pi60 vs luxor 8071

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-02 02:10

dwain1 skrev:Jaha då har man läst igenom det mesta. Vad ska man säga. Välkommen till veckans dagis. Varför? Ska det vara så svårt att låta bli att bråka?

Jag tycker testet var kul.

Håller med.

dwain1 skrev:Men sen framförallt vill jag höra inos konstruktioner. Har inte hört någon av dessa burkar vad jag vet. Och det tjatas som in i norden om dom. Jag känner att jag har en avig inställning till dessa på grund av tjatet. Så nu vill jag höra någon av dessa skapelser :D

Varför inte ta fasta på den avoga inställningen och lyssna på något
annat istället - som du inte är avogt inställd till, utan positiv till! :) Det finns ju massor av högtalare att välja mellan.

Slösa inte bort din tid. Om det är något det är förnuftigt att välja bort är det väl det du är avogt inställd till?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-04-02 02:56

Å kanske gå misste om ett par fantastiska högtalare?

Det gäller att vara öppen.

Jag tror inte på något sätt att högtalarna äter upp allt annat. Men samtidigt kan dom vara riktigt bra. Svårt att veta. Därför vill jag lyssna. Nu har jag inga direkta referencer just nu. Kör på ett par proson reality 63 mk2.( håller på att moddas med dämpmaterial och stagning) Visserligen fantastiskt bra högtalare till pengarna. Jag är verkligen nöjd. Men samtidigt så vill man alltid skaffa nya erfarenheter.

Ne jag tycker det hade varit fantastiskt kul att få lyssna på dina burkar öhman. Det bästa hade naturligtvis varit att åka upp och lyssna i ditt specialrum men det är för långt bort.

Så som sagt finns det någon vänlig själ som vill bjuda på en lyssning kring halmstad så vore det kanonkul

:)
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-02 03:03

Ja, kanske det ja.

Men man får väl välja liksom, för hur skall man kunna vara
avogt inställd och öppen på samma gång? Är det inte just
oöppen man är, när man är avog?

Och även om olika saker kan vara fantastiskt bra även
om man är avogt inställd till dem, är det väl ändå rimligare
att utgå ifrån att man har ett bra omdöme, och därför istället
intressera sig för de saker som man inte är avogt inställd till?

Vh, iö

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-04-02 03:16

Hmm du har ju klart rätt där. Klumpigt uttalande från mig. Jag är ju inte öppen när jag säger att jag har en avig inställning till dina burkar. Men jag skulle vilja vara mer öppen. Det är därför jag vill ge dom en chans. Det kan ju vara så att dom är fantastiska det kan också vara att det inte är det ljudet jag söker.

Ja nu börjar det bli innvecklat. Hoppas du förstår vad jag menar :oops:
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-04-02 08:00

dwain1 skrev:
Så som sagt finns det någon vänlig själ som vill bjuda på en lyssning kring halmstad så vore det kanonkul

Jag bor som sagt i Slöinge och du är mer än välkommen. Just nu har jag dock en defekt förstärkare :cry: . Ska testa en Panasonic snart och funkar det bra så är det bara att komma och lyssna.

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-02 09:50

Hej,ja det var ju synd att det skulle bli sånt tjafs om detta,var ju inte meningen.detta sk test vi gjorde var ju under all enkelhet osv .Min erfarenhet av ett sånt här test vi gjorde är att det går att avslöja ifall ena högtalaren är mkt bättre än den andra.kör jag mina luxor mot mina cv så hörs det direkt att luxorlådorna är mer välljudande (täcke över cv lådorna låter det som)likaså när vi testade en bekants jm lab electra 936 mot hans proson 212(lät som prosonlådorna stod ock mumlade ock dånade bara)Nu var det ingen sån skillnad mellan pi60 ock luxorlådorna, men ingen kan ju säga att luxorlådorna är bättre(det var bara kul att jämföra dom mot ett par erkänt välljudande ock ofärgade högtalare).Det jag fick med mig av detta test är att luxor 8071 låter bra i renoverat skick inget annat.Mvh.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-02 09:56

zapanasta skrev:Hej,ja det var ju synd att det skulle bli sånt tjafs om detta,var ju inte meningen.detta sk test vi gjorde var ju under all enkelhet osv .Min erfarenhet av ett sånt här test vi gjorde är att det går att avslöja ifall ena högtalaren är mkt bättre än den andra.kör jag mina luxor mot mina cv så hörs det direkt att luxorlådorna är mer välljudande (täcke över cv lådorna låter det som)likaså när vi testade en bekants jm lab electra 936 mot hans proson 212(lät som prosonlådorna stod ock mumlade ock dånade bara)Nu var det ingen sån skillnad mellan pi60 ock luxorlådorna, men ingen kan ju säga att luxorlådorna är bättre.Det jag fick med mig av detta test är att luxor 8071 låter bra i renoverat skick inget annat.Mvh.

Det var kul att ni gjorde det och kul med resultatet också. Strunta i att vissa personer stoppar in personlig prestige i det.

Låt detta inte stoppa dig/er för att göra andra tester i framtiden... det uppskattas när folk faktiskt.se gör sån't!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2008-04-02 10:00

Ni har gjort ett test utan att göra anspråk på att bevisa något för någon annan än er själva! Om sedan andra finner testet värdelöst så är det deras sak. Tycker att det var intressant läsning! :)

En grej jag kan säga bara är ju tex denna: Jag har lyssnat på Pi60s i Lahäll och hade med mig just "Century Child" skivan. Körde Ever Dream och intrycken var ungefär såhär: Den fantastiska ljudbild och dynamik som jag hört tidigare under demon var som bortblåst, ljudet kröp ner i högtalarna och lät ganska tamt. Definitivt inte vasst och hårt utan bara tråkigt. Slutsatsen jag drog är att man ska välja sina inspelningar för att Pi60 skall visa vad de verkligen är kapabla till. När man väl gör det så presterar de otroligt bra, har i alla fall själv aldrig hört nått liknande!

MvH / Martin

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2008-04-02 10:12

Eftersom jag är en part i detta som många uppfattar som ett test så vill jag ge min syn på saken. Zapanasta startade tråden (utan att fråga mig) i en förhoppning om att vi kanske skulle kunna göra ett jmf test mellan våra högtalare. Tycker eg inte om att göra sådana här jämförelser (som många berört). Eftersom jag skulle klassa mig som revisorstypen som vill ha ordning på saker och ting så skulle jag vilja ha gott om tid att prova olika uppställningar mm dvs allt sådant som kan vara relevant att göra för att få en så bra erfarenhet som möjligt av lyssningsobjekten. Tyvärr hade vi (i mitt tycke) alldeles för kort om tid (totalt ca 2 tim med inkoppling och återställning av rummet till ursprungligt skick). Detta i kombination med hur jag skulle vilja utföra ett ev "test" rimmar därför illa varför jag inte velat kalla detta för en test.

Nåväl, eftersom han startat tråden och i och med det "målade in sig i ett hörn :wink:, samtidigt som jag fick min familj att åka iväg några dagar, så ställde jag upp på det han önskade. Lite roligt tyckte jag att det skulle bli för när jag brukar lyssna hemma hos honom så brukar jag uppleva att all musik är i mitt tycke för bastungt (basnarkoman!?) i o m att han brukar ha sådana högtalare (CV) samt en eq med något höjd nivå på dom lägsta frekvenserna. Mycket riktigt tyckte jag att 8071 lät bättre i min hemmamiljö medans Zapanasta tyckte att det lät lite "fattigare" om dom (rätta mig om jag uppfattade dig fel, Zapanasta).

Som många varit inne på så tycker jag själv att det är roligt om fler skulle kunna göra liknande lyssningsjämförelser eller tester eftersom det kan vara roligt att läsa sådant. Det är ju ändå upp var och en att hantera informationen hur man vill.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-02 11:47

Äh, jag tycker det är kul läsning och trevligt initiativ med lyssningen. :) Surkartarna i tråden får man hoppa över helt enkelt, de tillför inget.

Rullake skrev något som man kanske kan ta fasta på, nämligen att 8071 lät mer bastunga hemma hos zapanasta men något mer slanka hos Rullake. Om testet skulle växla lyssningsplats blir resultatet kanske att pi60 skulle låta något bastunga istället för att 8071 låter slanka.

Alltså vad jag vill komma till är att rummet påverkar väl så mycket som själva högtalaren. Elektroniken påverkar något lite också, speciellt eventuella tonkurvekorrigeringar.

Högtalare och rum är ju en enhet, de jobbar tätt ihop i en symbios. Det kan vara svårt att skilja ut vad som egentligen är orsaken till ett visst ljudligt beteende i en viss situation.

Har kanske sedan högtalarna olika spridning, och olika behov av rumsstöd, så blir det inte enklare, då lyssnar man på olika stor andel av rummets karaktär med dom olika högtalarna.

Gillar man rummets karaktär så låter den ena högtalaren bättre, ogillar man rummets karaktär så låter den andra bättre. Det man egentligen säger är att man gillar/ogillar rummet, men man pekar på högtalaren.

Svårt fall av malaria, att testa högtalare mot varandra. Helst borde man försöka bedöma mot en fast måttstock, både för rummet och för högtalaren. (och annat också för den delen)

Det kan annars lätt bli att en liten avighet i rummet skyls över av en annan liten avighet i högtalaren, så att totala resultatet kan upplevas tillräckligt angenämt. Då har man fått en situation där man har lagat ett fel med hjälp av ett annat fel, och sitter med två fel totalt.

Försöker man i det läget förbättra det ena felet så blir totalen sämre, det är inte så enkelt att komma framåt längs den vägen. Man får vara otroligt uppmärksam och kunnig då.

Men men, det är ändå roligt att läsa om lyssningsjämförelser och om människor som träffas och har kul. :)

Nu skall jag inte kontaminera tråden mer .... :oops:

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-02 14:09

Hej,nu har jag testat mina 2 par högtalare på samma sätt som jag ock rullake gjorde fast bra mkt mer avancerat.har testat paren för sig själva,har testat paren med dom andra brevid sig,skiftat plats,skiftat sladdar,har testat med ock utan madrass bakom dom. Har dragit in sladdar i sovrummet ock gjort samma sak där.Hur jag än gör förändras inte ljudkaraktären paren emellan,dvs det är kraftigare bas i cerwin vegorna,renare röster ock diskant i luxorlådorna. Mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-02 14:34

8O

Jag är impad. Very well done zapanasta. :D

MvH
PS

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-02 16:30

Hej,nu har jag testat mina 2 par högtalare på samma sätt som jag ock rullake gjorde fast bra mkt mer avancerat.har testat paren för sig själva,har testat paren med dom andra brevid sig,skiftat plats,skiftat sladdar,har testat med ock utan madrass bakom dom. Har dragit in sladdar i sovrummet ock gjort samma sak där.Hur jag än gör förändras inte ljudkaraktären paren emellan,dvs det är kraftigare bas i cerwin vegorna,renare röster ock diskant i luxorlådorna. Mvh
hej igen,nu har jag gjort exakt samma sak som är beskrivet ovan med ett par jm lab chorus 706 i stället för cerwin vegorna.Oförändrat resultat dvs ljudkaraktären mellan paren förändras inte.Mvh

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-04-02 17:33

Personligen tycker jag alltid att det är kul att läsa vad folk tycker och hur de upplever saker och ting. Inte minst högtalare.
Extra kul att ni jämförde med pi60 tycker jag. Inte bara för att det är en väldigt bra högtalare som på många sätt kan anses som en referens, utan även att ni publicerade intrycken precis här på Faktiskt.se.

Jag har för avsikt att göra samma sak snart, när jag får låna hem jobbarkompisens pi60 när det nu blir. Det skulle vara väldigt kul och hemskt intressant att jämföra dem med mina Small Thor.
Om jag kommer mig för att skriva om det här så får jag väl börja med en brasklapp ungefär såhär:

Disclaimer: Denna tråd innehåller en stor del subjektivt tyckande och ovetenskapligt utförda lyssningstester samt jämförelser. Om du är en känslig person för sådant avråder jag dig från att fortsätta läsa och att klicka här istället
På så sätt kanske bara de intresserade hänger i tråden! *naiv*

:D

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2008-04-02 18:01

KarlXII skrev:Disclaimer: Denna tråd innehåller en stor del subjektivt tyckande och ovetenskapligt utförda lyssningstester samt jämförelser. Om du är en känslig person för sådant avråder jag dig från att fortsätta läsa och att klicka här istället
På så sätt kanske bara de intresserade hänger i tråden! *naiv*

:D

Kör på bara. Jag kommer att läsa tråden med intresse. Tyckte att jag var tydlig i mitt intro men detta kan inte misstolkas :D

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-02 18:25

Zapanasta!
Kul att du fortfarande håller humöret uppe. Du har fått mycket "stryk" här, tyvärr.

Om du åker söderut är du välkommen hit, så kan vi spela några skivor över mina 8071:or.

Just nu har jag en Ferguson 3481 uppkopplad på dem.
Det ni! Det är grejer det!
Det är inte ny modern high end, det! Snarare gammal "budget hifi" från 1973.
Den färgar säker återgivningen mycket mer än hälsosamt, och drar man på lite, blir diskanten gärna hård och vass; övergångsdist?
Men det är ett nöje att lyssna. Den breder på med tjocka penseldrag och starka färger. Den låter så där gammaldags gose-mjukt som rörförstärkare från förr gjorde.
Jag sitter nöjd!

Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-02 21:36

Kjell_Kranzberg skrev:Jag sitter nöjd!

Gott att höra, en inställning som passar mig också! Jag räddades av det Peter Steindl skrev i nån annan tråd; om man gillar det man hör så får det stanna, annars åker det ut (ungefär) :)

Nästa tråd i samma tema: OA-52 vs. min Panasonicbergsprängare, den tråden blir ett f-ing blodbad! Känsliga personer varnas redan nu! ;) :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-02 21:50

AVR4000 skrev:Aha, man måste ta till apparater med låga prestanda för att slå highend-stereon från OK ifråga om dåligt ljud. :D

Hur menar du? Brukar du inte antyda att man får vad man betalar för?

AVR4000 skrev:Har mest lyssnat på transistorstärkare men det jag hört av rörförstärkare har i varje fall låtit bra och absolut inte som en 2000 Watts PMPO-stereo.

Ta en SET lr annan lågwattig rörförstärkare och dra på lite med dynamisk musik så får du se. Jag kör med 150 watt på min rörförstärkare och jag tycker mig märka att jag pressar den för hårt ibland.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MrScorpion

Inläggav MrScorpion » 2008-04-03 00:42

Kjell_Kranzberg skrev:Zapanasta!
Kul att du fortfarande håller humöret uppe. Du har fått mycket "stryk" här, tyvärr.

Om du åker söderut är du välkommen hit, så kan vi spela några skivor över mina 8071:or.

Just nu har jag en Ferguson 3481 uppkopplad på dem.
Det ni! Det är grejer det!
Det är inte ny modern high end, det! Snarare gammal "budget hifi" från 1973.
Den färgar säker återgivningen mycket mer än hälsosamt, och drar man på lite, blir diskanten gärna hård och vass; övergångsdist?
Men det är ett nöje att lyssna. Den breder på med tjocka penseldrag och starka färger. Den låter så där gammaldags gose-mjukt som rörförstärkare från förr gjorde.
Jag sitter nöjd! ]

Det där känner jag igen själv, så jag håller med dig.

Köpte en mycket bra förstärkare, en Harman Kardon, men den sniknare TEAC recivern är mycket roligare att lyssna på.
HK stärkaren låter renare och klarare, inget snack om den saken, men den är inte på låna vägar lika rolig att lyssna på.

Den har inget jä-lar anamma, inget rock alls över den.
TEAC recivern rockar klart mycket roligare!!!!!
TEAC:en, tar tag i en, och liksom säger, kom igen nu, nu röjjer vi!!!
HK:n, tar liksom ett kliv tillbaka, och säger, titta vad fint jag låter, den låter könslöst helt enkelt.
Men rent och klart.

Går jag på konsert, så vill jag att det ska rocka, och så vill jag att det ska låta hemma också!!!!!

När jag lyssnar på George Thorogood, som påtalar att, -I gonna kill you, så låter det inte trovärdigt med HK:n!!
Det är ungefär som om Flamingo Kvintetten skulle sjunga, -Jag ska ta livet av dej, det skulle knappast låta trovärdigt!!!

Så, jag är benägen att hålla med dig!!!!!

Det är väl kanske så, att det finns olika sätt att lyssna på???

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-03 01:08

MrScorpion, välkommen till Faktiskt.se och grattis till ett fantastiskt och rättframt första inlägg. :)

Jag hoppas du får ut det du hoppas på av gemenskapen på detta helt ”insana” forum där det finns en hel mängd med fantastiska människor som förgyller tillvaron på ett förbluffande sätt. :-)

Och ja, det finns olika sätt att lyssna på. Skål för mångfalden.

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-04-03 06:46

Ja, välkommen, Mr Scorpion.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-03 15:28

MrScorpion skrev:Det där känner jag igen själv, så jag håller med dig.

Köpte en mycket bra förstärkare, en Harman Kardon, men den sniknare TEAC recivern är mycket roligare att lyssna på.
HK stärkaren låter renare och klarare, inget snack om den saken, men den är inte på låna vägar lika rolig att lyssna på.

Lite så där har jag kännt ibland också, när jag jämfört olika apparater, men, jag undrar ändå om det inte trots allt är så att den apparat som man tycker låter "renare men tråkigare" har någon teknisk brist, även om den är svår att sätta fingret på.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-03 16:50

paa skrev:

Lite så där har jag kännt ibland också, när jag jämfört olika apparater, men, jag undrar ändå om det inte trots allt är så att den apparat som man tycker låter "renare men tråkigare" har någon teknisk brist, även om den är svår att sätta fingret på.

Jo, det är klart den har en teknisk brist. Hör man skillnad så finns det en teknisk förklaring. Det gäller bara att hitta den. Personligen tror jag (fortfarande, ursäkta att jag tjatar) att det är flera samverkande faktorer, var och en så liten att den inte förväntas påverka, som skapar dessa lyssningsskillnader.

/ B

Användarvisningsbild
MrScorpion

En får tacke för välkomnandet!!!!!

Inläggav MrScorpion » 2008-04-03 21:32

Det här med ljud är ju inte "bara" ljud, eller ojud för vissa :)

Det är klart man vill att det ska låta bra, men det måste samtidigt vara partyfaktor i musiken.
Jag skriver musiken, för den är det viktigaste för mej.
Jag försöker att inte lyssna efter fel i ljudet, jag försöker bara att njuta av musiken på bästa sätt.

För ca. 13-14 år sedan, så byggde jag stereo i min dåvarande bil.
Inga värsting prylar, men jag fick lära mej av duktigt folk, att ca. 70% av bra ljud, satt i installationen.
Så jag byggde efter det måttot.
Alla som jag sedan demade anläggningen för, tyckte det lät grymt bra.

En polare som jag demade för, sa när jag frågade hur han tyckte att det lät.
- Det är ju som att sitta precis framför scenen!!!!
Inget dåligt betyg för en amatör va???

Hela ljudbilden var uppe på instrument brädan, eller rättare sagt, på motorhuven.
Baskaggen, var en upplevelse den också!!!

Lite av den upplevelsen vill jag få hemma också!!

En sak som är rätt så kul med sånt här, är att det finns inget 100% igt facit, som bara är att följa!!!
Alla är profeter på sitt sätt.
När smaker en blues som bäst, hvaergang!!!!
Keep the Devils music alive.

Hellre bra musik än bra ljud, men dåligt ljud suger.

I'm not young enough to know everyting.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: En får tacke för välkomnandet!!!!!

Inläggav Bill50x » 2008-04-03 21:39

MrScorpion skrev:En polare som jag demade för, sa när jag frågade hur han tyckte att det lät.
- Det är ju som att sitta precis framför scenen!!!!
Inget dåligt betyg för en amatör va???

Hela ljudbilden var uppe på instrument brädan, eller rättare sagt, på motorhuven.
Baskaggen, var en upplevelse den också!!!

Lite av den upplevelsen vill jag få hemma också!!

En sak som är rätt så kul med sånt här, är att det finns inget 100% igt facit, som bara är att följa!!!
Alla är profeter på sitt sätt.

Du har helt rätt. Det finns inga facit. Det viktiga är att lyssna på sin egen inre röst. "Är jag nöjd?" Man ska lita på det man hör och känner.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-03 21:47

Jo jag har hört ett lycket bygge i misnta klassen också, bara två kickpaneler och två basar bak. Men ljudbilden hamnade upp i rutan ändå och det lät bättre än alla monsteranläggningar jag hört i bilar! Det är nog ungefär så som Carlssons trevägare är tänkta att fungera, högtalarna nere vid golvet men ljudbilden högt uppe.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-03 21:58

Förlåt en fundersam fråga: Finns det någon som anser att man inte skall vara nöjd om man är nöjd?

Och en följdfråga: Blir man nöjd om man vet att det finns bättre? Alltså, när blir man egentligen nöjd... alltså inte tillfälligt tillfredställd utan så nöjd att man aldrig mer tänker på annat än nästa skiva som skall avnjutas medelst sina guldöron (oerhört opraktiskt att ha iochförsig eftersom öronen blir otympligt tunga och alltid måste hållas upp).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-03 21:59

paa skrev:Det är nog ungefär så som Carlssons trevägare är tänkta att fungera, högtalarna nere vid golvet men ljudbilden högt uppe.
Och det fungerar!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-03 22:00

paa skrev:Jo jag har hört ett lycket bygge i misnta klassen också, bara två kickpaneler och två basar bak. Men ljudbilden hamnade upp i rutan ändå och det lät bättre än alla monsteranläggningar jag hört i bilar! Det är nog ungefär så som Carlssons trevägare är tänkta att fungera, högtalarna nere vid golvet men ljudbilden högt uppe.

Det kan man kanske säga, men de är ju om man skall vara noga inte alls några låga högtalare. De är mycket högre än 50-seriens högtalare.

Rekommenderar läsning av den nekrolog jag skrev för MoLt 1996. Där står det en del om Carlssons trevägare, och vad som skiljde den från 50-serien. Vi är nog bara en handfull människor som hört dem.

dwain1 skrev:Hmm du har ju klart rätt där. Klumpigt uttalande från mig. Jag är ju inte öppen när jag säger att jag har en avig inställning till dina burkar. Men jag skulle vilja vara mer öppen. Det är därför jag vill ge dom en chans. Det kan ju vara så att dom är fantastiska det kan också vara att det inte är det ljudet jag söker.

Ja nu börjar det bli innvecklat. Hoppas du förstår vad jag menar :oops:

Jag förstår precis!

Är imponerad av din "självanalys". Har faktiskt själv känt liknande inför
saker ibland. Alltså att jag märkt att jag i varje fall undermedvetet varit
avogt inställd, men inte utan att samtidigt medvetet ifrågasätta samma
avoghet, och det är väl en sorts öppenhet. ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-04-03 22:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-03 22:12

paa skrev:

Håller helt med!

Min erfarenhet är definitivt att man gör sig själv en otjänst om man konstruerar ett cirkelbevis (eller rättare sagt utgår ifrån axiomatiseringar) som ser ut så här:

Den dyrare/bättre apparaten lät sämre, alltså är det sämre att det är bättre.

Varför inte hålla det öppen att den dyrare apparaten lät sämre för att den var det? Prislappen är inte en prestandauppgift. Det är inget axiom att den dyrare apparaten är bättre. Låter det som motsatsen finns det skäl att utgå ifrån att motsatsen gäller - oavsett vad prislappen säger.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi