Ett ortoakustiskt utbildningprojekt

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-03-28 22:23

Hur mår mellanregistret med den bas placeringen i en 2-vägare? Verkar ju inte särskilt idealiskt att dela vid 2-3Khz.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-29 22:27

Nu måste jag ställa en fråga, trots att jag kollat i patentet: på alla ritningar ser man antingen två element (trevägaren) eller tre element (fyrvägaren). D.v.s ifråga om antalet synliga element är det alltså en tvåvägare och en trevägare.

Var sitter trevägarens tredje element eller m.a.o hur är "den tredje vägen" utformad? Samma fråga gäller fyrvägaren, alltså hur den "fjärde vägen" är utformad.

Vore trevligt att få klarhet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-30 15:07

Finns en bak/uppåtriktad hornladdad diskant (som är omnämd i texten).

I övrigt vill jag bara tillägga efter lite mekande från Stefans sida med sitt digitalfilter - Stickan var ett geni! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

48IDA

Inläggav 48IDA » 2008-03-30 16:05

Naqref™ skrev:Finns en bak/uppåtriktad hornladdad diskant (som är omnämd i texten).

I övrigt vill jag bara tillägga efter lite mekande från Stefans sida med sitt digitalfilter - Stickan var ett geni! :D

Vad fick dig till denna nydanande insikt? :lol:
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-03-30 16:54

Måste hålla med Naqqe; gubben var slug som få. Förbannat fiffigt bygge! Lät otroligt bra!!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-30 18:33

Låg ljudbild?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-03-30 18:46

paa skrev:Låg ljudbild?

Nej, höjden kändes i klass med oa51. Pillas det lite mer med filter och att Erik bygger en 3-vägare i samma stil så skall han få i uppdrag att bygga ett par åt mig. Kan mkt väl vara så att mina egna burkar är slagna i begreppet välljud.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-30 19:01

Högtalarnas presentation av ljudbildshöjd var även utsträckt i sidled...
Den saknade alltså den typiska regnbågskänslan som OA50 och OA52 kan ha.

Mycket lovande :P , jag skall oxå bygga mig ett par 3-vägare...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Maarten

Inläggav Maarten » 2008-03-30 19:12

Vee-Eight skrev:Måste hålla med Naqqe; gubben var slug som få. Förbannat fiffigt bygge! Lät otroligt bra!!

Med din och AE's kommentar blir jag också nyfiken! Var det Erik's Carlsson-varianter delat med digitalfilter som lät så lovande?

Fram med lite jämförande beskrivingar, mot t ex andra Carlsson-varianter och andra högtalare. :P
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-30 19:22

Basarrangemanget fungerade långt över förväntan. Jag kunde inte identifiera minsta lilla antydan till att ljudet skulle komma från golvet.

När jag och Stefan var ensamma kvar testade vi att sätta oss på huk alldeles framför varsin högtalare och inte ens när man satt mindre än 50cm från högtalaren gick det att tydligt identifiera varifrån bas/mellanregisterljudet kom ifrån. Diskantljudkällan var dock som vanligt lätt identifiera på så kort avstånd.

Mycket glädjande var detta första intryck iallafall. Som Naqref skrev, Stig var ett geni! :)

/Erik

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-03-30 19:24

Maarten skrev:
Vee-Eight skrev:Måste hålla med Naqqe; gubben var slug som få. Förbannat fiffigt bygge! Lät otroligt bra!!

Med din och AE's kommentar blir jag också nyfiken! Var det Erik's Carlsson-varianter delat med digitalfilter som lät så lovande?

Fram med lite jämförande beskrivingar, mot t ex andra Carlsson-varianter och andra högtalare. :P

Ljudet var typiskt carlssonskt, med ett stereoperspektiv som oa51 utan 52:ans regnbåge som drabbar alla panorerade monoinspelningar. Stereoriktningarna var mkt tydliga och lätta att peka ut. Vi klurade fram att känsligheten låg nånstans 94dB, men för att kunna bygga ett vettigt passivt filter så behövs en mkt känsligare diskant alt mindre känslig basmid. Hittils funkar de endast med digitalt delningsfilter då man kan styra nivåerna lite mer smidigt. Lådorna är baskapabla så det räcker, man kan få artikulerad brottarbas om man så vill.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-30 19:55

det nämndes att mätningar skulle utföras, får vi se några sådana?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-30 20:11

Det kommer någon gång de närmaste dagarna. Det gjorde väldigt begränsat med mätningar, men de som gjordes förklarar varför en trevägskonfiguration är att föredra och även varför det kommer att kräva en diskant med hög känslighet.

Det ska tilläggas att känsligheten inte låg i närheten av 94dB med den filterlösning vi pillade ihop med Stefans digitala filter.

/Erik
Senast redigerad av Erik_Johansson 2008-03-30 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-03-30 20:16

Och helt plötsligt blev denna, redan intressanta tråd, oemotståndlig...
Back in black!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-30 23:22

När man ser mätningen vi gjorde så kan man bli förskräckt för mindre men den är rätt naturlig och inte så hemsk som den kan verka.

Röd kurva är bas och blå kurva är diskant (detta helt utan filter). Den svarta är den summa man skulle fått om man körde dom parallellt. Det gör man nu inte men den går inte att ta bort i programet (LSPCad). Basen har en fin naturlig filtervekan med en -6dB-punkt vid ca 1300Hz. Det finns några uppbrytningar som ger ett synnerligen metallisk ljud som sticker upp vid 4 och 8 kHz. De är eg de enda man behöver bekämpa i lp-filtret. För diskanten ser det värre ut men hav förtröstan. Det finns naturliga förklaringar till dess beteende som man dessutom troligen kan hantera. :)

Man ser en stor förstärkning vid frekvenser upp till 3kHz för att vid 4kHz falla brant ner till en nivå ungefär 12-13dB under den förstärkta. Detta sker när elementet får en allt större riktverkan och därmed inte få så stor förstärkning av de närliggande begränsningsytorna. Peaken runt 15kHz är ingen peak. Den har dykt upp sedan windos spontant ändrade något i inställningarna för ljudkortet (jag vet inte vad det är men det har inträffat vi ett tidigare tillfälle). Den är ca 10dB hög. Den får man tänka sig bort. Dippen vid 9kHz är bara så stor i den uppmätta riktningen. Den var mer behärskad i andra riktningar man jag väljer ändå att visa denna.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-31 10:09

där syns ju tydligt att diskanten har för låg utnivå, om nu utnivåerna på båda registren stämmer

men vart tog 3vägaren vägen??

hur såg det ut med digitalfiltret inkopplat?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-03-31 10:19

Synd jag missade testet av dina högtalare i Lördags, AVR 7000 berättade att det lät riktigt bra om dem...

Wideglide is back!
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-31 10:30

Verkar som celef ändå hade en poäng när han i en annan tråd tyckte att Carlsson mäter snurrigt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-31 12:41

Egentligen är det ju dock inte så snurrigt. Nästan som förväntat när man tänker efter. :)

Vad det dock visar är ju att trevägskonfigurationen bör fungera mycket bättre, då man (troligen) kommer ha stödet från begränsningsytorna runt mellanregistret i hela dess arbetsområde. Det som då krävs är en diskant med hög känslighet.

I denna tvåvägsversion blir det en mycket speciell filterfunktion om man ska få det bra.

/Erik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-03-31 13:24

celef skrev:1. där syns ju tydligt att diskanten har för låg utnivå, om nu utnivåerna på båda registren stämmer

2. men vart tog 3vägaren vägen??

3. hur såg det ut med digitalfiltret inkopplat?

1. Nivåerna stämmer inbördes och ja, diskanten har för låg nivå. Den har en känslighet på under 90dB och det duger inte i denna applikation. Diskanten ska bytas mot en betydligt känsligare.

2. Vilken trevägare? I den här tråden har det bara diskuterats en tvåvägare som har utgått från patentet på "trevägaren". I patenthandlingarna så ser man faktiskt bara fyrvägare och tvåvägare (eventuellt kompletterade med en extra bakåtriktad diskant) men trevägaren är det Stig jobbade med och den är ett mellanting. 8"-bas, 2" mellanregisterdome samt en 1" toppdiskant. Plus eventuellt ett bak och uppåtriktat diskanthorn.

3. Vi har inte gjort någon mätning under de betingelserna. Fanns inte tid.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-31 13:43

En blänkare om trevägaren finns faktiskt i patentet som nämnts samt en figur som dock inte finns med i trevägspatentet, utan i OA51-patentet.

/Erik

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-03-31 15:31

Några planer på att testa att tillverka en prototyp av fyrvägaren?

Kan det vara tänkbart att få Larsen att serietillverka dessa modeller efter slutfört testande och dokumenterande?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-31 15:37

AVR4000 skrev:Några planer på att testa att tillverka en prototyp av fyrvägaren?

Kan det vara tänkbart att få Larsen att serietillverka dessa modeller efter slutfört testande och dokumenterande?

Är det ingen som äger patentet längre? Om ingen gör det är det säkert fritt fram, annars blir det problem.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-31 21:44

Verkar som celef ändå hade en poäng när han i en annan tråd tyckte att Carlsson mäter snurrigt.

har jag aaaaldrig sagt 8)

Egentligen är det ju dock inte så snurrigt.

nej just det

Nästan som förväntat när man tänker efter.

det var just det, berätta gärna

Vad det dock visar är ju att trevägskonfigurationen bör fungera mycket bättre, då man (troligen) kommer ha stödet från begränsningsytorna runt mellanregistret i hela dess arbetsområde. Det som då krävs är en diskant med hög känslighet.

det där förståd jag inte, handlar det om storleken på begränsningsytorna?

I denna tvåvägsversion blir det en mycket speciell filterfunktion om man ska få det bra.

varför? mätningen tycker jag inte säger att så är nödvändigt

2. Vilken trevägare? I den här tråden har det bara diskuterats en tvåvägare som har utgått från patentet på "trevägaren". I patenthandlingarna så ser man faktiskt bara fyrvägare och tvåvägare (eventuellt kompletterade med en extra bakåtriktad diskant) men trevägaren är det Stig jobbade med och den är ett mellanting. 8"-bas, 2" mellanregisterdome samt en 1" toppdiskant. Plus eventuellt ett bak och uppåtriktat diskanthorn.

just det, 2vägare var det kanske

Är det ingen som äger patentet längre? Om ingen gör det är det säkert fritt fram, annars blir det problem.

det är väl stiftelsen som håller i det där?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-03-31 22:09

Nej alltså att diskanten har ganska kraftigt stöd från de närliggande begränsningsytorna i det område där den har väldigt liten riktverkan är ju egentligen ganska logiskt. Att stödet blir mindre allteftersom riktverkan ökar är ju också ganska logiskt. Att kompensera detta i filtret som vi nu fick göra, dvs dämpa bort hela den verkningsgradsökning som hornet ger (för att inte sakna energi över 4-5 kHz), är ju lite krångligt, då man sänker verkningsgraden så att den blir väsentligt lägre än för basen, vilket ju inte är så käckt då det ger ännu mer problem att få till ett filter (basen behövde dämpas 5dB när vi körde digitalfiltret).

I trevägaren kan man (förhoppningsvis) ha detta stöd inom hela mellanregistrets arbetsområde, vilket gör att det bör uppnå en något högre känslighet än för baselementet. Det gör i sin tur att man slipper problemet med att dämpa basen och att man kan uppnå en hög känslighet på hela systemet, förutsatt att man kan hitta en diskant som i sin fria montering kan uppnå den känslighet som krävs för att möta upp mot mellanregistret.

/Erik

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-01 01:05

Jag var mycket imponerad. Potential så det skriker om det!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-01 11:44

celef skrev:

det är väl stiftelsen som håller i det där?

Finns inget patent att äga. De har en maximal hållbarhetstid på 20 år (25 år för läkemedel) och bäst före datum har passerats med 7 år...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-01 17:35

Nej alltså att diskanten har ganska kraftigt stöd från de närliggande begränsningsytorna i det område där den har väldigt liten riktverkan är ju egentligen ganska logiskt. Att stödet blir mindre allteftersom riktverkan ökar är ju också ganska logiskt. Att kompensera detta i filtret som vi nu fick göra, dvs dämpa bort hela den verkningsgradsökning som hornet ger (för att inte sakna energi över 4-5 kHz), är ju lite krångligt, då man sänker verkningsgraden så att den blir väsentligt lägre än för basen, vilket ju inte är så käckt då det ger ännu mer problem att få till ett filter (basen behövde dämpas 5dB när vi körde digitalfiltret).

I trevägaren kan man (förhoppningsvis) ha detta stöd inom hela mellanregistrets arbetsområde, vilket gör att det bör uppnå en något högre känslighet än för baselementet. Det gör i sin tur att man slipper problemet med att dämpa basen och att man kan uppnå en hög känslighet på hela systemet, förutsatt att man kan hitta en diskant som i sin fria montering kan uppnå den känslighet som krävs för att möta upp mot mellanregistret.

jag har nog misstagit mig angående orsaker varför högtalaren ser ut som den gör, nu fattar jag inget. men det gör inget

Finns inget patent att äga. De har en maximal hållbarhetstid på 20 år (25 år för läkemedel) och bäst före datum har passerats med 7 år...

aj fan! men detta projekt eller liknande borde komma från ssc för vem om inte ssc borde inspirera med liknande arbeten. det är väl tom deras självpåtagna uppgift!? men det är väl som vanligt, ssc består väl av gamla proppmätta filurer? nä, släpp in en yngre nyfiken generation så kommer allt ordna sig
Bikinitider

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-04-01 17:51

Orsakerna till att den ser ut som den gör och de konsekvenser av utformningen som man måste hantera är ju två skilda saker, men visst kan det bli lite snurrigt. :)

/Erik

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-03 13:49

jag tycker den här högtalaren värkar och ser helt snurrig ut
men det är väl bara min egen okunskap som gör mig skeptisk
dyngaudio gör ju domar för mellanregister
och kan man inte använda en motoråla pizodiskant delad väldigt högt upp 8khz kanske?
om man vill bygga en fyrvägare vad kan man ha som extra element då?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati