rylandes skrev:Jag vill inte nedvärdera testarnas insats o upplevelse, men för mig har detta varit en förvirrande tråd.
Jag har hängt här på faktiskt.se nu några år. En av dom produkter som jag blivit mest nyfiken på är Pi60. Låter som en väldigt spännande högtalare, ofta beskriven som analytisk mm i entusiastiska tongångar. Men eftersom jag inte hört den så har jag ju inte nån aning om hur den egentligen låter. Annat än att många anser att den tillhör toppskiktet.
Nu kommer då denna tråd där den testas mot en högtalare som jag har ett långt förflutet med.
Under ett antal år på 70 talet så umgicks jag dagligen med 8071. I butik, hemma hos kunder och även delvis privat. Lyssnade o jämförde via en ljudväxel (med dess problem o fördelar), samt i många andra uppställningar och mot andra högtalare. Jag har en klar uppfattning om dess förtjänster och svagheter.
Det var en väldigt prisvärd högtalare som vi ofta plockade in i paket. När kunden uppskattade bla en kraftig bas. Man fick ett förvånansvärt bra ljud för dom pengarna. Men någon "Top of the line" högtalare har det aldrig varit i min uppfattning.
Återigen en mycket prisvärd o bra högtalare i mellanskiktet. Själv köpte jag två par billigt att använda på fester. Där mina egna OA116 inte fungerade så bra.
Slutsats? Tja, svårt att säga. En undran kanske. Är verkligen inte Pi60 bättre än så?
Sten R
Nä, kanske inte det nä.
Eller också är de jättebra, och det är Luxorhögtalaren i sitt modifierade skick också! Eller också är skillnaderna mellan dem väldigt stora, men det framkom av olika skäl inte av testen.
I övrigt tror jag att jag redan gjort klart vad jag tycker om A/B-lyssningar av högtalare (liksom av andra saker*). Om någon missat det så är det kortfattat detta: Det är för det mesta väldigt svårt att dra några relevanta slutsatser från A/B-lyssningar på högtalare, eftersom sådana testförutsättningar för det mesta är orättvisa mot minst en av högtalarna (ofta båda) - men den som vill göra dem skall självklart göra dem! Jag tyckte i varje fall att det var kul att ni som står bakom tråden gjorde jämförelsen, och det är ju uppenbart att ni gjorde det utan några förutfattade meningar.
Jag uppfattar av rapporten att det var lika svårt att dra några riktigt relevanta slutsatser som det brukar vara av sådana där A/B-jämförelser mellan högtalare. I regel reflekterar man ju primärt över klangskillnader, och många blir praktiskt taget blinda för alla andra skillnader.
Själv lyssnar jag mycket hellre på högtalaren X tillsammans med högtalarens X's konstruktör - i hans eller hennes eget lyssningsrum, och passar på samma gång på att ställa en massa frågor som inte bara ger en massa intressanta svar på saker jag undrar över, utan som kanske dessutom hjälper mig att förstå tankarna bakom konstruktionen, vilket i sin tur kan hjälpa mig att på kort tid bilda mig en uppfattning om högtalaren ifråga. Näst bäst tycker jag det är att lyssna på högtalaren X hos representanten för nämnd högtalare. Igen av samma skäl - jag behöver få hjälp att bilda mig en relevant uppfattning om högtalaren, som gör att jag inte tröttnar på den efter ett halvår. Därför vill jag både höra den, få ställa frågor om den. Den senare kan återkopplas i mera lyssningar som ger mid de svar jag behöver.
Jag föreslår för att sammanfatta det hela, att du Rynades väljer tolkningen att pi60 är en högtalare som inte utvecklats nämnvärt de senaste 30 åren, och om du vill ha något nytt bör du se till att undvika pi60.
Som tur är finns det en himla massa andra högtalare att välja mellan på marknaden. Jag rekommenderar dig att koncentrera dig på dessa. Lycka till!
Vh, iö
- - - - -
*Om jag är nyfiken på förmågan hos apparat A inser jag inte poängen med att jämföra hur A låter "i förhållande till apparat B".

Det är ju inte skillnaden mot en annan apparat jag bryr mig om, utan skillnaden mot verkligheten (fideliteten). Att göra A/B-jämförelser är att flytta fokus från det man borde intressera sig för.
F/E-lyssningar gör det motsatta - de sätter fokus på den faktiska återgivningskvaliteten!

Men av olika skäl är det svårt för att inte säga omöjligt att göra en invändningsfri F/E-lyssning på högtalare.
Det näst bästa man kan göra (tror/tycker jag) är att åka hem till konstruktör eller representant, lyssna, och jämföra med sin inre bild av hur musik låter live. Bäst förutsättingar att göra det bra, får man när man lyssnar på inspelningar man känner väldigt väl.
Själv använder jag nästan uteslutande egna inspelningar, i varje fall till att börja med. Med dessas hjälp kan man dock lära sig att känna även andra inspelningar, trots att man kanske inte varit med när de gjorts.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).