pi60 vs luxor 8071

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-01 11:45

hej ,ja tror inte vi kommer så mkt längre med detta,jag vet att luxorlådorna låter betydligt bättre efter renovering .Det är väl huvudsaken va man gillar själv som är det vesäntliga?,dom har kraftig djup bas ock är lite ljusa i karaktären.Passar mig utmärkt,tycker dom låter utmärkt,om sen vissa föredrar ett par kapslade mellanregister fastspikade på väggen så är det deras ensak.Alla tycker olika.
Senast redigerad av zapanasta 2008-04-01 12:01, redigerad totalt 2 gånger.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-01 11:59

Jag är jätteglad för din skull att renoveringen gav ett bra resultat :)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-01 12:02

Kaffekoppen skrev:Jag är jätteglad för din skull att renoveringen gav ett bra resultat :)
Tack för det.Mvh

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2008-04-01 12:07

Efter att dimitri blivit nedgjorde så är det uppenbarligen nästa man till rakning. Style, ge mig vad jag tål!

Style skrev:Hur intressant är det att läsa en jämförelse mellan två dinosaurier varav den ena inte gått att köpa på många år och den andra i praktiken aldrig gått att köpa?

Det finns en omröstningsfunktion om du verkligen är intresserad. Det finns också en hel del annat att välja på Internätet.

Style skrev:CL känns som den enda som inte går i ledband i den här tråden.

Vilket i sin tur känns som den verkliga anledning till att du nämner den signaturen, dvs. att vara annorlunda är ett värde i sig.

Till och med en idiot borde förstå att detta är ett prov med tveksamt vetenskapligt värde. Vidare borde även en idiot har förstått att en hel del på detta forum är begeistrade i Ino på samma sätt som en del gillar BMW, Ray-Ban eller Motoguzzi. En del har också personliga känslomässiga bindningar till IÖ. Slutligen, även en idiot borde förstå att detta forum har en tydlig profil som "community": man umgås, träffa polare och diskuterar nördiga saker. Finns det något mer som en idiot borde ha förstått? Jag har nämligen lite svårt att fatta vad diskussionen går ut på.

/D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-01 12:07

Hej Zapanasta och Rullake, jag har med visst intresse läst om er lyssningsjämförelse vilket jag förstår har varit helt förutsättningslöst. :)

Under lyssningsjämförelsen står högtalarna bredvid varandra och kan således möjligtvis ge någon form av inverkan på varandra. Det är ju svårt att undvika eftersom det är svårt att arrangera direktlyssningsjämförelse av högtalare på något annat sätt. Man får gilla läget liksom. :-)

Jag förmodar att antingen INO eller Luxor – högtalarna stod kvar i rummet efter lyssningsjämförelsen, så någon form av bedömning av högtalarnas ljudpåverkan på varandra bör kanske ha kommit fram, om än inte under själva jämförelsen så kanske efter jämförelsen d v s då man går tillbaks till ursprungslyssningssituation.

Därför undrar jag över följande:

Lyssnade ni på de olika högtalarna någon gång utan att ha det andra paret ståendes bredvid?

D v s låter INO högtalarna annorlunda (bättre - sämre) utan att ha Luxor högtalarna ståendes bredvid? Och i så fall hur stor är skillnaden och på vilket sätt yppar sig i så fall skillnaden?

Låter Luxor högtalarna annorlunda (bättre - sämre) utan att INO-högtalarna är ståendes bredvid? Och i så fall hur stor är skillnaden och på vilket sätt yppar sig i så fall skillnaden?

Mina frågor är således inte angående hur ni upplevde att högtalarna låter i jämförelse med varandra, för det har ni redan på ett korrekt sätt redogjort för. :)

Vad jag undrar över är er upplevelse av den ljudliga skillnaden som respektive högtalare har då ingen annan högtalare genom sin närvaro kan inverka på dess ljud.

Jag ser fram emot ert svar. :-)

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-01 12:16

petersteindl skrev:Hej Zapanasta och Rullake, jag har med visst intresse läst om er lyssningsjämförelse vilket jag förstår har varit helt förutsättningslöst. :)

Under lyssningsjämförelsen står högtalarna bredvid varandra och kan således möjligtvis ge någon form av inverkan på varandra. Det är ju svårt att undvika eftersom det är svårt att arrangera direktlyssningsjämförelse av högtalare på något annat sätt. Man får gilla läget liksom. :-)

Jag förmodar att antingen INO eller Luxor – högtalarna stod kvar i rummet efter lyssningsjämförelsen, så någon form av bedömning av högtalarnas ljudpåverkan på varandra bör kanske ha kommit fram, om än inte under själva jämförelsen så kanske efter jämförelsen d v s då man går tillbaks till ursprungslyssningssituation.

Därför undrar jag över följande:

Lyssnade ni på de olika högtalarna någon gång utan att ha det andra paret ståendes bredvid?

D v s låter INO högtalarna annorlunda (bättre - sämre) utan att ha Luxor högtalarna ståendes bredvid? Och i så fall hur stor är skillnaden och på vilket sätt yppar sig i så fall skillnaden?

Låter Luxor högtalarna annorlunda (bättre - sämre) utan att INO-högtalarna är ståendes bredvid? Och i så fall hur stor är skillnaden och på vilket sätt yppar sig i så fall skillnaden?

Mina frågor är således inte angående hur ni upplevde att högtalarna låter i jämförelse med varandra, för det har ni redan på ett korrekt sätt redogjort för. :)

Vad jag undrar över är er upplevelse av den ljudliga skillnaden som respektive högtalare har då ingen annan högtalare genom sin närvaro kan inverka på dess ljud.

Jag ser fram emot ert svar. :-)

Väl mött
Peter Steindl
Hej peter,högtalarna stod brevid varann hela tiden,när vi var klara kopplade vi ur luxorlådorna ock bar undan dom.Rullake ställde sina pi60 som han vill ha dom ock spelade lite,jag för min del tyckte inte dom lät annorlunda än när dom hade luxorlådorna brevid sig,men i ärlighetens namn lyssnade vi inte efter nåt sånt heller.Mvh

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-04-01 12:27

zapanasta skrev:hej ,ja tror inte vi kommer så mkt längre med detta,jag vet att luxorlådorna låter betydligt bättre efter renovering .Det är väl huvudsaken va man gillar själv som är det vesäntliga?,dom har kraftig djup bas ock är lite ljusa i karaktären.Passar mig utmärkt,tycker dom låter utmärkt,om sen vissa föredrar ett par kapslade mellanregister fastspikade på väggen så är det deras ensak.Alla tycker olika.

ett par moddade luxor låter bättre än ett par orenoverade 30 år gamla dito. de moddade luxorhögtalarna låter subjektivt lika bra som ett par nya pi60 när de står brevid varandra och i övrigt inte är optimalt placerade. ok då har intresseklubben noterat detta.

i övrigt måste jag hålla med att både test och resultat är av föga intresse. det kunde ha varit intressantare om lite fler fikabilder publicerats eller om testet gjorts lite mer utförligt, blindtester hade utförts eller dylikt. nu känns det mest som ett extremt löst sammansatt test där ingen av deltagarna orkat engagera sig för fem öre. en tråd med 8 sidor babbel men bara 4-5 inlägg som faktiskt behandlar testet som utlovats i början av tråden. man får liksom bara en uppgiven "ok, that was it?" känsla efter att ha läst 8 sidor meningslös text... :?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-01 12:31

paa skrev:Hur mycket effekt hade man tillgängligt från förstärkaren vid testen?

Min fråga fick inget svar på förra sidan, kanske det kommer på den här?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-01 12:38

Hej peter,högtalarna stod brevid varann hela tiden,när vi var klara kopplade vi ur luxorlådorna ock bar undan dom.Rullake ställde sina pi60 som han vill ha dom ock spelade lite,jag för min del tyckte inte dom lät annorlunda än när dom hade luxorlådorna brevid sig,men i ärlighetens namn lyssnade vi inte efter nåt sånt heller.Mvh

Jättetack för ditt svar. :) Min erfarenhet är att om man inte lyssnar efter något så tar det naturliga och anspråkslösa lyssnandet vid d v s om man varken störs av något eller blir positivt överraskad av något så finns det heller inget speciellt att lyssna efter.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-04-01 12:38

rhenrics skrev:
zapanasta skrev:hej ,ja tror inte vi kommer så mkt längre med detta,jag vet att luxorlådorna låter betydligt bättre efter renovering .Det är väl huvudsaken va man gillar själv som är det vesäntliga?,dom har kraftig djup bas ock är lite ljusa i karaktären.Passar mig utmärkt,tycker dom låter utmärkt,om sen vissa föredrar ett par kapslade mellanregister fastspikade på väggen så är det deras ensak.Alla tycker olika.

ett par moddade luxor låter bättre än ett par orenoverade 30 år gamla dito. de moddade luxorhögtalarna låter subjektivt lika bra som ett par nya pi60 när de står brevid varandra och i övrigt inte är optimalt placerade. ok då har intresseklubben noterat detta.

i övrigt måste jag hålla med att både test och resultat är av föga intresse. det kunde ha varit intressantare om lite fler fikabilder publicerats eller om testet gjorts lite mer utförligt, blindtester hade utförts eller dylikt. nu känns det mest som ett extremt löst sammansatt test där ingen av deltagarna orkat engagera sig för fem öre. en tråd med 8 sidor babbel men bara 4-5 inlägg som faktiskt behandlar testet som utlovats i början av tråden. man får liksom bara en uppgiven "ok, that was it?" känsla efter att ha läst 8 sidor meningslös text... :?

Håller med.

Denna tråden är utan tvekan ett lågvattenmärke för faktiskt när det gäller kvalitet, analys och relevans.

Tidigare trodde jag att Subjektivistens ogentänkta och tendetiösa jämförelse av pi60 och sin egen sonyburk var så lågt man kunde sjunka i hifikretsar - men jag hade fel och tusan vad trist det känns.

En klubb för inbördes beundran som inte presterar bättre än så här borde spontanupplösas med omedelbar verkan.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-01 12:40

paa skrev:

hej paa,rullake har en Denon 2106 ock vad den har för effekt vet jag inte.Mvh

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-01 12:43

PS,det var ett jä gnäll från vissa,vi påtalade från början att det var frågan om ett enkelt test där vi jämförde bas.mellan ock diskant mellan paren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-01 12:46

zapanasta skrev:
paa skrev:

hej paa,rullake har en Denon 2106 ock vad den har för effekt vet jag inte.Mvh
Torde väl röra sig om ca 100W +-1dB.
Jag skulle tro att med en förstärkare på 300 W eller helst mycket mer, så kanske man kunnat upptäcka skillnader i dynamikhantering mellan högtalarna, men effekter klart under 150 W lär ju inte vara några stora problem för någondera.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-01 12:51

Chris_Lymme och rhenrics - så där säger ni ju bara för att ni enbart ser saken ur eget perspektiv.

Jag däremot, har med stort intresse följt tråden och fått en mängd information som hjälpt mig på flera sätt.

Ni är besvikna - ok, intresseklubben har antecknat detta också.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-04-01 12:55

Det finns många som hugger i den här tråden.
Jag tycker det är intressant att läsa om lyssningsjämförelser, sen är det också trevligt att folk träffas "irl".
Det var väl aldrig sagt att det skulle vara ett test?
Om nu några skulle vilja träffas och lyssna på varandras högtalare, är det så jäkla farligt att det blir lite slölyssning i stället för stenhårda test?
Jag tycker inte det...
All heder till trådskaparen.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-04-01 12:57

phloam skrev:Chris_Lymme och rhenrics - så där säger ni ju bara för att ni enbart ser saken ur eget perspektiv.

Jag däremot, har med stort intresse följt tråden och fått en mängd information som hjälpt mig på flera sätt.

Ni är besvikna - ok, intresseklubben har antecknat detta också.

Phloam, du är en bra kille men just där har du fel.

Det finns överhuvudtaget ingen relevant information som hjälper någon i detta s.k. "test".

Snarare är det väl stor risk att man lurar sig själv rejält med ogenomtänkta tester, något som übergurun själv brukar påpeka men det har väl alla glömt.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2008-04-01 13:03

C-L:
Jag förstår inte. Om det här är så ointressant, varför skriver du så mycket här?

\\Sky

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-01 13:14

Chris_Lymme skrev:Det finns överhuvudtaget ingen relevant information som hjälper någon i detta s.k. "test".

Alltså, jag förstår hur du menar där, och inser någorlunda väl farorna som du beskriver. Saken är väl den att mitt perspektiv och den information jag får ut därifrån är på ett helt annat plan, men inte mindre viktig. För mig är det t.ex. väldigt viktigt att få höra att det inte är så _extremt_ stora skillnader mellan en billig vintagehögtalare och en relativt dyr nyköpt, som jag annars hade trott. Trösterikt om inte annat. :) Du, å andra sidan, kanske hade fokuserat på helt andra saker och kunna höra skillnader som jag inte hört, osv.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-01 13:16

sky_eye skrev:C-L:
Jag förstår inte. Om det här är så ointressant, varför skriver du så mycket här?

\\Sky

Han har ett närmast outsinligt behov av att gnälla, helt enkelt. Hans livsluft är Det Negativa.

Administratörerna på faktiskt har bidrag från stat och kommun för att låta honom hållas här - bättre det än att han torterar kattungar och kastar sten på fåglar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-01 13:18

Håll diskussionerna på lite högre nivå. Låt inte även denna tråd sluta i batalj och utvisningar. Ni kan bättre, iaf några av er.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-04-01 13:29

Det verkar inte som skillnaden mellan dem var som mellan en Trabant och en Ferrari.
Många verkar haka up er på detaljer som visserligen skulle påverka ljudet.
Men om skillnaden vore så pass stor som ovannämda bilar skulle placering inte få så stor skillnaden som vissa skribenter här tycks påskina att de har.
är skillnaden som mellan Saab och Volvo får placering betydelse av hur man uppfattar ljudbilden.

Summa av kardemumma verkar det vara dött lopp, jämt skägg oavjort.
Ljudbilden man föredrar verkar vara just det ideal man föredrar.

Inga klass sklinader. Vilket var intressant läsning.

Men är skillnaden liten verkar det lite onödigt att ifråga sätta jämförarnas kompetens. De har säkert försökt at få allt så lika som möjligt för att göra testet rättvist. Det skapar bar irritation hos dem.

Nu har jag säkert trampat på en öm tå för någon.

Det intrassanta var ändå resultatet.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-01 13:47

Chris_Lymme skrev:Tidigare trodde jag att Subjektivistens ogentänkta och tendetiösa jämförelse av pi60 och sin egen sonyburk var så lågt man kunde sjunka i hifikretsar - men jag hade fel och tusan vad trist det känns.

Detta testet och det jag och Strauss gjorde är ju 1000 gånger bättre än dina pinsamma "tester". Sitter och skrattar åt dina påståernde om japanljud och hur vissa kopplingar ger ett visst ljud och massa annan dravel du slängt ur dig, när det är uppenbart att du inte har någon som helst koll. Så låt oss med hörsel få slippa dina barnrumps inlägg tack.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-01 13:49

Poppen skrev:Det verkar inte som skillnaden mellan dem var som mellan en Trabant och en Ferrari.
Många verkar haka up er på detaljer som visserligen skulle påverka ljudet.
Men om skillnaden vore så pass stor som ovannämda bilar skulle placering inte få så stor skillnaden som vissa skribenter här tycks påskina att de har.
är skillnaden som mellan Saab och Volvo får placering betydelse av hur man uppfattar ljudbilden.

Summa av kardemumma verkar det vara dött lopp, jämt skägg oavjort.
Ljudbilden man föredrar verkar vara just det ideal man föredrar.

Inga klass sklinader. Vilket var intressant läsning.

Men är skillnaden liten verkar det lite onödigt att ifråga sätta jämförarnas kompetens. De har säkert försökt at få allt så lika som möjligt för att göra testet rättvist. Det skapar bar irritation hos dem.

Nu har jag säkert trampat på en öm tå för någon.

Det intrassanta var ändå resultatet.
Hej,ja vi jämförde en annan jag känners jb lab electra 936 ock ett par proson 212 på samma sätt.Det behövdes inte mer än 5 sekunders lyssning för att avgöra vilken av lådorna som var mest välljudande,jm lab lådorna mosade prosonlådorna.Mvh

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2008-04-01 13:49

Dahlqvist skrev:Efter att dimitri blivit nedgjorde så är det uppenbarligen nästa man till rakning. Style, ge mig vad jag tål!

Style skrev:Hur intressant är det att läsa en jämförelse mellan två dinosaurier varav den ena inte gått att köpa på många år och den andra i praktiken aldrig gått att köpa?

Det finns en omröstningsfunktion om du verkligen är intresserad. Det finns också en hel del annat att välja på Internätet.

Style skrev:CL känns som den enda som inte går i ledband i den här tråden.

Vilket i sin tur känns som den verkliga anledning till att du nämner den signaturen, dvs. att vara annorlunda är ett värde i sig.

Till och med en idiot borde förstå att detta är ett prov med tveksamt vetenskapligt värde. Vidare borde även en idiot har förstått att en hel del på detta forum är begeistrade i Ino på samma sätt som en del gillar BMW, Ray-Ban eller Motoguzzi. En del har också personliga känslomässiga bindningar till IÖ. Slutligen, även en idiot borde förstå att detta forum har en tydlig profil som "community": man umgås, träffa polare och diskuterar nördiga saker. Finns det något mer som en idiot borde ha förstått? Jag har nämligen lite svårt att fatta vad diskussionen går ut på.

/D

jag kan inte annat än hålla med
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-01 13:54

Det grundläggande här är väl att zapanasta och Rullake ville lyssna på sina två olika högtalare hemma hos sig samtidigt, och sen dela med sig av sin upplevelse. De har ju inte gjort några anspråk på en en perfekt jämförelse alls. Så om jag då inte håller med om utförandet, måste jag försöka förta det roliga i deras upplevelse från dem? Det är ju bara fånigt. Jag ser ju här vad testet skulle betyda för mig och kan lämna det där.

Resultatet säger mig faktiskt inte så himla mycket, utan det jag fått ut av tråden är lite glädje av att se att folk träffas och njuter av sin hobby tillsammans vilket helt klart måste uppmuntras på alla sätt!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-01 14:11

Hej på er alla. Nu är jag i farten igen.

Vissa har pratat om besvikelse.

Jag skulle vilja uttrycka det så här, det är bara ens egna förväntningar som kan ge besvikelse.

Besvikelse är en känsla man känner inombords. Läget är vad det är och aldrig på något annat sätt, speciellt inte om man inte kan förändra läget själv. Ens egna förväntningar är det enda man kan styra och råda över. De e bara å "gilla läget". :)

Förvänta det lilla i livet och gå igenom livet som en nöjd människa. Inträffar det lilla så blir du nöjd. Inträffar något större så blir du lycklig.

Förvänta det stora och gå igenom livet som en missnöjd människa. Inträffar det stora så blir du nöjd men det är inte samma som att vara lycklig.

Själv ser jag inte Zapanastas och Rullakes lyssningsjämförelse som en slags vetenskaplig test utan snarare som just en enkel och anspråkslös lyssningsjämförelse.

Man kan fråga sig, hörde de fel? Jag tror inte att de hörde fel. De hörde vad de hörde, enkelt och rakt fram. Zapanasta observerade ingen skillnad då Luxor högtalarna bars ut och Pi 60 stod åter på sin plats.

Vad bevisar deras jämförelse? Jo det bevisar deras ovanstående sagda, inget annat. :-) De som själva vill gå vidare i sina lyssningsjämförelser och åberopa vetenskaplig status med eventuell disputation som följd kan ju börja med att kontakta Svante på KTH för att lära sig vad som egentligen krävs vid eventuell disputation. :-) Han har en massa bra kurser.

För mig finns det inget mellanting mellan nyss nämnda anspråkslösa lyssningsjämförelse och ett vetenskaplig test om man verkligen vill uppnå offentlig status där man har något att bevisa, annat än inför sig själv.

Det hindrar inte att var och en kan göra saker lite mer noggrant i mån av tid o lust, men bevis?

Söker ni bevis eller vad är det ni söker?

Jag har själv under årens lopp gjort många anspråkslösa lyssningsjämförelser och de duger gott för mig. Sedan kan jag välja att skriva om dessa på forum eller att låta bli. Om jag väljer att skriva så kan alla läsare välja att hoppa över det jag skrivit eller att läsa. Var och en får sedan ställa frågor. Rätt frågor för kunskap och debatt vidare.

Att fråga är inte samma som att ifrågasätta och därför bör frågan helst ställas som en fråga och inte som ett ifrågasättande. En fråga är ju till för att genom ett svar kunna öka sin egen information om något. Att Ifrågasätta, vilket är samma sak som att betvivla kan och bör man göra efter det att man har fått svar på sina frågor under förutsättning att man faktiskt betvivlar.

Kan man betvivla utan att ha ställt någon fråga? Jag tror inte det, under förutsättning att man har beviset i sin hand. Och har man beviset i sin hand så vågar jag nog påstå att man kommit långt i livet och då har man mognat ifrån ifrågasättandet och kommit in på helt andra domäner där frågandet frammanar lösningen och ställer saken på sin spets och där svaret så småningom ter sig naturligt. Den som inte har svaret själv d v s kan bevisa sin sak är således alltid normalt den som ifrågasätter för att uppnå att den andre inte kan bevisa sitt och därmed kunna vinna poäng i stället för att bevisa sitt eget svar.

Ifrågasättandet bör således uttryckas i form av konstruktiv kritik som kan föra debatten vidare om det är det man är ute efter.

Jag skall försöka ge ett exempel på vad jag menar:

Jag har tagit del av er lyssningsjämförelse och har observerat era iakttagelser. Vad jag förstår så upplevde ni skillnaderna som små. Bedömer ni som om det skulle ha funnits några alternativa testuppställningar på objekten för att få ett mera utslagsgivande resultat? Kan man tänka sig att det finns något programmaterial som påvisar större skillnader? Anser ni att placeringen på högtalarna påverkar stereoperspektivet? Påverkas perspektivet av högtalarposition lika mycket för båda högtalarna? Var den optimala lyssnarpositionen samma för båda högtalarparen? Osv…?

Det är således inte jag som skall svara på mina egna frågor utan den som får frågorna. Detta är bara exempel på frågeställningar som jag tycker är intressanta. Andra kan även ha intressantare frågeställningar.

För övrigt håller jag till stor del med Poppens inlägg, men med den skillnaden att jag undrar om man skulle ha kunnat få fram större skillnader med en mer utslagsgivande metod. That's it.

Detta är några av mina funderingar i tisdagseftermiddagen.

Väl mött
PS

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-04-01 14:22

Dahlqvist skrev:Efter att dimitri blivit nedgjorde så ...

Jasså??? Var läser du det?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-01 14:49

shifts skrev:Resultatet säger mig faktiskt inte så himla mycket, utan det jag fått ut av tråden är lite glädje av att se att folk träffas och njuter av sin hobby tillsammans vilket helt klart måste uppmuntras på alla sätt!
Kunde inte hålla med mer!

Att själva testet för mig är ointressant, gör det inte värre än att jag önskat att jag var med, om inte annat för att ta en kopp thé med de trevliga killarna - och samtidigt få se Luxorskapelsen!

De negativa, sågande kommentarerna om de som delger att de träffats och hur de genomfört testet visar bara på en obeskrivlig besserwisserattityd som är beklämmande!

Jag har nyligen lyssnat på högtalare fullständigt vansinnigt uppställda, men man kunde likväl märka deras potential. Allt måste inte vara perfekt jämt, det gäller bara att inse vilka värderingar man verkligen kan dra.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-01 14:55

petersteindl skrev:
Man kan fråga sig, hörde de fel? Jag tror inte att de hörde fel. De hörde vad de hörde, enkelt och rakt fram.

Vad bevisar deras jämförelse? Jo det bevisar deras ovanstående sagda, inget annat.

Söker ni bevis eller vad är det ni söker?

Det är klart att de inte hörde fel. Man kan inte höra fel när man lyssnar på musik. Upplevelsen är personlig; varken rätt eller fel. Eller ska vissa här på Faktiskt få tag sig friheten att säga: "Jag hör rätt, men du hör fel."

Lyssningtesten av Pi 60 och 8071 bevisar ingenting. Inte heller alla andra lyssningstester, hur de än är utformade bevisar någonting. Musikupplevelse kan inte bevisas; den är personlig.

Möjligtvis kan en test med olika mätverktyg bevisa vissa mätbara elektriska och mekaniska egenskaper hos en högtalare, men det enda en sådan test bevisar är just det som man kan mäta. Det är ju fullt troligt att det finns parametrar av betydelse, vilka vi inte kan mäta.

Nej, nu tycker jag tycker att den här tråden spårat ur så mycket att det är dags för moderatorerna att fundera över om den inte ska stängas.

Vad är detta att tjafsa om? Egentligen? Herregud, det är en i grund och botten helt meningslös hobby, det hifi-intresse vi har. Meningslös i jämförelse med viktiga samhällsfrågor.

Kan inte folk bara acceptera att två entusiaster gjort en enkel jämförelse, utan någon allvarligare syftning. De säger ju själva att målet inte var att kolla vilken högtalare som är bäst av de två, eller att bevisa att gammal är bäst. Deras enda mål var ju att berätta om sina personliga intryck. Varför inte låta den göra det och visa deras initiativ uppskattning.

För min del bekymrar jag mig inte om vilken högtalare som är "bäst". Mina 8071 fungerar fint hos mig och det är jag nöjd med. Jag har ännu inte funnit en vintagehögtalare som jag varit mer nöjd med.

M v h

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-04-01 15:20

ingen har väl ifrågasatt nöjet av att träffas o lyssna på musik.

det som ifrågasätts är de slutsatser som dragits av det så kallade "lyssningstestet". kalla det inte för ett "test", kalla det för vad det var, en "trevlig lyssningsstund". dra heller inte vittgående slutsatser om vad gamla vintageburkar klarar eller inte klarar i jämförelse med toppresterande moderna högtalarkonstruktioner.

då tror jag vi slipper alla uppretade känslor 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi