pi60 vs luxor 8071

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-01 15:35

Kjell_Kranzberg :) jag vet inte om du förstått mig rätt men det du skriver är vad jag försökte säga fast på mitt eget sätt.

Det är klart att de inte hörde fel. Man kan inte höra fel när man lyssnar på musik. Upplevelsen är personlig; varken rätt eller fel. Eller ska vissa här på Faktiskt få tag sig friheten att säga: "Jag hör rätt, men du hör fel."

Lyssningtesten av Pi 60 och 8071 bevisar ingenting. Inte heller alla andra lyssningstester, hur de än är utformade bevisar någonting. Musikupplevelse kan inte bevisas; den är personlig.

Kan inte folk bara acceptera att två entusiaster gjort en enkel jämförelse, utan någon allvarligare syftning. De säger ju själva att målet inte var att kolla vilken högtalare som är bäst av de två, eller att bevisa att gammal är bäst. Deras enda mål var ju att berätta om sina personliga intryck. Varför inte låta den göra det och visa deras initiativ uppskattning.

Det finns dock en annan sak som slår mig, nämligen det som jag aldrig har förstått på Faktiskt.se är varför det är så vanligt att vilja stänga tråden så snart inläggen inte passar en själv. 8O Varför vill man stänga trådar? Eller snarast bör frågeställningen vara, vad är det i en människa som gör att man vill utöva myndighet och bestämma över andra människor? Jag har aldrig förstått detta. Utgår man ifrån att majoriteten vill ha tråden stängd? Utgår man ifrån att alla vill ha tråden stängd? Utgår man ifrån att man själv vill ha tråden stängd?

Hittills ser jag ingen anledning att tråden ska stängas. :) Att stänga trådar är för mig det största ofog man kan göra på internetforum under förutsättning att man håller sig innanför forumets spelregler.

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-01 15:39

Folk kanske minns gamla blodiga bataljer ? 8)
Jag har mest skrvit i Musik och Ino-delarna. Men man minns en hel del låånga trådar i andra sektioner av forumet.

mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-01 15:45

Jag förstår :)
PS

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-01 16:06

rylandes skrev:Jag vill inte nedvärdera testarnas insats o upplevelse, men för mig har detta varit en förvirrande tråd.

Jag har hängt här på faktiskt.se nu några år. En av dom produkter som jag blivit mest nyfiken på är Pi60. Låter som en väldigt spännande högtalare, ofta beskriven som analytisk mm i entusiastiska tongångar. Men eftersom jag inte hört den så har jag ju inte nån aning om hur den egentligen låter. Annat än att många anser att den tillhör toppskiktet.

Nu kommer då denna tråd där den testas mot en högtalare som jag har ett långt förflutet med.

Under ett antal år på 70 talet så umgicks jag dagligen med 8071. I butik, hemma hos kunder och även delvis privat. Lyssnade o jämförde via en ljudväxel (med dess problem o fördelar), samt i många andra uppställningar och mot andra högtalare. Jag har en klar uppfattning om dess förtjänster och svagheter.

Det var en väldigt prisvärd högtalare som vi ofta plockade in i paket. När kunden uppskattade bla en kraftig bas. Man fick ett förvånansvärt bra ljud för dom pengarna. Men någon "Top of the line" högtalare har det aldrig varit i min uppfattning.

Återigen en mycket prisvärd o bra högtalare i mellanskiktet. Själv köpte jag två par billigt att använda på fester. Där mina egna OA116 inte fungerade så bra.

Slutsats? Tja, svårt att säga. En undran kanske. Är verkligen inte Pi60 bättre än så?

Sten R

Nä, kanske inte det nä. ;)

Eller också är de jättebra, och det är Luxorhögtalaren i sitt modifierade skick också! Eller också är skillnaderna mellan dem väldigt stora, men det framkom av olika skäl inte av testen.

I övrigt tror jag att jag redan gjort klart vad jag tycker om A/B-lyssningar av högtalare (liksom av andra saker*). Om någon missat det så är det kortfattat detta: Det är för det mesta väldigt svårt att dra några relevanta slutsatser från A/B-lyssningar på högtalare, eftersom sådana testförutsättningar för det mesta är orättvisa mot minst en av högtalarna (ofta båda) - men den som vill göra dem skall självklart göra dem! Jag tyckte i varje fall att det var kul att ni som står bakom tråden gjorde jämförelsen, och det är ju uppenbart att ni gjorde det utan några förutfattade meningar.

Jag uppfattar av rapporten att det var lika svårt att dra några riktigt relevanta slutsatser som det brukar vara av sådana där A/B-jämförelser mellan högtalare. I regel reflekterar man ju primärt över klangskillnader, och många blir praktiskt taget blinda för alla andra skillnader.

Själv lyssnar jag mycket hellre på högtalaren X tillsammans med högtalarens X's konstruktör - i hans eller hennes eget lyssningsrum, och passar på samma gång på att ställa en massa frågor som inte bara ger en massa intressanta svar på saker jag undrar över, utan som kanske dessutom hjälper mig att förstå tankarna bakom konstruktionen, vilket i sin tur kan hjälpa mig att på kort tid bilda mig en uppfattning om högtalaren ifråga. Näst bäst tycker jag det är att lyssna på högtalaren X hos representanten för nämnd högtalare. Igen av samma skäl - jag behöver få hjälp att bilda mig en relevant uppfattning om högtalaren, som gör att jag inte tröttnar på den efter ett halvår. Därför vill jag både höra den, få ställa frågor om den. Den senare kan återkopplas i mera lyssningar som ger mid de svar jag behöver.

Jag föreslår för att sammanfatta det hela, att du Rynades väljer tolkningen att pi60 är en högtalare som inte utvecklats nämnvärt de senaste 30 åren, och om du vill ha något nytt bör du se till att undvika pi60.

Som tur är finns det en himla massa andra högtalare att välja mellan på marknaden. Jag rekommenderar dig att koncentrera dig på dessa. Lycka till!

Vh, iö

- - - - -

*Om jag är nyfiken på förmågan hos apparat A inser jag inte poängen med att jämföra hur A låter "i förhållande till apparat B". :? Det är ju inte skillnaden mot en annan apparat jag bryr mig om, utan skillnaden mot verkligheten (fideliteten). Att göra A/B-jämförelser är att flytta fokus från det man borde intressera sig för.

F/E-lyssningar gör det motsatta - de sätter fokus på den faktiska återgivningskvaliteten! :) Men av olika skäl är det svårt för att inte säga omöjligt att göra en invändningsfri F/E-lyssning på högtalare.

Det näst bästa man kan göra (tror/tycker jag) är att åka hem till konstruktör eller representant, lyssna, och jämföra med sin inre bild av hur musik låter live. Bäst förutsättingar att göra det bra, får man när man lyssnar på inspelningar man känner väldigt väl.

Själv använder jag nästan uteslutande egna inspelningar, i varje fall till att börja med. Med dessas hjälp kan man dock lära sig att känna även andra inspelningar, trots att man kanske inte varit med när de gjorts.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-01 16:14

Hm jag läste det som att Rylandes är lite frågande till om pi60 "bara" är lika bra som Luxorn. 8) D.v.s att han är lite skeptisk till resultatet och tror att pi60 är bättre än så. Nåja det vet han väl bäst själv. :lol:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-01 16:24

Jag har lärt mig på faktiskt.se att det inte går att F/E-testa högtalare. När jag läser ovanstående känns det som att det inte heller egentligen går att jämföra högtalare? Hur fasen ska man göra då? :) Det kanske går bra att använda vilken högtalare som helst därhemma? :D (edit: bara den får stå i fred och är jevvligt bra placerad då alltså)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2008-04-01 16:31

IngOehman skrev:
*Om jag är nyfiken på förmågan hos apparat A inser jag inte poängen med att jämföra hur A låter "i förhållande till apparat B". :? Det är ju inte skillnaden mot en annan apparat jag bryr mig om, utan skillnaden mot verkligheten (fideliteten). Att göra A/B-jämförelser är att flytta fokus från det man borde intressera sig för.

F/E-lyssningar gör det motsatta - de sätter fokus på den faktiska återgivningskvaliteten! :) Men av olika skäl är det svårt för att inte säga omöjligt att göra en invändningsfri F/E-lyssning på högtalare.

Det näst bästa man kan göra (tror/tycker jag) är att åka hem till konstruktör eller representant, lyssna, och jämföra med sin inre bild av hur musik låter live. Bäst förutsättingar att göra det bra, får man när man lyssnar på inspelningar man känner väldigt väl.

Själv använder jag nästan uteslutande egna inspelningar, i varje fall till att börja med. Med dessas hjälp kan man dock lära sig att känna även andra inspelningar, trots att man kanske inte varit med när de gjorts.

Cd-spelare A/B lyssnar man ju mot en referens (DAC) dvs man avgör hur den ena förhåller sig till den andra, eller?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-01 16:38

petersteindl skrev:Det finns dock en annan sak som slår mig, nämligen det som jag aldrig har förstått på Faktiskt.se är varför det är så vanligt att vilja stänga tråden så snart inläggen inte passar en själv. 8O Varför vill man stänga trådar? Eller snarast bör frågeställningen vara, vad är det i en människa som gör att man vill utöva myndighet och bestämma över andra människor? Jag har aldrig förstått detta. Utgår man ifrån att majoriteten vill ha tråden stängd? Utgår man ifrån att alla vill ha tråden stängd? Utgår man ifrån att man själv vill ha tråden stängd?

Hittills ser jag ingen anledning att tråden ska stängas. :) Att stänga trådar är för mig det största ofog man kan göra på internetforum under förutsättning att man håller sig innanför forumets spelregler.

Bland det bästa som skrivits på faktiskt, faktiskt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-01 16:41

Jag kan hålla med om att det ofta är synd när trådar stängs, inte minst när stängningen provoceras fram av någon som bara vill förstöra för den som startat tråden (och för dem som är intresserad av tråden ifråga). Fel person drabbas. Det vore bättre om bråkmakarna isåfall stängs av, t ex från den specifika tråden. Men avstängning är ju inte kul det heller. Bäst vore om alla försökte vara lite snällare.

Kjell_Kranzberg skrev:Det är klart att de inte hörde fel. Man kan inte höra fel när man lyssnar på musik. Upplevelsen är personlig; varken rätt eller fel. Eller ska vissa här på Faktiskt få tag sig friheten att säga: "Jag hör rätt, men du hör fel."

Lyssningtesten av Pi 60 och 8071 bevisar ingenting. Inte heller alla andra lyssningstester, hur de än är utformade bevisar någonting. Musikupplevelse kan inte bevisas; den är personlig.

Möjligtvis kan en test med olika mätverktyg bevisa vissa mätbara elektriska och mekaniska egenskaper hos en högtalare, men det enda en sådan test bevisar är just det som man kan mäta. Det är ju fullt troligt att det finns parametrar av betydelse, vilka vi inte kan mäta...

...Kan inte folk bara acceptera att två entusiaster gjort en enkel jämförelse, utan någon allvarligare syftning. De säger ju själva att målet inte var att kolla vilken högtalare som är bäst av de två, eller att bevisa att gammal är bäst. Deras enda mål var ju att berätta om sina personliga intryck. Varför inte låta den göra det och visa deras initiativ uppskattning.

Bra skrivet!

Man kan säga att det du skriver är en sorts humanistisk infallsvinkel på det som brukar kallas den första vetenskapliga tesen. ;)

Jag liksom du undrar dock mest över orsaken till att några spyr galla över något som de inte rimligtvis kan känna sig "drabbade" av. De behöver ju inte ens läsa det om det inte intresserar dem. Det enda de åstadkommer med sina inlägg är ju att göra dem som gjort testen ledsna. Varför beter man sig så?

Missförstå mig inte, jag är ju också kritisk till själva värdet av att göra sådana här A/B-jämförelser, men det betyder ju inte att man behöver ge sig på de som gjort testen med en massa okväden. Det bör ju vara tillåtet att göra saker, även om de inte är de mest värdefulla i hela världen. Och vem är jag att avgöra hur värdefullt och inte minst kul det var för dem som gjorde testen?

Hejja på er!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-04-01 17:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-01 16:55

Jo det var jättekul att läsa om två entusiaster som släpade högtalare hem till varandra för att lyssna lite och jämföra i största enkelhet. Själv är jag alldeles för lat för sånt.

Och jag tyckte det var kul och intressant att de kom fram till att skillnaderna inte var så stora. Men självklart kan man inte dra några stora växlar på det, och det vill nog inte de två lyssnarna att man ska göra heller.

Kul om fler ville göra liknande oväntade saker och berätta om det och inte ta allt så blodigt allvarligt. Men nu kanske ingen törs.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-04-01 17:08

Förlåt en snabb fråga:

*Vilken stereo för 150.000 kronor låter sämre än en PMPO-mikrostereo från gamla fina OK?

Jag syftar på ett citat tidigare i tråden:

I min erfarenhet så är det inte priset eller utseendet som bestämmer vilken produkt som är bättre. Jag har lyssnat på 150 000 kr elektronik som varit så uruselt att jag längtat efter ett "PMPO minisystem" från OK.
Samtidigt har jag hört billigt "skräp" låta bättre än hifiskriftsvinnare.

Får ställa en fråga till:

*Vilket "billigt skräp" är det som låter bättre än testvinnarna?

Jag har inte hört en mikrostereo med 2000 Watt PMPO låta ens i närheten av en stereo för 150.000 kronor. Måste vara en PMPO-stereo i special edition med guld och diamanter som ger det resultatet.;)

Även om man lever efter devisen "highend är en bluff" kanske lite sans behövs.

Detsamma gäller lovsångerna till hemmabioreceivrarnas ära.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-01 17:15

AVR4000 skrev:Förlåt en snabb fråga:

*Vilken stereo för 150.000 kronor låter sämre än en PMPO-mikrostereo från gamla fina OK?

Hur många sunkiga rörförstärkare vill du ha tips om?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2008-04-01 17:20

Nej du IÖ, nu förstår jag inte hur du lyckades hamna där med din tolkning. :roll: :wink:

Tycker som du inte heller om att bli feltolkad eller felaktigt namnsatt. Nog om detta.

Jag hade och har forfarande en förväntning om att dina Pi60 tillhör en av marknadens bästa högtalare. Jag hoppas också att jag så småningom ska få tillfälla att höra dom.

Däremot så har jag en visserligen gammal men dock lång erfarenhet av Luxor 8071. Jag har sett tillverkningen o träffat konstruktörerna. Duktigt folk, som gjorde en så bra högtalare som dom fick inom givna ramar. Samt med den ljudkaraktär som var påbjuden. Dom tillhörde inte marknadens bästa högtalare då och gör det förmodligen inte nu heller. Enligt min mening. Trots nya filter.

Mot bättre vetande gav jag mig mycket motvilligt in i den här tråden med sitt höga tonläge. Jag har ingen önskan att slå någon i huvudet för man har en trevlig lyssningskväll o jämför några högtalare. Jag brast för det inre trycket, eftersom jag tyckte det började dras för långtgående växlar på resultatet. Dags för en liten verklighetsförankring.

Sen en kommentar om A/B jämförelse.

Jag kan ingenting om F/E test. Skulle vara intressant att lära sig. När jag var aktiv i branchen så fanns inte F/E lyssning. Åtminstone inte som jag kände till.

Däremot så är jag rätt positiv till olika former av A/B test. Jo jag är medveten om de olika problemen med placering osv. Trots detta så ger det mig mycket mer än okontrollerat tyckande. Är också förhållandevis enkelt att genomföra.

Första gången mina förutfattade meningar bröts sönder i ett blindtest, var en upplevelse jag aldrig ska glömma. Därför finner jag mycket av det som påstås om olika produkter ofta helt irrelevant och ett slöseri med tiden.

Sten R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-01 17:30

Det jag gjorde var inte att försöka tolka vad du menade - jag föreslog dig bara (i all välmening) en tolkning - nämligen att bortse ifrån pi60 till förmån för någon av alla moderna högtalare. Det är ett råd jag med glödje delar med mig till alla andra också. Det finns massor av högtalare. Det är bättre att köpa dessa.

Min ambition är att sälja så få högtalare som möjligt, och helst bara till dem som inte tycker att något annat duger. Ju fler som tycker att något annat duger desto gladare blir jag! Det är ju jobbigt att göra högtalare, och om jag inte kan känna att den som får dem jag bygger är en person som kan uppskatta det och blir väldigt glad och nöjd, så är det inte värt besväret.

Under de 30 år som varit har det fungerat väldigt bra, och jag har inget som helst intresse av att börja sälja till några andra än dem som tycker att allt annat är för dåligt.

AVR4000: Prislappen är ju inte en prestandauppgift. Det är en siffra som berättar vad apparaten kostar bara.

Det kan dock såklart vara bekvämt att slippa sätta sig in i vad databladen betyder liksom att slippa lyssna på apparaterna. Då kan man ju välja att istället ta avstamp ifrån prislappen och bestämma sig att det är den som bäst beskriver hur bra en apparat är, men jag tror man då mest gör sig själv en otjänst. :?

Självklart kan det finnas starka samband mellan prestanda och pris, men det är ingen naturlag att det behöver göra det. Även jag har hört dyra anläggningar (>1 000 000:- faktiskt) som jag inte skulle vilja byta min allra billigaste anläggning mot, utom möjligen för att sälja den dyra då...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-04-02 01:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-04-01 17:49

Kaffekoppen skrev:
Jag har nyligen lyssnat på högtalare fullständigt vansinnigt uppställda, men man kunde likväl märka deras potential. Allt måste inte vara perfekt jämt, det gäller bara att inse vilka värderingar man verkligen kan dra.

Vilka värderingar kunde du dra ? :) (duckar ! 8) )

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-01 17:55

rylandes skrev:Jag kan ingenting om F/E test. Skulle vara intressant att lära sig.

Det mest grundläggande om F/E-lyssning står här: http://sv.wikipedia.org/wiki/FE-lyssning.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-01 18:12

petersteindl skrev:Kjell_Kranzberg :) jag vet inte om du förstått mig rätt men det du skriver är vad jag försökte säga fast på mitt eget sätt.

Det finns dock en annan sak som slår mig, nämligen det som jag aldrig har förstått på Faktiskt.se är varför det är så vanligt att vilja stänga tråden så snart inläggen inte passar en själv. 8O Varför vill man stänga trådar? Eller snarast bör frågeställningen vara, vad är det i en människa som gör att man vill utöva myndighet och bestämma över andra människor? Jag har aldrig förstått detta. Utgår man ifrån att majoriteten vill ha tråden stängd? Utgår man ifrån att alla vill ha tråden stängd? Utgår man ifrån att man själv vill ha tråden stängd?

Väl mött
PS

Jodå, vi är överens. Jag förstår dig och var inte ute efter att kritisera dig, bara sympatisera med dig.
Det var det ena...
Det andra: Jo, jag föreslår att tråden ska stängas. Moderatorerna har makten över Faktiskt. De och inga andra betämmer ytterst nivån på diskussionerna. Det måste vi andra rätta oss efter.
Man får den nivå man som moderator vill ha. Folk kan styras. Om trådar stängs eller om bråkmakare stängs av lär sig forumdeltagarna vilka spelregler som gäller.
En moderator på ett webforum är ungefär som en domare i fotboll. Domaren ska visa tidigt var skåpet ska stå och tala om de regler som gäller. Han ska visa i praktiskt handlande att han som domare kommer att se till att reglerna följs. Då kommer de allra flesta spelarna att anpassa sig efter det. Fotbollsmatcher med svaga domare är ofta de sämsta matcherna. Mycket tjafs och bråk, inte mycket av högklassig fotboll.
Internet forum med starka moderatorer ger de bästa diskussionerna.

M v h

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-01 18:16

Vi stänger bara tråden om den hamnar under en viss nivå av sunt socialt beteende. Stänger vi den pga pur fånighet så kan det ge vissa vibbar att vi vill mörka och tysta ned, vilket aldrig är fallet. Får vi dock ett meddelande om att trådskaparen vill få tråden stängd tillsammans med ett bra argument därom så stängs den utan pardon.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-01 18:18

IngOehman skrev:Man kan säga att det du skriver är en sorts humanistisk infallsvinkel på det som brukar kallas den första vetenskapliga tesen. ;)

Jag liksom du undrar dock mest över orsaken till att några spyr galla över något som de inte rimligtvis kan känna sig "drabbade" av. De behöver ju inte ens läsa det om det inte intresserar dem. Det enda de åstadkommer med sina inlägg är ju att göra dem som gjort testen ledsna. Varför beter man sig så?

Vh, iö

Ja, det undrar även jag.

IÖ: En fråga (som jag ställde tidigare i denna tråd):
Du och några andra högtalarkonstruktionskunniga skulle kunna ta er an ett par 8071:or och "modernisera" dem. Jag föreslår att originalelemneten blir kvar, men att man i övrigt kan ha ganska fria händer. Därefter kan kanske jämförande lyssningar mellan "ny" och "gammal" 8071:a göras.
Alltså: Hur bra kan en gammal konstruktion bli, med åtgärder som vi var och en kan göra?

M v h

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-04-01 18:32

Kjell_Kranzberg skrev:

IÖ: En fråga (som jag ställde tidigare i denna tråd):
Du och några andra högtalarkonstruktionskunniga skulle kunna ta er an ett par 8071:or och "modernisera" dem. Jag föreslår att originalelemneten blir kvar, men att man i övrigt kan ha ganska fria händer. Därefter kan kanske jämförande lyssningar mellan "ny" och "gammal" 8071:a göras.
Alltså: Hur bra kan en gammal konstruktion bli, med åtgärder som vi var och en kan göra?

M v h

Nu har ju inte jag den kunskap som krävs för att besvara ditt spörsmål
men vill ändå fråga hur du har tänkt att finansiera det hela ? :)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-01 18:49

Laila skrev:Nu har ju inte jag den kunskap som krävs för att besvara ditt spörsmål

Det måste ju ske på ideel grund, naturligtvis.
Här på Faktiskt finns ju många som helt gratis för oss andra, gärna lägger ut sina högtalarbyggen med tillhörande redovisning av både tillvägagångssätt och ljudande resultat, till allmän beskådan på DIY-avdelningen.
Kan någon eller några av dem vara intresserade av ett par 8071:or och lockas att sätta händerna i ett par sådana? Byggherren har ju sedan efter avslutat arbete sin fulla frihet att göra vad han vill med högtalarna.

M v h

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-01 18:53

Laila skrev:
Nu har ju inte jag den kunskap som krävs för att besvara ditt spörsmål

Finansiera... :wink:
Med tanke på hur många timmar som så många duktiga konstruktörer lägger här på faktiskt skulle de väl kunna använda någora av dessa till ett så gott och lärorikt syfte :D Pro Bono...

Lådor finns det säker några som kan låna ut och betala frakt etc. för.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-01 18:54

Om man roddar ihop en grym 8071 så stör ju inte denna nuvarande högtalarmarknad, men det är som sagt ett spännande och lärorikt projekt om det redovisas på rätt sätt.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

RubyRed
inaktiv

Inläggav RubyRed » 2008-04-01 19:05

Kul för testarna att testa högtalarna i ett test men för mig säger inte testet mycket.

Ett mer omfattande och djupare test hade varit intressant.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-04-01 19:32

subjektivisten skrev:
AVR4000 skrev:Förlåt en snabb fråga:

Hur många sunkiga rörförstärkare vill du ha tips om?

Aha, man måste ta till apparater med låga prestanda för att slå highend-stereon från OK ifråga om dåligt ljud. :D

Har mest lyssnat på transistorstärkare men det jag hört av rörförstärkare har i varje fall låtit bra och absolut inte som en 2000 Watts PMPO-stereo.

Det är dock möjligt att OK säljer sämre apparater än Clas Ohlsson, tror jag köper en Denver. :)

Ärligt talat, uttalandet är gravt överdrivet som jag ser det. Säga vad man vill om felaktigt matchade komponenter etc men riktigt så felmatchat har jag svårt att få ihop. Alltså att man har ett mellanregister som är rejält tillbakatryckt, basen mumlar och bullrar och diskanten skär vasst.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-01 19:51

detta är ju fullständigt galet

är det så att forumet bebos alena av skock idioter och psykopater

man ska väl ändå få testa och tycka och delge andra vad fan man vill utan att viktigpettrarna ska lägga sig i och spy galla på alltsammans

en del ska vara så jävla viktiga att man blir kräkfärdig - vet hut för fan

:x
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-01 19:53

Vee-Eight skrev:Får vi dock ett meddelande om att trådskaparen vill få tråden stängd tillsammans med ett bra argument därom så stängs den utan pardon.

När började ni med denna praxis?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2008-04-01 20:06

Det enda jag har emot testet är att ni spelade "Forever yours" på "Century Child" plattan! Av alla bra låtar där ligger så väljer ni den enda som låter skrämmande likt nått från celine dion (Titanic) !! Skärpning!!! :D :D :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-04-01 20:31

paa skrev:
Vee-Eight skrev:Får vi dock ett meddelande om att trådskaparen vill få tråden stängd tillsammans med ett bra argument därom så stängs den utan pardon.

När började ni med denna praxis?

Den har vi nyttjat ett fåtal ggr sedan ett par år tillbaka. Dock skall poängteras att det är inte alltid vi tyckt det samma som trådskaparen och låtit bli att stänga tråden mot trådskaparens vilja.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-04-02 00:40

Jaha då har man läst igenom det mesta. Vad ska man säga. Välkommen till veckans dagis. Varför? Ska det vara så svårt att låta bli att bråka?

Jag tycker testet var kul.

Sen kan jag säga att jag vill både höra luxorna.

Men sen framförallt vill jag höra inos konstruktioner. Har inte hört någon av dessa burkar vad jag vet. Och det tjatas som in i norden om dom. Jag känner att jag har en avig inställning till dessa på grund av tjatet. Så nu vill jag höra någon av dessa skapelser :D

Någon runt halmstad som skulle kunna tänka sig att ge mig en provlyssning? Naturligtvis tar jag med fikabröd :)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi