Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Vilket leder till en annan fråga; hörlurselement, är de i princip som små högtalarelement (och att man enbart kan höra basen väldigt nära då alltså). Är hörlurselement specialanpassade vad gäller tonkurvan och hur i så fall?
Nicke skrev:Klurar lite garann på detta som dyker upp då och då med hur djupt en bas går,tex "mina högtalare går ned till 16Hz" ,hur vet man det? vilket ljudtryck krävs att man kan säga att ens högtalare går ned till "typ 16Hz" -3dB eller? vad finns det för referenser?
Mvh Nicke
Nicke skrev:Klurar lite garann på detta som dyker upp då och då med hur djupt en bas går,tex "mina högtalare går ned till 16Hz" ,hur vet man det? vilket ljudtryck krävs att man kan säga att ens högtalare går ned till "typ 16Hz" -3dB eller? vad finns det för referenser?
Mvh Nicke
Britt-Gunnar skrev:Nicke skrev:Klurar lite garann på detta som dyker upp då och då med hur djupt en bas går,tex "mina högtalare går ned till 16Hz" ,hur vet man det? vilket ljudtryck krävs att man kan säga att ens högtalare går ned till "typ 16Hz" -3dB eller? vad finns det för referenser?
Mvh Nicke
det är nog inget du behöver oroa dig för![]()
allvarligt talat är det är något jag funderat på också
meanmachine skrev:16Hz är lägsta fekvensen inom 3db från den linjära axeln. Om din högtalare har en känslighet på 90dB så spelar den 87vid 1Hz vilket troligen är en glädesiffra. 3db är halva ludstyrkan dock så det är inte så lite som man tror.
Kaffekoppen skrev:meanmachine skrev:16Hz är lägsta fekvensen inom 3db från den linjära axeln. Om din högtalare har en känslighet på 90dB så spelar den 87vid 1Hz vilket troligen är en glädesiffra. 3db är halva ludstyrkan dock så det är inte så lite som man tror.
Hur sjutton kunde du räkna ut det? Hur jag än räknar så är det där omöjligt för mig att få till. Hur tänker du?
Kaffekoppen skrev:meanmachine skrev:16Hz är lägsta fekvensen inom 3db från den linjära axeln. Om din högtalare har en känslighet på 90dB så spelar den 87vid 1Hz vilket troligen är en glädesiffra. 3db är halva ludstyrkan dock så det är inte så lite som man tror.
Hur sjutton kunde du räkna ut det? Hur jag än räknar så är det där omöjligt för mig att få till. Hur tänker du?
meanmachine skrev:Kaffekoppen skrev:meanmachine skrev:16Hz är lägsta fekvensen inom 3db från den linjära axeln. Om din högtalare har en känslighet på 90dB så spelar den 87vid 1Hz vilket troligen är en glädesiffra. 3db är halva ludstyrkan dock så det är inte så lite som man tror.
Tror jag han menade iaf?16Hz är lägsta fekvensen inom 3db från den linjära axeln. Om din högtalare har en känslighet på 90dB så spelar den 87vid 1Hz vilket troligen är en glädesiffra. 3db är halva ludstyrkan dock så det är inte så lite som man tror.
Nicke skrev:Just 16Hz blev kanske lite olyckligt om du känner dig träffad på den punkten (inte omöjligt att den fastnade på näthinnan från någon av dina trådar) ; )
Men frågan kvarstår....vilket ljudtryck krävs för att man skall anse att en högtalare kan producera (i detta fall bas,typ 16Hz)
mvh iNcke
meanmachine skrev:Nicke skrev:Just 16Hz blev kanske lite olyckligt om du känner dig träffad på den punkten (inte omöjligt att den fastnade på näthinnan från någon av dina trådar) ; )
Men frågan kvarstår....vilket ljudtryck krävs för att man skall anse att en högtalare kan producera (i detta fall bas,typ 16Hz)
mvh iNcke
vid 1w spelar den i mitt givna ex 87db.
meanmachine skrev:16Hz är lägsta fekvensen inom 3db från den linjära axeln. Om din högtalare har en känslighet på 90dB så spelar den 87vid 1Hz vilket troligen är en glädesiffra. 3db är halva ludstyrkan dock så det är inte så lite som man tror.
Bamsefar skrev:Nåväl, ett flertal CD-skivor som jag äger har information i häradet under 18Hz och en högtalare specad 16Hz fixar således detta. Att gå lägre har visat sig inte ge något mervärde (ety i mitt gamla rum hade jag trots allt 12.5Hz möjlighet).
Bamsefar skrev:Vad gäller nivå: Om systemet är kapabelt till säg 16Hz så är inte nivån i sig intressant - antingen klarar det 16Hz eller så klarar den inte det. Bara för att man spelar högre gör inte systemet mera kapabelt...
Nåväl, ett flertal CD-skivor som jag äger har information i häradet under 18Hz och en högtalare specad 16Hz fixar således detta.
verdad skrev:Bamsefar skrev:Nåväl, ett flertal CD-skivor som jag äger har information i häradet under 18Hz och en högtalare specad 16Hz fixar således detta.
Klarar en vanlig cdskiva att inehålla lägre information än 20Hz?
Om det är DVD Audio du menar förstår jag, men är jag helt ute och cyklar här? Trodde att en vanlig cd enbart kunde innehålla information ner till 20HzP.ga. formatet då alltså.
Nicke skrev:Svante: vill inte specifikt namnge en högtalre,tycker denna fråga gäller alla som finns.
Förstår inte riktigt hur stark basen skall vara för att säga att man har bas till 16Hz,var går gränsen?
Mvh Nicke
Användare som besöker denna kategori: BosseS och 25 gäster