Samband fysikaliska egenskaper/hifiupplevelse?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-26 19:33

Kul med lite tok ibland men nu tillbaka till den verkligt tråkiga verkligheten.

Det är lustigt hur olika man uppfattar ljud och musik. Cymbaler är det instrument som jag tycker att omotkopplade SET-förstärkare klarar verkligt bra mot dundermotkopplade trissesteg. Skiljer det sig i hörselegenskaperna mellan människor eller vart sitter det? Kanske borde vi forska i hörseln och örat och de fysiska förutsättningarna och inte bara i ideologierna och påstådda förutfattade meningar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-08-26 20:00

SET passar väldigt bra ihop med horn. Sen passar inte alla horn ihop med HIFI, men det är en annan sak.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-26 20:07

Flint skrev:Kul med lite tok ibland men nu tillbaka till den verkligt tråkiga verkligheten.

Det är lustigt hur olika man uppfattar ljud och musik. Cymbaler är det instrument som jag tycker att omotkopplade SET-förstärkare klarar verkligt bra mot dundermotkopplade trissesteg. Skiljer det sig i hörselegenskaperna mellan människor eller vart sitter det? Kanske borde vi forska i hörseln och örat och de fysiska förutsättningarna och inte bara i ideologierna och påstådda förutfattade meningar.

Intressant tanke. Om jag själv funderar över vilka sorters ljud jag gillar nu och tidigare så har jag mer och mer börjat gilla "glesa" välseparerade, inte konstant högfrekventa ljud. Distad gitarr som jag tyckte svängde helkul förr kan låta apa och dränka allt det fina nu. Jag spelar fortfarande gärna högt, men letar inte efter klippgränsen på samma sätt som i barndomen. :roll: Undrar om hörseln ändras med åldern på fler sätt än att man tappar diskanten (vilket jag fö inte gjort så mycket ännu trots uppnådd gubbålder).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-08-26 21:45

Mr_Ekan skrev:markih, exakt så. En av få skivor som jag ogärna spelar med min triodförstärkare är "Musical favorites" med Arméns musikkår. Häftiga cymbalanslag klingar ut lite bättre med Tanks Rotel 1090 och piP, för att nu nämna ett exempel.

//Ekan

Ahhh, nu förstår jag. Man ska ha flera förstärkare igång och sedan pendla mellan dem beroende på var i ett musikstycke man är när man lyssnar. I början kör man på sina trioder, men när man närmar sig avsnittet med de häftiga cymbalerna switchar man över till stärkaren som hanterar dessa bättre.... Cool, snacka om devoted....

*mina pa9:or får gå dygnet runt*

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-08-26 22:37

Intressant detta om ökande intolerans för oljud med stigande ålder. Kan det ha att göra med att flera av oss entusiaster med åren har vant oss vid allt finare avspelningsutrustning och dessutom hunnit träna vår hörsel? Jag vill minnas att jag läst att äldre lyssnare är mer pålitliga än yngre när det gäller att upptäcka t ex olika distorsionsfenomen.
Jag kommer allt oftare i meningsutbyte med restaurangägare, ljudtekniker och gympaledare på grund av deras totala okänslighet för oljud. Kombinationen kala lokaler och distande, diskantskrikande högtalare är inte rolig. Ibland får man ta saken i egna händer och helt sonika koppla ur högtalarna när ingen ser. Faktum är att inte alla märker någon skillnad. :-) Så väl har jag lyckats med min opinionsbildning att ledaren vid mitt gympapass på måndagarna frågar mig om lov innan hon ökar ljudnivån (från redan inledningsvis outhärdlig distnivå...). Att jag alltid stoppar in papper som hörselskydd inför dessa träningspass fungerar också som en fin anmärkning...
Nedsmutsningen av vår offentliga ljudmiljö upprör mig. Dyra restauranger som serverar sin förvisso goda mat i lokaler som utgörs av fyrkantiga kakelbeklädda kuber borde förlora sitt näringstillstånd...

Funderar ganska lättsamt

Pekka

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-08-26 23:26

Flint, ett förtydligande. Cymbaler (för att nu fastna på detta) i allmänhet tycker jag SET (Edison i detta fall) klarar bra. I detta specifika fall rör det sig dock om ett anslag av rang, och där räcker nog inte de ~4 W som du nämnde tidigare. Det hela låter lite handikappat på ren svenska. Märk väl: denna musikaliska händelse varar 5 sek, typ. Försumbar tid i förhållande till skivsamlingens totala speltid vill säga 8) .

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-26 23:40

PekkaJohansson skrev: Jag vill minnas att jag läst att äldre lyssnare är mer pålitliga än yngre när det gäller att upptäcka t ex olika distorsionsfenomen.
Jag kommer allt oftare i meningsutbyte med restaurangägare, ljudtekniker och gympaledare på grund av deras totala okänslighet för oljud.

Hmmm resturangägare, ljudtekniker och gympaläaare kan man då misstänka är rätt unga individer. Är det din erfarenhet?

Ibland får man ta saken i egna händer och helt sonika koppla ur högtalarna när ingen ser. Faktum är att inte alla märker någon skillnad. :-)
Mjo det kommer jag ihåg att det har gjorts vid någon middag på Enskede Värdshus (eller vad det kan tänkas heta, i a f ett trevligt ställe när jag har varit där) :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-08-27 08:43

Bill50x skrev:Man ska ha flera förstärkare igång och sedan pendla mellan dem beroende på var i ett musikstycke man är när man lyssnar. I början kör man på sina trioder, men när man närmar sig avsnittet med de häftiga cymbalerna switchar man över till stärkaren som hanterar dessa bättre.... Cool, snacka om devoted....

*mina pa9:or får gå dygnet runt*/ B

Njae... En bra förstärkare klarar allt till hörselns belåtenhet. Vad förstärkaren är byggd av är dessutom ointressant. Rör eller trissor eller makaroner. Det vore kul att höra pa9:s konstruktörs uppfattning om motkoppling (kommer inte ihåg vad han heter, Bergstöm eller något liknande).

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-08-27 09:02

Nja, så behöver inte nödvändigtvis vara fallet. Framför allt ljudtekniker verkar kunna vara både medelålders och lomhörda. De har dessutom ofta ett stort ego - fungerar dessa jättelika mixerbord som penisförlängare, tro? - och är väldigt ointresserade när man påpekar distorsionsnivåer på tiotals procent.
De restauranger jag har dåliga erfarenheter av har möjligtvis ung personal, men många krogägare är väl i min ålder eller äldre. Framför allt är jag övertygad om att många gäster lider i tysthet - eller rättare sagt i den kakafoni av oljud som blir resultatet när alla försöker överrösta varandra i en lokal som är full av reflektioner. Kidsen har ju ofta bättre ljudmiljö på McDonalds!
Bästa garderingen är förstås att gå på en kinarestaurang från 70-talet med stoppade soffor, heltäckningsmatta och plyschgardiner - och njuta av både mat och den hissmusik som spelas på rimligt låg volym...
Tacka vet jag krogen Strykjärnet på Södermalm i Stockholm som under en tid när jag var nyinflyttad i huvudstaden hade som princip att aldrig spela musik. Idag verkar sådana trevliga miljöer vara helt omöjliga att uppbringa.

Pekka

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-27 14:52

Pekka,

Finns en krog som heter Caracol i Vasastan, som är mycket trevlig och muzaken har, vid de fåtal tillfällen jag varit där, haft en anständig nivå. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2004-08-28 23:36

Ja, det är intressant att man snart får välja restaurang, eller annan offentlig miljö, utifrån lägsta bullernivå i stället för andra parametrar... Tackar för tipset!
Pekka

Föregående

Återgå till Generellt om hifi