bygga mig en liten kabel. xlr till rca

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

bygga mig en liten kabel. xlr till rca

Inläggav housemicke » 2008-04-05 23:53

ok utgång xlr från dbx delningsfilter, antar att det är balanserat, ingång nadförstärkare rca.

vad behöver jag i kabelväg? köper billigaste som funkar.

jag antar att jag behöver bygga nåt mer förrutom kablen, vad behöver jag bygga för att allt ska fungera bra?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-04-06 02:19

Stift 1 och 3 på XLR kontakt till jord på RCA
Stift 2 på XLR kontakt till mittpinne på RCA

Snåla inte på XLR kontakterna, köp Neutrik eller dyl. jag köpte skit på Kjell o Co och det glappade i kontakten efter en tid...

Mvh
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-04-06 17:48

ok har forskat lite, har sett att det finns lite olika standarder vad gäller utnivåer?, tex om jag kollar i manualen till ljudkortet så hittar jag:

Unbalanced RCA with -10dBv or Balanced TRS with +4dBu

detta är rena grekiskan för mig, jag förstår dock att det inte är samma nivå på dessa.
----------------------------------------------------------------------------------

så här står det iaf om nadens PRE-OUT utgång':

output impedance: 80ohm
maximum output level: >12V

nadens POWER AMP SECTION:

input impedance (R & C) - 20 kohm + 470 pF
input sensitivity (rated output into 8 ohm) - 630mV
-----------------------------------------------------------------------------------------

filtrets specs
OUTPUT

type: electronically balanced/unbalanced, RF filtered
impedance: balanced 60ohm, unbalanced 30ohm
max output level: >+20dBu balanced/unbalanced into 600 ohm or greater

sen under det hittar jag "performance"

signal to noise: ref: +4dBu 22khz...... och massa värden
-------------------------------------------------------------------------------

signalen som går in i filteret kommer vara balanserad,
den enda fakta jag hittar är: OUTPUTS: balanced line 11V rms max (om det nu spelar någon roll)
----------------------------------------------------------------------------------

det jag vill göra är alltså att koppla in mig direkt till nadens slutsteg från filtret, utan att grilla naden. hur blir det med nivåerna?

kan naden ta skada om jag kopplar in mig med en simpel xlr till rca kabel? vill ha den bästa möjliga kopplingen mellan apparaterna.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-04-09 17:05

tänkte bara höra efter en sista gång innan jag handlar kontkter (vill inte gärna åka 2 gånger) om det räcker med infon jag fick av AVR 7K, eller om jag faktiskt måste bygga nån slags signalförsvagare (är det ens ett riktigt ord?)?

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-09 18:23

All apparatur ska inte kopplas som AVR beskriver.

Hör med tillverkaren om du är osäker.

För övrigt håller jag med om bra kontakter. Högst iriiterande när det glappar eller kontakterna "jammar" fast så man skiter ner sig när man ska dra loss.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-09 18:29

Kan du ställa volym/nivå i filtret?

Vart ska du reglera nivå vid lyssning?

Om kortet lämnar +4dBu max så betyder det ung. 1volt. Om filtret har "unity gain" så ger den samma signal ut som in. Sannolikt så klipper slutsteget (men ej säkert) runt denna nivå men som sagt.. nånstans måste du ju ställa ner volymen..

edit: nu ser jag att filtret har unbalanced out.. varför kör du inte med det?

/Peter

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-04-09 19:18

Piotr skrev:Kan du ställa volym/nivå i filtret?

Vart ska du reglera nivå vid lyssning?

Om kortet lämnar +4dBu max så betyder det ung. 1volt. Om filtret har "unity gain" så ger den samma signal ut som in. Sannolikt så klipper slutsteget (men ej säkert) runt denna nivå men som sagt.. nånstans måste du ju ställa ner volymen..

edit: nu ser jag att filtret har unbalanced out.. varför kör du inte med det?

/Peter

det finns ingenstans jag kan ställa in det på "unbalanced" tror dom syftar på att man kan splitta signalen (det är även specs för ett annat filter med såna stora phonokontakter så det kan ha nåt att göra med det också) som jag tänker göra nu, har verkligen lusläst manualen och kollat filtret, det finns ingen sorts switch eller beskrivning på hur det skulle gå till.

anyway kör rca -10dbv ut från ljudkortet (esi juli@) in till rca på mixern (numark ppd01), helt normalt, men sen från mixern vill jag köra ballat pga att filtret (dbx 234xl) har just balanserade ingångar, 11v rms max tydligen ut från mixern, det går till filtret som ska driva ett balanserat behringersteg (ep1500) och nadens (c320bee) slutstegsdel som är rca/obal.

tror ni jag klarar mig utan någon dämpsats (hittade en tråd (lilltroll) men den handlade om digitala filter så jag vet inte om det gäller för mitt, där behövdes det iaf en dämpsats).

ja jag kan ställa individuella nivåer i filtret, men ej nån "master". det finns 1 input gain och 3 output gain/kanal.

jag reglerar lyssningsnivån med mixern och innan den reglerar jag nivån i datorn.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-04-09 20:00

Kollade in manualen och det visade sig att utgångarna är impedansbalanserade. Då kan du lungt följa det avr7000 skrev.

/Peter

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2008-04-09 20:33

coolt då blir det nog baslåda till helgen :) , tack för dina svar.

/ din rasp i röven

Återgå till DIY-forum