Avståndet mellan två högtalarelement skall natruligtvis vara korrekt, vilket kan vara väldigt många olika avstånd, beroende på konstruktion och avsikter med konstruktionen. Tumregler som "så lite som möjligt" bör man under alla omständigheter misstro. De visar bara att den som kommer med dem inte överblickar alla aspekter av problemet.
När det gäller att bli nöjd tycker jag personligen att det handlar mindre om "ovetskap om att något kan bli bättre", och mera om att det man redan har, ger så mycket att man blir glad av det varje gång man lyssnar på musik eller kanske titt-lyssnar på någon film! Vilket i sin tur förstås betyder att man har en anläggning som saknar störande egenskaper.
Sådant tycker jag man skall ta fasta på. Det är ju jätteskönt att slippa bekymra sig om återgivningen och kunna ägna sig helhjärtat åt musik och film istället. Jag har aldrig förstått någon annan infallsvinkel än att man vill "bli färdig" med anläggningen så att man skall kunna sluta tänka på den.
Själv har jag varit kontinuerligt nöjd alltsedan 1974 ungefär, och de förändringar som skett på min lyssning sedan dess har haft andra orsaker än missnöje. T ex att apparater gått sönder så att de behövt bytas, eller att nya system krävt nya apparater om man vill kunna ta del av fonogrammen, eller att nya lyssningsmiljöer ställt nya krav. Ja, en gång gjorde jag ett byte bara för att testa också, och jag bytte inte tillbaka (från trevägaren från 1974 till pi60, och det bytet gjorde jag faktiskt inte förräns några år in på 80-talet om jag minns rätt*).
Kort sagt: Att ändra saker som man är nöjd med är ingen bra idé. Då tycker jag att det är bättre att sätta fokus på det som är kul - musik och film!
Vh, iö
- - - - -
*För pi60 var ju bara en teknisk ljudkälla, inte alls avsedd som hifi-högtalare... Jag blev dock övertalad att testa och blev övertygad tämligen snabbt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).