Ord som beskriver ljudkaraktär

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Ord som beskriver ljudkaraktär

Inläggav soundbrigade » 2008-04-02 08:27

Jag undrar över de ord som jag ofta hör/läser när människor beskriver ljudkaraktär.
Dels skulle jag veta mer om orden som beskriver karaktärer, och dels vilja ha en förståelse för vad för något i ljudet som motsvarar de olika beskrivningarna.

Några ord jag snappat upp är "transparent", "luftig", "massiv", "snabb" (snabb bas), "attack", "lugn" (musiken blir lugnare) osv osv. Fyll gärna på.

Jag tänker osökt på Systembolagets försök att med ett antal nyckelord ge kunderna en aning om de olika vinernas karaktär.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-02 09:08

torr, utmejslad, skir
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-02 09:13

Vad betyder de?

Jag frågar främst för att jag anar att en del använder ord som just inte säger nåt för att beskriva något som kanske inte hörbart.
Givetvis förutsätter jag att jag har fel.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2008-04-02 09:14

spröd diskant

(uppsnapppat på Mozart i Linköping under sena 80-talet. Borde betyda torr, fnasig och att den hela tiden lämnar ifrån sig smulor)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Ord som beskriver ljudkaraktär

Inläggav PerStromgren » 2008-04-02 09:18

soundbrigade skrev:Jag undrar över de ord som jag ofta hör/läser när människor beskriver ljudkaraktär.
Dels skulle jag veta mer om orden som beskriver karaktärer, och dels vilja ha en förståelse för vad för något i ljudet som motsvarar de olika beskrivningarna.

Jag tror att du jagar regnbågens slut, det finns ingen förklaring till de exotiska orden. I alla fall ingen som alla (eller ens en majoritet) kan enas om. De ord man möjligen kan vara överens om är de allra enklaste: starkt/svagt, dovt/ljust och liknande.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-02 09:45

Att förklara hur det låter när det är perfekt går ju inte, då är det ju bara musiken man försöker beskriva.
Då är det ju enklare att beskriva när det låter dåligt.
Jag skulle kunna tänka mig beskrivningar som:
Diskanten låter som naglar och långa kritor mot en griffeltavla!
Mellanregistret låter som när man gnuggar två sandpapper mot varandra.
Basen låter som en hes bastuba med tremoloeffekt, fast det spelas på en elbas.
Men sånt brukar man ju inte läsa om.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-02 09:47

soundbrigade skrev:Vad betyder de?

Jag frågar främst för att jag anar att en del använder ord som just inte säger nåt för att beskriva något som kanske inte hörbart.
Givetvis förutsätter jag att jag har fel.

Det kan jag inte säga, men de dyker upp rätt så ofta i hifitidningar. Tror alla de här orden betyder olika saker beroende på vem som säger dem. Det har ofta blivit förvirring när jag samtalat med andra om en lyssningsupplevelse, men där de använder i min öron helt tokiga termer för att beskriva det nyss hörda. Det känns mest som saker man säger...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-02 09:51

Paa:
Det där är väl lite som Systembolaget - hes bastuba = torv, sandpapper = blåbär och fläder osv ...

Ofta ser man som ett resultat av lyckade tweaks att musiken "blir lugnare". Jag fattar inte det alls. Fast det kanske är helt andra effekter man beskriver.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-02 09:58

soundbrigade skrev:Ofta ser man som ett resultat av lyckade tweaks att musiken "blir lugnare". Jag fattar inte det alls. Fast det kanske är helt andra effekter man beskriver.

Kan vara så att minskad distorsion ger lugnade nerver.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-02 10:04

soundbrigade skrev:Paa:
Det där är väl lite som Systembolaget - hes bastuba = torv, sandpapper = blåbär och fläder osv ...
Nja, mera hes bastuba = våt raggsocka, sandpapper = hostmedicin, naglar mot griffeltavla = svavelsyra.

Men av kända skäl är man ju sällan så negativ till dålig apparatur i HiFi-tidningar som man är till dåligt vin i vintidningar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-02 10:31

Almen skrev:Men av kända skäl är man ju sällan så negativ till dålig apparatur i HiFi-tidningar som man är till dåligt vin i vintidningar.

Men har inte de kända skälen försvunnit sedan vinleverantörer fick börja göra reklam i tidningen? Om det var det du tänkte på.

Nu kan ju tidningen bli av med en reklamköpare om de ondgör sig över en produkt för mycket.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-02 10:55

perstromgren skrev:
Almen skrev:Men av kända skäl är man ju sällan så negativ till dålig apparatur i HiFi-tidningar som man är till dåligt vin i vintidningar.

Men har inte de kända skälen försvunnit sedan vinleverantörer fick börja göra reklam i tidningen? Om det var det du tänkte på.

Nu kan ju tidningen bli av med en reklamköpare om de ondgör sig över en produkt för mycket.
Nja, inom vinprovning ses trots allt fortfarande blindprovning som ett ideal, även om man inte alltid testar blint. Inom HiFi ser ju de flesta i branschen det som ett skällsord.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-04-02 10:59

Almen skrev:
perstromgren skrev:

Nja, inom vinprovning ses trots allt fortfarande blindprovning som ett ideal, även om man inte alltid testar blint. Inom HiFi ser ju de flesta i branschen det som ett skällsord.

Om vi nu ska fortsätta den här OT-debatten, så kan jag tänka mig, utan att veta, att en redaktör kan tänkas stoppa de värsta nedsablingarna i texten, även om testet skett blint.

Fram för fler oberoende tidskrifter med blinda tester!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-04-02 11:15

Läste en gång: "pregnant mellanregister". :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-04-02 11:19

Morello skrev:Läste en gång: "pregnant mellanregister". :mrgreen:

ROFL :) :):)

vad är det för fel på "dåligt, bättre , ännu bättre, bäst" ?

komparativa undersökningar :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-02 11:28

Just utmejslad stötte jag först på vad gällde rumsåtergivning och bas har jag för mig och det ger ju en viss effekt rent bildspråkmässigt. Men sen vet jag även att jag sett det när någon beskrivit diskanten, och då blir det ju bara pannkaka av alltihopa. Åtminstone framkallar det ingen tilltalande bild i mitt huvud, snarare rysningar.[/i]
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-02 11:34

Om man kopplar ett ord till en frekvenskurva, kan en "ljus" högtalare ha peakar uppåt i frekvensen och en tidigt avrullad bas, medan en "mörk" eller "murrig" högtalare har en tidigt avrullad diskant och markerade resonanser i basen.
Men alla andra benämningar? Om en förstärkare är "transparent" hur låter den då (jag tror inte den är byggt i plexiglas precis)?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-02 12:09

Den "låter" väl som en förstärkt insignal :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-04-02 12:10

paa skrev:Att förklara hur det låter när det är perfekt går ju inte, då är det ju bara musiken man försöker beskriva.
Då är det ju enklare att beskriva när det låter dåligt.
Jag skulle kunna tänka mig beskrivningar som:
Diskanten låter som naglar och långa kritor mot en griffeltavla!
Mellanregistret låter som när man gnuggar två sandpapper mot varandra.
Basen låter som en hes bastuba med tremoloeffekt, fast det spelas på en elbas.
Men sånt brukar man ju inte läsa om.

Precis! :)

Det går ju inte att höra icke-fel, det är bara felen man kan höra.

Därmed kan man inte heller lyssna efter vad som låter bäst, bara vad som låter sämst. Bättre än bra finns inte, när allt är bra så är allt bra.

Om ljudanläggningen är av relativt hög klass så är felen från anläggningen små, kanske näst intill ohörbara.

Väldigt svårt då att höra eventuella mikrosmå fel hos anläggningen med hjälp av musik som kanske innehåller ohyggliga mängder ljudliga fel och förvrängningar, olika sådana på varje skiva.

Musik är inte så användbar att testa ljudkvalitet med, musik skall man lyssna på och förföras av. :roll:

Bäst är att testa med är förstås alltid ett sinussvep ..... 8) :lol:

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2008-04-02 13:54

Det fenomenet kanske uppstår efter att man har lyssnat på kabeln med "romantisk och intim klang".

(Från Hifi & Musik, var annars).
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-02 14:05

För att återknyta till min ursprungliga fundering och lagom inspirerad av en promenad till biblioteket och tidningsaffären; i gamla radioapparater fanns en ratt märkt "KLANGFÄRG", vilken kunde vridas mot "ljust" eller "mörkt". De klangerna berodde på beskuren bas resp. diskant.

Men hur låter en förstärkare eller högtalare då? Systembolaget försöker just lära ut nyckelsmaker som ska kunna ge en vägledning om karaktären på ett visst vin, men kan man över huvud taget beteckna hur en viss enhet har för klang?
Och återigen, vad menar man när man säger att något låter "tillbakalutat" eller "luftigt". Kanske detta är mer emotionella uttryck för emotionella intryck, vilka inte säger något alls om klangen?!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-02 14:07

Jaha.
Bl.a så har skriver SAOB om "pregnant"
om uttryck l. franist.–llning o. d.: slående l. träf­fande; kär11full; uttrVcksfull; expressiv; skarpt l. klart utformad l. utniejslad; markant; utpräa­lad.

Varför formateringen är så konstig på SAOBs hemsida vet jag dock inte.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-02 14:12

Där kom det - utmejslad! Fast jag skulle nog mer tycka att inhuggen var en bättre synonym.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-02 14:12

perstromgren skrev:
Almen skrev:
perstromgren skrev:

Om vi nu ska fortsätta den här OT-debatten, så kan jag tänka mig, utan att veta, att en redaktör kan tänkas stoppa de värsta nedsablingarna i texten, även om testet skett blint.

Jo, förmodligen.

Sedan kan man ju inte egentligen jämställa vinprovning och utvärdering av hifi-apparater rätt av. Vinprovning är ju mera som lyssning på inspelade musiker, och utvärdering av instrumentets klang och artistens tolkning av musiken.

Lyssning på hifi-apparater motsvaras egentligen av att smaka på ett vin och bedöma dels glasets egenskaper, dels hur skörden, lagring, jäsning, buteljering och lagring utförts och hur det påverkar vinet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-04-02 14:15

Det beror ju lite på hur man betraktar sin "hifi"-utrustning, men jag förstår vad du menar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-04-02 14:17

Kan det rent av vara nonsens att ens försöka beskriva klangen? Vi har vitt skilda preferenser och referenser, och enda sättet att bestämma hur man uppfattar en klang är att lyssna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-02 17:58

soundbrigade skrev:Kan det rent av vara nonsens att ens försöka beskriva klangen? Vi har vitt skilda preferenser och referenser, och enda sättet att bestämma hur man uppfattar en klang är att lyssna.

På distans: ja. Sitter man bredvid varandra och lyssnar på ljudet man ska beskriva, kanske man kan enas om ord för att beskriva det. Annars menar jag att det är kört.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-02 21:26

För att fasvridningar och annat skumt i syratechno och psykedelia föreslår jag meskalinjär :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-02 21:40

de låter gött!! fast det skulle nog inte locka så många förtappade öron förstås :?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-02 21:49

Britt-Gunnar skrev:de låter gött!! fast det skulle nog inte locka så många förtappade öron förstås :?

heh, "förtappad" kanske kan användas i vissa sammanhang :P "basen lät helt förtappad, lät bäst med dödsmetall"

Återgå till Teknikforum