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-03-28 14:42

Den ger kanske runt -10dB vid 20Hz eller så - bra jämför med t.ex. WP7 men inte vad jag är van vid....

Va! 8O ...har du ingen loudnessknapp på din anläggning då? :lol:

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-28 14:50

Bamsefar skrev:
Alexi skrev:
Bamsefar skrev:Kan man leva med dessa begränsningar ?
Hur väl tycker du att du klarar dig idag med bara i34?

Dom räcker förvånansvärt bra - men vid film så är det lite si och så tycker jag - det är främst vid effektbas på filmer som jag behöver lite mera tjong i bakplåten helt enkelt - därav min fundering på Velodyne DD-10. Den uppfyller det lilla kriteriet....

Men som Ino fanatiker så vill man ju hitta en Ino baserad lösning, och så lätt ger jag mig inte...

Varför inte prova att koppla en sån där bas-eq för infrabasar direkt till huvudsystemet? Dom har ju ändå fyra 8" basar, vilket är i samma storleksordning som vad du talar om till basmodulerna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-03-28 15:07

Yeesss...då var jag inte så tokigt ute i.a.f. då! :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 15:17

Jag har en Meridian G68ADV så nog kan jag EQa om det behövs ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-03-28 17:43

Är det inte lite synd på så kompetenta högtalare att inte kombinera dom med bassystem för att extrahera systemets fulla potential? 8) (ursäkta tjatat)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-28 17:45

Morello skrev:Är det inte lite synd på så kompetenta högtalare att inte kombinera dom med bassystem för att extrahera systemets fulla potential? 8) (ursäkta tjatat)

Jo, men om bassystemet får lägre kapacitet än huvudhögtalarna, så är det ju liksom ingen mening?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 18:48

Morello skrev:Är det inte lite synd på så kompetenta högtalare att inte kombinera dom med bassystem för att extrahera systemets fulla potential? 8) (ursäkta tjatat)

Jamen för fan, det är ju därför jag försöker hitta en lösning till mina i34es som inte är stort som ett hus. Suck.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-03-28 19:00

Hur skulle det funka med en kombinerad basfälla/baslåda sockelmodul,typ som Ingvar har i sitt rum (utom basarna då)?

Bamse....varför tramsar du,tjacka hus så är du ju obegränsad.

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-28 19:12

Hur skulle det funka med en kombinerad basfälla/baslåda sockelmodul,typ som Ingvar har i sitt rum (utom basarna då)?

men, det har ju tjatats om att så får man inte göra - basfälla och baslåda ska ju placeras på motstående väggar, inte samma av nån anledning!?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 19:19

Nicke skrev:Bamse....varför tramsar du,tjacka hus så är du ju obegränsad.

Sluta tramsa själv !

Visst om du, gratis, klipper gräset, röjer trädgården, håller rabatter 100%, skottar bort all snö på tomten, skottar snö från taket när så behövs osv - då kan jag göra det.

Men sålänge jag måste hålla på med sådant är jag totalt ointressant av villa / radhus. Jag vill inte lägga tid på sådant helt enkelt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 19:21

celef skrev:

men, det har ju tjatats om att så får man inte göra - basfälla och baslåda ska ju placeras på motstående väggar, inte samma av nån anledning!?

Dessvärre är det så rent akustiskt (om man nu får uttrycka sig så). Dvs om du placerar din basabsorbent precis vid din basgenererade enhet så har du förlorat allt - om du har de vid t.ex. motstående väggar så blir det korrekt när man tittar på hur det sprider sig och effekten som går åt för att driva det hela.

Sockel går för närvarande inte att applicera för övrigt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-03-28 19:25

Bamsefar skrev:
Nicke skrev:Bamse....varför tramsar du,tjacka hus så är du ju obegränsad.

Sluta tramsa själv !

Visst om du, gratis, klipper gräset, röjer trädgården, håller rabatter 100%, skottar bort all snö på tomten, skottar snö från taket när så behövs osv - då kan jag göra det.

Men sålänge jag måste hålla på med sådant är jag totalt ointressant av villa / radhus. Jag vill inte lägga tid på sådant helt enkelt.

Grinig idag?

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 19:31

Nix.

Om jag har frågan om lagom mycket bas, och är intresserad av små kompakta lösningar för att generera bas - hur kommer då ett nytt boende in i den ekvationen ?

Att se kommentarer som att det är slöseri på ett par i34es utan baslösning när jag faktiskt.se försöker hitta en Ino Audio lösning på problemet.

Att hänga högtalare i taket - ser för jävligt ut.

Visst är faktiskt.se känt för sin OT kapacitet, men va 17on...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2008-03-28 19:34

Lyssnade på lagom bas i tisdags. PY-4 hemma hos Tengil med 15 db på Denon 3806 :D 8O

De vá gött mos kan man säga :mrgreen:
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-03-28 19:58

Bamse.....hmmmm du söker en Ino Audio lösning,in my humble opinion varför söker du svar här? varför inte snacka med Ingvar direkt?

Mvh nicke

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-03-28 20:10

Varför väljer man Ino Audio öht om man prioriterar "små kompakta lösningar" eller har inredningsestetiska önskemål? Då finns det ju massor av andra alternativ.

Nä, Ino väljer man för prestandan. Jag hoppas verkligen inte att Ingvar överger sin nisch och börjar med "små kompakta lösningar".

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 20:16

För att se om det finns flera som har liknande behov - alla har inte plats för i56 med asstora basmoduler i hela rummet ;)

Men det är ju självklart som så att att detta uppenbart är fel forum för sådant - nästan allt som föreslås uppfyller inte de kriterier som framgår av första inlägget (mina krav om man så vill). Jag måste ju bara vara fel ute, eftersom Velodyne DD-10 säljer i massivt flera enheter än vad Ino Audio någonsin kunnat göra om de ens försökt sälja world-wide (något Ingvar tydligt deklarerat att han inte vill, och något jag inte försöker ändra på) tack vare sin lilla storlek som är mera WAF om man så vill.

Jag antar att jag försöker skapa en Ino Audio produkt som uppfyller inte bara mitt önskemål om liten i storleken, utan även att den ger en tillräcklig, för de flesta (läs +99%) användare. Massiv överdrift, alla Infra-Y om 12 moduler, är inte intressant för majoriteten av musiklyssnande personer pga dess överdjävliga storlek - inte ens Profundus-X2 är intressant av exakt samma skäl. Det är för stort.

Men jag tror att två minimalistiska basmoduler i storleken 27*27*13.5 cm skulle vara ett nice tillskott till Ino Audios stora utbud. Speciellt om man även fick möjligheten att få en variant med två element på dubbla volymen, dvs 4 element totalt sett. I små minimalistiska lådor.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 20:19

niklas skrev:Varför väljer man Ino Audio öht om man prioriterar "små kompakta lösningar" eller har inredningsestetiska önskemål? Då finns det ju massor av andra alternativ.

Nä, Ino väljer man för prestandan. Jag hoppas verkligen inte att Ingvar överger sin nisch och börjar med "små kompakta lösningar".

Suck inte en till...

Jag skulle inte kalla mina i34es för små om jag vore du.

Vad jag inte gillar är storleken som krävs för dagens baslösningar - dom är fel helt enkelt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-28 20:22

niklas skrev:Varför väljer man Ino Audio öht om man prioriterar "små kompakta lösningar" eller har inredningsestetiska önskemål? Då finns det ju massor av andra alternativ.

Ino har ju både piP och piM, verkligt kompakta små saker. Visst vore det väl trevligt med små basmoduler med motsvarande förhållande mellan prestanda/storlek?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-03-28 20:29

Bamsefar skrev:Suck inte en till...
Starta inte trådar om du inte vill ha kommentar/inlägg i dem.
Bamsefar skrev:Jag skulle inte kalla mina i34es för små om jag vore du.
Var har jag gjort det?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 20:37

niklas skrev:
Bamsefar skrev:Suck inte en till...
Starta inte trådar om du inte vill ha kommentar/inlägg i dem.

Om du klarat att hålla dig till trådens ämne - vilket måste klassas som synnerligen enkelt, istället för att beklaga dig över saker du inte har att göra med, så hade jag inte suckat.

niklas skrev:
Bamsefar skrev:Jag skulle inte kalla mina i34es för små om jag vore du.
Var har jag gjort det?

Jag väljer att tolka ditt inlägg precis som jag vill: Att i34es är en kompakt lösning, eftersom jag äger ett par i34es och söker en kompakt baslösning till dessa - således har Ino Audio redan tillverkat "små kompakta lösningar" - så det så.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2008-03-28 20:40

Är det du eller jag som låter nu?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2008-03-28 20:41

Jag kommer att sluta skriva i denna, min egna startade, tråd eftersom det framgår att merparten, inte alla, men merparten av bidragen är totalt off topic och i själva verket är små skitpåhopp för att man inte vill bo i villa, att man inte skall äga Ino Audio om man vill ha små kompakta lösningar eller andra saker / områden som inte berör trådens ämne.

Faktiskt.se i en ask - allt skall vara överdrivet stort till ingen faktiskt.se nytta.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-03-28 20:44

Bamsefar skrev:
Men jag tror att två minimalistiska basmoduler i storleken 27*27*13.5 cm skulle vara ett nice tillskott till Ino Audios stora utbud. Speciellt om man även fick möjligheten att få en variant med två element på dubbla volymen, dvs 4 element totalt sett. I små minimalistiska lådor.

problemet som uppstår är ju att då måste det kompromissas...dessutom måste det till med nån sorts elektronisk kompensering...

jag tror inte det är ingvars cup of tea så att säga? annars finns väl pp2?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-03-28 20:52

Synd! jag förstår precis frågeställningen. Jag tycker t.ex. att mina prof-x2 är alldeles för stora och ser för stygga ut. Om jag köper i28 så gör jag det delvis för lite prestige, delvis för att jag vet att prestandan är fingemang samt för utseendet. Av det sista skälet så vill man inte ha några kylskåp stående bredvid med jätteelement. Ursäktaa tt jag inte tillförde nåt matnyttigt men det hade varit intressant att läsa om en eventuell lösning.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-03-28 20:55

Haakan:
Se mitt inlägg på sidan 2. För stora och onödigt nivåkapabla, men inte nog djupgående.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2008-03-28 21:00

Bamsefar skrev:För att se om det finns flera som har liknande behov - alla har inte plats för i56 med asstora basmoduler i hela rummet ;)

Men det är ju självklart som så att att detta uppenbart är fel forum för sådant - nästan allt som föreslås uppfyller inte de kriterier som framgår av första inlägget (mina krav om man så vill). Jag måste ju bara vara fel ute, eftersom Velodyne DD-10 säljer i massivt flera enheter än vad Ino Audio någonsin kunnat göra om de ens försökt sälja world-wide (något Ingvar tydligt deklarerat att han inte vill, och något jag inte försöker ändra på) tack vare sin lilla storlek som är mera WAF om man så vill.

Jag antar att jag försöker skapa en Ino Audio produkt som uppfyller inte bara mitt önskemål om liten i storleken, utan även att den ger en tillräcklig, för de flesta (läs +99%) användare. Massiv överdrift, alla Infra-Y om 12 moduler, är inte intressant för majoriteten av musiklyssnande personer pga dess överdjävliga storlek - inte ens Profundus-X2 är intressant av exakt samma skäl. Det är för stort.

INO W87 8" i 15 liter/st + eq. Välj hur många du behöver.
Jag har 4+4 st + Behringer DSP+Rotel 1075. Membranen rör sig knappt trots att man spelar högt i 50 m2 rum.

CR80 med infrakort funkar sannolikt bra.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2008-03-29 07:41

Bamsefar skrev:Jag kommer att sluta skriva i denna, min egna startade, tråd eftersom det framgår att merparten, inte alla, men merparten av bidragen är totalt off topic och i själva verket är små skitpåhopp för att man inte vill bo i villa, att man inte skall äga Ino Audio om man vill ha små kompakta lösningar eller andra saker / områden som inte berör trådens ämne.

Faktiskt.se i en ask - allt skall vara överdrivet stort till ingen faktiskt.se nytta.

Kom igen nu,vad tror du om denna Von Schweikert lösning då,skulle det kunna vara nått?

Länk: http://www.vonschweikert.com/vrtheater/TPOWER.HTM

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-29 10:55

Usch, jag tycker det är synd att Bamsefar känner som han gör, men jag förstår frustrationen.

Pekkas inlägg var fyllt av härligt spånande:
Vad sägs om baslådor med höjd upp till avfasningen på baksidan och samma bredd som i34-orna och som placeras dikt bakom desamma? ... Platta baslådor längs golvet som ges formen av upphöjt golv/trappsteg? Eller baslådor som ser ut som blomlådor, garderober eller sideboards?

Det är väl den vägen man får försöka vandra då det inte finns något färdigt alternativ från Ino Audio. Bygga själv och vara kreativ, men då är väl risken stor att systemet inte blir optimerat (som det ju redan är antar jag).

Jag har för mig jag sett någon på forumet bygga in sin Ino Audio-basmodul (storlek minns jag ej) i en bänk, med dörrar för. Den skulle ju sannerligen inte ta mindre plats än de befintliga lösningarna, men den försvinner ju ändå synligt ur rummet. Hade jag varit snickerihändig hade jag själv tyckte om en sådan lösning.

Hur Haakan_W löst det med sina PY2 gillar jag också, även om den fysiska storleken ändå känns skrämmande. Han använder (har använt?) dem som bänk for TV:n mer eller mindre. Iaf såg det ut så på bilder.

Av Pekkas förslag gillar jag mest "Platta baslådor längs golvet som ges formen av upphöjt golv/trappsteg". Det skulle ju nämligen kunna bli precis hur snyggt som helst, men jäsiken vilket jobb och Bamsefar har ju redan skrivit att för honom är det inget alternativ.

Bamsefar, jag hoppas du kommer tillbaka till tråden om du tycker någon skriver något vettigt.
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino