Moderator: Redaktörer
soundbrigade skrev:Jag undrar över de ord som jag ofta hör/läser när människor beskriver ljudkaraktär.
Dels skulle jag veta mer om orden som beskriver karaktärer, och dels vilja ha en förståelse för vad för något i ljudet som motsvarar de olika beskrivningarna.
soundbrigade skrev:Vad betyder de?
Jag frågar främst för att jag anar att en del använder ord som just inte säger nåt för att beskriva något som kanske inte hörbart.
Givetvis förutsätter jag att jag har fel.
soundbrigade skrev:Ofta ser man som ett resultat av lyckade tweaks att musiken "blir lugnare". Jag fattar inte det alls. Fast det kanske är helt andra effekter man beskriver.
Nja, mera hes bastuba = våt raggsocka, sandpapper = hostmedicin, naglar mot griffeltavla = svavelsyra.soundbrigade skrev:Paa:
Det där är väl lite som Systembolaget - hes bastuba = torv, sandpapper = blåbär och fläder osv ...
Almen skrev:Men av kända skäl är man ju sällan så negativ till dålig apparatur i HiFi-tidningar som man är till dåligt vin i vintidningar.
Nja, inom vinprovning ses trots allt fortfarande blindprovning som ett ideal, även om man inte alltid testar blint. Inom HiFi ser ju de flesta i branschen det som ett skällsord.perstromgren skrev:Almen skrev:Men av kända skäl är man ju sällan så negativ till dålig apparatur i HiFi-tidningar som man är till dåligt vin i vintidningar.
Men har inte de kända skälen försvunnit sedan vinleverantörer fick börja göra reklam i tidningen? Om det var det du tänkte på.
Nu kan ju tidningen bli av med en reklamköpare om de ondgör sig över en produkt för mycket.
Almen skrev:Nja, inom vinprovning ses trots allt fortfarande blindprovning som ett ideal, även om man inte alltid testar blint. Inom HiFi ser ju de flesta i branschen det som ett skällsord.perstromgren skrev:Almen skrev:Men av kända skäl är man ju sällan så negativ till dålig apparatur i HiFi-tidningar som man är till dåligt vin i vintidningar.
Men har inte de kända skälen försvunnit sedan vinleverantörer fick börja göra reklam i tidningen? Om det var det du tänkte på.
Nu kan ju tidningen bli av med en reklamköpare om de ondgör sig över en produkt för mycket.
Morello skrev:Läste en gång: "pregnant mellanregister".
paa skrev:Att förklara hur det låter när det är perfekt går ju inte, då är det ju bara musiken man försöker beskriva.
Då är det ju enklare att beskriva när det låter dåligt.
Jag skulle kunna tänka mig beskrivningar som:
Diskanten låter som naglar och långa kritor mot en griffeltavla!
Mellanregistret låter som när man gnuggar två sandpapper mot varandra.
Basen låter som en hes bastuba med tremoloeffekt, fast det spelas på en elbas.
Men sånt brukar man ju inte läsa om.
Morello skrev:Läste en gång: "pregnant mellanregister".
Jaha.Morello skrev:Läste en gång: "pregnant mellanregister".
om uttryck l. franist.–llning o. d.: slående l. träffande; kär11full; uttrVcksfull; expressiv; skarpt l. klart utformad l. utniejslad; markant; utpräalad.
perstromgren skrev:Almen skrev:Nja, inom vinprovning ses trots allt fortfarande blindprovning som ett ideal, även om man inte alltid testar blint. Inom HiFi ser ju de flesta i branschen det som ett skällsord.perstromgren skrev:Almen skrev:Men av kända skäl är man ju sällan så negativ till dålig apparatur i HiFi-tidningar som man är till dåligt vin i vintidningar.
Om vi nu ska fortsätta den här OT-debatten, så kan jag tänka mig, utan att veta, att en redaktör kan tänkas stoppa de värsta nedsablingarna i texten, även om testet skett blint.
soundbrigade skrev:Kan det rent av vara nonsens att ens försöka beskriva klangen? Vi har vitt skilda preferenser och referenser, och enda sättet att bestämma hur man uppfattar en klang är att lyssna.
Britt-Gunnar skrev:de låter gött!! fast det skulle nog inte locka så många förtappade öron förstås
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster