Moderator: Redaktörer
Style skrev:Hur intressant är det att läsa en jämförelse mellan två dinosaurier varav den ena inte gått att köpa på många år och den andra i praktiken aldrig gått att köpa?
Style skrev:CL känns som den enda som inte går i ledband i den här tråden.
Chris_Lymme skrev:Tja, det är ju inget test över huvudtaget. Två grabbar har ställt upp två högtalare bredvid varandra, rivit av några låtar och konstaterat att de låter ganska lika.
Test? Nja...
Då kan jag ju säga att jag och en kompis jämförde CD-spelare från Marantz för 5000 kr och Arcam för 12 000 kr i en hifibutik för en månad sedan. Vi hade lite bråttom och hann inte spela så många låtar. Vi tyckte nog att det lät rätt lika men vi kommer inte ihåg så noga.
Vad säger ni om mitt test?
dimitri skrev:Style skrev:Hur intressant är det att läsa en jämförelse mellan två dinosaurier varav den ena inte gått att köpa på många år och den andra i praktiken aldrig gått att köpa?
Förutsägbart pladderStyle skrev:CL känns som den enda som inte går i ledband i den här tråden.
mer trams
Style skrev:dimitri skrev:Style skrev:Hur intressant är det att läsa en jämförelse mellan två dinosaurier varav den ena inte gått att köpa på många år och den andra i praktiken aldrig gått att köpa?
Förutsägbart pladderStyle skrev:CL känns som den enda som inte går i ledband i den här tråden.
mer trams
dimitri skrev:Style skrev:dimitri skrev:Style skrev:Hur intressant är det att läsa en jämförelse mellan två dinosaurier varav den ena inte gått att köpa på många år och den andra i praktiken aldrig gått att köpa?
mer trams
så sant, så sant....
zapanasta skrev:Hej,ska berätta en annan historia för er som tycker detta test är så förkastligt.Hade 2 par 8071 lådor här ett tag,bla paret jag har nu.Ställde dom mot varann precis som vi gjorde i detta test med orenoverade filter i båda paren,lyssnade på ett par låtar ock dom lät naturligtvis likadant.renoverade sedan filtren i det ena paret ock körde samma låtar igen(gjorde detta för att få höra hur mkt en filterrenovering skulle göra med ljudet annars fanns ju risken att jag glömt lite hur dom lät orenoverade)Det renoverade paret lät plötsligt helt annorlunda,allt blev bättre,musiken flöt ut på ett helt annat sätt,mjukare detaljrikare,stereoperspektiv osv.Hur kunde jag höra det om detta tillvägagångsätt är så idiotiskt?
Jag vill inte nedvärdera testarnas insats o upplevelse, men för mig har detta varit en förvirrande tråd.
Jag har hängt här på faktiskt.se nu några år. En av dom produkter som jag blivit mest nyfiken på är Pi60. Låter som en väldigt spännande högtalare, ofta beskriven som analytisk mm i entusiastiska tongångar. Men eftersom jag inte hört den så har jag ju inte nån aning om hur den egentligen låter. Annat än att många anser att den tillhör toppskiktet.
Nu kommer då denna tråd där den testas mot en högtalare som jag har ett långt förflutet med.
Under ett antal år på 70 talet så umgicks jag dagligen med 8071. I butik, hemma hos kunder och även delvis privat. Lyssnade o jämförde via en ljudväxel (med dess problem o fördelar), samt i många andra uppställningar och mot andra högtalare. Jag har en klar uppfattning om dess förtjänster och svagheter.
Det var en väldigt prisvärd högtalare som vi ofta plockade in i paket. När kunden uppskattade bla en kraftig bas. Man fick ett förvånansvärt bra ljud för dom pengarna. Men någon "Top of the line" högtalare har det aldrig varit i min uppfattning.
Återigen en mycket prisvärd o bra högtalare i mellanskiktet. Själv köpte jag två par billigt att använda på fester. Där mina egna OA116 inte fungerade så bra.
Slutsats? Tja, svårt att säga. En undran kanske. Är verkligen inte Pi60 bättre än så?
Sten R
zapanasta skrev:Hej,men sen ska man komma ihåg att dessa låter betydligt bättre om man byter ut elektrolyterna som sitter i filtret orginal ock ersätter med polyester,polyp.
Hej,du tror alltså inte alls på att en högtalare kan låta betydligt bättre med bättre komponenter i delningsfiltret?rhenrics skrev:zapanasta skrev:Hej,men sen ska man komma ihåg att dessa låter betydligt bättre om man byter ut elektrolyterna som sitter i filtret orginal ock ersätter med polyester,polyp.
man bör nog byta internkablage också mot ngt mer exotiskt, typ jorma el liknande.
zapanasta skrev:Hej,du tror alltså inte alls på att en högtalare kan låta betydligt bättre med bättre komponenter i delningsfiltret?rhenrics skrev:zapanasta skrev:Hej,men sen ska man komma ihåg att dessa låter betydligt bättre om man byter ut elektrolyterna som sitter i filtret orginal ock ersätter med polyester,polyp.
man bör nog byta internkablage också mot ngt mer exotiskt, typ jorma el liknande.
zapanasta skrev:Hej,du tror alltså inte alls på att en högtalare kan låta betydligt bättre med bättre komponenter i delningsfiltret?rhenrics skrev:zapanasta skrev:Hej,men sen ska man komma ihåg att dessa låter betydligt bättre om man byter ut elektrolyterna som sitter i filtret orginal ock ersätter med polyester,polyp.
rhenrics skrev:zapanasta skrev:Hej,du tror alltså inte alls på att en högtalare kan låta betydligt bättre med bättre komponenter i delningsfiltret?rhenrics skrev:zapanasta skrev:Hej,men sen ska man komma ihåg att dessa låter betydligt bättre om man byter ut elektrolyterna som sitter i filtret orginal ock ersätter med polyester,polyp.
Jag tror inte skillnaden blir markant mellan ett filter i original där komponenterna inte åldrats nämnvärt (dvs motsvarande det som rylandes lyssnat på) och ett som "moddats" med polyester om de i övrigt har samma värden.
om du jämför ett filter som är 30 år gammalt med ett som är helt nytt så visst kan det finnas hörbara skillnader, men nu var det ju faktiskt helt nya burkar rylandes lyssnat på. jag tror inte skillnaden i filterprestanda mellan de han lyssnat på och de du lyssnat på är väsentlig alltså. om inte dina moddats på ngt annat sätt vill säga, typ att ni räknat om filtret helt och hållet.
Harryup skrev:Har haft tillfälle att många gånger lyssna på "uppgraderade" filter.
Jo, det kan vara riktig stor skillnad. Säärskilt om dom gamla filtren inte riktigt håller sina specar. Sen skall man ju inte heller underskatta att kolla över gamla lödningar och kassa oxiderade kablar. Så visst kan dessa Luxor skilja sig markant ifrån en standard Luxor med normalt filteråldrande.
mvh/Harry
zapanasta skrev:Hej,men sen ska man komma ihåg att dessa låter betydligt bättre om man byter ut elektrolyterna som sitter i filtret orginal ock ersätter med polyester,polyp.Alla som hållit på lite med detta vet att filtret har stor betydelse för slutresultatet.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], sammel och 39 gäster