Behringer + små slutna lådor, eller andra alternativ

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Daniel_S

Behringer + små slutna lådor, eller andra alternativ

Inläggav Daniel_S » 2008-03-31 14:43

Jag har på funderingsstadiet en baslösning för vardagsrummet. Helst undviker jag riktigt stora lådor, så en fundering är nu tre stativ för framkanalerna, t.ex. SLS 10" sidmonterad i en låda med innermåtten 20 * 30 *50 cm, eller 30 liter. Kan man få sådana att prestera användbart från 20 hz? Här ser jag en stor fördel i att de inte tar något extra utrymme.

Är det sedan överkomligt enkelt att konfigurera en Behringer Ultradrive att kompensera för djupbasen`(samt rummet i mån av möjlighet)?

Om utgångsläget är basmoduler modell mindre, finns det någon annan lösning som kan rekommenderas, till motsvarande kostnad (eller lägre (som dessutom går att få tag i))?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-03-31 15:47

Peerless med slavbas/ar?
DIY subs: Harbottle Audio 24UHT x2 slutna. MiniDSP
DIY main: JBL 2226H 15" bas + B&C DE250 med horn (Four Pi clones)
Crest Pro-Lite 7.5 for subs, Rotel RB-981 for JBL, AMP100 for horns

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2008-03-31 20:22

Klarar man sig då utan kompensation? Vad är fördelarna med slavbas jämfört med ett kompenserande aktivt filter?

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-03-31 20:30

Daniel_S skrev:Klarar man sig då utan kompensation? Vad är fördelarna med slavbas jämfört med ett kompenserande aktivt filter?

Dubbel konyta? Lägre dist? Någon expert kan säkert svara bättre.

edit: Jaha, trodde du skulle bygga subbas. Men, varför inte simulera lite och se vad nuffrorna blir.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-31 21:58

Slavbasen ersätter bara en basreflexport, således tillför den inget vad gäller konarea.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-03-31 22:02

slavbasar är en dyrlösning! Glöm inte att slavbasen INTE agerar som något annat än en basreflexport som stäms av med massan och fjädringen istället för en "luftpelare"!

Jag har inga tips på basar som ska prestera, vara billiga och vara i en låda om 30 liter/st. 40 liter/st och två stycken däremot. Nu är frågan bara vad som är billigt...

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-03-31 22:11

Kaffekoppen skrev:Slavbasen ersätter bara en basreflexport, således tillför den inget vad gäller konarea.

Ah, så är det ja. Men det kan väl vara en bra lösning ibland när man vill ha en liten subb som spelar djupt?

Användarvisningsbild
henriq91

Inläggav henriq91 » 2008-03-31 23:52

Har du kollat på tangband element, jag bygger (snart) två basmoder med två w8-740c, läs mer här:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=40179

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-01 00:05

Fackamato skrev:
Kaffekoppen skrev:Slavbasen ersätter bara en basreflexport, således tillför den inget vad gäller konarea.

Ah, så är det ja. Men det kan väl vara en bra lösning ibland när man vill ha en liten subb som spelar djupt?
Det är bra om man inte får plats med en port. Den gör inte direkt att man kan spela djupare just för att det är en slavbas.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2008-04-01 04:44

Du kan inte kompensera med EQ under slavens eller portens resonans frekvens. Det enda du får är dist/överstyrning/portflås.

Om du verkligen vill kunna spela 20 Hz ur en så pass liten låda, så fundera på en sluten sådan, den kan du kompensera långt ner om du vill på bekostnad av förstärkareffekt och membranutslag.
Beach 2010 - Nyårslöftet - ehh ingen kommentar
* * * * * * * * * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2008-04-01 06:31

Kaffekoppen skrev:
Fackamato skrev:

Det är bra om man inte får plats med en port. Den gör inte direkt att man kan spela djupare just för att det är en slavbas.

Men jag tänkte i vissa fall när man simulerar så blir portana så långa att de inte får plats i lådan, då kan det väl vara lämpligt att simulera med slavbas :)

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2008-04-01 07:38

Slavbasar verkar inte tillföra något i just det här fallet, så då är frågan om 3 * 30 liter sluten låda ger tillräckligt med kapacitet i ett 25 m2 vardagsrum. Är en SLS 10" att föredra före 12" i små lådor?

Märk hur jag använder exakta uttryck som "tillräckligt" och "billigt"... För att specificera så kan budgeten för elektronik anses vara motsvarande 500€ (5000 kronor).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-04-01 08:50

kolla linkwitz hemsida, han jämförde 10" och 12" SLS basarna i en mindre låda och fann att hans förstärkare inte hade spänningssving nog att fullt utnyttja 12 " slaglängd om lådan blir för liten (Qbox för stort) .

Men den jämförelsen har några år på nacken. Han använde LM3886.
Idag är Watt billiga iom klass-D förstärkare som lämpar sig för basmodulsdrivning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-04-01 11:04

Hej Daniel

Lite dagsfärsk input. Du är på helt rätt spår - jag har just gjort mina första test i samma riktning - byggt en provlåda med 10" bas i sluten 16L låda. Kompensation enligt Linkwitz Transform med en 31-bands grafisk eq och drivning med ett Zachry DSW400 (ca 300 RMS-Watt i 4 ohm). Resultatet är fantastiskt! Jag har använt en fet bilbas från Ljudia (Zachry BX-T10) men har en SLS-10 liggande på hyllan att prova med härnäst - borde också funka bra. Tänk dock på att LT-kompensation endast fungerar på slutna lådor - funkar ej med basreflex!

Mitt vardagsrum är 60m2 i öppen vinkel inklusive kök, med ryggåstak till 3,60m och denna bas fyller lätt ut hela rummet med mullrande välljud.

Linkwitz kör ju SLS-10 i 14L låda (Pluto) med motsvarande kompensation så jag tror att du kan gå ner ytterligare i volym om du vill banta dina lådor.

En kommentar dock om att gå ner till 20Hz. Jag tycker att det är otroligt överreklamerat att behöva ha basresurser så långt ner. Kör man ett sinussvep ner till 20 Hz så inser man snart att 20 Hz egentligen bara är ett obehagligt fladdrande som inte handlar om välljud. Inga verkliga musikinstrument går heller så djupt i frekvens - det är endast befogat för de mest extrema filmeffekter att behöva gå under typ 40 Hz. Jag tror att många tror att dom är nere på 20Hz så fort det börjar skaka i rutor och väggar - om man mäter kan man lätt överraskas att man i stället ligger på 40-60Hz som lägst. Med SLS-10 tror jag inte du kan räkna med att komma ner till 20Hz med något ljudtryck att tala om. För att inte tala om hur många Watt som går åt för att pressa ut bas vid så låg frekvens. Vill du prompt ner till 20Hz är XLS-10 ett bättre val men det blir mycket dyra Hz för att komma ner dit... (795kr jmf 2.095 kr).

Ett obehgligt fenomen som uppstår när man närmar sig örats lägre gräns för hörbara ljud är att man blir åksjuk - balansnerven påverkas negativt och ger upphov till obehag och illamående - ytterligare en anledning att begränsa basen neråt.

När det gäller elektroniken så antar jag att du tänker köra basarna som rena subbar (<80Hz) och då räcker det med en vanlig "billig" analog EQ med 31 band. Den går att reglera vid 20/25/31,5/40/63/80/100/125... Hz. Om du väljer en med +/-12dB och lägger 0-nivån på -12dB så kan du ju justera förstärkningen upp till +24dB som mest - är du med??

Återkommer med lite bilder när jag hinner.

Edit: Nu hinner jag... Bilder som bl.a. visar hur jag ställt in EQ enligt LT-kurvan. EQ:n går att justera +/-15dB.

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Kalejdokom 2008-04-01 15:33, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-01 11:30

Ett bra inlägg, men jag skulle med bestämdhet vilja påstå att det finns välljud under 20hz. Kan man inte få ut det har man inte provat ett kompetent nog bassystem i ett erfoderligt bra lyssningsrum!

Att det är tunnt med inspelningar som kan tillfredställa det är en annan sak ;)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-01 12:05

Kaffekoppen skrev:Ett bra inlägg, men jag skulle med bestämdhet vilja påstå att det finns välljud under 20hz. Kan man inte få ut det har man inte provat ett kompetent nog bassystem i ett erfoderligt bra lyssningsrum!

Att det är tunnt med inspelningar som kan tillfredställa det är en annan sak ;)

Finns det några? Akustiska instrument som har nivå under 20Hz är det väl rätt långt emellan, orgel med fullängsdpipa är det enda jag känner till.

Jag har nog inte lyssnat till ett högtalarsystem som kan återge <20Hz, så jag vet nog inte vad jag pratar om, men märks det alltså vid musikåtergivning om man kopplar in ett brant HP-filter vid 20Hz? Eller pratar vi bara åskmuller på film?

Hm, detta ser ut som en helt egen tråd... Finns det en sådan jag borde kika i?
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-01 12:27

Brant avslutning påverkar Q-värdet och därmet transientåtergivningen totalt sett. Perfekt transientåtergivning fås vid så lågt Q-värde som 0.5, men det är få som har.

Märk väl att rumstillskott bör medräknas, man vill nog inte ha full utstyrning ner till 20hz, utan en flackare avslutning som faller in bra med tillskottet rumskaviteten ger...

Under 20hz är det väl orgel som gäller...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-01 12:39

Kaffekoppen skrev:Märk väl att rumstillskott bör medräknas, man vill nog inte ha full utstyrning ner till 20hz, utan en flackare avslutning som faller in bra med tillskottet rumskaviteten ger...

Nu är jag kanske ute på hal is, men nog genereras inga extra frekvenserkomponenter nedåt av rummet, väl? Det är väl bara det som fanns i originalsignalen som kan tänkas förstärkas litet olika? Om det är korrekt, är det ju inte mycket att hämta under 20Hz, precis som Kalejdokom hävdar.

Det jag kan tänka mig är att trafikbuller i inspelningen blir mer realistiskt återgivet!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-04-01 15:30

Kompletterat mitt tidigare inlägg ovan med bilder. På bilden har jag ställt EQ:n exakt enligt LT-kurvans förslag, men det fina med en EQ är ju just att man kan justera precis så som man behagar. Jag väntar in lite bättre förutsättningar för mätningar - när de är på plats ska det bli kul att se hur den här basen egentligen presterar i verkligheten, på riktigt...

Här på Faktiskt.se har man ju lärt sig att det som inte har uppmätts, finns inte!

PS - I verkligheten, på riktigt så ska det bli två st likadana burkar, som skall "gömmas" i bokhyllan som skymtar bakom baslådan på bilden - en låda i varje ända av hyllan, som går längs hela väggen. Basarna är dessutom bara tänkta som filmbas, men blir de bra så kan man ju inte låta bli att ratta lite även vid musiklyssning (beroende på musikval...).

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2008-04-01 15:38

Tack för de bra svaren! Att man skulle få det att fungera med en vanlig EQ är ju väldigt intressant, eftersom en sådan är betydligt förmånligare. Även om det säkert finns kvalitetsskillnader mellan EQ:n, men för en tusenlapp får man ju en ny, en bra begagnad kan kanske också hittas.

Kan det rent av vara så att tre basmoduler är overkill, men och andra sidan är det väl bara bra att ha lite överkapacitet.

Att bygga och fanera lådor är inget problem, det är mer elektroniken (framförallt i kombination med estetiken) som orsakat huvudbry.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-04-02 14:44

Om du vill testa och se hur din EQ är inställd så koppla den till in och utgången på ludkortet och kör med tombstone. Fungerar grymt när man ska testa frekvenssvar, det är det som jag har använt med mina LT kort.

När jag tittar på din excel kurva (gröna) så slutar den ganska högt i frekvens, vad fick du för F och Q värden ur lådan?
Ganska höga ser det ut som.

Kul att du är nöjd själv, det är det som är huvudsaken. :)

Patrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-04-02 14:59

Det går säkert att trimma kurvan mycket mer. Jag har utgått från:
F(-3dB) = 30Hz
Q = 0,707

Enligt databladet är elementet inte specat för att arbeta under 35Hz (bilbas), men det jobbar kontrollerat åtminstone ner mot 25Hz (vid test med sinussvep). Under 25Hz ballar det dock ut ganska snabbt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-04-02 21:51

Daniel, nu har jag testat med SLS-10 i testlådan på 16L och med Linkwitz Transform via EQ enligt nedanstående kurva och jag måste bara säga att jag är imponerad. Djup och fyllig bas som går ner en bit under 30Hz med bibehållen kontroll och styrka!

Bild

Efter att ha provlyssnat både musik och film med krävande effekter (bl.a. slaget vid Mordor) kommer jag på mig själv med att gärna provocera lådan mer än befogat - det finns alltså resurser utöver "normal" lyssningsvolym (normal efter mina referenser - vad andra "hifi-nördar" på Faktiskt bedömer som normala nivåer kan jag inte uttala mig om).

Detta projekt är min första bekantskap med små slutna baslådor. Tidigare har jag bara haft olika basreflexlådor med lite större volym. Det som slår mig direkt är den distinkta respons som den slutna lådan ger vid musiklyssning, jämfört med större portade ditos som jag ofta upplevt lite slappa och blurriga i låga register. Den typiska fördröjning av basen som jag tidigare upplevt i taktfast tyngre musik, upplever jag inte alls i denna slutna låda.

Denna låda är på 16L och du talade om 30L - kanske det kan ge ytterligare bättre bas och inte samma behov av EQ-kompensation.

Jag bor i Göteborg - har du vägarna hitåt är du välkommen att komma och lyssna.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2008-04-02 22:48

Jag kan bara säga ett ord: Grupplöptid.

Det är detta som jag subjektivt upplever med slutna lådor, precis det fenomen som du säger att det blir inte så sladrigt.
Det finns självklart basreflexlådor som har väldigt låg grupplöptid också, och som låter helt fantastiskt.
Har du mätt upp det faktiska FS och Q värdet i lådan?
Det borde väl kanske inte skilja så mycket, och dessutom kanske det inte gör stor skillnad rent lyssningsmässigt om man räknar om filtren.

Jag skulle kunna tro att du lätt kan gå ner lite till om du skaffar en bas till och kör stereo subbar, lätt ner till 25 och kanske lite till.
Mina tangbands åttor med i en låda på 14 liter med F=25 och Q=0,5 har inga problem med riktigt basintensivt material.
Jag kan inte påstå att jag har kört med 0,707 någon gång, jag gick på linkwitz rekommendation att köra 0,5 vilket ger en lite flackare kurva. Men som rätar upp sig en del pga rumsstödet. Du har ju alla möjligheter med en EQ att skôjja till det med
Snart kommer det nog in något annat skulle jag tro, det här är för skoj för att man ska stå nöjd med det som man har.

Kör hårt bara.

Patrik

Daniel_S

Inläggav Daniel_S » 2008-04-03 15:36

Tack för inbjudan Kalejdokom, men som finne har jag rätt sällan ärenden till Göteborg.

Hur som helst, så kommer beställningen på elementen att åka iväg. Tre SLS tior blir säkert mer än grannen accepterar, men för 400 kr/st och en frakt på 500 kr oberoende av antal element så får det bli ett stativ per fronthögtalare. Om inte annat så borde det sänka distortionen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-04-03 16:28

Var köper man SLS-10 för 400 kr? 8O

...fast frakt på 500 kr var ju dyrt!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-04-03 16:39

audiocomponents.nl
???

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-04-03 16:50

Kollade Madison och dom ligger Faktiskt.se på $61,95 = 378 kr! Synd att man inte bor i USA. Det känns bara så avlägset att handla på andra sidan klotet... inte direkt "närproducerat".

Fast, det är klart, dom tillverkar ju inga SLS-10 på HiFi-kit eller Ljudia heller!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-03 17:15

Nu citerade du iof bort just den delen där jag skrev vad som finns under 20hz 8O , men i övrigt stämmer det. Jag menade bara att det är galnskap att just ha full utstyrning ner till 20hz av den anledningen att det låter apa, inte bara för att det introducerar nämd grupplöptid, men för att det blir boomigt och omusikaliskt - dålig transienthantering. Ja, eller, det hänger ihop.

Under 20hz finns kanske inte så mycket att hämta, men konstruktionen skall ju gärna ge snygg transientåtergivning också. Riktig lågbas finns väl i piano och orgel och visst är det trevligt om dessa verkligen återges så korrekt det går!

http://www.fysik.uu.se/pmwiki/pmwiki.php?n=VRLStud.Musikinstrument

perstromgren skrev:
Kaffekoppen skrev:Märk väl att rumstillskott bör medräknas, man vill nog inte ha full utstyrning ner till 20hz, utan en flackare avslutning som faller in bra med tillskottet rumskaviteten ger...

Nu är jag kanske ute på hal is, men nog genereras inga extra frekvenserkomponenter nedåt av rummet, väl? Det är väl bara det som fanns i originalsignalen som kan tänkas förstärkas litet olika? Om det är korrekt, är det ju inte mycket att hämta under 20Hz, precis som Kalejdokom hävdar.

Det jag kan tänka mig är att trafikbuller i inspelningen blir mer realistiskt återgivet!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-03 17:19

Jag tycker Q=0,707 är alldeles för högt på en ouppvärmd talspole. Q-värdet kommer öka en del (när talspolen blir varm av ineffekten, således mer ju starkare man spelar) och transienthanteringen blir klart negativt påverkad.

Hur djupt kommer du med Q=0.6? (det jag normalt siktar på)

Peter Steindl tycker jag är sjukt fel inne med så högt Q och siktar enligt egen utsaga på 0.5 som kallas för "critically damped" och teoretiskt ger ett perfekt transientsvar.

Kalejdokom skrev:Det går säkert att trimma kurvan mycket mer. Jag har utgått från:
F(-3dB) = 30Hz
Q = 0,707

Enligt databladet är elementet inte specat för att arbeta under 35Hz (bilbas), men det jobbar kontrollerat åtminstone ner mot 25Hz (vid test med sinussvep). Under 25Hz ballar det dock ut ganska snabbt.

Nästa

Återgå till DIY-forum