pi60 vs luxor 8071

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-03 22:47

IngOehman skrev:Det kan man kanske säga, men de är ju om man skall vara noga inte alls några låga högtalare. De är mycket högre än 50-seriens högtalare.

Jo, men även om den har en 2" mellanregister ovanpå, så sitter det en boomer väldigt lågt ner och som återger en del av mellanregistret.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-03 22:54

Om det jag sett är från patenthandlingarna måste jag iallafall klassificera den som en låg högtalare..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-04 07:15

Kaffekoppen skrev:Och en följdfråga: Blir man nöjd om man vet att det finns bättre? Alltså, när blir man egentligen nöjd... alltså inte tillfälligt tillfredställd utan så nöjd att man aldrig mer tänker på annat än nästa skiva som skall avnjutas medelst sina guldöron (oerhört opraktiskt att ha iochförsig eftersom öronen blir otympligt tunga och alltid måste hållas upp).

Jo... man kan vara nöjd även om det finns bättre... men det beror nog på tryffelfaktorn på det man har och hur pass lite man anser en uppgradering skulle ge (ev. pris/prestanda)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-05 19:20

stora avstånd mellan elementen kanske inte är så illa som man befarar? hade inte avalon nån "populär" 2vägare med stort avstånd mellan eton-basen och mb quart-diskanten?
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-06 14:34

Avståndet mellan två högtalarelement skall natruligtvis vara korrekt, vilket kan vara väldigt många olika avstånd, beroende på konstruktion och avsikter med konstruktionen. Tumregler som "så lite som möjligt" bör man under alla omständigheter misstro. De visar bara att den som kommer med dem inte överblickar alla aspekter av problemet.

När det gäller att bli nöjd tycker jag personligen att det handlar mindre om "ovetskap om att något kan bli bättre", och mera om att det man redan har, ger så mycket att man blir glad av det varje gång man lyssnar på musik eller kanske titt-lyssnar på någon film! Vilket i sin tur förstås betyder att man har en anläggning som saknar störande egenskaper. :)

Sådant tycker jag man skall ta fasta på. Det är ju jätteskönt att slippa bekymra sig om återgivningen och kunna ägna sig helhjärtat åt musik och film istället. Jag har aldrig förstått någon annan infallsvinkel än att man vill "bli färdig" med anläggningen så att man skall kunna sluta tänka på den.

Själv har jag varit kontinuerligt nöjd alltsedan 1974 ungefär, och de förändringar som skett på min lyssning sedan dess har haft andra orsaker än missnöje. T ex att apparater gått sönder så att de behövt bytas, eller att nya system krävt nya apparater om man vill kunna ta del av fonogrammen, eller att nya lyssningsmiljöer ställt nya krav. Ja, en gång gjorde jag ett byte bara för att testa också, och jag bytte inte tillbaka (från trevägaren från 1974 till pi60, och det bytet gjorde jag faktiskt inte förräns några år in på 80-talet om jag minns rätt*).

Kort sagt: Att ändra saker som man är nöjd med är ingen bra idé. Då tycker jag att det är bättre att sätta fokus på det som är kul - musik och film! ;)

Vh, iö

- - - - -

*För pi60 var ju bara en teknisk ljudkälla, inte alls avsedd som hifi-högtalare... Jag blev dock övertalad att testa och blev övertygad tämligen snabbt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-06 15:28

jovisst vill man ha en anläggning som är så bra att man kan sitta helnöjd i evighet, men jag tror många har speciallintressen inom hifin som gör att man letar orsaker och förklaringar utan att egentligen behöva - men letandet fortsätter för att det är kul
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-06 19:04

Du har såklart helt rätt. Och om de som håller på så verkligen har kul så är det ju jättebra.

Men jag förstår inte vad de är som är kul. Min infallsvinkel är helt enkel en helt annat. Jag känner bara att det är jobbigt att tänka på att det kommer att behövas en massa uppdateringar i framtiden på grund av nya system och på grund av att apparater går sönder.

En enda sak ser jag fram emot, och det är att uppdatera otillräckliga apparater, som t ex de som bildåtergivningssidan bjuder på så många av. Det är ju fortfarande mycket lång väg att gå när det gäller såväl lagringskvalitet för bild (systemen) och de faktiska bildvisande apparaterna. Saknar fortfarande en tillräckligt högupplöst, pixelfri, färgspektrumstor, färgflimmerfri, kontrastrik och ljusstark projektor (oräknat då alla praktiska aspekter på det hela, som t ex låg ljudnivå på kylfläkten, tillräckligt stort zoom-intervall, tillräckligt stort intervall för lensskift och åtståmedbart utseende och en vettig fjärrkontroll med användbara inställningar).

Vh, iö

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-06 19:37

IngOehman skrev:.... Saknar fortfarande en tillräckligt högupplöst, pixelfri, färgspektrumstor, färgflimmerfri, kontrastrik och ljusstark projektor (oräknat då alla praktiska aspekter på det hela, som t ex låg ljudnivå på kylfläkten, tillräckligt stort zoom-intervall, tillräckligt stort intervall för lensskift och åtståmedbart utseende och en vettig fjärrkontroll med användbara inställningar).

Vh, iö

oräknat då alla praktiska aspekter på det hela....

-så är det ju bara att köpa en bättre CRT projektor då :wink:

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-04-06 19:51

Vafalls? De är ju alldeles för dåliga på de flesta av de punkter jag listade.

Främst dessa:

1. För litet färgspektrum,

2. Färgflimmer stör rejält (det brukar vara ungefär av samma dignitet som från plasmaskärmar), fast enchippiga DLP-projektorer är förvisso ännu värre....

3. Ljusstyrkan är långt ifrån användbar på de flesta CRT-projektorer,

4. Många bullrar alldeles på tok för mycket (även om det finns de som är fläktfria),

5. Zooma kan de oftast inte alls (det vill säga göra snabba smidiga omställningar för olika format) annat än för en permanent inställning,

Därtill kommer att de behöver justeras stup i kvarten och hur man än håller på och justerar så blir det aldrig ordentligt skarpt, och även om de har så stora rör att de kan rita riktigt fina linjer, så ser man en massa horisontella linjer när man rör blicken sakta uppåt. :(

De minst dåliga är nog vissa av LCD-projektorerna och de trechippiga DLP-projektorerna. Men än så länge har jag inte stött på någon som jag tycker ens "nästan duger" på alla punkter. Dock finns det en del som är tillräckligt bra för att jag skall kunna stå ut med dem. Och det är ju trevligt. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-04-06 20:13

IngOehman skrev:De minst dåliga är nog vissa av LCD-projektorerna och de trechippiga DLP-projektorerna. Men än så länge har jag inte stött på någon som jag tycker ens "nästan duger" på alla punkter. Dock finns det en del som är tillräckligt bra för att jag skall kunna stå ut med dem. Och det är ju trevligt. :)
Vh, iö

Är det forfarande så att 3chippiga DLP-projektorer är hiskeligt dyra :?:

Jag har en enchips som jag tycker ser bra ut(jag har som tur var inte problem med regnbågseffekter)dock verkar det omöjligt att få hjälp att kalibrera den ordentligt, även mot betalning.

Har LCD-Projektorerna nått sin peak eller kommer de att kunna utvecklas mer :?: Hittade Ni någon ny kul projektorteknik på lasvegas mässan :?:

Vh Christer

Edit ursäkta offtopic, heja luxor :oops:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-06 20:24

tengil kan man mata din proj med 72hz och att den visar det?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-04-06 20:29

profbd skrev:tengil kan man mata din proj med 72hz och att den visar det?

Jag är inte så bevandrad i projektorteknik, men jag antar att du menar att man skickar från datorn till projen :?: För standard pal är väl 60hz och ntsc 50hz, vad blu-ray använder vet jag inte.

Vh Christer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-06 20:33

det är väl mäst 24p på blåstråle
det tror jag din blueray var instäld på med :lol:
förövrigt har du provat läget enhenced på din dvd(hdmi instälning)?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-06 20:51

hej,hoppas öhman ser detta,har några nyfikna frågor.En jag känner har köpt 4 st profondus-x i monteringssats utan lådor.Han har hållit på hela helgen ock jag har hjälpt han lite så nu har han fått i hop 2 lådor till att börja med. Lyssnade lite i dag ock det verkar mkt lovande fast dom är långt i från inspelade.Det jag är nyfiken över är dämpmatrealet som är nåt skumgummiliknande,Har det några speciella egenskaper?(passade perfekt gjorde det då)Även basarna är jag nyfiken på,mkt större slaglängd framåt än bakåt verkar det vara,det gula räfflade(spidern?) sluttar neråt mot mitten.Förstår att det finns en vits med detta men skulle va kul att få veta vad.Nyfiken.Mvh.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-04-06 20:55

profbd skrev:det är väl mäst 24p på blåstråle
det tror jag din blueray var instäld på med :lol:
förövrigt har du provat läget enhenced på din dvd(hdmi instälning)?

Jo såklart att det är 24fps, njae jag har experimenterat lite, men jag tycker att(för vanlig dvd) så funkar hdmi över rgb 1080p bäst. För blu-ray är jag ganska nöjd men, som sagt en kalibrering skulle nog vara på sin plats.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-06 21:02

jag som är crt antusiast har vissa invändningar här
det tror jag avr7000 har med
(till ingvars snack om crt)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-04-06 21:06

profbd skrev:jag som är crt antusiast har vissa invändningar här
det tror jag avr7000 har med

Förklara hur du menar, jag är idel öra :)

Vh Christer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-04-06 21:08

bättre upp tengil du får se det med egna ögon

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-04-06 21:13

profbd skrev:bättre upp tengil du får se det med egna ögon

Ok

Tala om när du är hemma så tittar jag ut en kväll.

Vh Christer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-06 22:53

OjOj... :)

Att åka o kolla på en bra 9" CRT har samma effekt som att åka till Ingvars källare :wink:

Mvh

Stefan Björklund
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2008-04-08 11:45

Hej,nu har jag lyssnat på 4 st profondus-x,pararellkopplade 2 ock 2 ock drivna med ett rotelsteg,ojoj vilken djupbas ock dom är inte ens inspelade.tycker att mina dc-15 spelar bra djupbas med, men under 30hz jämfört med dessa profondus-x så är det gonatt för cv lådorna.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2008-04-16 17:39

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-16 21:45

Såld, jag hann inte :(

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2008-04-16 22:44

IngOehman skrev:Avståndet mellan två högtalarelement skall natruligtvis vara korrekt, vilket kan vara väldigt många olika avstånd, beroende på konstruktion och avsikter med konstruktionen. Tumregler som "så lite som möjligt" bör man under alla omständigheter misstro. De visar bara att den som kommer med dem inte överblickar alla aspekter av problemet.

När det gäller att bli nöjd tycker jag personligen att det handlar mindre om "ovetskap om att något kan bli bättre", och mera om att det man redan har, ger så mycket att man blir glad av det varje gång man lyssnar på musik eller kanske titt-lyssnar på någon film! Vilket i sin tur förstås betyder att man har en anläggning som saknar störande egenskaper. :)

Sådant tycker jag man skall ta fasta på. Det är ju jätteskönt att slippa bekymra sig om återgivningen och kunna ägna sig helhjärtat åt musik och film istället. Jag har aldrig förstått någon annan infallsvinkel än att man vill "bli färdig" med anläggningen så att man skall kunna sluta tänka på den.

Själv har jag varit kontinuerligt nöjd alltsedan 1974 ungefär, och de förändringar som skett på min lyssning sedan dess har haft andra orsaker än missnöje. T ex att apparater gått sönder så att de behövt bytas, eller att nya system krävt nya apparater om man vill kunna ta del av fonogrammen, eller att nya lyssningsmiljöer ställt nya krav. Ja, en gång gjorde jag ett byte bara för att testa också, och jag bytte inte tillbaka (från trevägaren från 1974 till pi60, och det bytet gjorde jag faktiskt inte förräns några år in på 80-talet om jag minns rätt*).

Kort sagt: Att ändra saker som man är nöjd med är ingen bra idé. Då tycker jag att det är bättre att sätta fokus på det som är kul - musik och film! ;)

Vh, iö

- - - - -

*För pi60 var ju bara en teknisk ljudkälla, inte alls avsedd som hifi-högtalare... Jag blev dock övertalad att testa och blev övertygad tämligen snabbt.

Vad har du i din anläggning idag Ingvar? 14B-SST vet jag att du har,tror mig ha läst att du uppgraderade dina gamla pi60s till ES variant & sålde.Vore intressant att veta av ren nyfikenhet.
vh Raimo.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-17 19:22

Kaffekoppen skrev:Såld, jag hann inte :(

Sorry :?

Tunga var dom i alla fall.... 8O

Tog dom på kärra via tunnelbanan, inte helt lätt....

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-04-17 23:44

Fjonkalicious skrev:

Var det de med MGR-basar?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-18 00:11

Fjonkalicious skrev:

Då var du värd dem :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-18 09:51

Kaffekoppen skrev:
Fjonkalicious skrev:

Då var du värd dem :)

Tack, var en sådär affär, man har varit och fräst lite för att få plats med nuvarande bas(det syns även om man har täckplattan på) och sedan är det inte original kontroller för filtret, samt lite fanérfix på den ena. Saknas fronter(jag hade inte tänkt ha dom på ändå) vilket numera hade behövts eftersom man fräst. Såhär i efterhand så är det väl sådär. Men det har ju skrivits gott om dom här, så vi får väl se när jag får ordning på dom. Det var ju lite olika faktorer som gjorde att jag var intresserad:

Omtalat ljud.
Jakarandafanér.
Passande format hemma hos mig.
Har inte lyssnat på en transmissionlinehögtalare tidigare, nyfiken.

Lust: Ja, det var dom.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-18 11:17

Byte av basar känns som ett måste, men de är jäkligt läckra och med lite handpåläggning tror jag du kommer bli nöjd med dom.

Jag var också intresserad av nyfikenhetsskäl. Kanske får provlyssna framöver? :)

Edit: bara lådorna känns ju värda det..

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-04-18 11:33

Kaffekoppen skrev:Byte av basar känns som ett måste, men de är jäkligt läckra och med lite handpåläggning tror jag du kommer bli nöjd med dom.

Jag var också intresserad av nyfikenhetsskäl. Kanske får provlyssna framöver? :)

Edit: bara lådorna känns ju värda det..

Mmm, fast fräsningen kan jag inte göra så mkt åt, det stör mig. Absolut får du det, problemet är att jag bor inte i Sthlm, jag är bara här på besök. Jag åkte egentligen upp för att hämta ett par andra högtalare sen såg jag dessa på morgonen, kunde inte låta bli :-)

Känns nog inte lönt att provlyssna med fel basar. Men när dom är färdiga är faktiskt.se:are varmt välkomna att lyssna i Helsingborg.

Mvh

F

Föregående

Återgå till Generellt om hifi