Moderator: Redaktörer
Daniel_S skrev:Klarar man sig då utan kompensation? Vad är fördelarna med slavbas jämfört med ett kompenserande aktivt filter?
Kaffekoppen skrev:Slavbasen ersätter bara en basreflexport, således tillför den inget vad gäller konarea.
Det är bra om man inte får plats med en port. Den gör inte direkt att man kan spela djupare just för att det är en slavbas.Fackamato skrev:Kaffekoppen skrev:Slavbasen ersätter bara en basreflexport, således tillför den inget vad gäller konarea.
Ah, så är det ja. Men det kan väl vara en bra lösning ibland när man vill ha en liten subb som spelar djupt?
Kaffekoppen skrev:Det är bra om man inte får plats med en port. Den gör inte direkt att man kan spela djupare just för att det är en slavbas.Fackamato skrev:Kaffekoppen skrev:Slavbasen ersätter bara en basreflexport, således tillför den inget vad gäller konarea.
Ah, så är det ja. Men det kan väl vara en bra lösning ibland när man vill ha en liten subb som spelar djupt?
Kaffekoppen skrev:Ett bra inlägg, men jag skulle med bestämdhet vilja påstå att det finns välljud under 20hz. Kan man inte få ut det har man inte provat ett kompetent nog bassystem i ett erfoderligt bra lyssningsrum!
Att det är tunnt med inspelningar som kan tillfredställa det är en annan sak
Kaffekoppen skrev:Märk väl att rumstillskott bör medräknas, man vill nog inte ha full utstyrning ner till 20hz, utan en flackare avslutning som faller in bra med tillskottet rumskaviteten ger...
perstromgren skrev:Kaffekoppen skrev:Märk väl att rumstillskott bör medräknas, man vill nog inte ha full utstyrning ner till 20hz, utan en flackare avslutning som faller in bra med tillskottet rumskaviteten ger...
Nu är jag kanske ute på hal is, men nog genereras inga extra frekvenserkomponenter nedåt av rummet, väl? Det är väl bara det som fanns i originalsignalen som kan tänkas förstärkas litet olika? Om det är korrekt, är det ju inte mycket att hämta under 20Hz, precis som Kalejdokom hävdar.
Det jag kan tänka mig är att trafikbuller i inspelningen blir mer realistiskt återgivet!
Kalejdokom skrev:Det går säkert att trimma kurvan mycket mer. Jag har utgått från:
F(-3dB) = 30Hz
Q = 0,707
Enligt databladet är elementet inte specat för att arbeta under 35Hz (bilbas), men det jobbar kontrollerat åtminstone ner mot 25Hz (vid test med sinussvep). Under 25Hz ballar det dock ut ganska snabbt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 228 gäster