Moderator: Redaktörer
Jag tror dessutom att du skulle klara dig utmärkt med två... förutsatt att inte rummet kräver fler strålningspunkter...chrisss skrev:INO W87 8" i 15 liter/st + eq. Välj hur många du behöver.
Jag har 4+4 st + Behringer DSP+Rotel 1075. Membranen rör sig knappt trots att man spelar högt i 50 m2 rum.
CR80 med infrakort funkar sannolikt bra.
paa skrev:Profundus P går inte ner till 16 Hz, vilket var ett av Bamsefars krav.
chrisss skrev:paa skrev:Profundus P går inte ner till 16 Hz, vilket var ett av Bamsefars krav.
Med EQ bestämmer man frekvensgången själv. Liten låda kostar förståss effekt. Kanske inte så mycket effekt egentligen men klippspänning i boostade området. Nödvändig klippspänning ser man i en simulering. Om man beaktar att energin under 30-40 Hz inte är så hög så kan man kompromissa lite med klippspänningen oxå.
Till ett par kapabla toppar som i28 behövs nog 4xW87
Till piP eller iP eller piM räcker nog 2xW87.
För EQ finns minst tre alternativ.
Behringer DSP. Billigt & flexibelt. RS232 via PC.
Hembyggt Linkwits transform som beskrivit i en tråd här på forumet. Billigt.
INO CR80 med Infrakort. Dyrt!
paa skrev:[
Funkar inte med basreflex, som Profundus P.
Bamsefar skrev:Jag vet ett annat system som fixar det nämligen, så jag vet att det går - men då krävdes det 4 stycken 8" och servostyrning...
Ja hur väl funkar en buttkicker, känns det som en soff masseringsapparat eller som en del av högtalarna/ljudbilden, för isf. vore det väll en smidig lösning. Små portade subbar ner till 25Hz och så tar skakmaskinen hand om 0-24Hz.Nattlorden skrev:Varför inte byta varje ben i lyssningsfåtöljen mot en buttkicker? så lär du få en upplevelse av 16Hz....
Bamsefar skrev:Jaha så får man bryta löftet om att inte skriva i denna tråd då....
....so what else is new ?!
Ja jag kan räkna, utan problem för övrigt. Nej jag ger mig inte
Visst är det så att drygt 4 liter knappast är lönt mödan. Jag ser inte riktigt hur jag ens skall få in elementet i en sådan låda med tanke på motorsystem och så vidare. Och finge jag plats med det så vete fåglarna vart jag skall få plats med dämpmatrialet.
Så jag provocerar folk lite, för att få till det jag hoppas vara lite bättre än inget alls.
Ja, 16 Hz är fortfarnade kravsepecen.
Ja, jag kan kompromissa med absolut ljudtryck.
Ja, jag kan kompromissa i storlekn.
Nej, jag vill inte ha ett par monster i det pytterum de skall stå i.
Nej, jag vägrar byta till villa.
Nej, jag tänker inte det minsta ha 12 basmoduler staplade lite här å där.
Det innebär dock inte att jag inte skulle våga att på rent djävulskap bygga just en +4 liter stor basmodul, enbart för att bevisa för mig själv vilken dålig idé det kanske ärMen jag kan också bygga en dubbelt så stor låda osv...
Jag har också talat med Ingvar, och vi är överrens, om allt plus lite till.
Men nej, inga stora lådor blir det....
Det måste gå att fixa något som är vettigt litet, som ger lagom bas och - förhoppningsvis - klarar 16Hz.
Jag vet ett annat system som fixar det nämligen, så jag vet att det går - men då krävdes det 4 stycken 8" och servostyrning...
Kaffekoppen skrev:Du lär inte få svar av Bamsefar i en här tråden..
jonasp skrev:Kaffekoppen skrev:Du lär inte få svar av Bamsefar i en här tråden..
Vilket är synd - eftersom en "kompakt lagom bas lösning" är intressant för många, speciellt om man bor i lägenhet och har estetiska krav.
Borde vara av allmänt intresse, som tidigare påpekats.
jonasp skrev:Kaffekoppen skrev:Du lär inte få svar av Bamsefar i en här tråden..
Vilket är synd - eftersom en "kompakt lagom bas lösning" är intressant för många, speciellt om man bor i lägenhet och har estetiska krav.
Borde vara av allmänt intresse, som tidigare påpekats.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster