Moderator: Redaktörer
Style skrev:Hur intressant är det att läsa en jämförelse mellan två dinosaurier varav den ena inte gått att köpa på många år och den andra i praktiken aldrig gått att köpa?
Style skrev:CL känns som den enda som inte går i ledband i den här tråden.
Hej peter,högtalarna stod brevid varann hela tiden,när vi var klara kopplade vi ur luxorlådorna ock bar undan dom.Rullake ställde sina pi60 som han vill ha dom ock spelade lite,jag för min del tyckte inte dom lät annorlunda än när dom hade luxorlådorna brevid sig,men i ärlighetens namn lyssnade vi inte efter nåt sånt heller.Mvhpetersteindl skrev:Hej Zapanasta och Rullake, jag har med visst intresse läst om er lyssningsjämförelse vilket jag förstår har varit helt förutsättningslöst.![]()
Under lyssningsjämförelsen står högtalarna bredvid varandra och kan således möjligtvis ge någon form av inverkan på varandra. Det är ju svårt att undvika eftersom det är svårt att arrangera direktlyssningsjämförelse av högtalare på något annat sätt. Man får gilla läget liksom.![]()
Jag förmodar att antingen INO eller Luxor – högtalarna stod kvar i rummet efter lyssningsjämförelsen, så någon form av bedömning av högtalarnas ljudpåverkan på varandra bör kanske ha kommit fram, om än inte under själva jämförelsen så kanske efter jämförelsen d v s då man går tillbaks till ursprungslyssningssituation.
Därför undrar jag över följande:
Lyssnade ni på de olika högtalarna någon gång utan att ha det andra paret ståendes bredvid?
D v s låter INO högtalarna annorlunda (bättre - sämre) utan att ha Luxor högtalarna ståendes bredvid? Och i så fall hur stor är skillnaden och på vilket sätt yppar sig i så fall skillnaden?
Låter Luxor högtalarna annorlunda (bättre - sämre) utan att INO-högtalarna är ståendes bredvid? Och i så fall hur stor är skillnaden och på vilket sätt yppar sig i så fall skillnaden?
Mina frågor är således inte angående hur ni upplevde att högtalarna låter i jämförelse med varandra, för det har ni redan på ett korrekt sätt redogjort för.![]()
Vad jag undrar över är er upplevelse av den ljudliga skillnaden som respektive högtalare har då ingen annan högtalare genom sin närvaro kan inverka på dess ljud.
Jag ser fram emot ert svar.
Väl mött
Peter Steindl
zapanasta skrev:hej ,ja tror inte vi kommer så mkt längre med detta,jag vet att luxorlådorna låter betydligt bättre efter renovering .Det är väl huvudsaken va man gillar själv som är det vesäntliga?,dom har kraftig djup bas ock är lite ljusa i karaktären.Passar mig utmärkt,tycker dom låter utmärkt,om sen vissa föredrar ett par kapslade mellanregister fastspikade på väggen så är det deras ensak.Alla tycker olika.
paa skrev:Hur mycket effekt hade man tillgängligt från förstärkaren vid testen?
Hej peter,högtalarna stod brevid varann hela tiden,när vi var klara kopplade vi ur luxorlådorna ock bar undan dom.Rullake ställde sina pi60 som han vill ha dom ock spelade lite,jag för min del tyckte inte dom lät annorlunda än när dom hade luxorlådorna brevid sig,men i ärlighetens namn lyssnade vi inte efter nåt sånt heller.Mvh
rhenrics skrev:zapanasta skrev:hej ,ja tror inte vi kommer så mkt längre med detta,jag vet att luxorlådorna låter betydligt bättre efter renovering .Det är väl huvudsaken va man gillar själv som är det vesäntliga?,dom har kraftig djup bas ock är lite ljusa i karaktären.Passar mig utmärkt,tycker dom låter utmärkt,om sen vissa föredrar ett par kapslade mellanregister fastspikade på väggen så är det deras ensak.Alla tycker olika.
ett par moddade luxor låter bättre än ett par orenoverade 30 år gamla dito. de moddade luxorhögtalarna låter subjektivt lika bra som ett par nya pi60 när de står brevid varandra och i övrigt inte är optimalt placerade. ok då har intresseklubben noterat detta.
i övrigt måste jag hålla med att både test och resultat är av föga intresse. det kunde ha varit intressantare om lite fler fikabilder publicerats eller om testet gjorts lite mer utförligt, blindtester hade utförts eller dylikt. nu känns det mest som ett extremt löst sammansatt test där ingen av deltagarna orkat engagera sig för fem öre. en tråd med 8 sidor babbel men bara 4-5 inlägg som faktiskt behandlar testet som utlovats i början av tråden. man får liksom bara en uppgiven "ok, that was it?" känsla efter att ha läst 8 sidor meningslös text...
Torde väl röra sig om ca 100W +-1dB.zapanasta skrev:hej paa,rullake har en Denon 2106 ock vad den har för effekt vet jag inte.Mvhpaa skrev:paa skrev:Hur mycket effekt hade man tillgängligt från förstärkaren vid testen?
Min fråga fick inget svar på förra sidan, kanske det kommer på den här?
phloam skrev:Chris_Lymme och rhenrics - så där säger ni ju bara för att ni enbart ser saken ur eget perspektiv.
Jag däremot, har med stort intresse följt tråden och fått en mängd information som hjälpt mig på flera sätt.
Ni är besvikna - ok, intresseklubben har antecknat detta också.
Chris_Lymme skrev:Det finns överhuvudtaget ingen relevant information som hjälper någon i detta s.k. "test".
sky_eye skrev:C-L:
Jag förstår inte. Om det här är så ointressant, varför skriver du så mycket här?
\\Sky
Chris_Lymme skrev:Tidigare trodde jag att Subjektivistens ogentänkta och tendetiösa jämförelse av pi60 och sin egen sonyburk var så lågt man kunde sjunka i hifikretsar - men jag hade fel och tusan vad trist det känns.
Hej,ja vi jämförde en annan jag känners jb lab electra 936 ock ett par proson 212 på samma sätt.Det behövdes inte mer än 5 sekunders lyssning för att avgöra vilken av lådorna som var mest välljudande,jm lab lådorna mosade prosonlådorna.MvhPoppen skrev:Det verkar inte som skillnaden mellan dem var som mellan en Trabant och en Ferrari.
Många verkar haka up er på detaljer som visserligen skulle påverka ljudet.
Men om skillnaden vore så pass stor som ovannämda bilar skulle placering inte få så stor skillnaden som vissa skribenter här tycks påskina att de har.
är skillnaden som mellan Saab och Volvo får placering betydelse av hur man uppfattar ljudbilden.
Summa av kardemumma verkar det vara dött lopp, jämt skägg oavjort.
Ljudbilden man föredrar verkar vara just det ideal man föredrar.
Inga klass sklinader. Vilket var intressant läsning.
Men är skillnaden liten verkar det lite onödigt att ifråga sätta jämförarnas kompetens. De har säkert försökt at få allt så lika som möjligt för att göra testet rättvist. Det skapar bar irritation hos dem.
Nu har jag säkert trampat på en öm tå för någon.
Det intrassanta var ändå resultatet.
Dahlqvist skrev:Efter att dimitri blivit nedgjorde så är det uppenbarligen nästa man till rakning. Style, ge mig vad jag tål!
*********************Style skrev:Hur intressant är det att läsa en jämförelse mellan två dinosaurier varav den ena inte gått att köpa på många år och den andra i praktiken aldrig gått att köpa?
Det finns en omröstningsfunktion om du verkligen är intresserad. Det finns också en hel del annat att välja på Internätet.Style skrev:CL känns som den enda som inte går i ledband i den här tråden.
Vilket i sin tur känns som den verkliga anledning till att du nämner den signaturen, dvs. att vara annorlunda är ett värde i sig.
Till och med en idiot borde förstå att detta är ett prov med tveksamt vetenskapligt värde. Vidare borde även en idiot har förstått att en hel del på detta forum är begeistrade i Ino på samma sätt som en del gillar BMW, Ray-Ban eller Motoguzzi. En del har också personliga känslomässiga bindningar till IÖ. Slutligen, även en idiot borde förstå att detta forum har en tydlig profil som "community": man umgås, träffa polare och diskuterar nördiga saker. Finns det något mer som en idiot borde ha förstått? Jag har nämligen lite svårt att fatta vad diskussionen går ut på.
/D
Kunde inte hålla med mer!shifts skrev:Resultatet säger mig faktiskt inte så himla mycket, utan det jag fått ut av tråden är lite glädje av att se att folk träffas och njuter av sin hobby tillsammans vilket helt klart måste uppmuntras på alla sätt!
petersteindl skrev:
Man kan fråga sig, hörde de fel? Jag tror inte att de hörde fel. De hörde vad de hörde, enkelt och rakt fram.
Vad bevisar deras jämförelse? Jo det bevisar deras ovanstående sagda, inget annat.
Söker ni bevis eller vad är det ni söker?
Användare som besöker denna kategori: Daad och 39 gäster