pi60 vs luxor 8071

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-03-27 23:57

Zapanasta, vilka lådor är bäst att dansa till?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-28 00:00

petersteindl skrev:Zapanasta, vilka lådor är bäst att dansa till?
Haha,nja det vet jag inte,inte provat ock dans är nog inte min starka sida.Mvh.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-28 00:19

phon skrev:
zapanasta skrev:Hej,ja testet kommer till nästa vecka.Det roliga är att det finns vissa belackare inne på den här sidan inte förstått att även pi60 är en gammal konstruktion som kom -78 och inte förändrats nämnvärt

1977 testversion vs 2005 pi60s i ek. Nu var väl hyllan på den allra första inte riktigt optimal förstås, men nog finns det likheter alltid. :) .. men rätt mycket olikheter också ..... :)

BildBild

Vill bara nämna att den där från 1977 är en prototyp (av flera olika) bara.
Den har aldrig hetat pi60, och den visar väl mest ett sätt på vilket man inte skall göra en högtalare. ;)

Såhär såg däremot den första pi60 ut (från januari 1978):

Bild

Vh, iö

- - - - -

PS. Visst finns det ett antal uppgraderingar på pi60 genom åren. Många av dem behöver en vädligt provocerande musiksignal för att utvecklingen skall framstå väldigt tydligt (men uj vad tydlig den blir då). Men om man skall försöka sig på en enkel beskrivning av hur det uppfattas om man jämför en från 1978 med en från 2008, med normalt (icke svårt) programmaterial, så tror jag de flesta skulle beskriva det inte helt olika den beskrivna skillnaden mellan Luxorhögtalaren och pi60! :o :)

Men, ju svårare pogrammaterial man spelar desto tydligare blir ju utvecklingen (talar nu uteslutande om pi60 -78 vs pi60 -08), och desssutom framgår normalt många andra egenskaper än de klangliga om man undviker att testa sida vid sida (vilket även försvårar jämförelsen således att det ju är omöjligt att placera två saker i varje punkt, liksom det är mer än marginell påverkan för en högtalare att ha en annan högtalare ståendes bredvid, men det drabbar dem förstås båda två, med samness, som inte blir riktigt the same ;) för båda).

Som många vart inne på är det också vanskligt att bortse ifrån rum, och det gäller även väldigt bra rum, när man lyssnar på två högtalare i en AB-liknande situation.

Men jag tror ni haft bra koll på allt det där, och jag förstår även av det ni skrivit att ni lyckades balansera bort nivåskillnaderna bra.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-28 00:35

Hej,jo vi gjorde så gott det gick,-3db när vi körde luxorlådorna,försökte placera dom så rättvist som möjligt med absorbenter bakom osv.Bilder kommer som sagt sen så det kommer att synas hur dom står osv.Mvh.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-28 08:14

IngOehman skrev:
Vill bara nämna att den där från 1977 är en prototyp (av flera olika) bara.
Den har aldrig hetat pi60, och den visar väl mest ett sätt på vilket man inte skall göra en högtalare. ;)

Såhär såg däremot den första pi60 ut (från januari 1978):

>BILD<.

Va bra, jag hade ingen bild på en från 78. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-03-28 08:59

phon: Vilken pi60 årgång är den värdefullaste i samlarkretsar?
Tänk som med goda årgångsvin... :lol:

Angående Luxor så har jag fått höra att de faktiskt tillverkade en del riktigt
bra högtalare under 70-talet. Utav en kille som jag hade som lärare på
Karlstads Universitet som tidigare jobbat på Luxor med just högtalar-
konstruktion. :)

Fast han själv tyckte nog ändå att IÖ var den högtalarkonstruktör som han
hyste mest respekt för och litade allra mest på vad gällde kunnande om
sånt här med högtaleri. :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-30 12:42

Hej,nu kommer det nog snart lite bilder ock en liten sammanfattning.Mvh.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-30 14:19

Detta är ju fascinerande.

Tidigare har vi ju fått lära oss att det inte finns några väsentliga hörbara skillnader mellan olika förstärkare och CD-spelare. Detta är ju hörnstenarna i hifiskeptikernas troslära.

Nu har vi också fått lära oss att det inte finns några väsentliga skillnader mellan olika högtalare - för det är väl svårt att tänka sig två mer olika lådhögtalare än dessa Luxor och Ino?
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-30 16:19

Hej,nu kommer det nog snart lite bilder ock en liten sammanfattning.Mvh.

nu?
Bikinitider

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2008-03-30 16:47

IÖ skrev:

"Men, ju svårare pogrammaterial man spelar desto tydligare blir ju utvecklingen (talar nu uteslutande om pi60 -78 vs pi60 -0, och desssutom framgår normalt många andra egenskaper än de klangliga om man undviker att testa sida vid sida (vilket även försvårar jämförelsen således att det ju är omöjligt att placera två saker i varje punkt, liksom det är mer än marginell påverkan för en högtalare att ha en annan högtalare ståendes bredvid, men det drabbar dem förstås båda två, med samness, som inte blir riktigt the same för båda)."

Skulle jeg teste to sammenlignbare ht i størrelse etc. på samme sted i rommet samtidig, så ville jag lage et par karuseller med ht plassert rygg mot rygg. Så ville jeg hatt noen til å dreie disse rundt slik at ht-sett nr 2 kunne sammenlignes med ht-sett nr 1. De skulle etter mine begreper få eksakt samme posisjon i rommet og følgelig de samme arbeidbetingelser, altså etter mine begreper. Har ikke sett eller hørt noen som har testet på denne måten før, kanksje det er gode grunner for det? :oops:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-30 20:48

Chris_Lymme skrev:Detta är ju fascinerande.

Tidigare har vi ju fått lära oss att det inte finns några väsentliga hörbara skillnader mellan olika förstärkare och CD-spelare. Detta är ju hörnstenarna i hifiskeptikernas troslära.

Nu har vi också fått lära oss att det inte finns några väsentliga skillnader mellan olika högtalare - för det är väl svårt att tänka sig två mer olika lådhögtalare än dessa Luxor och Ino?

Du kanske skulle lära dig läsa bättre. Skulle underlätta.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-30 21:32

subjektivisten skrev:
Chris_Lymme skrev:Detta är ju fascinerande.

Du kanske skulle lära dig läsa bättre. Skulle underlätta.

Vilken del av denna sammanfattningen från testaren var det som du inte begrep?

zapanasta skrev:Inget av paren stack ut speciellt .Dom lät rätt lika faktiskt,enbart en smaksak vilka man skulle föredra,enligt mig då.Mvh.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-03-30 21:52

CL: Du är ju bara för mycket! Det där är en persons lyssningsintryck mellan två olika högtalare. Och du drar då slutsatsen att hela faktiskt tycker att det inte är någon väsentlig skillnad mellan alla olika högtalare som finns. Kan du inte hitta något annat forum att försura med dina grovt ihopbuntande och generaliserande kommentarer? :evil:

Ta av dig dina svarta glasögon och se nyanserna/individerna någon gång! Jag börjar bli helt otroligt trött på ditt ständiga tjat om dina extrema grupper som du trycker in folk i. Det är bara respektlöst.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-30 22:22

Detta är helt otroligt sorgligt, det som nu pågår från vissa forummedlemmars sida.

Två entusiaster startar en tråd med att meddela att de tänker genomföra en liten enkel jämförande lyssningstest mellan Pi 60 och Luxor 8071.

Nu väntar vi på deras intryck från testen. I alla fall gör jag det och det verkar som några andra också gör det.

Under tiden har ett antal andra forummedlemmar gjort försök att sabotera diskussionen, med diverse förutfattade meningar, personliga påhopp etc.

Otroligt barnsligt.
Kan vi inte få ha den här tråden fri från sabotage.

Det här är en tråd för de som vill höra om testen mellan Pi 60 och 8071. De som inte allvarligt är intresserade av det ska hålla sig borta, tycker jag.
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2008-03-30 22:25

Är nu tillbaka efter att ha varit i sommarstugan med total isolering från internet. Hade tänkt skriva lite lyssningsintryck direkt efter vår lyssningsstund men tyvärr var faktiskt.se nere så det känns lite som en rumphuggen feedback då jag inte gjorde några nämnvärda anteckningar. Mitt ljudminne är inte det allra bästa när det gått någon vecka.

Vill poängtera att jag är en glad amatör som inte ens började med blockflöjt i skolan och lär mig mer och mer om hifi & musik genom att plöja genom alla nyinkomna inlägg på detta eminenta forum. Har mätt upp rummet med en radioschack (med kompensationstabell) och det har sina berg och dalar och är således inte optimalt på något sätt för en korrekt ljudåtergivning. I detta fall går sambo och två små barn före akustiska åtgärder.

Anläggningen består av Denon 2106, Pioneer DV-668, billiga högtalarkablar från Netonnet (användes för att jag kunde kapa till exakt lika långa längder till alla högtalarna). Uppställningen är inte vetenskapligt gjord utan vi gjorde en snabb uppställning där alla hamnade på ett hyfsat lika avstånd till lyssningsposition. Tyvärr hade vi alldeles för ont om tid för att kunna spela ett stort antal olika låtar.

Bild

Först spelade vi en låt som Zapanasta hade med sig, Nightwish (Opera hårdrock) ”Century child” – Forever yours.

Zapanasta analyserar och funderar
Bild

Zapanasta tyckte att 8071 var renare i detaljer, hör mer saker. Djupet i basen likvärdig. Han föredrar denna framför pi60.
Rullake tyckare att 8071 lät lite bredare (stereo-wide). Tycker att det finns endel ..dss ..dss ljud i toppen som inte är till fördel. Tycker att pi60 låter mer kontrollerat – homogent. Föredrar således pi60.

Rullake
Bild

Stoppar i Louise Hoffsten, Lasse Englund och Esbjörn Svensson Trio ”Kära du” – Näckens polska. I denna låt hörs det att Louise har en något tunnare röst med 8071 jämfört pi60. Diskanten är också ljusare i toppen men basen går dock lika djupt. Om jag inte missminner mig så var vi ganska eniga i detta fall.

Vi avverkar sedan Roger Waters ”Amused to death” –Three wishes och Chris Jones ”Roadhouses & automobiles” –No sanctuary here. Vi var rätt så samstämmiga när det gäller skillnaden mellan högtalarna oavsett vilken musik som spelades dvs basen likvärdig, fylligare mellanreg (röster) i pi60 och ljusare topp i 8071. Faktiskt.se så var det inte så mycket som skiljde högtalarna åt under de förutsättningar som vi hade. Om man inte visste vilka högtalare som var inkopplade så var det inte helt lätt att avgöra vilka det var. Ibland behövde man hjälp av att den andra växlade mellan A och B för att kunna avgöra vilka som spelades.

Vilka väljer vi då?
Zapanasta är tveksam vid ett ev val men hade förmodligen valt Luxor 8071 tack vare en något ljusare klang i toppen.

Undertecknad tycker att båda högtalarna är eminenta högtalare och var mkt förvånad över det 8071:orna presterade. Hörde tidigare Luxor Orchestra hemma hos Zapanasta och dessa 8071 är klart bättre. Är också förvånad över att skillnaden mellan högtalarna var så små. Dock väljer jag pi60 för, den i mitt tycke, homogenare ljudbilden/ helheten.

/Rullake

edit: försöker få till bilderna. Går dock inte bra. Har lagt ut dom på internet (My space) och kopierat in url mellan (img). Vad gör jag för fel?
Senast redigerad av Rullake 2008-03-30 22:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-30 22:41

Chris_Lymme skrev:Vilken del av denna sammanfattningen från testaren var det som du inte begrep?

Bra att du visa igen att du inte kan läsa. Inte undra på det jämt blir bråk när du är med.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-30 22:57

Martin skrev:CL: Du är ju bara för mycket! Det där är en persons lyssningsintryck mellan två olika högtalare. Och du drar då slutsatsen att hela faktiskt tycker att det inte är någon väsentlig skillnad mellan alla olika högtalare som finns. Kan du inte hitta något annat forum att försura med dina grovt ihopbuntande och generaliserande kommentarer? :evil:

Ta av dig dina svarta glasögon och se nyanserna/individerna någon gång! Jag börjar bli helt otroligt trött på ditt ständiga tjat om dina extrema grupper som du trycker in folk i. Det är bara respektlöst.

Jaha. Inte i närheten av hur trött jag är på Subjektivisten. Det var ju för helvete han som började med att skriva att jag inte kan läsa.

Ni får ge er.

Eftersom jag verkar skriva till barn här så får jag väl förklara att jag använder mig av ironi för att väcka er ur er intellektuella slummer.

Jag tror inte för ett ögonblick att Luxor och Ino låter likadant. Inte i detta testet och inte i något test.

Lyssningen är i själva verket helt värdelös och ointressant för mig pga de personer som har utfört den och sättet som den utfördes på.

Enda anledningen till att den väcker så mycket upphetsning på faktiskt.se är att det är Ino som jämförs med en annan högtalare.

Om jag och en kompis hade startat samma tråd på faktiskt.se där vi hade jämfört Audiovector S3 med Monitor Audio RS8 så hade vi blivit fullkomligt slaktade. Både högtalarna, vi och testmetoden skulle ha skällts ut till döddagar.

Vill ni verkligen inte vakna upp ur ert inkrökta audiohyckleri och tillfriskna ?
Senast redigerad av Chris_Lymme 2008-03-30 23:12, redigerad totalt 2 gånger.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-03-30 22:58

Kul att äntligen få se intrycken! Rolig läsning.

Rullake skrev:edit: försöker få till bilderna. Går dock inte bra. Har lagt ut dom på internet (My space) och kopierat in url mellan (img). Vad gör jag för fel?

Problemet är att det inte är någon direktlänk till bilden, alltså en som visar bildens namn och filändelsen tror jag, exempelvis bildnamn.jpg

Vette sjutton hur man får fram det från den där sidan bilderna ligger på heller tyvärr.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-03-30 22:58

Hallå!

Jättekul test.

Jag har själv haft 2 eller 3 par Luxor 8071 (omkantade basar, orginal för övrigt).

När jag läser beskrivningen av testresultatet uppfattar jag det som ni fokuserat på högtalarnas tonala egenskaper, bas, mellan och diskant och i viss mån även förmågan att plocka fram detaljer (eller kanske snarare att inte maskera bort detaljer).

Hur var skillnader i andra "hifi-parametrar" som ljudbildens "djup", högtalarnas förmåga att "försvinna" etc. ja ni vet...

Hmmm man kanske gjort en tabbe som sålt av dessa burkar... :?
(jaja jag har inte fått plats i alla fall så det är inget att fundera över...)

Mvh

Stefan Björklund
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-30 23:35

chris-lymme skrev...
Jag tror inte för ett ögonblick att Luxor och Ino låter likadant. Inte i detta testet och inte i något test.

Lyssningen är i själva verket helt värdelös och ointressant för mig pga de personer som har utfört den och sättet som den utfördes på
,,varför skriver du så här? Vi var 2 st som lyssnade ock kom fram till ungefär samma sak utan påverkan av varandra,detta var ju meningen som en rolig grej bara under dom förutsättningar vi hade.Vi är över 40 år båda 2 ock har lyssnat en hel del på högtalare genom åren och såna här uttalanden är ju bara patetiska,enligt mig i alla fall. luxor 8071 är en mkt bra högtalare i renoverat skick ock om inte vissa vill tro det så varsågod,jag vet det i alla fall ock det räcker för mig.
Senast redigerad av zapanasta 2008-03-31 00:15, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-30 23:50

zapanasta skrev:chris-lymme skrev...

Lyssningen är i själva verket helt värdelös och ointressant för mig pga de personer som har utfört den och sättet som den utfördes på
,,varför skriver du så här?Vi var 2 st som lyssnade ock kom fram till ungefär samma sak utan påverkan av varandra,detta var ju meningen som en rolig grej bara under dom förutsättningar vi hade.Vi är över 40 år båda 2 ock har lyssnat en hel del på högtalare genom åren och såna här uttalanden är ju bara patetiska,enligt mig i alla fall.luxor 8071 är en mkt bra högtalare i renoverat skick ock om inte vissa vill tro det så varsågod,jag vet det i alla fall ock det räcker för mig.

Det var absolut inget personligt påhopp på vare sig dig eller din kumpan. Däremot känner jag er inte så jag vet inte hur ni lyssnar eller vad ni har för preferenser jämfört med mina. Således var "testet" ointressant för mig personligen. Vidare är det inte meningsfullt i något vidare sammanhang heller eftersom lyssningsmetoden är närmast slumpmässig och testpanelen alldeles för liten.

Det jag påpekar är bara att den här typen av lyssning alltid får extremt mycket skäll på faktiskt.se utom när det rör just Ino för då blir alla jätteintresserade.

Hoppas att du inte tog illa upp av att användas som slagträ i debatten.
Senast redigerad av Chris_Lymme 2008-03-30 23:52, redigerad totalt 1 gång.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-30 23:52

Chris_Lymme skrev:Det ja påpekar är bara att den här typen av lyssning alltid får extremt mycket skäll på faktiskt.se utom när det rör just Ino för då blir alla jätteintresserade.

Jaså? Kan du visa vart så är fallet?

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-30 23:53

subjektivisten skrev:
Chris_Lymme skrev:Det ja påpekar är bara att den här typen av lyssning alltid får extremt mycket skäll på faktiskt.se utom när det rör just Ino för då blir alla jätteintresserade.

Jaså? Kan du visa vart så är fallet?

Äh, lägg ägg. Alla som känner till dig känner också till ditt eviga tjat om blindtester.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-30 23:57

Vad har det med saken att göra? Hur vore det med att komma med någon grund för dina påstående för en gångs skull?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-31 00:02

Testen visar väl om inte annat, att på sent 70-tal så tog tillverkarna av HiFi saken på allvar. Luxor-burkarna är säkert rent pinsamma. Pinsamma för många som tillverkar högatalare idag, och försöker prångla ut till folk...

Man ser detta också på apparater som gjordes då. Inte sällan ganska påkostade. Jag kör själv med en radio från 70-talet. Mycket fin!

Mer detaljer i diskanten ska man vara försiktig med. Kan beropå dist, kompression eller EQ också, eller en kombination. Kan låte helt OK på välinspelade skivor men få dåliga att låta än värre. Därför bör man ha med några skivor mer risigt ljud när man provar ut högtalare man ska köpa.

Kul test tycker Max, synd bilderna.

Tips till CL och Subjektivisten: Sluta läs varandras inlägg om ni stör er så mycket på vad den andre skriver. På så vis slipper ni reta upp er på sådant som egentligen är småsaker.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-31 00:35

Jag vill inte bli inkastad i påhittade grupperingar av Chris! Låt mig slippa det. Tack!

Skitkul test! Hoppas det löser sig med bilderna också :)

Eftersom testarna rakt av redovisar sitt upplägg och sin målsättning, är det väl inte direkt svårt att ta deras uttalande för just den subjektivist det innebär och dra slutsatser av det. Det är roligt nog att träffas och snacka runt om det man tycker sig se :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-31 00:37

Tycker också det var ett trevligt test, kul att tråden sluppit blivit låst som en likande tråd nyligen blev.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-03-31 00:39

skitkul test :D

Jag tycker det är kanonkul att någon vågar jämföra dom dära ino burkarna mot ett par så gammla högtalare.

Jag blir väldigt förvånad över att det dessutom inte är en enorm skillnad.

Hmm jag blir faktiskt sugen på att lyssna på ett par sådana luxor högtalare.

Någon runt om halmstad som äger ett par sådana?

Vad brukar dom ligga på beggade?
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-03-31 08:59

Chris_Lymme skrev:
Om jag och en kompis hade startat samma tråd på faktiskt.se där vi hade jämfört Audiovector S3 med Monitor Audio RS8 så hade vi blivit fullkomligt slaktade. Både högtalarna, vi och testmetoden skulle ha skällts ut till döddagar.

Hur vet du det? Gör det, så får vi se. Låter som ett intressant test det också.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-03-31 09:00

Hej,lyssna på ett par som är renoverade i filtren då,dvs inte har elektrolytkondensatorer.Blev förvånad när jag renoverade mina att kondensatorer kunde göra så mkt för ljudet.Har haft mycket högtalare genom åren ock även lyssnat ock jämfört olika modeller ock jag måste också säga att jag är lite förvånad av dessa luxor burkar,dom presterar mkt bra ock är det nån som ska till mora trakten nån gång är ni varmt välkommna på en provlyssning.Mvh.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi