pi60 vs luxor 8071

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-31 23:21

Trevligt att det finns fler som knäpper på on-switchen till hjärnkontoret när de kliver upp på morgonen.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-03-31 23:27

Humm. Det känns härligt att man ska få hjälp att tolka en sådan här test istället för att läsa själv och dra sina egna slutsatser på de sätt man tycker är intressanta. Och jag som hade lovat mig själv att aldrig vara i närheten av gruff på nåt forum nåt mer nån gång. Det brukar bli apa.

edit:
orkar inte skriva ett tjafsinlägg så..

Chris: Kalla det vad du vill, men det gör du med det mesta i alla fall tråkigt nog. Att försöka jämföra två saker brukar ju ske medelst ett test iofs.
Senast redigerad av Pinnick 2008-04-01 10:42, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-03-31 23:31

Hur mycket effekt hade man tillgängligt från förstärkaren vid testen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-03-31 23:50

Style skrev:Hur intressant är det att läsa en jämförelse mellan två dinosaurier varav den ena inte gått att köpa på många år och den andra i praktiken aldrig gått att köpa?

Båda två går att köpa med lite tålamod och lite ansträngning. Dvs om man vill alltså.
Om det är intressant? Det är väl precis som med allt annat: vissa kan tycka att det är intressant att ställa dinosaurierna Freud och Jung sida vid sida och göra en analys, titta på likheter och skillnader medan andra finner sådant ointressant*. Du och CL finner högtalarjämförelsen ointressant. Ni har delgett er uppfattning. Fint. Forumet har en plats för alla uppfattningar.

Style skrev:CL känns som den enda som inte går i ledband i den här tråden.

Vems ledband? Luxors eller Inos? Eller kanske är det just precis han som går i ledband?

* jag har aldrig sett ngn spy galla över dylika jämförelser.
Senast redigerad av dimitri 2008-03-31 23:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-03-31 23:50

Tja, det är ju inget test över huvudtaget. Två grabbar har ställt upp två högtalare bredvid varandra, rivit av några låtar och konstaterat att de låter ganska lika.

Test? Nja...

Då kan jag ju säga att jag och en kompis jämförde CD-spelare från Marantz för 5000 kr och Arcam för 12 000 kr i en hifibutik för en månad sedan. Vi hade lite bråttom och hann inte spela så många låtar. Vi tyckte nog att det lät rätt lika men vi kommer inte ihåg så noga.

Vad säger ni om mitt test?
--- Medlem i VMGÖ ---

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-31 23:59

Det är väl kul om de hade trevligt?

Du har ju, med utgångspunkt av vad de beskrivit, kunnat bedömma hur du ser det generella värdet av deras test.

Vari ligger problemet?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-01 00:00

Kan ju tilläggas att jag jämfört rätt många högtalare på detta sätt ock dom flesta paren har det varit en väldig skillnad emellan,man har hört direkt vilket par som varit det mest välljudande,så helt förkastligt är det defenitivt inte.Mvh

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-01 00:00

Chris_Lymme skrev:Tja, det är ju inget test över huvudtaget. Två grabbar har ställt upp två högtalare bredvid varandra, rivit av några låtar och konstaterat att de låter ganska lika.

Test? Nja...

Då kan jag ju säga att jag och en kompis jämförde CD-spelare från Marantz för 5000 kr och Arcam för 12 000 kr i en hifibutik för en månad sedan. Vi hade lite bråttom och hann inte spela så många låtar. Vi tyckte nog att det lät rätt lika men vi kommer inte ihåg så noga.

Vad säger ni om mitt test?

Du förstår väl den stora skillnaden mellan dom två testerna?
Senast redigerad av subjektivisten 2008-04-01 01:28, redigerad totalt 1 gång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2008-04-01 00:08

dimitri skrev:
Style skrev:Hur intressant är det att läsa en jämförelse mellan två dinosaurier varav den ena inte gått att köpa på många år och den andra i praktiken aldrig gått att köpa?

Förutsägbart pladder

mer trams

Dogmatisk Mac-Taliban

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-04-01 00:18

Style skrev:
dimitri skrev:

Förutsägbart pladder

mer trams

så sant, så sant....

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2008-04-01 00:20

dimitri skrev:
Style skrev:
dimitri skrev:

Förutsägbart pladder

mer trams

så sant, så sant....

:lol: :lol:
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-01 01:00

Hej,ska berätta en annan historia för er som tycker detta test är så förkastligt.Hade 2 par 8071 lådor här ett tag,bla paret jag har nu.Ställde dom mot varann precis som vi gjorde i detta test med orenoverade filter i båda paren,lyssnade på ett par låtar ock dom lät naturligtvis likadant.renoverade sedan filtren i det ena paret ock körde samma låtar igen(gjorde detta för att få höra hur mkt en filterrenovering skulle göra med ljudet annars fanns ju risken att jag glömt lite hur dom lät orenoverade)Det renoverade paret lät plötsligt helt annorlunda,allt blev bättre,musiken flöt ut på ett helt annat sätt,mjukare detaljrikare,stereoperspektiv osv.Hur kunde jag höra det om detta tillvägagångsätt är så idiotiskt?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-01 02:18

Det finns en sak jag undrar över. Högtalarna står bredvid varandra under lyssningsjämförelse och kan således möjligtvis ge någon form av inverkan på varandra.

Lyssnade ni på de olika högtalarna utan att ha det andra paret bredvid?

D v s låter INO annorlunda (bättre) utan Luxor bredvid sig? Och i så fall hur stor är skillnaden?

Låter luxor annorlunda (bättre) utan INO bredvid sig? Och i så fall hur stor är skillnaden?

Jag vill helst inte ha några spekulationer över hur det borde vara utan jag förväntar mig raka svar.

Jag förmodar att antingen INO eller Luxor stod kvar efter det att ni lyssningsjämfört dessa, så någon form av lyssningsbedömning av högtalarpåverkan på varandra bör ni rimligtvis ha.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-01 07:23

Jag tog bort en dum kommentar jag skrivit här och nöjer mig att konstatera att jag tyckte testen (om det nu var en test, för mig spelar det ingen roll vad det kallas) var intressant. Töntmärket Luxor hade en bra högtalarutvecklingsenhet en gång i tiden, så jag är inte helt förvånad över resultatet.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-04-01 07:55

Jag vill inte nedvärdera testarnas insats o upplevelse, men för mig har detta varit en förvirrande tråd.

Jag har hängt här på faktiskt.se nu några år. En av dom produkter som jag blivit mest nyfiken på är Pi60. Låter som en väldigt spännande högtalare, ofta beskriven som analytisk mm i entusiastiska tongångar. Men eftersom jag inte hört den så har jag ju inte nån aning om hur den egentligen låter. Annat än att många anser att den tillhör toppskiktet.

Nu kommer då denna tråd där den testas mot en högtalare som jag har ett långt förflutet med.

Under ett antal år på 70 talet så umgicks jag dagligen med 8071. I butik, hemma hos kunder och även delvis privat. Lyssnade o jämförde via en ljudväxel (med dess problem o fördelar), samt i många andra uppställningar och mot andra högtalare. Jag har en klar uppfattning om dess förtjänster och svagheter.

Det var en väldigt prisvärd högtalare som vi ofta plockade in i paket. När kunden uppskattade bla en kraftig bas. Man fick ett förvånansvärt bra ljud för dom pengarna. Men någon "Top of the line" högtalare har det aldrig varit i min uppfattning.

Återigen en mycket prisvärd o bra högtalare i mellanskiktet. Själv köpte jag två par billigt att använda på fester. Där mina egna OA116 inte fungerade så bra.

Slutsats? Tja, svårt att säga. En undran kanske. Är verkligen inte Pi60 bättre än så?

Sten R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-01 08:15

zapanasta skrev:Hej,ska berätta en annan historia för er som tycker detta test är så förkastligt.Hade 2 par 8071 lådor här ett tag,bla paret jag har nu.Ställde dom mot varann precis som vi gjorde i detta test med orenoverade filter i båda paren,lyssnade på ett par låtar ock dom lät naturligtvis likadant.renoverade sedan filtren i det ena paret ock körde samma låtar igen(gjorde detta för att få höra hur mkt en filterrenovering skulle göra med ljudet annars fanns ju risken att jag glömt lite hur dom lät orenoverade)Det renoverade paret lät plötsligt helt annorlunda,allt blev bättre,musiken flöt ut på ett helt annat sätt,mjukare detaljrikare,stereoperspektiv osv.Hur kunde jag höra det om detta tillvägagångsätt är så idiotiskt?

Placebo kan ge det resultatet... du förväntade ju dig en förbättring...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-01 08:20

Hej,inte en chans kan jag säga att det var placebo,så stor va skillnaden.mvh

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-01 08:34

Jag vill inte nedvärdera testarnas insats o upplevelse, men för mig har detta varit en förvirrande tråd.

Jag har hängt här på faktiskt.se nu några år. En av dom produkter som jag blivit mest nyfiken på är Pi60. Låter som en väldigt spännande högtalare, ofta beskriven som analytisk mm i entusiastiska tongångar. Men eftersom jag inte hört den så har jag ju inte nån aning om hur den egentligen låter. Annat än att många anser att den tillhör toppskiktet.

Nu kommer då denna tråd där den testas mot en högtalare som jag har ett långt förflutet med.

Under ett antal år på 70 talet så umgicks jag dagligen med 8071. I butik, hemma hos kunder och även delvis privat. Lyssnade o jämförde via en ljudväxel (med dess problem o fördelar), samt i många andra uppställningar och mot andra högtalare. Jag har en klar uppfattning om dess förtjänster och svagheter.

Det var en väldigt prisvärd högtalare som vi ofta plockade in i paket. När kunden uppskattade bla en kraftig bas. Man fick ett förvånansvärt bra ljud för dom pengarna. Men någon "Top of the line" högtalare har det aldrig varit i min uppfattning.

Återigen en mycket prisvärd o bra högtalare i mellanskiktet. Själv köpte jag två par billigt att använda på fester. Där mina egna OA116 inte fungerade så bra.

Slutsats? Tja, svårt att säga. En undran kanske. Är verkligen inte Pi60 bättre än så?

Sten R

8O mkt intressant!!
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-01 08:53

Hej,men sen ska man komma ihåg att dessa låter betydligt bättre om man byter ut elektrolyterna som sitter i filtret orginal ock ersätter med polyester,polyp.Alla som hållit på lite med detta vet att filtret har stor betydelse för slutresultatet.
Senast redigerad av zapanasta 2008-04-01 09:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-04-01 09:25

rylandes skrev:Slutsats? Tja, svårt att säga. En undran kanske. Är verkligen inte Pi60 bättre än så?

faktiskt precis min tanke...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-04-01 09:27

zapanasta skrev:Hej,men sen ska man komma ihåg att dessa låter betydligt bättre om man byter ut elektrolyterna som sitter i filtret orginal ock ersätter med polyester,polyp.

man bör nog byta internkablage också mot ngt mer exotiskt, typ jorma el liknande. 8)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-01 09:32

rhenrics skrev:
zapanasta skrev:Hej,men sen ska man komma ihåg att dessa låter betydligt bättre om man byter ut elektrolyterna som sitter i filtret orginal ock ersätter med polyester,polyp.

man bör nog byta internkablage också mot ngt mer exotiskt, typ jorma el liknande. 8)
Hej,du tror alltså inte alls på att en högtalare kan låta betydligt bättre med bättre komponenter i delningsfiltret?

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2008-04-01 10:20

zapanasta skrev:
rhenrics skrev:

Hej,du tror alltså inte alls på att en högtalare kan låta betydligt bättre med bättre komponenter i delningsfiltret?

I detta fall kanske högtalarna skulle låta nästan lika bra med
helt ny elektrolyt kondensatorer istället för de gamla uttorkade.

Elektrolyt kondensatorer har väl som nya inte bättre än +- 20%
nogrannhet på kapacitans värdet, och de åldras inte värdigt :-).

För diskussionens skull, Det skulle vara intressant att veta vilka kapacitansvärden de utbytta kondingarna hade.

- B

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-04-01 10:28

zapanasta skrev:
rhenrics skrev:

Jag tror inte skillnaden blir markant mellan ett filter i original där komponenterna inte åldrats nämnvärt (dvs motsvarande det som rylandes lyssnat på) och ett som "moddats" med polyester om de i övrigt har samma värden.

om du jämför ett filter som är 30 år gammalt med ett som är helt nytt så visst kan det finnas hörbara skillnader, men nu var det ju faktiskt helt nya burkar rylandes lyssnat på. jag tror inte skillnaden i filterprestanda mellan de han lyssnat på och de du lyssnat på är väsentlig alltså. om inte dina moddats på ngt annat sätt vill säga, typ att ni räknat om filtret helt och hållet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-01 10:36

rhenrics skrev:
zapanasta skrev:
rhenrics skrev:

Jag tror inte skillnaden blir markant mellan ett filter i original där komponenterna inte åldrats nämnvärt (dvs motsvarande det som rylandes lyssnat på) och ett som "moddats" med polyester om de i övrigt har samma värden.

om du jämför ett filter som är 30 år gammalt med ett som är helt nytt så visst kan det finnas hörbara skillnader, men nu var det ju faktiskt helt nya burkar rylandes lyssnat på. jag tror inte skillnaden i filterprestanda mellan de han lyssnat på och de du lyssnat på är väsentlig alltså. om inte dina moddats på ngt annat sätt vill säga, typ att ni räknat om filtret helt och hållet.

Har haft tillfälle att många gånger lyssna på "uppgraderade" filter.
Jo, det kan vara riktig stor skillnad. Säärskilt om dom gamla filtren inte riktigt håller sina specar. Sen skall man ju inte heller underskatta att kolla över gamla lödningar och kassa oxiderade kablar. Så visst kan dessa Luxor skilja sig markant ifrån en standard Luxor med normalt filteråldrande.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-04-01 10:51

Harryup skrev:Har haft tillfälle att många gånger lyssna på "uppgraderade" filter.
Jo, det kan vara riktig stor skillnad. Säärskilt om dom gamla filtren inte riktigt håller sina specar. Sen skall man ju inte heller underskatta att kolla över gamla lödningar och kassa oxiderade kablar. Så visst kan dessa Luxor skilja sig markant ifrån en standard Luxor med normalt filteråldrande.

mvh/Harry

notera att jag talade om nya filter i original, inte gamla med oxiderade ledningar/kontakter/anslutningar eller åldrade komponenter.

andra upplevda skillnader kan även, som säkert nämnts på annat ställe i forumet, förklaras med p-l-a-c-e-b-o. 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-01 11:10

Jisses, ta nu deras undersökning för vad den är!

Peter Steindl med flera har påpekat saker som definitivt gjort att ingen av högtalarna haft optimala, eller ens bra förutsättningar och med den placeing och de förutsättningar som gavs blir inte deras upplevda skillnad större än så här.

Vad vi alla kan fundera över är kanske hur betydelsefullt just sådanna aspekter är. Det är nog rätt många som borde se sig själva i spegeln och fundera över vilka förutsättningar de ger sina högtalare för att prestera på topp ;)

pi60 är garanterat en mycket mer kompetent återgivare än Luxorhögtalare, men det är inget att skämmas över. Jag tycker ialalfall att Luxorhögtalaren är snyggare 8)

Återigen - kul att ni delgivit både förutsättningar och hur ni gjorde. Tack för det!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2008-04-01 11:27

zapanasta skrev:Hej,men sen ska man komma ihåg att dessa låter betydligt bättre om man byter ut elektrolyterna som sitter i filtret orginal ock ersätter med polyester,polyp.Alla som hållit på lite med detta vet att filtret har stor betydelse för slutresultatet.

Elektolyter är inga idealiska kondensatorer, men de kan fungera bra om i en konstruktion om man tar hänsyn till deras egenskaper.

Om man byter ut elektrolyterna i ett delningsfilter (som är konstruerat för dessa elektrolyter) till plastfilmskondensatorer kan filtret få ändrade egenskaper och filtret kommer inte längre att låta som konstruktören avsåg. Det betyder inte per automatik bättre!
Senast redigerad av RogerJoensson 2008-04-01 11:42, redigerad totalt 7 gånger.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2008-04-01 11:29

Kaffekoppen skrev:Jisses, ta nu deras undersökning för vad den är!

Kejsarens nya kläder?
Dogmatisk Mac-Taliban

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-01 11:32

Jag är nog trött, för jag förstår inte kommentaren ovan...

Trodde jag hade hunnit nyktra till efter helgen 8O :oops: :roll:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi